tv scherm valt steeds 1 sec. uit na bediening licht/rolluik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-04-2024
We zijn zeer tevreden over onze SONY KD-55XE8599 maar toch hebben we een irritant probleem. Elke keer wanneer in het huis een gebruiker bedient wordt - bijv. elektrisch bedienbare rolluiken, lichtpunten in de kamer (op afstand) bedienbaar en ook bij het in- en uit schakelen van onze (in werking zijnde) split unit airco - gaat de tv even uit (beeld en geluid vallen weg voor 1 of 2 sec.) om daarna weer aan te gaan. Enerzijds is dit hinderlijk (zeer zeker nu met de airco) en anderzijds kan dit toch niet goed zijn voor de tv. Ik heb Sony hierover gecontacteerd, maar zij zeggen dat het niets met hun tv's te maken heeft en gezocht moet worden in mijn huisinstallatie. Ze hebben geadviseerd een ander stroompunt te kiezen voor de tv. Heb ik uiteraard gedaan, maar het helpt niet. De vraag is waar is nu aan moet denken bij deze irritante klacht EN wat ik er zelf aan kan doen. Trouwens - wel nog even vermelden dat ik met geen enkel toestel in ons huis een probleem heb - uitsluitend de Sony tv. Ook de voorgangers van onze huidige tv (ook steeds Sony's) gaven geen probleem. Ik begrijp er niets meer van en Sony maakt zich er gemakkelijk van af door te zeggen dat het niet aan hun product ligt en er geen soortgelijke klachten bij deze tv zijn binnengekomen. Dus - wanneer iemand een idee heeft wat dit probleem veroorzaakt en nog liever - een suggestie en/of oplossing heeft, zou ik dat graag willen horen.

Beste antwoord (via Raymond3620 op 10-08-2020 17:59)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 19:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hehe, bij dit soort dingen geldt dat we ooit allemaal leek waren en niet over dit soort dingen wilden hoeven na te denken, maar door schade en schande zijn we wijs geworden :)

Je experimenten wijzen er een beetje op dat niet de coaxbekabeling van je satellietinstallatie radiogolven opvangt, maar de HDMI-kabel tussen ontvanger en televisie en dat de televisie daar slecht op reageert. Dat de ene televisie anders reageert dan de andere op storing op HDMI-kabels is natuurlijk vrij plausibel, wel is het zo dat HDMI-signalen doorgaans vanwege de hogere voltages die gebruikt worden veel minder gevoelig zijn voor radio-interferentie dan coaxkabels.

Wel is het zo dat we tegenwoordig weinig aandacht meer geven aan de kwaliteit van de kabel: Bij analoge signalen zie je iedere imperfectie in een kabel in het beeld, vandaar dat we voor SCART--kabels altijd dikke tuinslangen gebruikten. Bij digitale signalen heeft de kwaliteit van de kabel geen invloed op de beeldkwaliteit, dus kan de kwaliteit van de kabel ook prima omlaag en om die reden gebruiken we vaak dunne HDMI-kabels. Maar ja... totdat je over het randje gaat, dan ben je bij digitale signalen je beeld meteen kwijt.

Ik denk dat dit is wat er bij jou gebeurt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn twee mogelijkheden: De eerste is dat je rolluiken storing op de elektrische bekabeling van je huis zetten. Die kabels zijn goede antennes, gaan zenden en veroorzaken storing in je coaxbekabeling. De andere mogelijkheid is dat in je rolluiken rechtstreeks radiogolven ontstaan, bijvoorbeeld doordat er vonken in de motortjes overschieten.

In het eerste geval kun je een lichtnetfilter in de stroomaanvoer naar je rolluiken zetten, die houden stoorsignalen tegen en voorkomen dat je kabels als zenders gebruikt worden. Als het het tweede is, dan hebben de motoren van je rolluiken onderhoud nodig.

Je kunt je ook afvragen hoe de stoorsignalen je coaxkabels binnenkomen. Bij goed afgeschermde kabels mag dat niet het geval zijn. De kans is dan ook groot dat er een zwakke plek in je coaxbekabeling zit.

Sony heeft waarschijnlijk gelijk dat het niet aan hun TV ligt, maar ze hadden je tips kunnen geven, deze kwesties komen best vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hint / tip, alhoewel lastig... Laat eens iemand de spanningsdipjes meten?

Want wat ik niet lees (of verkeerd begrijp): ga je hele TV uit en aan? Of blijft de TV als apparaat wel aan maar valt enkel beeld & geluid weg?

Nog meer wat ik niet lees: gebeurt het ook als de TV (met een heeeel lang verlengsnoer) op een andere groep wordt ingeprikt? Of, als je ipv de TV een ander apparaat (zoals een radio) inprikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

@dmantione noemt de meest waarschijnlijke oorzaken al op, storing door vonkvorming en/of slecht afgeschermde coax.
Hoewel de meeste TV's tegenwoordig dubbel geisoleerd zijn en geen randaarde meer nodig hebben, kun je kijken of dat ook voor verbetering vatbaar kan zijn.

Eenzelfde afhankelijkheid meegemaakt met een Philips TV en een piezo tafelaansteker in de jaren 80 (ja, vorige eeuw, ja). Zodra je de aansteker gebruikte sprong het beeld op zwart gedurende een seconde. De vonk kwam dermate hard binnen op de antenneingang dat de tuner overstuurd werd.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 11:23
@dmantione geeft inderdaad goede suggesties, en noemt oa beinvloeding van de coax kabel. Maar is het probleem wel afhankelijk van het bronsignaal? Maw. treed het op als naar tv via kabel wordt gekeken, of ook bij streaming, dvd/BR afspelen etc? Want in dat laatste geval heeft de coax er niets mee te maken. Zo wel, dan beginnen de coax kabel te vervangen door een met kabelkeur bij voorkeur Hirschmann koka.
En zoals hierboven genoemd wordt, het klinkt alsof niet de hele tv uit gaat (gezien de korte duur), maar alleen beeld/geluid wegvalt. Is de tv dan zwart zonder foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
Dat zijn al meteen een paar tips waar ik mee aan de slag kan. Nog even vermelden dat er op de Sony geen coax kabel gebruikt wordt. De tv is verbonden met een 4K Mutant satelliet receiver middels HDMI - that's it. Ik denk ook niet dat de hele tv uit gaat maar alleen het beeld en het geluid. Het geluid gaat trouwens via de Sony soundbase HT-XT3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 11:23
Raymond3620 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:49:
Dat zijn al meteen een paar tips waar ik mee aan de slag kan. Nog even vermelden dat er op de Sony geen coax kabel gebruikt wordt. De tv is verbonden met een 4K Mutant satelliet receiver middels HDMI - that's it. Ik denk ook niet dat de hele tv uit gaat maar alleen het beeld en het geluid. Het geluid gaat trouwens via de Sony soundbase HT-XT3.
Aha, maar de satelliet reciever is met de schotel verbonden middels een coax kabel, en daar kan de storing net zo goed op plaatsvinden, waardoor beeld/geluid wegvalt. Maar indien degelijk geïnstalleerd worden hier vaak al goed afgeschermde kabels gebruikt.
Daarnaast zou de rolluiken ed. ook kunnen storen direct op de satellietsignalen zelf / LNB op de schotel; ik neem aan dat je eerder die setup ook had en op vroegere tv dit niet optrad, maar het kan in verloop van tijd veranderen door meer storingssignalen.

Gebruik je ook wel eens een andere bron dan satelliet tv? Zoals youtube, netflix, dvd-speler? En treed het dan ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 09:19
Ik heb precies hetzelfde wanneer ik de rolluiken schakelaar omzet in de woonkamer. Wanneer ik de soundbar buiten beschouwing laat en bijvoorbeeld alleen een usb stick afspeel direct vanaf de TV heb ik het niet. Lijkt met een soort piekspanning te maken te hebben. Wellicht net wat teveel op één groep aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
.... wanneer de rolluik schakelaar in een slaapkamer omgezet wordt, doet zich het probleem ook voor (dus niet alleen bij de schakelaar in de kamer). En wanneer de airco zich tijdens zijn werking automatisch inschakelt per thermostaat, idem. Gebruik ik de AB van de afstandsbediende stekkerdozen (kamer en keuken), idem. Dat het beeld en geluid eens uitvalt bij de bediening van bijv. rolluiken of verlichting - oké, daar is mee te leven; echter nu (vanwege de hittegolf) tijdens het gebruik van de airco om de haverklap ..... is het echt wel storend EN vraag ik me af of het op den duur niet schadelijk is voor mijn tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Klinkt alsof je losse draden hebt in de meterkast. Laat dat eens controleren. Dat geeft een korte brownout.

Of je tv is echt prut, dat kan ook.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 06-08-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, het zijn geen losse draden en het wegvallen van de spanning doordat een apparaat ook aanspringt acht ik ook niet goed mogelijk: Schakelende voedingen zoals in televisies kunnen goed omgaan met spanningsdipjes, doordat ze op een groot spanningsbereik kunnen werken. Bovendien is de kans groot dat de elco's het al opvangen.

Het moet een radiografische storing zijn en radiogolven ontstaan doordat de stroomsterke in kabels verandert, precies wat gebeurt bij het in- en uitschakelen van zware apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
Maar waarom geven de radiogolven dan juist een probleem bij deze specifieke Sony tv en niet bij z'n voorgangers. Als alle componenten in de (huis) keten hetzelfde zijn gebleven en alleen de tv verleden jaar vervangen is - moet er toch een link zijn met de huidige Sony tv. Dan volstaat het toch niet dat de service dienst van Sony concludeert dat het zeker niet aan hun toestel kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als ik een steen naar een venster werp, is het dan de schuld van het venster als het breekt? Ook als een ander venster niet brak? De schakelaar ontketent een gebeurtenis, de televisie heeft er last van.

Hooguit zou het zo kunnen zijn dat wat jij doet binnen bepaalde grenzen blijft en er mogelijk een bepaalde norm is die stelt dat televisie zaken binnen bepaalde grenzen moeten accepteren. Maar we weten niet of wat jij doet binnen bepaalde grenzen blijft. Ik denk dat we wel gevoeglijk kunnen aannemen dat wat jij doet niet binnen grenzen blijft, want fabrikanten met veel ervaring als Sony testen hun apparaten op wat ze moeten accepteren.

Als de steen die je werpt te groot wordt, dan wordt het een kwestie van geluk of de ruit nu wel of niet breekt. Je hebt het geluk nu tegen je.

Kern van de kwestie is: Jij hoort geen radiobronnen in je huis te hebben. Op het moment dat die aangetoond zijn, kun je die maar beter wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
als je nu even probeert het menu van de tv op te roepen (niet van de sat ontvanger) en kijken wat er dan gebeurt. valt dat niet weg dan ligt het denk ik aan je satelliet ontvanger

[ Voor 8% gewijzigd door Toerq op 06-08-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Klinkt als een slechte voeding waar condensator kapot is of vergeten is en een tijdelijke dip van bijvoorbeeld 230 naar bijvoorbeeld 210V niet opgevangen kan worden door de TV.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
davidov2008 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:07:
Gebruik je ook wel eens een andere bron dan satelliet tv? Zoals youtube, netflix, dvd-speler? En treed het dan ook op?
@Raymond3620 Deze vraag is best wel belangrijk. Je zegt elke keer wel dat het de televisie is, maar dat hoeft absoluut niet. Zolang je niet met andere bronnen test kan je daar niets over zeggen.

Ik heb ook een satellietontvanger en soms gaat de televisie ook een seconde uit. Ik kan dan wel zeggen dat het de televisie is, maar na testen met verschillende bronnen blijkt dat het alleen gebeurt wanneer ik met de satellietontvanger naar iptv kanalen kijk. Dus ook al is er even een seconde geen beeld en geluid, het heeft niets met de televisie te maken.

Dus test eerst eens met andere bronnen, dan weet je zeker of het de televisie is of dat je het probleem toch ergens anders moet zoeken.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
Ik zal in de komende dagen wat testen (ook naar aanleiding van jullie tips) uitvoeren en kijken wat dat oplevert. Bij de satellietontvanger ervaar ik ook wel eens een seconde geen beeld of geluid, maar dan weet ik waaraan het ligt ( bijv. iptv ) Trouwens de 4k satellietontvanger heeft bij de vorige Sony ( 50 ") tv nooit een probleem gegeven.... dus dan zou het alleen maar met de huidige Sony (55") optreden. Nog even voor de duidelijkheid - de Sony valt niet uit m.a.w. de aan/uit led blijft gewoon branden en er is ook geen klik te horen, zoals gebruikelijk bij het aan en uitzetten. Maar ik zal ook wat andere bronnen testen en daar dan later op terugkomen. Een vraag is m.i. nog niet beantwoord - kan het kwaad voor mijn tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
ik heb inderdaad wat gegoocheld met allerlei instellingen/ aansluitingen enz. Ik ben maar een relatieve leek - dus moet het echt hebben van " proberen" en vervolgens kijken naar de uitkomst.Zowel de tv alsook de satellietontvanger heb ik een eigen voeding gegeven ( verder geleden stopcontact) - geen verbetering. Alle radiografische (AB/ afstandsbediende stekkerdozen) werden uitgeschakeld of verwijderd. Resultaat - toch weer uitval met een uitzondering voor Netflix. Ook de reguliere TV decoder, die ik nu sinds lange tijd weer eens aan heb gezet, geeft geen storing. Ik heb daarna de HDMI kabel van de satelliet ontvangen en de TV decoder met elkaar verwisseld en kijk aan - ik heb geen uitval meer. (ondanks dat het 2 identieke HDMI kabels zijn). De tv en de satelliet ontvangen weer aangesloten op het oorspronkelijke stopcontact. Nog steeds geen uitval. Daarna alle afstandsbediende stekkerdozen weer aangesloten + AB. Resultaat : (voorlopig) geen uitval.. Pas vanavond ( als de tv uren zal spelen) kan ik kijken of het inderdaad ook zo blijft. Het is en blijft voor mij een raadsel...... maar daarvoor ben ik ook maar een leek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hehe, bij dit soort dingen geldt dat we ooit allemaal leek waren en niet over dit soort dingen wilden hoeven na te denken, maar door schade en schande zijn we wijs geworden :)

Je experimenten wijzen er een beetje op dat niet de coaxbekabeling van je satellietinstallatie radiogolven opvangt, maar de HDMI-kabel tussen ontvanger en televisie en dat de televisie daar slecht op reageert. Dat de ene televisie anders reageert dan de andere op storing op HDMI-kabels is natuurlijk vrij plausibel, wel is het zo dat HDMI-signalen doorgaans vanwege de hogere voltages die gebruikt worden veel minder gevoelig zijn voor radio-interferentie dan coaxkabels.

Wel is het zo dat we tegenwoordig weinig aandacht meer geven aan de kwaliteit van de kabel: Bij analoge signalen zie je iedere imperfectie in een kabel in het beeld, vandaar dat we voor SCART--kabels altijd dikke tuinslangen gebruikten. Bij digitale signalen heeft de kwaliteit van de kabel geen invloed op de beeldkwaliteit, dus kan de kwaliteit van de kabel ook prima omlaag en om die reden gebruiken we vaak dunne HDMI-kabels. Maar ja... totdat je over het randje gaat, dan ben je bij digitale signalen je beeld meteen kwijt.

Ik denk dat dit is wat er bij jou gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
Ze zeggen altijd meten is weten
Stekker van de tv uit het stopcontact zet er een multimeter op bedien het rolluik kijk wat er gebeurt
Zomers kan een rolluik/ zonnescherm altijd iets meer verbruiken
zomers gaan de meeste motoren stuk ivm de warmte producten zetten iets uit moet de motor meer kracht leveren
Kan zijn dat je tv bij een spannings dip moeite mee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, wellicht bij herhaling, een dit is echt geen spanningsdip, het is radio. Beter gezegd, er zijn gelijkenissen tussen wat we hier zien en hoe Marconi de radio uitvond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:35
Hoi, ik heb deze symptomen ook maar dat komt bij mij gewoon omdat ik een cheapass 10m lange HDMI kabel heb lopen. Als iemand dan de verlichting in huis aan doet (niet bij uit) dan klapt het beeld eventjes weg. Gisteren had ik het spul in de tuin, toen zorgde een startende brommer ook even voor uitval van het beeld.

Dat het niet meer lijkt voor te komen nadat je de kabels hebt gewisselt, zou zomaar weer terug kunnen komen.. Als dat zo is zou ik een andere kabel proberen (eentje waar wel shielding in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
hierbij een foto van de gebruikte HDMI kabel. Het is niet echt een dunne kabel. Mocht het zich toch weer herhalen zal ik inderdaad een andere HDMI kabel moeten kopen, lijkt meAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXOEXuEINu2gc91X8hRZ3Lnge7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aH7MgN8zrAJCIAlhD6eqiUZR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 09:22
@Raymond3620 Je kan betrekkelijk eenvoudig de coax uitsluiten. Koppel de sattelietontvanger los van je televisie en zet bijvoorbeeld Netflix of Youtube aan. Blijft het probleem? Dan zit het in de TV, zo niet, dan zou ik eens naar je sattelietontvanger kijken.

Edit: spuitelf, is al geprobeerd :+

[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 10-08-2020 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond3620
Ik heb inmiddels de tv een paar dagen in gebruik zonder dat het beeld en geluid wegvalt. Ik kan mijn elektrische rolluiken, radiografisch bedienbare stekkerdozen enz. bedienen zonder de minste last. En wat nog opvallender is - ik heb een beter beeld dan voordien ( als mijn vrouw het al opvalt, is er wel degelijk iets aan de hand). Blijkbaar was de bewuste HDMI kabel wel degelijk defect. Ik dank iedereen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 09:19
Raymond3620 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:27:
Ik heb inmiddels de tv een paar dagen in gebruik zonder dat het beeld en geluid wegvalt. Ik kan mijn elektrische rolluiken, radiografisch bedienbare stekkerdozen enz. bedienen zonder de minste last. En wat nog opvallender is - ik heb een beter beeld dan voordien ( als mijn vrouw het al opvalt, is er wel degelijk iets aan de hand). Blijkbaar was de bewuste HDMI kabel wel degelijk defect. Ik dank iedereen voor het meedenken.
Kijk... deze kabel gebruik ik ook op mijn beamer en heel af en toe verkleurd het beeld wel eens voor een seconde. Goed om te weten dat het probleem hoogstwaarschijnlijk bij deze kabel ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond3620
Inderdaad - dat zou heel goed mogelijk zijn. Ik bestel meestal op A......de en daar heb ik al HDMI kabels met een prima specificatie gezien voor een zeer redelijke (goedkope) prijs Dus al mijn "oude" HDMI kabels ga ik vervangen door nieuwe exemplaren. Ik wil het gedonder met allerlei rare zaken qua televisie/ satelliet ontvanger e.d. niet meer meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene elektra
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04-2022
Nieuwe Sony TV gaat na in of uitschakelen van : tuner, zonnewering en LED lamp met 12v driver, even uit en daarna weer aan. Kabels TV: 2x HDMI, 1x Coax en tulp aansluiting voor de soundbar. Na testen van alle kabels bleek dat de aan/uit storing te wijten is aan de apparaten die totaal los van de TV staan. Oplossing was simpel: alle apparaten die de stoorpuls gaven een ontstoringsfilter gegeven in het net 230v aansluitsnoer. Het filter bestaat uit 1 ferriet kern met 2 wikkelingen en parallel 2 condensators tussen fase en nul. Zijn compleet te koop bij Ali Expres voor een paar euro. Je kan het ook zelf maken. TV gaat nu niet meer even uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05 16:51
Raymond3620 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:42:
hierbij een foto van de gebruikte HDMI kabel. Het is niet echt een dunne kabel. Mocht het zich toch weer herhalen zal ik inderdaad een andere HDMI kabel moeten kopen, lijkt me[Afbeelding]
Bijna 3 jaar later heb ik hetzelfde probleem met mijn Philips televisie. Scherm gaat af en toe op zwart als ik de lampen aan doe, of de openhaard of iets anders (enkel beneden). Net dit hele topic doorgenomen en ik zie dat ik precies dezelfde hdmi kabel gebruik voor mijn ps5. Zojuist nieuwe kabel geïnstalleerd en tot nu toe geen issues meer! Ik dacht altijd dat dit een goede kabel was omdat hij vrij dik is, maar blijkbaar is het gewoon rommel. Ik wist ook niet dat de kwaliteit van kabels zoveel verschilde.. maar nu weet ik wel beter!

Mijn dank is groot! Zondag gered ;)
Pagina: 1