Bij verkoop van tweedehands laptop serienummer geven aan kop

Pagina: 1
Acties:
  • 3.861 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 15:16
Mijn vraag: Is het verstandig om je laptop serie nummer aan een potentiele koper te geven bij de verkoop van een tweedehands laptop op (bijv.) Marktplaats?

Context:

Ik ben momenteel mijn Surface Book 2 aan het verkopen op Marktplaats. Er is een geinteresseerde potentiele koper, maar deze wil eerst mijn serie nummer hebben om te controleren of het serie nummer niet geregistreerd staat voor diefstal. Kan ik dit nummer zonder problemen doorgeven? of zijn er dingen mee mogelijk anders dan voor garantie en het controleren op heling.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Via een korte Google vond ik dat het in veel gevallen niet zoveel uitmaakt:https://www.howtogeek.com...s-serial-numbers-private/

Ben toch benieuwd of er andere Tweakers zijn die hier meer informatie over hebben. Ik kreeg ook een beetje argwaan omdat de potentiele koper direct de vraagprijs bood.

[ Voor 11% gewijzigd door sjenk op 06-08-2020 13:18 ]

Beste antwoord (via sjenk op 27-08-2020 15:46)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:18
Hij zou zelf jou serienummer kunnen gebruiken om aan een ander te geven om aan te tonen dat hetgeen hij verkoopt echt is...om vervolgens een baksteen op de post te doen?

Gewoon niet geven. Als men iets wil controleren mogen ze dat doen op het moment dat ze het item komen inspecteren.

https://wren.co/join/Devian

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:18
Hij zou zelf jou serienummer kunnen gebruiken om aan een ander te geven om aan te tonen dat hetgeen hij verkoopt echt is...om vervolgens een baksteen op de post te doen?

Gewoon niet geven. Als men iets wil controleren mogen ze dat doen op het moment dat ze het item komen inspecteren.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, en dan kan deze koper jouw laptop als zijn gestolen laptop opgeven. Hij geeft je bericht dat hij afziet van de koop. Paar weken later onder andere naam contact opnemen, zelfde vraag en dan krijg je de klacht te horen al dan niet door politie aan de deur dat jij zijn gestolen laptop aan het verkopen bent.

Of iemand heeft er gewoon goede bedoelingen mee en is extra voorzichtig. Ik weet het persoonlijk dus ook nooit. Verkoop eigenlijk hierom maar gewoon geen laptops via Marktplaats, ik heb een mooie la op zolder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
Nooit aan beginnen. Jij kan waarschijnlijk wel aantonen dat ie niet gestolen is (factuur, doos, etc) of dat je zelf te vertrouwen bent, jij hebt de kaarten (en laptop) in handen, niet de geïnteresseerde.
Genoeg trucjes of fraude-pogingen waar ze een serienummer voor nodig hebben, gewoon lekker laten gaan.
Vaak kan je niet eens met een serienummer nakijken of die als gestolen staat geregistreerd, zelfs telefonisch bij een klantenservice van de fabrikant niet.
Bij ophalen kan ie het controleren en na betaling de laptop mee nemen, makkelijker kan niet. :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
djunicron schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:02:
Mja, en dan kan deze koper jouw laptop als zijn gestolen laptop opgeven. Hij geeft je bericht dat hij afziet van de koop. Paar weken later onder andere naam contact opnemen, zelfde vraag en dan krijg je de klacht te horen al dan niet door politie aan de deur dat jij zijn gestolen laptop aan het verkopen bent.

Of iemand heeft er gewoon goede bedoelingen mee en is extra voorzichtig. Ik weet het persoonlijk dus ook nooit. Verkoop eigenlijk hierom maar gewoon geen laptops via Marktplaats, ik heb een mooie la op zolder...
Wel erg ver gezocht.

Hoe wou hij een claim doen dat het zijn laptop is? Dan zal hij toch even met bewijs moeten komen, zoals een bon of zo. Laat hij die nu niet hebben.

Want die heeft TS waarschijnlijk nog zelf.

En mocht die persoon die de laptop zou claimen zelf een bon maken, dan is het niet alleen een valse aangifte doen, maar ook nog fabriceren van bewijs/valsheid in geschrifte. En dat voor een laptop van x-honderd euro.

Laptop weg laten rotten op zolder, nee, dat is nuttig...

@sjenk Is het niet mogelijk om hem een foto te sturen van het nummer waarbij de laatste 4 nummers uitgeveegd zijn en daar dan een printje bij van welke site dan ook bij hij op wil kijken of de laptop gestolen is?

Ik vind het wel een raar verzoek, maar ik koop ook nooit iets via marktplaats omdat ik het een ongecontroleerde/onbetrouwbare bende vind. Dus misschien zou ik het zelf ook gaan vragen als ik daarmee zou kunnen voorkomen dat ik gestolen zooi zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 15:16
Bedankt voor de berichten :-) @White Feather Ja dat is inderdaad mogelijk, dat zou het wel makkelijker maken en doe ik in het vervolg. :)

Ik moet toevoegen aan mn eerste post, dat ik het nummer al gegeven had. Had even op internet gezocht en daar stond veelal dat het eigenlijk geen kwaad kon.

De laptop staat al op mijn naam (met serie nummer) geregistreerd bij Microsoft. Heb voor de zekerheid mijn nummer en laptop ook maar geregistreerd op: https://www.stopheling.nl/. En heb uiteraard ook de doos en aankoopbewijs, dus lijkt me sterk dat het echt kwaad kan. Zou het alleen niet weer zo doen.

Heb verder vanmiddag ook contact gehad hierover met Marktplaats zelf. Ik nam contact op om te informeren of het OK is om het serie nummer te geven, echter de medewerker met wie ik sprak blokkeerde de potentiele koper direct (zonder verder antwoord).

[ Voor 9% gewijzigd door sjenk op 06-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 22:38
Screenshot van check op gewenste site met nummer blurred out zou het toch moeten doen? Zo deed ik het laatst bij aanschaf MacBook Air bij iemand wiens serienummer ooit door een net-niet-koper daar werd aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Serienummer nooit afgeven. Vaak worden deze gebruikt om de boel op te lichten. Controleer maar eens of een exact zelfde config als de jouwe te koop staat. Scam is zo eenvoudig waarbij jij je product stuurt naar A, en geld krijgt van B. En B heeft gekocht van A maar krijgt niks en uiteindelijk krijg jij gedonder.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugC
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Helaas kan ik dit beamen maar dankzij deze post is me een hoop ellende bespaard gebleven.

Ik heb/had een ApplTV 4K 128GB tekoop staan op Marktplaats.

Ik kreeg een bijna mooi bod en hij zou hem in de middag wel even ophalen voor nog €30,- meer als ik een serienummer kon laten zien/doorsturen.

Dit vond ik al een wat vreemde vraag daar dit niet nodig is voor een verkoop als alle bonnen aanwezig zijn en registratie aantoonbaar in persoon.

Via tweakers jullie verhalen gelezen en hem dus gezegd dat hij niks krijgt. De boom in... Hij kon komen kijken en daarmee klaar..

Een half uur later bericht van Marktplaats dat er veel klachten waren rondom deze gebruiker en ze zijn account alsmede chats per direct verwijdert en geblocked hebben.

De beste man heette Martijn.. Dus,,, mijn bericht aan hem “Jammer joh 😆🕺🏼✨”

Anyways, geef nooit je serienummers af!! Laat ze maar komen kijken in persoon als ze echt belangstelling hebben en verkoop of koop boven de 50,- nooit via verzenden/versturen

Haal het op of laat ze het zelf maar ophalen als je iets verkoopt, hoe goed je gevoel erover ook is GEEF GEEN SERIENUMMERS!.. neem het risico niet!!

Groetjes en bedankt voor deze threat op tweakers ✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:50

br00ky

Moderator Harde Waren
@BugC een oud topic reviven met een anecdote is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.