Verrekening op internationale pakket en postmarkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 21:25
Goed. Ik zit al heel lang met een vraag. Flink wat gezocht, documenten gelezen, maar het antwoord ben ik nog steeds niet tegengekomen.

Ik wil namelijk weten hoe de internationale pakket en postwereld verzendingen met elkaar verrekenen. Onlangs een zakje via Aliexpress uit China ontvangen. Dat was voor mij gratis verzending, maar PostNL heeft dit toch netjes voorzien van een T&T-code en kwam het met een busje brengen. Iets wat mij binnen NL zo’n 7 euro zou kosten.

Weet iemand hoe internationaal verrekeningen plaatsvinden? Als ik bijvoorbeeld iets met Fedex verstuur dan snap ik dat dat eigenlijk wel binnen 1 bedrijf zou kunnen blijven. Maar PostNL wil toch ook geld zien voor deze bezorging vanuit China? Hoe is dit geregeld? Iemand een idee?

En is dat dan hetzelfde in het geval van poststukken met postzegels?

Beste antwoord (via Vicje op 06-08-2020 16:12)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Er zijn afspraken gemaakt door de wereld postunie (UPU, Universal Postal Union )waarin tarieven zijn afgesproken voor de afhandeling van elkaars post.(crossborder zendingen) China werd/wordt gezien als een derdewereld/ontwikkelingsland en daarvoor zijn toen in de jaren 60 hele lage tarieven speciaal voor afgesproken.

Helaas slaat de balans negatief uit door de stortvloed van kleine postpakketten uit China. Geleidelijk aan worden de tarieven vanuit China telkens hoger (eerste keer in juli 2020) door nieuwe afspraken die gemaakt zijn

Wikipedia: Wereldpostunie

https://wetten.overheid.nl/BWBV0006293/2019-07-01

https://uk.reuters.com/article/uk-un-postal-idUKKBN1WA2G7

[ Voor 9% gewijzigd door Breezers op 06-08-2020 13:06 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
PostNL en Aliexpress hebben onderlinge afspraken daarover. Verschillende keren in het nieuws geweest in het verleden.

https://www.postnl.nl/ove...express-in-nederland.html

[ Voor 36% gewijzigd door corporalnl op 06-08-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
Dit gebeurt op twee manieren. Een postbedrijf in China stemt een contract af met een postbedrijf in een desbetreffend land. Waarbij een prijs wordt overeengekomen voor het verder versturen van de post en pakketjes in dat land. Dit zal bijna zeker veel lager zijn dan de kosten die jij als consument betaald. Gezien jij niet massaal post verstuurd.
Als een buitenlands postbedrijf geen grote klandizie heeft in een desbetreffend land zal dit postbedrijf het uitbesteden aan een tussenpartij die vervolgens stromen post en pakketten bundelt en contracten aangaat in de ontvangende landen.

Wat ook gebeurd is dat versturende postbedrijven veilingen uitzetten om hun post te mogen bezorgen in het ontvangende land.

In alle gevallen zal de versturende partij het betalen. In jouw voorbeeld zal China National Post onder andere de pakketten versturen voor Ali en een contract aangaan met PostNL om deze te bezorgen in NL. De factuur zal uiteindelijk bij Aliexpress terecht komen die dat weer doorrekent in de fees voor gebruikers die gebruik willen maken van hun platform. Die op hun beurt het mogelijk in hun prijs verrekenen waardoor jij als consument er voor betaald. Maar let op, dit zullen centen zijn.

Wederom zoals met veel andere producten tegenwoordig, als men zegt dat iets gratis is, zal dat vaak niet het geval zijn. Je zal er uiteindelijk er voor betalen en zit het al gewoon in de prijs verrekend. Zie hier de negatieve kant van reclame. Jij denkt dat je iets gratis toegestuurd krijgt, terwijl dat niet zo is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Er zijn afspraken gemaakt door de wereld postunie (UPU, Universal Postal Union )waarin tarieven zijn afgesproken voor de afhandeling van elkaars post.(crossborder zendingen) China werd/wordt gezien als een derdewereld/ontwikkelingsland en daarvoor zijn toen in de jaren 60 hele lage tarieven speciaal voor afgesproken.

Helaas slaat de balans negatief uit door de stortvloed van kleine postpakketten uit China. Geleidelijk aan worden de tarieven vanuit China telkens hoger (eerste keer in juli 2020) door nieuwe afspraken die gemaakt zijn

Wikipedia: Wereldpostunie

https://wetten.overheid.nl/BWBV0006293/2019-07-01

https://uk.reuters.com/article/uk-un-postal-idUKKBN1WA2G7

[ Voor 9% gewijzigd door Breezers op 06-08-2020 13:06 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 21:25
@vinpower en @Breezers Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik kan mij niet echt voorstellen dat ieder postbedrijf zo maar met allerlei bedrijven in elk land afspraken zou moeten maken. Dat lijkt mij niet te doen. Ik ga me eens verdiepen in de linkjes. De Wereldpostunie ben ik tot nu toe echt nog niet tegengekomen. Dank daarvoor!!