Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• infosennor
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07 12:57
Aan het oriënteren voor zonnepanelen. Het eigen verbruik is rond de 7700 kwh per jaar.

Kerngegevens offertes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77p09FBs9oZgqCx_YVj1XJey59g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RwoopFyBKqJDDxbyOLmAQTdo.png?f=fotoalbum_large

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBWfax7kgGtb81htVSKTup9MclY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llNBbSgOq17tu3eeqcVLDHKn.png?f=fotoalbum_large

Mijn dilemma:

1. Welke merk panelen kies ik
2. Welke omvormer Enphase IQ7+ of Centrale SolarEdge omvormer met 25 optimizers

Wie kan daarover een goed advies geven en/of ervaring delen.

[ Voor 47% gewijzigd door infosennor op 06-08-2020 22:01 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Waarom zijn dit de keuzes? De terugverdientijd berekening klopt niet. Salderen loopt af in 2023.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvIrnt9m9PVLOrb4amPzx8SALu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnp5qoZV71ahcWxp00SxPlUO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door lothar op 06-08-2020 22:04 ]

• infosennor
lothar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:54:
Waarom zijn dit de keuzes? De terugverdientijd berekening klopt niet.
- Waarom dit de keuzes zijn. Na gesprekken met een aantal leverenciers ben ik tot deze drie configuraties gekomen, heb je andere suggesties?
- Ten aanzien van de terugverdientijd heb je gelijk, zat nog een foutje in mijn sheet. (ik ga uit van het volledig consumeren van de geproduceerde elektriciteit)

[ Voor 3% gewijzigd door infosennor op 06-08-2020 22:04 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heb je veel last van schaduw?
De offerte van @lothar is een stuk goedkoper. Wel opletten dat die Longi's wat langer zijn dan ander 60 / 120 half cell panelen. Misschien beter kiezen voor iets kleinere panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• infosennor
busscherski schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:12:
Heb je veel last van schaduw?
De offerte van @lothar is een stuk goedkoper. Wel opletten dat die Longi's wat langer zijn dan ander 60 / 120 half cell panelen. Misschien beter kiezen voor iets kleinere panelen.
- Helemaal geen schaduw
- Dak is 9.60 breed. 5x1,78 = 8,90 , zou moeten passen

Geloof wel dat dit paneel (Longi) maar beperkte garantie heeft.

• lothar
infosennor schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

- Helemaal geen schaduw
- Dak is 9.60 breed. 5x1,78 = 8,90 , zou moeten passen

Geloof wel dat dit paneel maar beperkte garantie heeft.
Ja je moet zelf even kijken hoe belangrijk het is dat de panelen full black zijn. Garantie is een moeilijk onderwerp, voor het geld dat je uitspaart kan je over 10 jaar natuurlijk makkelijk een nieuwe omvormer kopen.

• infosennor
lothar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:54:
Waarom zijn dit de keuzes? De terugverdientijd berekening klopt niet. Salderen loopt af in 2023.
[Afbeelding]
Heb jij ervaring met de Longi panelen? (en volgens mij zijn deze niet "black")
En waarom een Goodwe ipv SolarEdge?

Dank voor reactie

[ Voor 3% gewijzigd door infosennor op 06-08-2020 22:30 ]

• busscherski
  • Nu online
Zonnepanelen gaan zelden kapot. Maak je daar niet druk over.

Omvormers:
Als je helemaal geen schaduw hebt dan biedt Enphase en SolarEdge geen voordeel qua opbrengst.

Klopt, met Enphase heb je 25 jaar garantie op de omvormers, SolarEdge 25 jaar op de optimisers (omvormer 12 jaar) en met Goodwe maar 10 5 jaar. Wel even afwachten of Enphase en SolarEdge nog bestaat over 24 jaar natuurlijk. Als ze niet meer bestaan heb je een probleem want ze zijn niet compatible met andere merken.
Vooral de optimisers van SolarEdge hebben vaak garantie nodig.
Als de Goodwe string omvormer kapot gaat kun je hem vervangen door bijna elk ander merk. Bij Enphase of SolarEdge zit er vast aan dat merk of je moet het dak op om de omvormer / optimiser onder elk paneel te vervangen.

Je mag zelf weten of je daarvoor zoveel extra geld over hebt.
Ik zou voor de goedkope optie gaan en de garantie (toch duizenden euro's) gewoon op je bankrekening laten staan. Veel meer zekerheid denk ik.

Full black bestaat uiteraard ook.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Zelf heb ik panelen van YMX, komen uit dezelfde fabriek als Longi, er staat zelfs Longi op de junction boxes.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• lothar
infosennor schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Heb jij ervaring met de Longi panelen?
En waarom een Goodwe ipv SolarEdge?

Dank voor reactie
Nee ik heb zelf q cells, deze panelen vielen me op omdat ze goedkoop zijn en zelfs 370 Wp zijn. Volgens mij hebben beide 12 jaar garantie.

Solar edge is geschikt voor moeilijke situaties met schaduw enzo. Jij zit pal op zuid. Als je naast ze dakkapel panelen zou leggen zou dit wellicht wel de moeite waard zijn. Nu is het 25x€45 duurder.

• infosennor
busscherski schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:30:
Zonnepanelen gaan zelden kapot. Maak je daar niet druk over.

Omvormers:
Als je helemaal geen schaduw hebt dan biedt Enphase en SolarEdge geen voordeel qua opbrengst.

Klopt, met Enphase heb je 25 jaar garantie op de omvormers, SolarEdge 25 jaar op de optimisers (omvormer 12 jaar) en met Goodwe maar 10 jaar. Wel even afwachten of Enphase en SolarEdge nog bestaat over 24 jaar natuurlijk. Als ze niet meer bestaan heb je een probleem want ze zijn niet compatible met andere merken.
Vooral de optimisers van SolarEdge hebben vaak garantie nodig.
Als de Goodwe string omvormer kapot gaat kun je hem vervangen door bijna elk ander merk. Bij Enphase of SolarEdge zit er vast aan dat merk of je moet het dak op om de omvormer / optimiser onder elk paneel te vervangen.

Je mag zelf weten of je daarvoor zoveel extra geld over hebt.
Ik zou voor de goedkope optie gaan en de garantie (toch duizenden euro's) gewoon op je bankrekening laten staan. Veel meer zekerheid denk ik.

Full black bestaat uiteraard ook.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Zelf heb ik panelen van YMX, komen uit dezelfde fabriek als Longi, er staat zelfs Longi op de junction boxes.
Maar begrijp ik dan goed dat je een serie geschakelde configuratie voorstelt?

• infosennor
lothar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Nee ik heb zelf q cells, deze panelen vielen me op omdat ze goedkoop zijn en zelfs 370 Wp zijn. Volgens mij hebben beide 12 jaar garantie.

Solar edge is geschikt voor moeilijke situaties met schaduw enzo. Jij zit pal op zuid. Als je naast ze dakkapel panelen zou leggen zou dit wellicht wel de moeite waard zijn. Nu is het 25x€45 duurder.
Maar kun je dan wel opbrengst per paneel zien? (vraag is idd wel of je dit zou willen)

• busscherski
  • Nu online
infosennor schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:34:
[...]
Maar begrijp ik dan goed dat je een serie geschakelde configuratie voorstelt?
Ja

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan er “theoretisch” 30 van deze kwijt?
https://www.winkelman-zon...raad-strong-span-p/51646/
Die zijn 1590 lang (5x6 landscape) 8)
Die mogen officieel op de korte kant rails hebben.

Edit: laat maar. Dat is te krap.
Levert wel ideale Vmpp op van 590 V

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2020 23:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1