Trapascups van Sparte Pick-Up (2015) fiets muurvast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

Topicstarter
Mijn dochter heeft een Sparta Pick-up (2015) waarvan de trapas al een geruime tijd niet goed liep; de fietsenmaker heeft aangegeven de Trapas niet te willen/kunnen vervangen en dat Sparta dit zelf moet doen waarbij dit mogelijk meer dan 100 euro zou gaan kosten.

Nu leek het mij een goed idee om het gewoon zelf te doen en na een paar bestellingen (trapas, trapascups sleutel en cranksleutel, nog geen 30 euro) alles in huis om los te gaan.

- Verwijderen van de trappers waren een kleine uitdaging door zaken als corrosie, maar uiteindelijk gelukt
- Verwijderen van de crank was een fluitje van een cent; deze viel er eigenlijk gewoon uit omdat de lagers en ring kapot waren aan de kant waar de kettingkast zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG2EOj4H5eUpzfwQthXutItHEg0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhjkBP4OsGmrnsdricHRLxvq.jpg?f=fotoalbum_medium

- Probleem zit hem bij het verwijderen van de trapas cups aan beide zijden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-VWu-Et2KVq44bqjfb_yq5RqHM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McCqyPTntmFBgX9PSkpzOEIV.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2iA8R-mh-gcRGiFYgISIP8RcPE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycW98A9YAROA20ZDHVV7C98T.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat ik al heb geprobeerd:

* Uiteraard gebruik gemaakt van WD40, kruipolie en nu al 3 dagen achter elkaar weer een nacht laten inwerken
* Normaal gesproken moet je tegen de klok indraaien bij de linkerkant en met de klok mee bij de rechterkant (zelfde beweging als bij een terugtraprem)
* Baco met trapas-sleutel icm hamer + lomp geweld geeft geen millimeter
* Ook de andere draai-optie (met de klok mee voor linkerkant en tegen de klok in bij de rechterkant) geprobeerd en geeft hetzelfde resultaat.

Voor de duidelijkheid ik ben niet in het bezit van een bankschroef en heb niet zo 1,2,3 iemand die dat wel heeft. Als ik al agressie had, dan was ik die nu lang en breed kwijt :P

Afgezien van een verf föhn gebruiken (en de verflaag van de fiets aanzienlijk te beschadigen) zie ik geen andere mogelijkheid, maar wellicht dat ik wat over het hoofd heb gezien of dat iemand mij de gouden tip kan geven.

N.B. dit is nu voor mij een prestige project geworden omdat ik wil en moet dit ding vervangen uit principe; dus geen oplossingen als ga maar naar de fietsenmaker toe :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Beste antwoord (via nwagenaar op 07-08-2020 20:05)

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
nwagenaar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:56:
Zo makkelijk als die ene eruit ging, zo moeilijk gaat de andere eruit ondanks het gebruik van het zaagje en de schroevendraaier. Wellicht dat een nachtje kruipolie/WD40 wonderen doet.

Even ter bevestiging: als je voor de andere trapascup staat (gaat dus om degene waar de kettingkast zit) dan moet je met de klok meedraaien.
Je moet bij het monteren inderdaad tegenovergesteld draaien.
Dit moet zinder extreme kracht gaan.
Monteer eerst de kant aan de ketting(kast).
De andere kant is de "borgkant".

Ook hier weer inzagen en voorzichtig "los" tikken.

Zaag hier gewoon door tot het schroefdraad en tik de delen naar binnen (dus verticaal ) zodat de de rest zo "los kan peuteren".

Even met ruim wd40 de boel schoonspuiten met een oude doek aan de kant waar je niet inspuit.

Daarna met een iets schonere doek "flossen".
Ruim kogellagervet, of liever montagepasta (soort tandpasta) aanbrengen. Voor montage.
Hier mag je 40-45 newtonmeter aan kracht gebruiken.
Tenzij je een sportschooltype bent is dit voor de meesten "tot het niet meer gaat".

Is de nieuwe trapas van metaal of plastic?.
Hoe ver ben je inmiddels?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50

Bob Popcorn

Plop!

Weet je zeker dat deze bottom bracket geschroefd is?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
Voor zover ik kan bepalen wel; de enige indicatie die ik heb is de vervangende trapas (beide voorzien van afschroefbare trapascups en geleverd door een online shop na het framenummer te hebben doorgegeven) en de ruimte tussen de cups en het frame zoals bij de laatste foto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koos2009
Ik ben Renault monteur en ik kan zeggen dat.... ;)

Wat je kan proberen is de lager eruit tikken , gleufje zagen en daar een oude schroevendraaier in zetten en meppen maar.

In het geval op de foto de gleuf \ zagen en van onderen naar boven proberen te meppen. In dit geval moet de trapascup tegen de klok in draaien.

Lukt dat niet dan 4 gleuven zagen (+) tot aan het schroefdraad en dan met dezelfde schroevendraaier de cup naar binnen te tikken zodat je er iets tussen kan wrikken.

Niet hersenloos rammen anders beschadigd het schroefdraad en die tools zijn wel prijzig.

@Bob Popcorn een "pers trapas" heeft geen gleuven voor een "trapascups sleutel".

Succes @nwagenaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:31

MJV

Ik zou beginnen met het verlengen van je trapassleutel, bijvoorbeeld door er een pijp van een meter overheen te schuiven. Dan heb je een flinke hefboom.

@Koos2009's tip heb ik ook wel eens toegepast en met succes. Je krijgt er hoogstens een of meerdere gleuven van in het schroefdraad maar dat hindert niet.

Alternatief kan nog een locatie met een bankschroef zoeken, daar de sleutel in vastzetten en dan met het frame als hefboom draaien. Check dan nogmaals de draairichting voor je het erger maakt. En dan moeten sowieso wielen eruit anders lukt het denk ik niet.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Koos2009 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:06:
Ik ben Renault monteur en ik kan zeggen dat.... ;)
_O- _O- _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
@Koos2009 Bedankt, dat werkte uitstekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJGcB2UtjG70e8nXIh-xzQNJ3lY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJSRWldNTuxLvEEMptxBBgUt.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb nu even wat WD40 ingespoten omdat er nu daadwerkelijk ruimte is tussen het frame en de cylinder voor de andere trapascup, hopelijk vliegt die er zo wat makkelijker uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Vergeet niet anti seize of anders vet aan te brengen bij het plaatsen van de nieuwe cups. Anders sta je over een paar jaar weer te vloeken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
Zo makkelijk als die ene eruit ging, zo moeilijk gaat de andere eruit ondanks het gebruik van het zaagje en de schroevendraaier. Wellicht dat een nachtje kruipolie/WD40 wonderen doet.

Even ter bevestiging: als je voor de andere trapascup staat (gaat dus om degene waar de kettingkast zit) dan moet je met de klok meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ja, behalve bij Italiaanse draad meen ik, maar dat zou ik bij zo'n fiets niet verwachten. Maar je weet ooit nooit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009

Je moet bij het monteren inderdaad tegenovergesteld draaien.
Dit moet zinder extreme kracht gaan.
Monteer eerst de kant aan de ketting(kast).
De andere kant is de "borgkant".

Ook hier weer inzagen en voorzichtig "los" tikken.

Zaag hier gewoon door tot het schroefdraad en tik de delen naar binnen (dus verticaal ) zodat de de rest zo "los kan peuteren".

Even met ruim wd40 de boel schoonspuiten met een oude doek aan de kant waar je niet inspuit.

Daarna met een iets schonere doek "flossen".
Ruim kogellagervet, of liever montagepasta (soort tandpasta) aanbrengen. Voor montage.
Hier mag je 40-45 newtonmeter aan kracht gebruiken.
Tenzij je een sportschooltype bent is dit voor de meesten "tot het niet meer gaat".

Is de nieuwe trapas van metaal of plastic?.
Hoe ver ben je inmiddels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
@Koos2009 de nieuwe trapas is zelf van metaal; de trapascups zijn van plastic.

Vrijdag wel een poging gewaagd, maar gezien het lekkere weer vond ik een BBQ met (speciaal)bier een beter idee :+

Morgen weer een poging, ik zal jullie op de hoogte houden van de progressie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robal67
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-01-2022
Oud topic maar ik ben benieuwd of het gelukt is de kettingzijde ook los te krijgen zonder schade.
Ik hen zelfde probleem met een Pick Up.
Muur en muurvast. Sleutels en verlengstukken breken en buigen. Aangezien ik de lak wil behouden lijkt inzagen mij de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Topicstarter
@Robal67 uiteindelijk is het gelukt door het gedeelte bij de trapas kortstondig te verwarmen om daarna diverse bouten in te doen met een tweetal lange schroevendraaier tussen (langs de zijde, dus niet in verlengde van de bouten) zodat het klemt.

Daarna met een verheffing op de schroevendraaier via een ijzeren staaf en sleuteltang de boel eruit gekregen.

Pagina: 1