Beste
In onze Escape Room willen we meer gaan inzetten op beleving.
Geluid speelt hierbij een belangrijke factor.
De opstelling die we voor ogen hebben is als volgt:
We hebben 4 verschillende ruimtes, waar we telkens verschillende luidsprekers willen voorzien.
Ruimte A, B, C: telkens 1 speaker
Ruimte D: 2 speakers
Het is de bedoeling dat we verschillende geluidssignalen parallel over verschillende luidsprekers afzonderlijk kunnen aansturen.
Ik deed al even een testopstelling hier thuis met mijn 5.1 installatie van Logitech (Z506).
Hierbij manipuleerde ik de audiofragmenten door ze aan specifieke kanalen toe te kennen (via Audicity software).
Wanneer ik vervolgens deze audiofragmenten via eigen geschreven software liet afspelen, deed dit wat het moest doen.
Nu wil ik deze testopstelling naar de praktijk brengen.
De Logitech installatie die rechtstreeks aangesloten is op mijn computer is hier geen optie omdat we veel grotere afstanden moeten overbruggen.
Dus vermoed ik dat we zullen moeten terugvallen op een andere setup.
Om te beginnen nam ik al eens de FAQ over Audio en Hifi door.
De 3 belangrijkste onderdelen zou ik als volgt invullen:
Bron: Digitaal signaal van Computer
Weergever: Passieve speakers (actief is overkill in onze situatie en minder praktisch)
Versterker: Is afhankelijk van onderstaande onduidelijkheden
De aansluiting van bron naar versterker:
HDMI - Er wordt gesproken over surround tot wel 7.1 vanaf HDMI 1.1+, dus dit lijkt me een goede manier om de opzet zoals hierboven beschreven in te vullen?
Of zien jullie toch voordelen in Optische of Analoge kabels?
Manier van streamen:
Bitstream vs LPCM is me momenteel nog niet duidelijk.
De "getweakte" audiofragmenten die uit Audicity rollen zijn momenteel in AC3 formaat.
Dus veronderstel ik dat we een versterker nodig hebben die AC3 ondersteunt om het mogelijk te maken dit op de correcte kanalen uit te sturen.
Of zie ik dit mis?
Kunnen jullie een versterker aanraden of kan bovenstaande opstelling veel eenvoudiger?
Kort samengevat hebben we nood aan de audio setup waarbij 5+ kanalen afzonderlijk kunnen aangestuurd worden vanaf een computer.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt voor jullie input
Mvg
Ben
In onze Escape Room willen we meer gaan inzetten op beleving.
Geluid speelt hierbij een belangrijke factor.
De opstelling die we voor ogen hebben is als volgt:
We hebben 4 verschillende ruimtes, waar we telkens verschillende luidsprekers willen voorzien.
Ruimte A, B, C: telkens 1 speaker
Ruimte D: 2 speakers
Het is de bedoeling dat we verschillende geluidssignalen parallel over verschillende luidsprekers afzonderlijk kunnen aansturen.
Ik deed al even een testopstelling hier thuis met mijn 5.1 installatie van Logitech (Z506).
Hierbij manipuleerde ik de audiofragmenten door ze aan specifieke kanalen toe te kennen (via Audicity software).
Wanneer ik vervolgens deze audiofragmenten via eigen geschreven software liet afspelen, deed dit wat het moest doen.
Nu wil ik deze testopstelling naar de praktijk brengen.
De Logitech installatie die rechtstreeks aangesloten is op mijn computer is hier geen optie omdat we veel grotere afstanden moeten overbruggen.
Dus vermoed ik dat we zullen moeten terugvallen op een andere setup.
Om te beginnen nam ik al eens de FAQ over Audio en Hifi door.
De 3 belangrijkste onderdelen zou ik als volgt invullen:
Bron: Digitaal signaal van Computer
Weergever: Passieve speakers (actief is overkill in onze situatie en minder praktisch)
Versterker: Is afhankelijk van onderstaande onduidelijkheden
De aansluiting van bron naar versterker:
HDMI - Er wordt gesproken over surround tot wel 7.1 vanaf HDMI 1.1+, dus dit lijkt me een goede manier om de opzet zoals hierboven beschreven in te vullen?
Of zien jullie toch voordelen in Optische of Analoge kabels?
Manier van streamen:
Bitstream vs LPCM is me momenteel nog niet duidelijk.
De "getweakte" audiofragmenten die uit Audicity rollen zijn momenteel in AC3 formaat.
Dus veronderstel ik dat we een versterker nodig hebben die AC3 ondersteunt om het mogelijk te maken dit op de correcte kanalen uit te sturen.
Of zie ik dit mis?
Kunnen jullie een versterker aanraden of kan bovenstaande opstelling veel eenvoudiger?
Kort samengevat hebben we nood aan de audio setup waarbij 5+ kanalen afzonderlijk kunnen aangestuurd worden vanaf een computer.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt voor jullie input
Mvg
Ben