PC op beste manier upgraden voor NVME SSD in huidige build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moxxii
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik zoek:
Een economisch zo verantwoord mogelijke upgrade voor mijn pc en er mogelijk iets op vooruit te gaan.
Op het moment is dit mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed€ 399,30€ 399,30
1MoederbordenMSI B150 GAMING M3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1070 Phoenix GS 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 62,49€ 62,49
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 99,95€ 99,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 64,47€ 64,47
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO m.2 500GB€ 79,27€ 79,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,48

Ik zou hier graag nog een 500GB of 1TB NVME SSD aan toevoegen om te gebruiken als Windows medium en opslag.
Echter heb ik gemerkt dat ik met behoud van mijn SSD's niet mijn huidige platform kan behouden en zou moeten upgraden. Qua performance voldoen mijn onderdelen eigenlijk, alleen zou ik graag willen dat mijn pc wat sneller aanvoelt, vandaar mijn keuze voor een NVME SSD.
Ik game wel eens en dan is het fijn als de boel snel laadt, maar ook met het opstarten zou die extra boost fijn zijn. Dit zijn geen triple A titels meer maar vooral wat casual mid end gaming, het liefst op 4K.

Wat is je budget?
Het liefste wil ik zo min mogelijk uitgeven, en daarna proberen overgebleven componenten uit mijn huidige systeem nog door te verkopen aan geïnteresseerden.
Belangrijk hierin is wel dat de upgrade redelijk future proof is. Bijvoorbeeld voor een relatief hoge prijs een Z170 of Z270 mobo aanschaffen vind ik dan geen optie. Voor iets meer kun je bij wijze van overstappen op een AM4 bord met een R5 3600, wat een betere investering is wat mij betreft.

Laten we voor het gemak zeggen dat mijn budget €500 max is exclusief verkoop componenten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeur en sta open voor alle ideeën. Zelfs een compleet nieuwe build, mocht dit passen. Je weet maar nooit waar iemand soms mee komt :P

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is gewoon mijn PC waarop ik af en toe een game speel en vooral via Netflix films kijk. Eerder was ik een diehard pc gamer, maar sinds ik een Switch heb, speel ik het gros van de tijd daarop. Ik wil op de pc nog wel eens TTS spelen en wat andere niet hele demanding games. Qua gaming performance voldoet mijn build nog prima. Ik heb op zijn minst wel 8 usb(A) poorten op de achterkant nodig en S/PDIF.

[b]Wat heb je zelf gevonden?/b]
Dit vind ik een hele lastige. Qua moederborden en de aansluitingen zie ik de juiste niet meer. Ik heb een mobo nodig met twee M.2 aansluitingen, waarbij eentje sata 600 ondersteund en een andere slot een NVME SSD.

Ik vind zelf de Ryzen processoren erg interessant, maar Intel heb ik ook geen problemen mee. Je zult dan al snel op een R5 3600 of i5 10400 komen denk ik zo?

AMD
R5 3600
Compatible AM4 mobo
16GB DDR4 3600mhz ram
Samsung 970 EVO 500GB NVME

Intel
i5 10400F
Compatible 1200 mobo
Huidige ram (nieuw ram maakt geen verschil vgm?)
Samsung 970 EVO 500GB NVME

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
Huidige M2 in een m2 naar sata-adapter: pricewatch: Startech.com M.2 NGFF SSD to 2.5in SATA Adapter Converter

En je huidige m2-slot gebruiken met een nieuwe NVMe-ssd.

Je kunt ook een pci-e naar NVMe M2-adapter kopen en daar je nieuwe ssd in stoppen: pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Die stop je dan in je 2e pci-e 16x-slot (die op 4x draait als je verder geen pci-e 1x-sloten in gebruik hebt).

Ik vraag me overigens af of je dit daadwerkelijk gaat merken.
Heb je wel genoeg ruimte op je Ssd’s?

Als je een nieuwe ssd neemt, raad ik een 1 TB aan, die zijn vaak relatief wat goedkoper, sneller en natuurlijk een stuk minder snel vol. Maar dat laatste ligt natuurlijk aan je gebruik en wat voor games je speelt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
Laat het, zonde van je geld. Je gaat geen noemenswaardig verschil merken als je van een sata naar pci-e ssd gaat. Doe dit pas als je daadwerkelijk eens van platform gaat veranderen als dat nodig is.

• Moxxii
White Feather schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:14:
En je huidige m2-slot gebruiken met een nieuwe NVMe-ssd.

Je kunt ook een pci-e naar NVMe M2-adapter kopen en daar je nieuwe ssd in stoppen: pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Die stop je dan in je 2e pci-e 16x-slot (die op 4x draait als je verder geen pci-e 1x-sloten in gebruik hebt).

Ik vraag me overigens af of je dit daadwerkelijk gaat merken.
Heb je wel genoeg ruimte op je Ssd’s?

Als je een nieuwe ssd neemt, raad ik een 1 TB aan, die zijn vaak relatief wat goedkoper, sneller en natuurlijk een stuk minder snel vol. Maar dat laatste ligt natuurlijk aan je gebruik en wat voor games je speelt.
Helaas is mijn huidige M.2 slot een Sata 600 slot... tentijde van aanschaf geen probleem. NVMe was toen nog ver weg en vooral heel duur. Heb toen nog €110 betaald voor die 250gb 850 evo, en dat was al niet duur. Later die 500gb M.2 Sata SSD toegevoegd toen deze betaalbaarder waren. Tegenwoordig kun je voor nog niet de helft 500gb NVMe krijgen, of ongeveer een duurdere 1tb voor dezelfde prijs.

Bedoel je met “als je verder geen pci-e 1x-sloten in gebruik hebt” de andere pci-e sloten buiten mijn videokaart om? Mijn mobo handleiding zegt namelijk dat de pci_e1 altijd op 1x draait, en als ik in pci_e2 mijn gpu heb zitten (dat heb ik) dat de pci_e4 slot ook op 1x draait. In dat geval heb ik er niks aan denk ik, een NVMe SSD, tenzij ik van platform switch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROe6G-rl9Yak6DVVCFULioneel4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ppv7mrYt7PVBdW9UUQopobKE.jpg?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
De rest van je pc is nog snel genoeg? dan zou ik gewoon verder er niet naar omkijken en zeggen: ik upgrade over jaar wel.

• Moxxii
Uszka schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:35:
Laat het, zonde van je geld. Je gaat geen noemenswaardig verschil merken als je van een sata naar pci-e ssd gaat. Doe dit pas als je daadwerkelijk eens van platform gaat veranderen als dat nodig is.
Ik heb een paar vergelijkingen gezien die wel wat verschil aantoonden, maar dit waren van die praktijk benchmarks door kleine channels op youtube. Ik heb niet echt goede praktijk tests gezien door reputabele bronnen en kan alleen concluderen dat er zeker een best merkbaar verschil is gebaseerd op de resultaten van die video’s en het feit dat schrijf en leessnelheden al gauw 3x tot 5x zo hoog liggen dan ze nu doen.

Mocht je toevallig wel een goede bron hebben die het ook visualiseert en niet alleen grafiekjes met schrijf en leessnelheden en iops toont, maar daadwerkelijk real world use, dan zijn deze zeker welkom :)

• Moxxii
99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:34:
De rest van je pc is nog snel genoeg? dan zou ik gewoon verder er niet naar omkijken en zeggen: ik upgrade over jaar wel.
Nouja, er vanuitgaande dat mijn sata SSD’s de bottleneck zijn in startup etc. voldoet de rest prima. Ik speel geen heel demanding spellen als ik al op de pc game. Die ene keer dat ik wel een veeleisend spel launch gaan de settings maar wat omlaag.
Het gaat mij er om dat de pc wat sneller aanvoelt. Een verse installatie doet veel weet ik, maar tegen de tijd dat ik mijn programma’s er weer op heb staan ben ik weer terug bij af.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
Moxxii schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

Ik heb een paar vergelijkingen gezien die wel wat verschil aantoonden, maar dit waren van die praktijk benchmarks door kleine channels op youtube. Ik heb niet echt goede praktijk tests gezien door reputabele bronnen en kan alleen concluderen dat er zeker een best merkbaar verschil is gebaseerd op de resultaten van die video’s en het feit dat schrijf en leessnelheden al gauw 3x tot 5x zo hoog liggen dan ze nu doen.

Mocht je toevallig wel een goede bron hebben die het ook visualiseert en niet alleen grafiekjes met schrijf en leessnelheden en iops toont, maar daadwerkelijk real world use, dan zijn deze zeker welkom :)
Ik heb hier diverse systemen staan met zowel sata als nvme ssd's en het verschil in opstarten van Windows en programma's is minder dan een keer knipperen met je ogen. De bestanden van het OS en programma's zijn te klein om nvme in het voordeel te laten zijn. Het gaat dan meer om de toegangstijd en die is bij sata en nvme vrijwel gelijk. Het enige waar je wat aan nvme hebt is als je hele grote bestanden van nvme naar nvme met dezelfde lees - en schrijfsnelheid gaat transporteren.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44
Moxxii schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Helaas is mijn huidige M.2 slot een Sata 600 slot... tentijde van aanschaf geen probleem.
Haha, wel gezien, niet meer aan gedacht.
Bedoel je met “als je verder geen pci-e 1x-sloten in gebruik hebt” de andere pci-e sloten buiten mijn videokaart om? Mijn mobo handleiding zegt namelijk dat de pci_e1 altijd op 1x draait, en als ik in pci_e2 mijn gpu heb zitten (dat heb ik) dat de pci_e4 slot ook op 1x draait. In dat geval heb ik er niks aan denk ik, een NVMe SSD, tenzij ik van platform switch.
[Afbeelding]
Nee, je kunt je 16x gebruiken en je 4x als je verder maar geen 1x”s gebruikt.

Je mag dus E1 en E3 niet vullen als je E4 op 4 speed wilt gebruiken. Dat zijn dus zowel het kleine slotje links (dus E1) naast je gpu (=E2) en het slotje links (dus E3) van het 4x-slot (=E4).

Volgens deze post zou een adapter moeten werken (of je er daadwerkelijk van kunt booten is altijd de vraag bij de moederborden uit dit tijdperk, maar het antwoord is daar ja: https://forum-en.msi.com/...r-b-150-gaming-m3.304754/

• Moxxii
Oeps, nummers verkeerd onthouden en gezien zie ik. Thanks voor de correctie. Wel interessant dat je blijkbaar van een pci-e slot kunt booten dan. Zal waarschijnlijk wel een bios update voor nodig zijn denk ik.

Dus met het een adapter is het mogelijk, verder zou het niet logisch zijn om zoveel uit te geven om native NVMe support te krijgen en verder er amper op vooruit te gaan?

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:50
Eens met @Uszka . Als je snellere opstart tijd van Windows wilt, dan zou ik naar software matige oplossingen zoeken. Boot eens voor de grap in safe mode en vergelijk die opstart tijd met reguliere boot. Dat verschil is puur configuratie. Kijk eens in je MSCONFIG. Daar zal je al winst halen.
Ik heb twee NVMes in RAID 0 staan. Enige winst is bij videobewerking. Voor de rest is het E-peen werk.

Team anti-scalp - wauw..

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
Heb je een link van die youtube videos?

Samsung 970 Evo is een van de snelste SSD's, maar kijk hier eens naar de boot times en load times.
https://techreport.com/re...plus-500-gb-ssd-reviewed/

Heb je windows al eens opnieuw geinstalleerd, daarnaast alle overbodige software voor startup disabled en draait je moederbord geen onnodige tests met opstarten? Daar kun je wel serieus winst pakken zonder euro's uit te geven.
PS: zet je je PC helemaal uit, of alleen in standby?

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 06-08-2020 22:59 ]

• Moxxii
@5pë©ïàál_Tèkén Ik denk dat ik daar dan maar eens op moet gaan zoeken. Een verse installatie is toch aanstaande, dus dat helpt wel. Helaas alleen maar voor een maand of twee.

@mitsumark Het zijn redelijk vage niet credible video’s over het algemeen. Alleen geven ze naar mijn idee een realistischere use case weer dan dat de vele benchmarks doen van credible sources. Vandaar dat ik ging kijken wat het mij zou kosten. Daar schrok ik wel van. Ik wil namelijk al wel langer overgaan van HDD naar SSD en die 2TB schijf is het enige wat daar nog in ontbreekt. Destijds gekocht zodat ik meer dan genoeg ruimte zou hebben, blijkt dat ik het vooral gebruik voor rotzooi en oude backups :,)
De 250gb SSD is aan de kleine kant voor wat ik nu met mijn pc doe, vandaar 500+gb.

Ik vind het echter ook zonde om nu nog een SATA SSD te kopen als ik misschien binnen een jaar of twee ga upgraden, en er sowieso een NVMe slot op mijn mobo zit.

Ik denk dat het voor nu maar zo blijft, een verse installatie doe binnenkort, en er in ga duiken hoe ik booting times softwarematig snel kan houden en niet na twee maanden weer terug bij af ben.

En ja, ik sluit mijn pc iedere dag volledig af :)

Weten jullie zo nog goede sources die kunnen helpen hierbij? Ik ken mijn weg redelijk goed in de pc wereld, maar van de “gevaarlijke” dingen blijf ik meestal af. Zit nooit in msconfig of de bios, behalve als er problemen zijn of de eerste startup na een nieuwe build.

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-10-2025

john43

Emmen

Gigabyte sniper b7 bord overgenomen omdat daar en NVMe slot opzit waar mijn Samsung 512 gb nvme in past. Boottijd Windows is ten opzichte van de ssd goed merkbaar verbeterd. Ik ben er happy mee!
Ik heb nu wel de hp pci kaart over. Ook de nvme usb converteren is overbodig.
Verder geen bijzondere handelingen verricht om van nvme te booten.

[ Voor 27% gewijzigd door john43 op 07-08-2020 08:19 . Reden: tekst typo ]

Groet, John woonplaats Emmen

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:08
Moxxii schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:26:
Het zijn redelijk vage niet credible video’s over het algemeen. Alleen geven ze naar mijn idee een realistischere use case weer dan dat de vele benchmarks doen van credible sources.
Linus heeft een test gedaan:
YouTube: Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say
Een sata ssd vs een NVME-SSD vs een NVME PCI-E 4.0 SSD.
TLDR: geen merkbaar verschil tijdens het gamen.

Zelf heb ik alle updates ondertussen gehad: Van HDD ==> sata SSD (60 GB :P ) ==> snelste sata SSD ==> NVME-SSD ==> Snelste NVME SSD op PCI-E 3.0.
Enkel tussen HDD naar SSD was het verschil enorm. Van sata SSD naar NVME SSD was het verschil wel merkbaar, maar echt minimaal.
Laatst wel mijn steam-libary op een QLC-Sata SSD gezet van 1 TB en hierdoor zijn de load-times iets snellers geworden. Tijdens het gamen is er echt geen tot weinig verschil merkbaar.
Deze upgrade zou je wel kunnen doen, voor circa 100 euro heb je een 1 TB SSD of voor 200 heb je 2 TB.

Mijn gevoel zegt dat je nu beter nog even kan wachten totdat je merkbaar games niet meer kan spelen zoals je zou willen. Dan je 1070 upgraden naar de dan beste mid-range kaart. Dat zal al een goede boost geven. Eventueel daarna mobo+proc+geheugen+NVME-SSD.
Pagina: 1