Kan ik mijn oude laptop uit elkaar halen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvdbronx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-10-2020

--- Natuurlijk kan dat... maar is het een goed idee? Ik ben een absolute leek op het gebied van elektronica, maar recentelijk is mijn interesse aangewakkerd! Ik heb een oude laptop liggen, waar ik niks mee doe. Back-up al gemaakt. Het is een oude acer aspire, ongeveer 7 jaar oud. Intel Core i7, Windows 8, half kapot toetsenbord. Kan ik het beestje zomaar openschroeven om een kijkje te nemen? Hij hoeft daarna niet per se meer te werken, maar 't zou wel leuk zijn.

Heeft iemand tips / tricks / do's / don'ts? Hartstikke welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Als het je niet uitmaakt of 'ie het nog doet of niet: gewoon doen. Waar ben je bang voor? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvdbronx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-10-2020
Dat ik er niet echt iets van leer I guess.. Misschien is het een idee om met een doel aan de slag te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42

Detmer

Professioneel prutser

Wvdbronx schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:51:
Dat ik er niet echt iets van leer I guess.. Misschien is het een idee om met een doel aan de slag te gaan?
Neem als doel de koelpasta te vervangen. Bij 90% moet je de laptop dan wel helemaal open draaien :) .

En gebruik YouTube voor instructievideo's of als het er voor die laptop is een handleiding.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gebruik de handleiding en YouTube-video's. Stop als het niet lukt. Je zal zien dat het heel makkelijk is.

Als iets klemt, dan geen geweld gaan gebruiken, want 9/10 keer, zie je een schroef over het hoofd. En voorzichtig met de ribbon cables.

Goedkope laptops gaan vaak via het toetsenbord open. Dan moet je dus oppassen met de ribbon cable van het toetsenbord en het touchpad. Bij Acer was het toetsenbord en de touchpad overigens vaak een geheel. De duurdere laptops gaan via de achterkant open, maar ik denk niet dat dat het geval is bij jouw laptop.

Vervolgens kun je:
-de koelpasta vervangen,
-RAM uitbreiden,
-koeler stofvrij maken,
-SSD/HDD verwisselen,
-CPU vervangen zou ik niet doen. 't zit allemaal een beetje beun gemonteerd in een laptop.
-toetsenbord opnieuw aansluiten (misschien doet die het dan weer, mits geen vocht schade)

Het is allemaal veel makkelijker dan je denkt. Ik heb ooit een Toshiba sattelite c660-10c opengemaakt. Wou hem eigenlijk eerst wegbrengen, omdat ontstoffen maar een tientje zou kosten, maar ik verveelde me en wou het zelf wel eens proberen. Toen stap voor stap een filmpje op YouTube nagedaan. De laptop werkt nog steeds 2 jaar later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Wvdbronx schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:47:

--- Natuurlijk kan dat... maar is het een goed idee? Ik ben een absolute leek op het gebied van elektronica, maar recentelijk is mijn interesse aangewakkerd! Ik heb een oude laptop liggen, waar ik niks mee doe. Back-up al gemaakt. Het is een oude acer aspire, ongeveer 7 jaar oud. Intel Core i7, Windows 8, half kapot toetsenbord. Kan ik het beestje zomaar openschroeven om een kijkje te nemen? Hij hoeft daarna niet per se meer te werken, maar 't zou wel leuk zijn.

Heeft iemand tips / tricks / do's / don'ts? Hartstikke welkom!
Deze kan je nog leuk laten werken denk ik. Elke i7 is nog meer dan prima te gebruiken met Win10. 7 jaar dan is nog 3e gen ook denk ik. Ram erbij (misschien, als je nu 8GB hebt, mooi zo laten), nieuw toetsenbord via Ali, SSD erin en koelpasta even vervangen. Boel even schoonmaken met schone schilderskwast of liever compressor van binnen en klaar.

Welk type is Acer het ? Zoek met dat typenummer op Youtube. Oh en gebruik gewoon je Win 8 key voor installatie Win10.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 06-08-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Wvdbronx schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:51:
Uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zonder dat 'ie kapot gaat lijkt me een heel mooi doel :D

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 10:42
Als je wat uit elkaar wil schroeven kan ik je de volgende website zeer aanraden.

https://nl.ifixit.com

Grote kans dat alles over hoe je apparaat in elkaar zit hier terug te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door justmike op 06-08-2020 19:45 ]

Pagina: 1