Linux & HPT366/UDMA66

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er al distributes die deze controller standaard ondersteunen?

Zo nee, wanneer kunnen deze verwacht worden?

Ik heb wel gehoord van een speciale Abit versie, maar ik be op zoek naar andere versies.

En voordat dit weer mis gaat: ik heb de search al geprobeerd.

Verwijderd

Dan moet je in de HCL's (hardware compatibility list) van de verschillende distros kijken. De meesten hebben hem per default aanstaan in hun install/boot kernel.

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Mandrake 8.0 en volgens mij 7.2 ook al (ja ja...Mandrake roels!!)

Het lijkt me dat RedHat 7.1 'm ook ondersteunt, aangezien de ondersteuning vanaf kernel 2.4 standaard is (moeten ze'm natuurlijk wel hebben meegebakken in hun kernel, maar dat verwacht ik wel...)

Dan zal de nieuwste SuSE 'm ook wel ondersteunen, die heeft toch ook 2.4 kernel?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RH7.1:
This chipset is commonly found as the UltraDMA/66 controller on many PCI IDE adapters, as well as on some motherboards. If this is the only enabled IDE controller in the system, you should have no problems (although, you will only get 33MB/s speeds), but if it's the second of two (or more) then you will have to pass the kernel a parameter at the LILO boot: prompt, as documented in /usr/src/linux/Documentation/ide.txt.

Lijkt ok.

Verwijderd

De ondersteuning (zonder RAID) zit in kernel 2.4.x (in ieder geval wel vanaf 2,4,5). Slackware 8.0 heeft ook ondersteuning voor deze controller, anders zat ik hier nu niet te typen >:)
De RAID versie voor Linux zou volgens highpoint deze maand uitkomen.

• leander
Op donderdag 09 augustus 2001 00:49 schreef OlafvdSpek het volgende:
RH7.1:
This chipset is commonly found as the UltraDMA/66 controller on many PCI IDE adapters, as well as on some motherboards. If this is the only enabled IDE controller in the system, you should have no problems (although, you will only get 33MB/s speeds), but if it's the second of two (or more) then you will have to pass the kernel a parameter at the LILO boot: prompt, as documented in /usr/src/linux/Documentation/ide.txt.

Lijkt ok.
[troll]

geeft wel weer aan dat de leerling (Mandrake) de meester (RedHat) is voorbij gestreefd, aangezien het in Mandrake zonder extra toestanden automagisch goedgaat :P
[/troll]

Verwijderd

Ghehe een troll die dus ook nergens op slaat.

Dit heeft niks met distro te maken en alles met de daarop geinstalleerde progjes/kernel en de versie daarvan.
Op RH7.1 krijg je het ook wel aan de praat op ATA66 (hdparm)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

JA word ondersteunt.

2.4.x standaard in de kernel
2.2.x ide patch van hendrix downloaden (staat in de people dir van www.nl.kernel.org)

wel incomplete en experimental drivers in je kernel aanzetten (geld voor beide kernels)

Een beetje tweaking met hdparm en je haalt met gemak 20 MB/sec uit je hd'tje (zie dat maar es te doen in windows :) )

Verwijderd

Maak daar maar 36MB sustainded van met m'n
KA7-100(hpt370) en
DTLA-307030
DTLA-307075

(30GB is net vervangen, na krr.krrr.krrr)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maar dat is zeker RAID?

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
De Hpt 366/370 controller word in kernel 2.4.x ondersteund, GEEN raid.. ik heb het raidkaartje stuur em gewoon aan onder linux en heb dan software mattige raid geinstalleert werkt perfect :)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Die hpt366 wordt al heel lang ondersteunt door de Gentus distro, van Abit zelf. Hier zitten standaard ook een aantal toffe overkloktooltjes bij. Gentus was ook gebaseerd op redhat, maar de ondersteuning is nu helemaal weggevallen. Gentus is zowat dood.
Verder ondersteunt Mandrake ook al vrij lang (ik dacht van 7.0, misschien vroeger) de hpt366. Voor redhat kan je een bootdiskette downloaden om de controller en je hd's goed te detecteren bij installatie. Maar je moest nog steeds je kernel patchen.
Alle distro's met de nieuwe 2.4.x kernels ondersteunen nu standaard de hpt366 en ook de hpt370 dacht ik.

• leander
Op donderdag 09 augustus 2001 01:40 schreef nelske het volgende:
Ghehe een troll die dus ook nergens op slaat.

Dit heeft niks met distro te maken en alles met de daarop geinstalleerde progjes/kernel en de versie daarvan.
Op RH7.1 krijg je het ook wel aan de praat op ATA66 (hdparm)
???

Zoals jij het zegt heeft het dus WEL te maken met de gebruikte distro....
De distributie wordt opgemaakt door de kernel en de progjes eromheen en het setup-progje van Mandrake doet het uit zichzelf goed, terwijl je bij RedHat allemaal parameters moet gaan uitvogelen :+
Maar goed, ik vertel jou niets nieuws hier natuurlijk ('s geen flame ;) )

Enfin, genoeg offtopic gereutel.
Bottom-line is dat het werkt :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Was dat mmaar zo. ;(
Ok, die HPT366 en HDD wordt gedetecteerd, nu zit ik met het probleem dat ik al drie primary partities heb en Disk Druid kan dan niet zowel /boot als / nog aanmaken.
En /boot zal wel onder cylinder 1024 moeten zitten, dus mag ik eerst weer wat gaan moven.

Vier internal errors verder en nog steeds geen Linux.

• leander
Het lijkt me niet dat de LILO die bij RedHat 7.1 zit (gebruik je die?) problemen heeft met de 1024 cylinder-limiet...

Probeer het gewoon eens met 1 primaire ext2 partitie ( je vierde dus) en dus zonder aparte /boot partitie

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat heb ik nu gedaan, alleen had ik al wat partities gemoved. Hij had trouwens ongevraagd mijn oude boot manager overschreven.

De partitie zit wel onder de 1024 cylinder grens.
Ik gebruik BootMagic 2.0 normaal, maar die ziet Linux niet, waarschijnlijk omdat LiLo in de MBR zit en niet in de primary partitie. Ik ben bang dat als ik BM weer activeer LiLo pleite is.

Ook heb ik het bekende 3c509b PnP probleem. Waarom ondersteunt Linux die eigenlijk niet in PnP mode?

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 14:20 schreef Leander het volgende:

[..]

???

Zoals jij het zegt heeft het dus WEL te maken met de gebruikte distro....
De distributie wordt opgemaakt door de kernel en de progjes eromheen en het setup-progje van Mandrake doet het uit zichzelf goed, terwijl je bij RedHat allemaal parameters moet gaan uitvogelen :+
Maar goed, ik vertel jou niets nieuws hier natuurlijk ('s geen flame ;) )

Enfin, genoeg offtopic gereutel.
Bottom-line is dat het werkt :)
offtopic:
Ja, ik moet toe geven dat mijn antwoord een beetje vreemd was |:(

Wat ik bedoelde te zeggen is, dat het mij net iets te ver ging om te zeggen dat de leerling de meester in deze voorbij is gegaan.
Tja de leerling heeft waarschijnlijk gewoon een nieuwere kernel/config dan de meester.
Iets dat in een nieuwe versie van de "meester" ook wel verholpen zal zijn. :)
Pagina: 1