Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ha Tweakers,

Na het trieste verhaal van HELD MARCIN die 2 kinderen red maar zelf het leven laat, wil ik graag zijn nabestaanden financieel steunen.
Nu is er een gofundme opgezet.
De specifieke gofundme is voor de vraag niet echt relevant.

Ik wil een best substantieel bedrag overmaken maar dan wil ik wel zeker weten dat het bij de nabestaanden terecht komt en niet bij de organisatoren.

Is daar iets voor ingebouwd in het platform of moet je de organisatoren maar blindelings erop vertrouwen dat ze het rekeningnummer van de nabestaande hebben gekoppeld en niet hun eigen?

Ik hoor het graag.

#realheroesdontwearcapes

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 06-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:53
https://support.gofundme....jnt%20deze%20optie%20niet.
Nadat de begunstigde de uitnodiging heeft geaccepteerd, kan deze als enige de donaties opnemen. Een apart account wordt voor de begunstigde aangemaakt en dit account is verbonden met de campagne die jij bent begonnen. De begunstigde kan bij dit apart account inloggen en geld opnemen via een bankoverschrijving.

De GoFundMe-pagina geeft ook aan dat het geld wordt ingezameld namens de begunstigde, als de uitnodiging eenmaal is verstuurd.

Als er al geld van de campagne is opgenomen dan verschijnt deze optie niet. Neem contact op met ons team om te zien wat je moet doen als je de donatiebestemming wijzigt nadat de geldopnamen al in gang zijn gezet.
Vanaf de inzamelingsactie:
Marcin Kolczynski
Begunstigde
Als jij vindt dat deze begunstigde het geld zou moeten ontvangen, dan komt het dus op de juiste plek terecht.

De sociale controle is ook aardig groot bij inzamelingsacties zoals deze. Mocht het geld niet bij de familie terecht komen dan komt dat terug in de media, reputatie schade, etc.

[ Voor 77% gewijzigd door Montaner op 06-08-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Montaner schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:42:
https://support.gofundme....jnt%20deze%20optie%20niet.

[...]

Vanaf de inzamelingsactie:

[...]

Als jij vindt dat deze begunstigde het geld zou moeten ontvangen, dan komt het dus op de juiste plek terecht.

De sociale controle is ook aardig groot bij inzamelingsacties zoals deze. Mocht het geld niet bij de familie terecht komen dan komt dat terug in de media, reputatie schade, etc.
Thanks, dat ziet er goed uit idd. Probleem van die sociale controle is dat dat achteraf is en het geld dan vaak weg is en niet bij de nabestaanden terecht is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Dit topic is gezien de financiële aard meer iets voor PFSL, dus AWM->PFSL.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ff de veelgestelde vragen doornemen...
Kom je uit op https://www.gofundme.com/why-gofundme

2,9% + 0,25 euro / transactie gaat naar GoFundMe. Dus ja, er blijft wat aan de strijkstok hangen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
BastaRhymez schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:13:

2,9% + 0,25 euro / transactie gaat naar GoFundMe. Dus ja, er blijft wat aan de strijkstok hangen
Volgens mij heeft TS er geen probleem mee, dat GoFundMe er iets aan verdient. Maar is hij eerder bang, dat degene, die de actie opzet, het bedrag deels (of geheel) incasseert.
Dat gebeurt meestal niet, 't overgrote merendeel van de helpers wil oprecht helpen. Maar dat wil niet zeggen, dat 't nooit gebeurt.

Kan me van vorig jaar gevallen in de VS en Australië herinneren, en uit 't verleden (2004) ook een bijzonder schrijnend geval in mijn eigen provincie:
Duitse vrachtwagenchauffeur ontdekt op steile helling in Haanrade (Kerkrade), dat z'n remmen weigeren, zodat z'n truck (beladen met staalplaten) richting het dorp dendert, terwijl hij claxonneert en roept, dat hij niet kan remmen. School net uit, aantal kinderen op straat, chauffeur ontwijkt de kinderen, rijdt een supermarkt binnen, overleeft het niet. Voor ouders en familie van de kinderen is hij een held. Dorp (en de hele regio) wil zijn gezin helpen, start een inzameling, onder leiding van de pastoor, die bijna een ton (99.616,00 euro) ervan verduistert...
Meer info in de link: https://www.kgv.nl/Vrachtwagenongeluk_Haanrade

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Montaner schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:42:

Punt is dus wel dat deze begunstigde is overleden en dus niet zelf het geld zal/kan opnemen. Er is dus een constructie bedacht, en dat is m.i. wel een red flag.

Mijn twee cent: maak een bedrag over waarvan je het niet erg vindt dat het verkeerd terecht kan komen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
Ik vind het ook wel lastig. In principe is deze actie door een random persoon opgestart die dit in de krant las en zielig vond. Er zit geen professionaliteit achter. Het doel staat er dan ook bijvoorbeeld bij: "Zij zegt hen te willen helpen met de kosten van de begrafenis en het repatriëren van het lichaam en onderhoudt contact met de familie in Polen."
Thijsmans schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Mijn twee cent: maak een bedrag over waarvan je het niet erg vindt dat het verkeerd terecht kan komen.
Dat is voor de meeste mensen een principe kwestie en gaat niet om het bedrag of het geld 'wat je kan missen'. Als de actie en het geld wordt misbruikt is elke euro er één te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Divak schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:12:

Dat is voor de meeste mensen een principe kwestie en gaat niet om het bedrag of het geld 'wat je kan missen'. Als de actie en het geld wordt misbruikt is elke euro er één te veel.
Dit. Wanneer het goed terechtkomt (in dit geval bij het gezin van Marcin), kan ik 'n aardig bedrag missen. Maar figuren, die misbruik maken van andermans leed en van de goedhartigheid van mensen, die willen helpen, zijn 't laagste van 't laagste, en die gun ik nog niet één cent.

Edit: Er loopt inmiddels nog een een tweede actie, via Doneeractie.nl , onder de naam 'Voor de familie van de Poolse held'.

[ Voor 9% gewijzigd door Marly op 07-08-2020 12:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Marly schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:33:
[...]
Dit. Wanneer het goed terechtkomt (in dit geval bij het gezin van Marcin), kan ik 'n aardig bedrag missen. Maar figuren, die misbruik maken van andermans leed en van de goedhartigheid van mensen, die willen helpen, zijn 't laagste van 't laagste, en die gun ik nog niet één cent.
Dat is natuurlijk nogal een open deur. Helaas staat er noch bij de GoFundMe, noch bij de Doneeractie of deze acties zijn gestart door oplichters. Dan is de vraag dus: houd je het als moraalridder bij "thoughts and prayers", of ben je pragmatisch en denk je: ik geef een bedrag dat in verhouding staat tot de kans dat het niet geheel goed terechtkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/e0/3b/5b/e03b5b85225bf7405434db2097fd07d6.jpg
Edit: Er loopt inmiddels nog een een tweede actie, via Doneeractie.nl , onder de naam 'Voor de familie van de Poolse held'.
De NOS schrijft hierover:
Ook Martine Overkamp-Hovenga heeft inmiddels contact gehad met Monica Kolczynska. Zij zette maandag als eerste een actie op en heeft meer dan 42.000 euro ingezameld. "Ik heb haar bankgegevens ingevuld, dus het geld wordt op 1 september rechtstreeks naar haar overgeboekt. Ze weet eigenlijk niet wat ze erover moet zeggen, maar ze is erg dankbaar."
Maar goed, dat is natuurlijk ook maar wat iemand zegt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 10:53
BastaRhymez schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:13:
Ff de veelgestelde vragen doornemen...
Kom je uit op https://www.gofundme.com/why-gofundme

Zo ...

Ligt het aan mij of is dit best veel?

Voor deze actie: 12.5k transacties + 2.9% is bijna €10.000 aan omzet. Lucratieve business zo'n doneer website opzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Marly schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

De strijkstok van doneeractie.nl plakt een stuk beter: 7,26% + €1,03 per donatie (incl btw) tegenover 2,9% + €0,25 van gofundme. Op een donatie van een tientje is het verschil €1,22, op 100 euro is het €5,14.

Inmiddels is er zo'n 16k aan de gezamenlijke strijkstokken blijven hangen (waarvan 10k bij gofundme). Waarom helpt niemand die familie om even een aparte bankrekening te openen en een website op te zetten met een QR-code voor een IBAN-overschrijving? Dan weet je zeker dat het aankomt, en heeft de familie 16k extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Overigens net op GoFundMe gelezen, dat een interview met Martina Janasz, een van de initiatiefneemsters, te zien is bij Hart van Nederland. In de uitzendingen van 17:45 en 22:30 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 07-08-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
miena21 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Zo ...

Ligt het aan mij of is dit best veel?

Voor deze actie: 12.5k transacties + 2.9% is bijna €10.000 aan omzet. Lucratieve business zo'n doneer website opzetten
Een rekening hebben is ook niet gratis. Stel dat je alleen SEPA betalingen krijgt dan kost dat bij de ABN € 0,15 per ontvangen boeking (en je betaald ook nog eens € 0.08 per uitgaande boeking). IDeal betalingen zijn ook niet gratis net als CC. Dus er staan ook best wat kosten tegenover, daar zou die € 0.25 overigen wel meer dan voldoende voor moeten zijn. En dan nog 2.9% om de overige kosten te dekken, dat is tot op zekere hoogte ook nog wel te billijken, wellicht zou een max per actie wel op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Houd er rekening mee dat je naast het bedrag dat je schenkt ook een bedrag opzij moet houden voor de belastingdienst. Op de website van de belastingdienst kun je een rekenhulp vinden hiervoor. Advies: Blijf onder de grens van +- 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Trommelrem schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:39:
Houd er rekening mee dat je naast het bedrag dat je schenkt ook een bedrag opzij moet houden voor de belastingdienst. Op de website van de belastingdienst kun je een rekenhulp vinden hiervoor. Advies: Blijf onder de grens van +- 2000 euro.
Er zullen vast niet zoveel mensen meer dan 2k schenken. Maar zelfs al zou je dat doen, dan is het aan de ontvanger om daarover belasting te betalen. De schenker krijgt er geen problemen mee als de ontvanger niet afdraagt lijkt me.

@eL_Jay Kijk ook eens https://www.gofundme.com/c/safety/gofundme-guarantee. Heeft Marcin niets aan, maar jij bent je geld niet per definitie kwijt bij misbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 08-08-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
cryptapix schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:46:
[...]

Er zullen vast niet zoveel mensen meer dan 2k schenken. Maar zelfs al zou je dat doen, dan is het aan de ontvanger om daarover belasting te betalen. De schenker krijgt er geen problemen mee als de ontvanger niet afdraagt lijkt me.
Je moest eens weten. Schenkbelasting is echt een mega inkomstenbron voor de belastingdienst. Je moet goed met de ontvanger overeenkomen wie de schenkbelasting betaalt. Je wil niet hebben dat het ineens op jouw bord komt (want die keuze is er ook). Aangezien GoFundMe alleen een tussenpartij is en je het geld feitelijk aan de ontvanger schenkt die geen ANBI is, moet je hier dus mega goed mee uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Trommelrem schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:59:
[...]
Je moest eens weten. Schenkbelasting is echt een mega inkomstenbron voor de belastingdienst. Je moet goed met de ontvanger overeenkomen wie de schenkbelasting betaalt. Je wil niet hebben dat het ineens op jouw bord komt (want die keuze is er ook). Aangezien GoFundMe alleen een tussenpartij is en je het geld feitelijk aan de ontvanger schenkt die geen ANBI is, moet je hier dus mega goed mee uitkijken.
https://www.belastingdien...etaalt-de-schenkbelasting
Ik lees dat de ontvanger aansprakelijk blijft, zelfs als je afspreekt dat de schenker betaalt. Waaruit blijkt dat de schenker een risico loopt om aansprakelijk te zijn voor de schenkingsbelasting?

Edit:
artikel 2 lid 3 Uitvoeringsregeling AWR stelt wel:
3. In afwijking van het eerste lid is, met betrekking tot de schenkbelasting, de belastingplichtige begiftigde, alsmede de schenker die de belastbare schenking heeft gedaan, die niet binnen twee maanden na het einde van het kalenderjaar waarin de schenking heeft plaatsgevonden is uitgenodigd tot het doen van aangifte, gehouden de inspecteur om uitnodiging tot het doen van aangifte te verzoeken.
Dus schenker zou dan de fiscus meoten verzoeken de ontvanger uit te nodigen voor het doen van aangifte. Kan alleen niet vinden dat de sanctie daarop hoofdelijke aansprakelijkheid is. Maar zeker iets om rekening mee te houden dus. Ik wist niet niet.

[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 08-08-2020 20:13 ]

Pagina: 1