Geluidsinstallatie Escape Room

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste

In onze Escape Room willen we meer gaan inzetten op beleving.
Geluid speelt hierbij een belangrijke factor.

De opstelling die we voor ogen hebben is als volgt:
We hebben 4 verschillende ruimtes, waar we telkens verschillende luidsprekers willen voorzien.
Ruimte A, B, C: telkens 1 speaker
Ruimte D: 2 speakers

Het is de bedoeling dat we verschillende geluidssignalen parallel over verschillende luidsprekers afzonderlijk kunnen aansturen.
Ik deed al even een testopstelling hier thuis met mijn 5.1 installatie van Logitech (Z506).
Hierbij manipuleerde ik de audiofragmenten door ze aan specifieke kanalen toe te kennen (via Audicity software).
Wanneer ik vervolgens deze audiofragmenten via eigen geschreven software liet afspelen, deed dit wat het moest doen.

Nu wil ik deze testopstelling naar de praktijk brengen.
De Logitech installatie die rechtstreeks aangesloten is op mijn computer is hier geen optie omdat we veel grotere afstanden moeten overbruggen.
Dus vermoed ik dat we zullen moeten terugvallen op een andere setup.

Om te beginnen nam ik al eens de FAQ over Audio en Hifi door.
De 3 belangrijkste onderdelen zou ik als volgt invullen:
Bron: Digitaal signaal van Computer
Weergever: Passieve speakers (actief is overkill in onze situatie en minder praktisch)
Versterker: Is afhankelijk van onderstaande onduidelijkheden

De aansluiting van bron naar versterker:
HDMI - Er wordt gesproken over surround tot wel 7.1 vanaf HDMI 1.1+, dus dit lijkt me een goede manier om de opzet zoals hierboven beschreven in te vullen?
Of zien jullie toch voordelen in Optische of Analoge kabels?

Manier van streamen:
Bitstream vs LPCM is me momenteel nog niet duidelijk.
De "getweakte" audiofragmenten die uit Audicity rollen zijn momenteel in AC3 formaat.
Dus veronderstel ik dat we een versterker nodig hebben die AC3 ondersteunt om het mogelijk te maken dit op de correcte kanalen uit te sturen.
Of zie ik dit mis?

Kunnen jullie een versterker aanraden of kan bovenstaande opstelling veel eenvoudiger?
Kort samengevat hebben we nood aan de audio setup waarbij 5+ kanalen afzonderlijk kunnen aangestuurd worden vanaf een computer.
Ik hoor het graag!

Alvast bedankt voor jullie input
Mvg
Ben

Beste antwoord (via Benebol op 08-08-2020 11:06)

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:11
een rack met losse eindversterkers vind ik een beetje overkill: je kunt 5.1 op je interne (of een externe usb) geluidskaart uitsturen naar een los klein versterkerje per kamer (voor 20-30 euro heb je een 2x50 watt klasse D versterkertje) elk versterkertje kun je met een jack naar tulp kabeltje aansluiten op een PC (of een raspberry Pi met externe geluidskaart) en klaar ben je. zo kun je prima je app draaien en het geluid direkt uitsturen.

zo hoef je je ook niet druk te maken over de te gebruiken codec enzovoorts.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:41

M14

Ik zou niet met Logitech / 5.1 setjes of HDMI aanrommelen.

Een rack met een aantal losse eindversterkers (naar gelang het aantal kanalen wat je nodig hebt) 1 of meerdere afspeel-device(s) als bron lijkt me een mooie oplossing. Kijk hiervoor naar lichte 19" versterkers. Dan heb je 2 of 4 versterkers per unit. Als het gewenst is kun je ieder audio-kanaal ook nog 2-weg gaan aansturen.

Betreft bekabeling is dit het makkelijkste. Alle apparatuur zit op 1 plaats, slechts een luidsprekerkabel naar iedere luidsprekerpositie. Bij 2-weg aansturen gebruik maken van 4-polige kabel een keer doorlussen van de baskast naar de top. Alles analoog dus.

Dit is het makkelijke deel. De grootste uitdaging zit in je afspeelbron denk ik, zeker wanneer geluiden door interactie moeten worden afgespeeld. Hier is vast wat software voor te vinden, wat op basis van een input trigger geluid kan afspelen op een specifieke audio interface.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
M14 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:27:
Ik zou niet met Logitech / 5.1 setjes of HDMI aanrommelen.

Een rack met een aantal losse eindversterkers (naar gelang het aantal kanalen wat je nodig hebt) 1 of meerdere afspeel-device(s) als bron lijkt me een mooie oplossing. Kijk hiervoor naar lichte 19" versterkers. Dan heb je 2 of 4 versterkers per unit. Als het gewenst is kun je ieder audio-kanaal ook nog 2-weg gaan aansturen.

Betreft bekabeling is dit het makkelijkste. Alle apparatuur zit op 1 plaats, slechts een luidsprekerkabel naar iedere luidsprekerpositie. Bij 2-weg aansturen gebruik maken van 4-polige kabel een keer doorlussen van de baskast naar de top. Alles analoog dus.

Dit is het makkelijke deel. De grootste uitdaging zit in je afspeelbron denk ik, zeker wanneer geluiden door interactie moeten worden afgespeeld. Hier is vast wat software voor te vinden, wat op basis van een input trigger geluid kan afspelen op een specifieke audio interface.
Bedankt voor de snelle reactie.
De afspeelbron is niet zo'n probleem. Via eigen geschreven software (C# oplossing) kan ik signalen vanuit een PLC uitlezen en Arduino oppikken over een API. Vervolgens kan ik geluid uitsturen op basis van deze input.

In de eerste plaats hebben we slechts 5 kanalen nodig (idealiter met eventueel uitbreiding tot 7).
Ik vermoed dat 1 geluidsbron en 1 versterker dan volstaan?
Kan je een specifiek toestel aanraden en hoe zou je dit dan aansluiten op de geluidsbron?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freeze-Oh
een rack met losse eindversterkers vind ik een beetje overkill: je kunt 5.1 op je interne (of een externe usb) geluidskaart uitsturen naar een los klein versterkerje per kamer (voor 20-30 euro heb je een 2x50 watt klasse D versterkertje) elk versterkertje kun je met een jack naar tulp kabeltje aansluiten op een PC (of een raspberry Pi met externe geluidskaart) en klaar ben je. zo kun je prima je app draaien en het geluid direkt uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Freeze-Oh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:16:

Bedankt voor de informatie!
Nog even samenvatten in mijn woorden om te zien of ik het goed begrepen heb.
Bron:
PC met geluidskaart die 5.1 ondersteunt.
Is een aparte geluidskaart aan te raden of kan dit perfect met een moederbord die 5.1 ondersteunt?
(Raspberry PI is te complex voor ons, omdat er nog andere processen nodig zijn die moeilijker te combineren vallen met Linux)

Versterkers:
In principe kunnen we 2x een 4 kanaals aanschaffen en 1x een 2 kanaals vermoed ik?
Is het dan zoiets dat we nodig hebben?
2-kanaals: https://www.conrad.be/p/v...w-basetech-ap-2100-372204
4-kanaals: https://www.conrad.be/p/v...w-basetech-ap-4012-372807

(De luidsprekerskabels werden reeds voorzien, dus de de versterkers zullen tock op 1 centrale plaats geïnstalleerd worden)

Weergever:
Sluiten we per versterker telkens 1 speaker aan.

De aansluitingen van Bron naar Versterkers verloopt dat over Tulp to Jack, waarbij we de gekleurde jacks telkens mappen zoals bij een 5.1?

[ Voor 25% gewijzigd door Benebol op 06-08-2020 14:03 . Reden: Bedenking over 4 kanaals versterker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:48

DjVe

Hatsaflats!

Je zou ook een wat oudere receiver met multi-chanel in kunnen kopen. Dan heb je dus 5 onafhankelijke ingangen die je analoog kan aansturen.

Dus zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1567452967

Ben je voor €50 klaar qua versterker. Rolletje speakerkabel en wat willekeurige speakers erbij en klaar! En je hebt wat extra terminals om speakers aan te knopen, dus mocht je later toch twee speakers per kamer willen, dan kan dat prima :)

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 06-08-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
DjVe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:31:
Je zou ook een wat oudere receiver met multi-chanel in kunnen kopen. Dan heb je dus 5 onafhankelijke ingangen die je analoog kan aansturen.

Dus zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1567452967

Ben je voor €50 klaar qua versterker. Rolletje speakerkabel en wat willekeurige speakers erbij en klaar! En je hebt wat extra terminals om speakers aan te knopen, dus mocht je later toch twee speakers per kamer willen, dan kan dat prima :)
Bedankt voor de feedback.
Op vandaag hebben we reeds onderstaande installatie.
Kunnen we dat hier ook mee bekomen?
Het is met niet duidelijk hoe we de input (eventueel via tulp to jack) kunnen aansluiten als een 5.1 op de receiver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM34gEcS8RVwtq07AIgBSK8YVt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcjNpEqskgo4t954A19gInj0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:48

DjVe

Hatsaflats!

Met die versterker/receiver kan dat niet. Waarschijnlijk is dat een Dolby Prologic versterker met gesimuleerd surround geluid. Je bent op zoek naar een (wat oudere) mid/high end receiver met multi-channel in (dus 6 tulpjes).

De Sony die ik linkte heeft dat wel (foto 3). Rechts boven zitten 6 dopjes, met daarachter de 6 tulp aansluitingen. 5 voor fullrange kanalen en 1 voor een subwoofer.

[ Voor 8% gewijzigd door DjVe op 06-08-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:41

M14

Benebol schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Bron:
Is een aparte geluidskaart aan te raden of kan dit perfect met een moederbord die 5.1 ondersteunt?
(Raspberry PI is te complex voor ons, omdat er nog andere processen nodig zijn die moeilijker te combineren vallen met Linux)

Versterkers:
In principe kunnen we 2x een 4 kanaals aanschaffen en 1x een 2 kanaals vermoed ik?

(De luidsprekerskabels werden reeds voorzien, dus de de versterkers zullen tock op 1 centrale plaats geïnstalleerd worden)

Weergever:

De aansluitingen van Bron naar Versterkers verloopt dat over Tulp to Jack, waarbij we de gekleurde jacks telkens mappen zoals bij een 5.1?
Ik zou niet voor dat soort oplossingen kijken, ook niet voor receivers of iets dergelijks, zeker wanneer het redelijk frequent wordt gebruikt:
1. Dit soort spul is gewoon niet gemaakt voor dergelijk gebruik. Leuk/goed voor thuisgebruik, meer niet.
2. Wanneer het kapot gaat moet je hopen dat je een drop-in replacement kunt vinden. Standaard apparatuur zou mijn voorkeur dan hebben.

Ik zou eerder iets uit dit segment kiezen:
https://m.thomann.de/intl...i11l=en_GB%3ANL.EUR%3AEUR

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Is het niet veel makkelijker (en misschien zelfs goedkoper), om een sonossysteem neer te zetten?

scheelt je ook een hoop kabelwerk, kunt iedere speaker los aansturen met je eigen muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
M14 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Ik zou niet voor dat soort oplossingen kijken, ook niet voor receivers of iets dergelijks, zeker wanneer het redelijk frequent wordt gebruikt:
1. Dit soort spul is gewoon niet gemaakt voor dergelijk gebruik. Leuk/goed voor thuisgebruik, meer niet.
2. Wanneer het kapot gaat moet je hopen dat je een drop-in replacement kunt vinden. Standaard apparatuur zou mijn voorkeur dan hebben.

Ik zou eerder iets uit dit segment kiezen:
https://m.thomann.de/intl...i11l=en_GB%3ANL.EUR%3AEUR
Bedankt voor de feedback wederom.
We hebben zeker geen high end audio installatie nodig en willen de kosten graag wat drukken in deze tijden. Iets basis waarmee we minstens 5 kanalen afzonderlijk en parallel kunnen aansturen volstaat zeker voor ons.
Kan onderstaande ook werken voor ons?
https://www.bax-shop.be/n...ersterker-karaoke-machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
willyfreak schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:04:
Is het niet veel makkelijker (en misschien zelfs goedkoper), om een sonossysteem neer te zetten?

scheelt je ook een hoop kabelwerk, kunt iedere speaker los aansturen met je eigen muziek.
Bedankt voor de reactie.
We hebben bewust gekozen voor bekabeld en de kabels werden inmiddels ook voorzien.
Sonos zal ook duur uitvallen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
Benebol schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Bron:

Versterkers:

Weergever:

Ja, helemaal goed:
externe of interne geluidskaart maakt niet zo heel veel uit. Je bent niet met een HIFI opstelling bezig als ik het zo lees.

De versterkertjes die je aangeeft lijken me prima te voldoen. Ken dit specifieke merk zelf niet, maar verwacht geen problemen.
de kosten zijn het niet, ik zou gewoon voor elke ruimte 1 versterker (2-kanaals) aanschaffen.
dan ga ik ervan uit dat je per kamer verschillende geluiden wilt produceren.
de 4-kanaals versterker lijkt me dus niet echt nodig? in Kamer D heb je voldoende aan 1 2-kanaals versterker (want 2 speakers).

Kwa aansluitingen klopt het helemaal: elk kanaal van de 5.1 kun je separaat uitsturen naar een versterker en op die manier stuur je alle kamers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De betere recievers kunnen dit ook prima aan. Kosten ook weinig op marktplaats denk daarbij bv aan een yamaha.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1