Hoge spam-waarde bij mail vanaf Android telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Momenteel merk ik dat bij xs4all alle mails vanaf mijn server die via de Android-telefoon gestuurd worden, als spam gemarkeerd worden met een treshold warde van 5.0, wat dus gefilterd wordt als spam.

Als een mail via mijn server via de webmail-interface, of via een mailcliënt (Outlook 2013) gestuurd wordt, dan is er niks aan de hand.

Dit zijn de spamheaders van de als spam gedetecteerde mail vanaf mijn Android Samsung S7.
X-XS4ALL-Spam-Score: 5.0 (*****) HTML_MESSAGE, MSGID_FROM_MTA_HEADER, SPF_PASS, XS_NOMSGID
X-XS4ALL-Spam: YES
Als ik een mail stuur vanaf een normale mail-client op een PC, of de webmail omgeving vanaf mijn server, dan is er niks aan de hand:

Webmail:
X-XS4ALL-Spam-Score: -0.0 () SPF_PASS
X-XS4ALL-Spam: NO
Eigen mailclient op PC:
X-XS4ALL-Spam-Score: 0.0 () HTML_MESSAGE, SPF_PASS, T_REMOTE_IMAGE
En als ik via xs4all op mijn Samsung smartphone weer naar mijn xs4all mailbox mail, dan is er ook niks aan de hand 8)7.
X-XS4ALL-Spam-Score: -2.2 () ALL_TRUSTED, DKIM_SIGNED, DKIM_VALID,
DKIM_VALID_AU, DKIM_VALID_EF, HTML_MESSAGE
In de gevallen dat het fout gaat lijkt het dus aan de MSGID_FROM_MTA_HEADER en XS_NOMSGID te liggen. De laatste is iets specifieks van XS4ALL zelf, waarover ik niks op Google vind.

Ik heb even totaal geen idee of het nu meer een Android probleem is (begin sterk te twijfelen), of een probleem in mijn EXIM-mailtransport op mijn server? Maar waarom heb ik het probleem dan enkel via mijn telefoon?

Iemand die enig idee heeft, of kan vertellen waar het fout gaat?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Beste antwoord (via AW_Bos op 10-08-2020 10:42)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De beschrijving van MSGID_FROM_MTA_HEADER is "Message-Id was added by a relay". Oftewel je e-mailclient op Android voegt geen Message-ID header toe, en daarom doet EXIM dat, en dat triggert twee filters. Het beste is om een betere e-mailclient te gebruiken, maar anders kun je proberen om EXIM anders te configureren:

https://www.exim.org/exim...h-message_processing.html
If a locally-generated or submission-mode incoming message does not contain a Message-ID: or Resent-Message-ID: header line, and the suppress_local_fixups control is not set, Exim adds a suitable header line to the message. If there are any Resent-: headers in the message, it creates Resent-Message-ID:. The id is constructed from Exim’s internal message id, preceded by the letter E to ensure it starts with a letter, and followed by @ and the primary host name. Additional information can be included in this header line by setting the message_id_header_text and/or message_id_header_domain options.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De beschrijving van MSGID_FROM_MTA_HEADER is "Message-Id was added by a relay". Oftewel je e-mailclient op Android voegt geen Message-ID header toe, en daarom doet EXIM dat, en dat triggert twee filters. Het beste is om een betere e-mailclient te gebruiken, maar anders kun je proberen om EXIM anders te configureren:

https://www.exim.org/exim...h-message_processing.html
If a locally-generated or submission-mode incoming message does not contain a Message-ID: or Resent-Message-ID: header line, and the suppress_local_fixups control is not set, Exim adds a suitable header line to the message. If there are any Resent-: headers in the message, it creates Resent-Message-ID:. The id is constructed from Exim’s internal message id, preceded by the letter E to ensure it starts with a letter, and followed by @ and the primary host name. Additional information can be included in this header line by setting the message_id_header_text and/or message_id_header_domain options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik adviseer klanten op android altijd om de gmail app te gebruiken voor imap accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Misschien is dat laatste wel een goed idee, maar komt een beetje over als een work-around.

Dus het komt er op neer dat de standaard mail-app van Android gewoon driewerf kl*te is.
Wel opmerkelijk is dat die MSGID_FROM_MTA_HEADER niet van toepassing is als ik vanuit mijn Samsung smartphone vanuit mijn xs4all-acocunt mail naar mijn eigen server, of naar xs4all.

Dus ergens is de Samsung mail-app gewoon ruk, door mijn EXIM ergens wat configuratie mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Je zou even naar de e-mailheaders moeten kijken om te zien hoe de mailserver van XS4ALL omgaat met e-mail van je smartphone om het verschil te verklaren. Het kan zijn dat hun mailserver de header op een andere plek invoegt (onder de Received: header ipv erboven).

In plaats van de gmail-app kun je ook kijken naar een open source cliënt als K-9 Mail of FairMail.

[ Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 06-08-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is altijd handig om naar de mailclient te kijken in dit soort gevallen. Veel van de OEM meegeleverde apps zoals email en browser zijn snel en goedkoop in elkaar geflanst en missen dus veel zaken die je wel zou moeten/willen hebben. Een alternatief dat meer überhaupt liefde krijgt helpt dan een hoop.

Zodra je het had over 'Samsung telefoon' wist ik eigenlijk al genoeg: je gebruikt de standaard meegeleverde mail client en die is gewoon ruk. Een van de eerste dingen die je nooit moet gebruiken en direct zou moeten vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ga de headers eens checken, zoals @GlowMouse al adviseerde. Het valt mij wel op dat de mails die ik vanuit mijn (brakke :P) Samsung mail-app stuur wel weer netjes aankomen bij Ziggo. De spam-waardes daarvan heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar in ieder geval kwamen ze niet in de spambox, of gemarkeerd als spam.

Het lijkt mij dus dat Ziggo dus een aanpassing heeft gedaan aan hun server om dit gedrag te negeren. En dat XS4ALL nog wat orde op zaken moet stellen. Of anders moet ik moet blijkbaar zelf mijn server even aanpassen. Klopt dit?

Een fatsoenlijke app lijkt mij zeker een een goed idee, maar toch ben ik wel benieuwd naar de juiste technische oplossing buiten dat om.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 06-08-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:56
AW_Bos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:54:

Het lijkt mij dus dat Ziggo dus een aanpassing heeft gedaan aan hun server om dit gedrag te negeren. En dat XS4ALL nog wat orde op zaken moet stellen. Of anders moet ik moet blijkbaar zelf mijn server even aanpassen. Klopt dit?
Zonder headers blijft het gissen.

[ Voor 6% gewijzigd door MainframeX op 06-08-2020 22:56 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb de headers bekeken, en bij de mails die goed aankomen wordt de Message-ID netjes aan het eind van de rit aangegeven. Bij de mails die niet goed gaan staat de Message-Id (Id niet niet geheel in hoofdletters!) niet onderaan, maar halverwege.

Ik heb contact gehad met XS4ALL en die hebben inderdaad pasgeleden een aanpassing doorgevoerd waardoor de mails sinds enkele maanden als spam gedetecteerd worden. Ze bevestigen ook dat de oorzaak bij de foute afhandeling ligt van de Samsung App. Voor mij dus duidelijk dat die App niet deugt, en dat ik dus beter mijn webmail kan gebruiken (of aan fatsoenlijke app).

In ieder geval ben ik nu bezig om Samsung even te overtuigen van de foute werking van hun app. Hopelijk lukt het. Want er zijn vast meer mensen die deze App gebruiken. (En dan zijn het vast niet de IT-er's ;) )

Dus @GlowMouse zijn veronderstelling was juist. Het lijkt mij wel een beetje zonde om mijn Exim-deamon nu te gaan patchen voor dit probleem. Dan gebruik ik maar de webmail, of anders maar een fatsoenlijke app :).

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 07-08-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:56
@AW_Bos Ik zou lekker één van de apps gebruiken die glowmouse aanraadt. Voordeel daarvan is dat je ongeacht het toestelmerk je dezelfde app kan gebruiken. Ik zie daarin alleen maar voordelen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Inderdaad, gelukkig is ontvangen geen probleem :p. Voor verzenden gebruik ik voorlopig maar even de webmail.

Ik heb ook maar een topic/foutrapport bij Samsung ingeschoten (geen idee of ze er prioriteit aan geven, want ik lees al een klacht vanaf januari :X ) met de hoop dat ze het snel gaan fixen. En anders ga ik een andere oplossing zoeken met een andere app, of samenwerking van de Gmail-app :).

Pagina: 1