Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 22:16
Volgens mij nog niet terug gevonden op tweakers.... Op de asrock website staat de X300 barebone. Deze is volgens mij nieuw en ik was aan het kijken wat voor systeem ik daar mee kan maken. Deze zou Ryzen 7 kunnen ondersteunen en geheugen tm 64GB. Zijn hier mensen met kennis van dit soort hardware? Ik heb eerder vaak begrepen dat je er nog zomaar wat in kan zetten.

Wat zouden jullie maken van de X300 als het ging om een (mini)PC die gebruikt kan worden voor gaming, retro gaming, wat programmeer werk (java, php, Godot). Of is de A300 hier ook voldoende bruikbaar voor?

even voor de duidelijkheid... ik ben iets van 15 jaar geleden gestopt met zelfbouw pc's dus mijn kennis van de huidige mogelijkheden is ongeveer 0 :P De PC die ik wil vervangen is dus ongeveer 15 jaar oud. Verder werk ik momenteel alleen nog maar via een MacBook Pro. Dit systeem is dus ter vervangen van een te grote, te oude en vooral te trage windows pc.

MacMini M1, 15" Mac Book Pro, 16GB Memory, Canon 5D Mark II, Commodore 64

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 15:34
Alhoewel zo'n systeem prima geschikt kan zijn voor programmeren, retro gaming en een beetje browsen moet je wel beseffen dat er alleen APU's in gaan (AMD's CPU's met ingebouwde GPU). Er zit namelijk geen lost PCI-E slot in voor een videokaart, noch is er ruimte voor zoiets.

Dit houdt dus in dat momenteel (als je de 4xxx-serie even negeert) je de keuze hebt uit de 3200G en 3400G, een 4c/4t en 4c/8t CPU respectievelijk. De GPU op deze CPU's is prima voor bijna alle taken behalve zware foto-/videobewerking (alhoewel dat ook nog wel zal lukken met wat meer geduld) en nieuwe games.

Een A300 is hier eigenlijk ook prima bruikbaar voor want ik zie weinig verschil behalve het moederbord wat ze erin hebben liggen en daardoor het verschil in hoeveelheid M2-sloten e.d.
Wat voor games wil je gaan draaien op zoiets? Als je komt van een 15 jaar oude pc gok ik dat je niet per sé van plan bent om de nieuwste AAA-games te draaien, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustin
Ik hoef niet de super hoge resolutie te draaien met games en ook niet de laatste games die de zwaarste gpu's nodig hebben. wat ik wel leuk zou vinden is emulators voor bv wii/u, switch en pc maar ook de mogelijkheid om af en toe een nieuwe game te spelen (bv just cause) zonder dat het schokkerig gaat of dat je de pixels te duidelijk ziet. Wat ik ook zou willen is dat ik de komende 10 jaar weer netjes bij ben zonder grote pc. Dus ik moet eigenlijk even zoeken welke APU het beste voldoet aan mijn wensen en de rest zou niet zo veel uitmaken. De X300 of A300 zou dan prima voldoen (met een beetje still fan) begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
10 jaar met een APU doen en zo nu en dan een nieuwe game spellen gaat hem niet echt worden. Zelfs met een Ryzen 7 4700G zal dat hem niet worden met toekomstige games. Zelfs nu al zijn de zwaarste games op de laagste instellingen een moeilijk verhaal. Dat is overigens het enige wat er niet inzit, de rest moet wel prima gaan.

Ik zou trouwens sowieso voor de Ryzen 4000 APU serie gaan, eerste producten komen al beschikbaar.
https://tweakers.net/bare...Dylmn-VI5J83Bq7Unjcaz974B

[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2020 13:33 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustin
Ik bedoel ook niet de komende 10 jaar de nieuwe games.. gewoon beetje gemiddeld wat er nu is en heb het zeker niet over de zwaarste. Er zijn idd ook al andere barebones. Ga het in de gaten houden.