Kan corrupte Windows ‘A disk read error occurred' geven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 18:29
TLDR; Kan een corrupte Windows ‘A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart’ veroorzaken?

Longread: Een kleine 2 jaar geleden heb ik een Samsung 860 EVO gekocht van 500 GB, Windows op geïnstalleerd en vrij weinig gebruikt. Af en toe een spelletje of zo. Twee keer een kapotte videokaart gehad maar buiten dat geen problemen gehad met deze zelfbouw PC (Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5 moederboord, .M2 SSD voor hackintosh installatie, i7-8700, Be Quiet! Dark Rock 4 wat zwaar overkill is voor mij maar staat wel goed)

Tot ik onlangs de foutmelding ‘A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart’ kreeg bij het opstarten. Maar daarna blijft hij terugvallen op deze foutmelding. De eerst lukte het nog om in een soort van schijf-herstel te komen, waarna de computer het weer een tijdje normaal deed, maar daarna ging het schijfherstel elke keer meteen weer mis. Ik heb de BIOS nog een keer gereset maar dat veranderde er niets aan. Nog een paar keer geprobeerd, computer helemaal uit etc, maar kwam er niet meer in.

Kortom, teruggestuurd naar de webwinkel, anderhalve week of zo later een zelfde SSD terug gehad, zonder commentaar, maar met een nul-euro factuur / credit factuur. Alsof het een nieuwe was.

Nu ik er zelf over begin, zegt men: We hebben geen defect kunnen constateren. Samsung Magician S.M.A.R.T. test, fullscan pass en firmware update uitgevoerd zonder problemen.
Klacht vermoedelijk een corrupte Windows. Advies om opnieuw te imagen.

Kan een corrupte Windows überhaupt ‘A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart’ veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je bootsector echt compleet naar z'n grootje is dan kun je dit soort foutmeldingen verwachten. Ik zou sowieso eens proberen om een schone installatie te doen, en kijken of je het probleem dan nog steeds ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, ga ik de bende toch maar herinstalleren.

Enig idee hoe dit kan komen? Dan kan ik proberen dat te vermijden in de toekomst, want ik begrijp niet goed hoe dit kan. Het was een schone installatie en het ding heeft nauwelijks uren gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
laptopleon schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:09:
... en het ding heeft nauwelijks uren gemaakt.
Zit hierin niet je probleem?
Opslagmedia hebben remanent magnetisme (HDD) resp. residual spanning (SSD) nodig om data uit te kunnen lezen.
SSD's hebben een Operating system (firmware) aan boord wat ervoor zorgt dat onderhoud wordt gepleegd op de data in cellen. Ik kan mij voorstellen dat wanneer een SSD langdurig zonder spanning staat, hier en daar wel eens een willekeurig bitje sneuvelt.
Het nauwelijks gebruiken van de PC is dan juist de aanleiding voor dit soort fouten, alhoewel ik de termijn waarin dit optreedt dan wel kort vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Daar heb ik wel aan gedacht, ja, maar dan zou je het verwachten na een paar maanden niet gebruikt te zijn en het ging juist mis nadat ik hem weer een tijdje dagelijks in gebruik had (vanwege Corona, thuiswerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Ssd opslag berust op op kleine hoeveelheden lading die in een cell bepalen of hij 1 of 0 is.
Die lading lekt op den duur weg als hij niet ververst wordt en dat doet de DRAM controller.
Daar moet het systeem wel voor onder spanning staan.

Een paar maanden is echter wel erg kort om die lading te verliezen, maar het kan zijn dat je een slecht exemplaar hebt.
Er is echter geen enkele meetmethode om vast te stellen of dat zo is.

Wel is het zo dat ssd's die niet onder spanning staan maar in een koude ruimte, sneller hun lading kwijt raken en als het erg koud wordt heel snel.

Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met een systeem dat een jaar uit gestaan had, die wilde niet meer booten.
Windows er nieuw opgezet en geen enkel probleem meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
SMART waardes uitlezen (bv. met Crystaldiskinfo) kan helpen oorzaak te achterhalen. Misschien kabel fouten...

Sluit je Windows wel altijd netjes en geen stroom van de pc afhalen voordat dit is afgerond (zomaar wat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een paar dagen geleden exact hetzelfde probleem gehad. Ik had nog een cd liggen met windows erop, ben naar de geavanceerde probleemoplosser gegaan. De standaardopties voor herstel werkten niet. Ik ben naar de command prompt gegaan en heb daar chkdsk c: /f gedaan. Er werd heel wat hersteld en daarna werkte het weer

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik krijg nu meteen na opstarten de melding

Can’t sign in to your account
The problem can often be fixed by signing out and then back in again. If you don’t sign out now, and files you create or changes you make, will be lost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN1lbT3EAmfl6l_uwI_VyoJHMv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WHZzsTx4ncmiuvfd76LoM3Fh.jpg?f=user_large

Maar opnieuw inloggen geeft precies hetzelfde resultaat.
Pagina: 1