Barst/scheur in stucwerk (MP75), hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:45
Wij hebben ~10 jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht, tegen beter weten in (er werd afgeraden om te stuccen ivm werking constructie) hebben we de muren laten afwerken met MP75.

Op 2 muren (al enige tijd, dus niet recent) is er een barst/scheur ontstaan. Je loopt er zo langs, valt helemaal niet op, maximaal 1 mm.

Hoe kunnen we dit repareren? Werkt zoiets goed? Of raden jullie iets anders aan?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:54
Hoe ernstig is het? ( foto )

Anders zou ik lekker alles opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 17:11
Stukje uitkrabben, glasvezel ertegen en terug aansmeren. Effe youtuben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31
c-nan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:16:
Op 2 muren (al enige tijd, dus niet recent) is er een barst/scheur ontstaan. Je loopt er zo langs, valt helemaal niet op, maximaal 1 mm.
Waarom dan nu ineens de wens om het toch aan te pakken? Als je dit niet goed doet heb je kans dat het meer opvalt.

Ik zou wachten tot het moment dat je de muren wilt gaan schilderen o.i.d.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:45
corporalnl schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:22:
Hoe ernstig is het? ( foto )

Anders zou ik lekker alles opnieuw doen.
Zal later een foto maken, maar heel erg dun (max 1 mm). Op 1 muur over de hele lengte, op een ander muur tot aan de helft.
Xander schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Waarom dan nu ineens de wens om het toch aan te pakken? Als je dit niet goed doet heb je kans dat het meer opvalt.

Ik zou wachten tot het moment dat je de muren wilt gaan schilderen o.i.d.
Drukke periode achter de rug gehad en heb nu tijd :)

Waarom wachten tot schilderen?

[ Voor 39% gewijzigd door c-nan op 07-08-2020 13:39 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31
c-nan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:37:
Waarom wachten tot schilderen?
Omdat het nu niet stoort?

Om het onzichtbaar af te werken zul je, behalve het herstellen van het stucwerk, toch de hele muur opnieuw moeten schilderen naar mijn idee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
Knauf fix en finish er dun overheen smeren met van dat gaas eronder inderdaad. Daarna schuren en schilderen. Zie je niks meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:26
Acrylaatkit een heel klein beetje verdunnen en erin smeren met je vinger. Alles wat naast de scheur terecht is gekomen meteen wegvegen. Dat werkte hier prima totdat ik erachter kwam dat de scheurwijdte veranderd met het seizoen. De scheur wordt kleiner in de zomer waardoor de acrylaatkit vulling eruit wordt geperst en er geen scheur meer zit maar een kleine richel die op het oppervlak ligt die meer opvalt dan de scheur die er eerst zat. Misschien dat jij meer geluk hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Bij 1 mm zou ik ook eerder aan acrylaatkit denken. Wel opletten dat dit soms verkleurt, dus dan moet er misschien een likje verf over. Als het echt zo'n bovenste randje is bij het plafond kan dat best met een fijn kwastje zonder dat de hele muur opnieuw moet. Vind ik dan hè - als je oog er maar niet meteen naar toegetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:44
Zelf ben ik fan van Renoband. Een band er in smeren enz is erg veel werk voor iets dat waarschijnlijk niet meer terugkomt als je Renoband gebruikt. Ik zou het lichtelijk uitkrabben zodat het ongeveer 2-3 mm is. Je hebt namelijk een beetje body nodig om te vullen, dan met een plamuurmes aansmeren met Renoband, 24h wachten, een keer licht schuren en een keer schilderen dan ben je klaar. Renoband is zo hard maar toch ook weer flexibel, wonderspul vind ik het.

Dat gepruts met allerlei reparatiespul op de markt is niet handig. Vaak zie je verschil in hoe de verf er op hecht etc. Als je 10 jaar geleden gebouwd hebt dan is je muur sowieso wel toe aan een nieuw verfje.

Wil je echt 100% zeker weten dat het volledig weg is moet je doen wat @stylezzz zegt. Dat is over het algemeen wat lastiger onzichtbaar af te werken heb ik ervaren. Je brengt door dat gaas natuurlijk een laagdikte aan en dat moet je strak af zien te werken. De laag die je aanbrengt wil ook nog wel eens slecht hechten aan de bestaande latex.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Wat clifdon zegt is een betere oplossing, maar kun je volgens mij ook altijd nog doen als de €4 oplossing niet (meer) voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Als het niet opvalt, waarom doe je er dan wat aan. Wij hebben een dikke scheur van denk 2mm, wel zichtbaar, in de woonkamer daar waar de 3m uitbouw begint. Over paar jaar dichtsmeren met renoband wat clifdon zegt en dan weer schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Is het een scheur of een lijntje?

Lijntje lekker laten zitten, zijn van die dingen die je alleen als eigenaar van de woning ziet. Overheen zetten.

Als het echt een scheur is tja, das een ander verhaal. Maar als we praten over een lijntje/lijn, niet aanzitten ga je alleen maar erger maken. Anders likje verf.

(heb twee jaar geleden mijn volledige woning laten stuccen)

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Clifdon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:13:
Zelf ben ik fan van Renoband. Een band er in smeren enz is erg veel werk voor iets dat waarschijnlijk niet meer terugkomt als je Renoband gebruikt. Ik zou het lichtelijk uitkrabben zodat het ongeveer 2-3 mm is. Je hebt namelijk een beetje body nodig om te vullen, dan met een plamuurmes aansmeren met Renoband, 24h wachten, een keer licht schuren en een keer schilderen dan ben je klaar. Renoband is zo hard maar toch ook weer flexibel, wonderspul vind ik het.

Dat gepruts met allerlei reparatiespul op de markt is niet handig. Vaak zie je verschil in hoe de verf er op hecht etc. Als je 10 jaar geleden gebouwd hebt dan is je muur sowieso wel toe aan een nieuw verfje.

Wil je echt 100% zeker weten dat het volledig weg is moet je doen wat @stylezzz zegt. Dat is over het algemeen wat lastiger onzichtbaar af te werken heb ik ervaren. Je brengt door dat gaas natuurlijk een laagdikte aan en dat moet je strak af zien te werken. De laag die je aanbrengt wil ook nog wel eens slecht hechten aan de bestaande latex.
Zo heb ik het thuis ook gedaan en is al jaren niets meer van te zien ✅
Pagina: 1