Garantie tweedehands auto - afhandeling werkplaatskosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 09:18
Situatie
Vorige maand kochten wij een tweedehands auto bij een garage. De auto heeft 172.000 km op de teller, is onlangs APK gekeurd en 'goed onderhouden'. Het bedrijf is niet aangesloten bij Bovag maar biedt wel één maand garantie aan.

Na een week knippert het gele lampje voor motormanagement. We laten zelf bij een garage de melding uitlezen en krijgen te horen dat de katalysator erg vies was en is schoongemaakt. Zonder veel erg te hebben in wat de onderliggende oorzaak kan zijn, betalen we zelf 80 euro kosten.

Twee weken later brandt het lampje weer. Ik lees de melding dit keer zelfuit: P0134: Oxygen Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1, Sensor 1). Een probleem met een lambdasonde.

De verkoper heeft ons gevraagd om bij problemen contact met hem op te nemen omdat hij zelf ook reparaties kan en wil verrichten als er iets mis is. Wij doen één poging hem te bellen maar krijgen hem niet te pakken omdat hij op vakantie is.

In het verkeer merken we dat bij hoge snelheden de motor begint te haperen (soms valt snelheid plots even weg). We hebben er geen goed gevoel bij om hiermee door te blijven rijden en willen schade beperken door de auto opnieuw langs de garage te brengen voor een werkplaatsafspraak. We hadden hem graag bij de verkoper langs gebracht, maar hij neemt niet op en wij willen de auto toch wel blijven gebruiken en niet wachten tot zijn vakantie voorbij is.

We leveren de auto af en krijgen later op de dag een reeks telefoontjes. Eerste telefoontje: we zien inderdaad dat er iets mis is met de voorste lambdasonde. Het kan zijn dat er kosten zijn verbonden aan het oplossen van het probleem met de lambdasonde. Is dit ok? Euh, dat moet maar. :/ Tweede telefoontje: Meneer, we moeten de lambdasonde vervangen. Dat wordt 260 euro. Ai, dat is balen. Maar dan is het probleem ook maar opgelost. :-( Derde telefoontje: meneer, we hebben bij het vervangen van de sonde het spruitstuk moeten vervangen omdat de lambdasonde was versmolten met dit onderdeel en dit de enige manier was om de reparatie uit te voeren. Het is lullig voor u maar ik zal u korting geven op het spruitstuk en geen kosten voor manuren rekenen op de factuur. Hier komen wel 350 euro kosten bovenop. Ffffuuuuuck :r Totale kosten: 610 euro.

Dilemma
De verkoper is geïrriteerd omdat hij naar eigen zeggen de reparatie kon uitvoeren zonder het spruitstuk te slopen door de sonde [een nachtje in de week te leggen. Hij laat ons in alle toonaarden blijken dat we genaaid zijn door de garage en dat hij voor 150 euro maximaal het gebrek kon verhelpen. Hij baalt ervan dat wij geen contact met hem hebben opgenomen.

Wij vinden het lullig dat we er niet met de verkoper uit zijn gekomen maar zijn ook overvallen door de onverwacht hoog uitgevallen kosten bij de garage. We zien dit als pure pech en hebben minstens een poging gedaan om het met de verkoper op te lossen door een keer te bellen. Toegegeven, dat hadden wel twee telefoontjes mogen zijn.

Toch zijn we van mening dat uiteindelijk het de plicht is van de verkoper om ons van een goed product te voorzien en vinden we dat hij hier in gebreke is doordat de lambdasonde het direct na verkoop begeeft. Als ik informatie van het Juridisch Loket erop nasla moet de verkoper zelf aanbieden om het probleem te repareren en lees ik niet terug dat we de kosten bij de garage, dus ook die voor het spruitstuk, kunnen verhalen.

Ten slotte bied de verkoper aan dat wij de factuur op zijn naam kunnen zetten (nieuwe factuur) zodat hij BTW teruggaaf kan vragen voor de reparatie, die onkosten voor zijn bedrijf zijn voor garantie, en ons zo kan tegemoetkomen.

Vraag
Wat is redelijk en billijk in deze situatie qua afhandeling en hoe zou je dit zelf oplossen? Heb je ervaring met een dergelijk probleem en hoe heb je dat zelf opgelost? Wat zijn mijn rechten en plichten hierin?

Volgens mij is het product gebrekkig en kunnen we een deel van de kosten verhalen op garantie, maar hadden we meer ons best moeten doen om de verkoper het probleem zelf op te laten lossen tegen mogelijk lagere kosten. Ik wil in ieder geval een vergoeding krijgen voor de kosten die hij zou hebben gemaakt voor een nieuwe lambdasonde maar liefst ook de kosten voor het spruitstuk want ik geloof niet zomaar dat hij de reparatie kon uitvoeren zonder deze te slopen. Echter, het is zijn woord tegen het mijne dus misschien leg ik dat af.

Die BTW teruggaaf steken we graag in onze zak.

Beste antwoord (via Jeroenvanb op 06-08-2020 20:40)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou denken dat je helemaal nergens recht op hebt en alles wat de garage aanbiedt coulance is. Je had de verkoper in de gelegenheid moeten stellen het defect te onderzoeken en te herstellen. Dat heb je door slechts één telefoontje te plegen nagelaten (en wat mij betreft ook als je er een 2e telefoontje aan gewaagd had).

Bij een auto met 160k op de teller weet je dat ie niet meer nieuw is en dus kan er altijd wat mee zijn. Hell, zelfs met een auto net van de fabriek kan er alles mee zijn, dat hoort er gewoon bij.

Je hebt het probleem nu ook nog groter gemaakt want bij alles wat er nu stuk gaat, kan hij ook nog zeggen dat het komt door ondeugdelijk werk van de andere garage.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:42
Zoals je zelf wel weet had je eerst de verkoper alle gelegenheid moeten geven in redelijk termijn het probleem op te lossen(meer dan één telefoontje).

Redelijkerwijs zou ik als verkoper niet meer vergoeden dan mijn eigen inkoopprijs van de lambdazonde. Het is immers de keuze van de klant om elders heen te gaan. Zelfs dat is nog redelijk, gezien het een reparatie is geweest zonder toestemming van de verkoper. Garantie zou in vele gevallen gewoon zijn vervallen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2020 18:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Lambda vervangen is normale gang van zaken en heeft recent extra APK aandacht gekregen. Vervangen gebeurt in de regel precies bij jouw km stand, na 160k. En ja ze kunnen mega vast zitten.

Ik heb er ook 1 vervangen op onze auto, ben een uur aan het bateren geweest op de sensor met een 22mm ringsleutel voor die loskwam. Je kan wel de draad daarna met een M18 tap proberen te herstellen. Dit heb ik toen moeten doen, en toen kon ik de nieuwe plaatsen. Maar ik weet niet of dit bij jou nu nog kan. Een gemiddelde Bosch sensor kost zo'n 70-80 euro.

Ik ben wel van mening dat door verwijdering van de Lambda de schroefdraad zeker stuk kan, maar niet het hele spruitstuk (of soms uitlaat) kapot hoeft.

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 06-08-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:03
spruitstuk is meestal van gietijzer, kan me niet voorstellen dat dat samensmelt met een lambdasensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:42
zwerfkater schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:04:
spruitstuk is meestal van gietijzer, kan me niet voorstellen dat dat samensmelt met een lambdasensor
Kan ook aluminium zijn. alleen de inlaat. :)

Bij ijzer kan het roest zijn. Een lambdazonde gaat een keer 150k mee.
Niet vreemd dat hij nu vervangen moet worden. Ook niet gek dat hij helemaal vast zit in het spruitstuk(het is een best vijandige omgeving!).
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:04:

Ik ben wel van mening dat door verwijdering van de Lambda de schroefdraad zeker stuk kan, maar niet het hele spruitstuk (of soms uitlaat) kapot hoeft.
Gereviseerd spruitstuk als "nieuw" wellicht.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2020 19:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
LED-Maniak schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Kan ook aluminium zijn.

Niet vreemd dat hij nu vervangen moet worden. Ook niet gek dat hij helemaal vast zit in het spruitstuk(het is een best vijandige omgeving!).

[...]

Aluminium heeft een smelt temperatuur van ongeveer 660 graden. Daarom zijn ze niet van aluminium gemaakt. Uitzondering is de vag motor zonder extern uitlaatspruitstuk.

On topic wat voor auto is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:03
LED-Maniak schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Kan ook aluminium zijn.

[...]

een aluminium uitlaatspruitstuk heb ik nog nooit gezien iig. en als je een spruitstuk goed heet stookt draai je die lambda er zo uit met een moordenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:23:
[...]

Aluminium heeft een smelt temperatuur van ongeveer 660 graden. Daarom zijn ze niet van aluminium gemaakt. Uitzondering is de vag motor zonder extern uitlaatspruitstuk.

Als iets vast zit is het in de volksmond al snel "vastgesmolten".

@Jeroenvanb De kosten die de garage heeft gemaakt zijn inkoop sensor (ik schat 45 euro) plus spruitstuk (200?) en de uren die niet gerekend zijn nu, en ze ook aan een andere klant hadden kunnen rekenen. Dus reken maar uit voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Als iets vast zit is het in de volksmond al snel "vastgesmolten".

@Jeroenvanb De kosten die de garage heeft gemaakt zijn inkoop sensor (ik schat 45 euro) en de uren die niet gerekend zijn nu, en ze ook aan een andere klant hadden kunnen rekenen. Dus reken maar uit voor jezelf.
Ja klopt, mijn reactie was op de gene die zei dat het spruitstuk van aluminium kon zijn.
Ze kunnen inderdaad erg vast zitten, dan goed warm rijden en dan komen ze eigenlijk altijd wel zonder schade los. ( Uitgezonderd Toyota)
Sensor inkoop origineel schat ik op 80–150 euro

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou denken dat je helemaal nergens recht op hebt en alles wat de garage aanbiedt coulance is. Je had de verkoper in de gelegenheid moeten stellen het defect te onderzoeken en te herstellen. Dat heb je door slechts één telefoontje te plegen nagelaten (en wat mij betreft ook als je er een 2e telefoontje aan gewaagd had).

Bij een auto met 160k op de teller weet je dat ie niet meer nieuw is en dus kan er altijd wat mee zijn. Hell, zelfs met een auto net van de fabriek kan er alles mee zijn, dat hoort er gewoon bij.

Je hebt het probleem nu ook nog groter gemaakt want bij alles wat er nu stuk gaat, kan hij ook nog zeggen dat het komt door ondeugdelijk werk van de andere garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Ja klopt, mijn reactie was op de gene die zei dat het spruitstuk van aluminium kon zijn.
Ze kunnen inderdaad erg vast zitten, dan goed warm rijden en dan komen ze eigenlijk altijd wel zonder schade los. ( Uitgezonderd Toyota)
Sensor inkoop origineel schat ik op 80–150 euro
Ja soms draai je ze er zo uit, dan sta je echt te kijken :) Inkoop is echt stukken goedkoper btw, jouw prijs is retail bij de Brezan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:30:
[...]

Ja soms draai je ze er zo uit, dan sta je echt te kijken :) Inkoop is echt stukken goedkoper btw, jouw prijs is retail bij de Brezan.
Beter lambda sensoren te vervangen door orginele, vaak met imitatie sensoren zijn er problemen. Werken vaak te traag waardoor de uitstoot niet goed is, en je motor lampje weer aangaat of hoger brandstof verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

Beter lambda sensoren te vervangen door orginele, vaak met imitatie sensoren zijn er problemen. Werken vaak te traag waardoor de uitstoot niet goed is, en je motor lampje weer aangaat of hoger brandstof verbruik etc.
Origineel is het vaak gewoon een Bosch sensor en die kan je overal kopen, mrAuto, Winparts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

Origineel is het vaak gewoon een Bosch sensor en die kan je overal kopen, mrAuto, Winparts.
Ja klopt die worden aangeboden als origineel maar die hebben kwaliteit hetzelfde als origineel. Vaak zijn het net andere sensoren en in de meet waardes zie je ze trager reageren. Mocht je er toch onverhoopt keer provlemen mee hebben haal er 1 bij de dealer. Maar dat is ver off-topic.

On topic:
Garage had de kans moeten krijgen het zelf te repareren, die heeft die mijn inziens niet echt gehad. Had hem een mail gestuurd met foto van het lampje en hij had het na de maand garantie nog wel netjes opgelost.
Alles wat de beste man nu aanbied is erg netjes van hem in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Ja klopt die worden aangeboden als origineel maar die hebben kwaliteit hetzelfde als origineel. Vaak zijn het net andere sensoren en in de meet waardes zie je ze trager reageren. Mocht je er toch onverhoopt keer provlemen mee hebben haal er 1 bij de dealer. Maar dat is ver off-topic.
Dit zijn nogal beweringen :) Als je gewoon op merk en ondereelnummer matcht heb je niet de goede sensor volgens jou? Welke ervaring heb jij hier zelf mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:09

-tom-562

Oliesjeik

pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Dit zijn nogal beweringen :) Als je gewoon op merk en ondereelnummer matcht heb je niet de goede sensor volgens jou? Welke ervaring heb jij hier zelf mee dan?
Genoeg merken die daar idd wel gevoelig voor zijn.. ook al prop je er b.v. een Denso of Bosch in (net wat origineel ook gemonteerd zit), soms wil het voorkomen dat de originele (dus als je de dealer binnen stapt en bestelt) net wat andere specificaties heeft.

Ontopic:
Lambda sensor is in principe een slijtage deel, je hebt dus wss net pech. En die krengen kunnen idd muurvast geoxideerd zitten

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 06-08-2020 19:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
LED-Maniak schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:56:
Zoals je zelf wel weet had je eerst de verkoper alle gelegenheid moeten geven in redelijk termijn het probleem op te lossen(meer dan één telefoontje).
Dat wist ik eerlijk gezegd niet. Dit is de eerste auto die ik heb aangeschaft dus ik heb hier geen ervaring mee. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen en afweging hierin.
Redelijkerwijs zou ik als verkoper niet meer vergoeden dan mijn eigen inkoopprijs van de lambdazonde. Het is immers de keuze van de klant om elders heen te gaan. Zelfs dat is nog redelijk, gezien het een reparatie is geweest zonder toestemming van de verkoper. Garantie zou in vele gevallen gewoon zijn vervallen.
Helder, dat lijkt me na het lezen van de reacties hieronder het meest redelijk.
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:04:
Lambda vervangen is normale gang van zaken en heeft recent extra APK aandacht gekregen. Vervangen gebeurt in de regel precies bij jouw km stand, na 160k. En ja ze kunnen mega vast zitten.
Ok, pech dus. Ik ging er van uit dat hij echt wel veel langer meeging.
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:23:
[...]

Citroën Berlingo cinqspace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvanb
emnich schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:29:

Afgaande op de reacties in het topic ben ik bang dat je gelijk hebt.

Pech voor ons en een les voor in het vervolg. Gewoon langs de garage gaan en accepteren dat ook de lambdasonde het kan begeven kort na verkoop.

Edit:
Oplossing
ik heb contact met de verkoper en in een laatste bericht geappt dat ik het vriendelijk vind als hij ons wilt compenseren voor de kosten die hij zelf zou maken als hij zelf deze reparatie zou uitvoeren. Ik hoop dat hij zelf coulant hierin is en wil niet opvoeren dat ik recht heb op het één of ander. Hij heeft eerder zelf aangegeven het rottig te vinden dat we deze pech hebben en wil met ons in het midden uitkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroenvanb op 06-08-2020 20:47 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
pennywiser schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Wel de goede sensor maar net andere specificaties.
Heb het ongeveer 10x gehad van de 20/25 keer.
Aangezien we natuurlijk garantie moeten geven besloten om alleen nog maar orginele te monteren. Vaak kun je het goed uitleggen naar een klant waarom de prijs hoger is als bij een conculega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Klinkt als een thp motor.. klopt dat? Vaak gaan de sensoren stuk/kat stuk ivm olie verbruik.
Houd je olie peil goed in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvanb
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:11:
[...]

Klinkt als een thp motor.. klopt dat? Vaak gaan de sensoren stuk/kat stuk ivm olie verbruik.
Houd je olie peil goed in de gaten
Heb even opgezocht wat een THP motor is maar dat is het niet.

Dit is het type motor: Wikipedia: PSA TU engine

Ik lees dat de Picasso wel een Turbo uitvoering heeft maar Berlingo niet.

Ik houd het oliepeil goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Deze motoren zijn gewoon goed.
Thp motoren heeft niets met turbo te maken😉 dat is een type motor van de psa groep. Goed dat je die niet hebt.
Deze lambda sensoren gaan nogal eens stuk.
Het spruitstuk is van gietijzer dus niet aannemelijk dat die vast gesmolten zou zijn.
Wat er wel met die spruitstukken gebeurt is dat ze scheuren. Met als gevolg een lambda sonde foutcode. Kan zijn dat dat het geval is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mapro schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Wel de goede sensor maar net andere specificaties.
Heb het ongeveer 10x gehad van de 20/25 keer.
Aangezien we natuurlijk garantie moeten geven besloten om alleen nog maar orginele te monteren. Vaak kun je het goed uitleggen naar een klant waarom de prijs hoger is als bij een conculega
Klinkt op zich aannemelijk dan, ik zal wel geluk hebben gehad tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Dilemma
De verkoper is geïrriteerd omdat hij naar eigen zeggen de reparatie kon uitvoeren zonder het spruitstuk te slopen door de sonde [een nachtje in de week te leggen. Hij laat ons in alle toonaarden blijken dat we genaaid zijn door de garage en dat hij voor 150 euro maximaal het gebrek kon verhelpen. Hij baalt ervan dat wij geen contact met hem hebben opgenomen.
Standaard afschuiftactiek van de meeste handelaren. Achteraf kunnen ze natuurlijk letterlijk wel álles roepen, het doet er immers niet meer toe. Zo kunnen ze makkelijk de vermoorde onschuld spelen en de goedzak.
Volgens mij is het product gebrekkig en kunnen we een deel van de kosten verhalen op garantie, maar hadden we meer ons best moeten doen om de verkoper het probleem zelf op te laten lossen tegen mogelijk lagere kosten. Ik wil in ieder geval een vergoeding krijgen voor de kosten die hij zou hebben gemaakt voor een nieuwe lambdasonde maar liefst ook de kosten voor het spruitstuk want ik geloof niet zomaar dat hij de reparatie kon uitvoeren zonder deze te slopen. Echter, het is zijn woord tegen het mijne dus misschien leg ik dat af.
Oplossing
ik heb contact met de verkoper en in een laatste bericht geappt dat ik het vriendelijk vind als hij ons wilt compenseren voor de kosten die hij zelf zou maken als hij zelf deze reparatie zou uitvoeren. Ik hoop dat hij zelf coulant hierin is en wil niet opvoeren dat ik recht heb op het één of ander. Hij heeft eerder zelf aangegeven het rottig te vinden dat we deze pech hebben en wil met ons in het midden uitkomen.
Dat gaat ie waarschijnlijk niet doen. Hij zal zeggen dat zijn kosten anders zouden zijn geweest als ie het zelf opgelost zou hebben. Daar leek ie immers al mee begonnen door te stellen dat ie zelf een andere methode had om dit op te lossen.
Ik wacht in spanning af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvanb
Update:

Vandaag was de garagehouder bereid om de kosten voor vervanging van de lambdasonde te vergoeden en een vergoeding voor BTW-kosten van de reparatie die hij zakelijk kan terugkrijgen. Hij heeft hiervoor 330 euro aangeboden. Al met al een meevaller, want ik had ingezet op 610 euro vergoeding en rekende - afgaande op reacties in het topic - op nul euro.

Hij heeft dit naar eigen zeggen deels uit coulance gedaan en deels omdat hij geen negatieve recensies wilt voorkomen. Afgaande op de reacties in dit topic denk ik dat ik wel mazzel heb gehad en evengoed met lege handen kon staan. Ik heb uiteraard geaccepteerd en bedankt. In het vervolg neem ik wel contact op met hem om de kosten voor een reparatie door te nemen voordat ik beslis of ik het door een ander laat repareren - als ik dat al wil doen.
Paulus0013 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:56:

Dat gaat ie waarschijnlijk niet doen. Hij zal zeggen dat zijn kosten anders zouden zijn geweest als ie het zelf opgelost zou hebben. Daar leek ie immers al mee begonnen door te stellen dat ie zelf een andere methode had om dit op te lossen.
Ik wacht in spanning af...
Hoop dat het de spanning waard was. :P
Pagina: 1