Andere auto kopen, maar onzeker over aantal km/jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 15:49
Lekker kromme titel maar bij deze de uitleg: :)

Ik ben benieuwd naar suggesties qua auto en wat jullie in deze situatie zouden doen.

[TLDR]
Mogelijk op zoek naar een nieuwe auto met als uitgangspunt 26K km per jaar.

Budget: 15K

Situatie:
- 82 km enkele reis woon-werk verkeer
- geen mogelijkheid tot opladen aan huis
- wel publieke laadpalen in de straat
- geen mogelijkheid tot opladen op het werk
- wel publieke laadpalen in de straat bij het werk
- zakelijk leasen niet mogelijk

Bouwjaar: 2014/2015 ivm Euro6, dit is geen harde eis maar het mag wel moderner dan m'n huidige bak.

Wensen: een ruime en veilige auto die ook geschikt is voor weekendjes/vakanties weg (kamperen met tent) eventueel met dakkoffer.

Gezin: 2 volwassenen, kleine van 10 maanden en uitbreiding niet uitgesloten

Rijgedrag: Vmax+10 als het verkeer het toelaat maar verder alles volgens het boekje. Geen probleem om aan te passen naar EV of hybride rijgedrag.

Merk: Verstand wil een jappenbak ivm de betrouwbaarheid, gevoel wil een Volvo (mijn god! die stoelen! ZALIG!)
Frans en Italiaans zijn uitgesloten van deelname.
[/TLDR]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[DRAMA]
Woon-werk verkeer is 164km retour

Huidige auto: Volvo V50 - 2.0 diesel uit 2005 met 420K op de klok
Op zich een prima auto met voornamelijk kosten voor standaard onderhoud.

De dagwaarde is volgens mij dermate laag dat hij geen dure reparaties meer waard is.
De airco is altijd al een probleemkindje geweest aangezien hij elk jaar compleet bijgevuld moest worden maar dan werkte hij wel.
De diagnose was destijds dat het systeem niet zou lekken maar dat de verdamper defect was. Om dit te fixen moet blijkbaar het hele dashboard eruit dus de offerte was toen iets van 800-900 euro.
Bijvullen was aanzienlijk goedkoper dus dat heb ik ook braaf elk jaar gedaan met de wetenschap dat het systeem ergens ooit definitief kapot zou gaan.

Inmiddels heeft de airco het opgegeven en ik ga er vanuit dat dit met het bovenstaande heeft te maken.

Ik ben nu dus aan het overwegen of ik een andere auto moet kopen maar met de huidige tijden is dat, voor mijn gevoel, heel lastig.

Voorheen reed ik ongeveer 37K per jaar, voornamelijk WW verkeer.
Sinds dit jaar heb ik 1 dag in de week ouderschapsverlof maar door corona werk ik ook nog 1 dag in de week thuis. Op basis van de laatste 4 maanden kom ik uit op 15K per jaar wat een aanzienlijk verschil is.

Ik kan er tussenin gaan zitten met 26K per jaar maar dan blijft het een onzeker getal vanwege de volgende punten:

- Corona is mogelijk nog wel even onder ons. Misschien ga ik nog meer thuis werken of juist minder.
- Ik kies er waarschijnlijk voor om volgend jaar weer te gaan werken ipv OVL op te nemen.

Ik heb de laatste weken zitten kijken naar andere auto's maar merk wel dat het bovenstaande flink wat invloed heeft en ik daardoor niet weet naar welke auto ik moet kijken.

Pak ik een diesel met het risico dat ie langdurig ongebruikt voor de deur staat terwijl ik er wel voor betaal?
Of een benzine/hybride met het risico dat ik toch meer ga rijden en aan de pomp duurder uit ben?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Private lease vind ik ook een interessante constructie maar ik schrik altijd van de maandbedragen na het aanklikken van alle opties. Op zich een voordeel dat het allemaal inclusief is maar je betaald ook voor de afschrijving.

2e hands voertuigen waar ik nu concreet naar kijk zijn:

Mitsubishi Outlander PHEV
Voordeel: Groot en hoog! Betrouwbaar
Nadeel: Range van 35/40km EV, verbruik sterk afhankelijk van rijgedrag en stekkergedrag
Financieel: Half tarief wegenbelasting

Toyota Auris Touring Hybrid
Voordeel: Betrouwbaar
Nadeel: verbruik sterk afhankelijk van rijgedrag, mag bijna niks trekken
Financieel: Op papier een voordelige auto om te rijden.

Volvo V60 PHEV
Voordeel: Volvo! :9~
Nadeel: Redelijk onbetrouwbaar met oog op de aircopomp die regelmatig defect raakt. Kleine kofferbak.
Financieel: Duur, zelfs met half tarief.
[/DRAMA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:58
Uhm, die eerste valt dus direct af?
Je moet 80 km enkele rit, dus dan zou je al minimaal 3 NIEUWE accu's moeten installeren? Dat wordt hem niet.

Auto 2: ik krijg niet uit je verhaal mee of je wel of niet een trekhaak hebt nu? Als je die uberhaupt niet hebt mis je hem ook niet.

Auto 3: ook geen goed idee als je van te voren al drama verwacht.

Dus van deze 3 zou ik het eerst aan de auris denken (auto 2 ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46
Audi A3 E-Tron Hybrid 2015 modellen kun je kopen vanaf 14K met 80-100K op de teller. Verbruik 1 op 15 ongeveer.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:53
@CryptoNL Met mijn Eos 1.4 TSI haal ik ook 1 op 14, zie ik niet in waarom je een bak geld achter een e-tron moet aangooien, waarbij je dan ook nog de kosten van de electrische km's erbij moet gaan tellen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Ik heb zelf een V60 d6 en nooit problemen. Alleen jouw woon/werk is te ver om optimaal gebruik te maken van de ‘zuinigheid’. Ik denk dat de auris dan een betere keuze is. Echter met mij als bestuurder had m’n zoontje in de maxi cosi 0 beenvrijheid. Dus die viel om die rede voor mij af.

Wellicht een Kia Niro?

[ Voor 4% gewijzigd door meermarco op 06-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Passat GTE als station en voldoet ruim aan al je wensen, al heeft het hybride deel geen financieel voordeel als je publiek gaat laden. De Auris is dan denk ik een betere keus omdat die ook ruim genoeg is met 1 á 2 kinderen en eventueel voor kamperen een dakkoffer. De Passat is wel sneller, ruimer en luxer, maar dat zie ik niet in je wensenlijstje.

Zelf haal ik trouwens 30 tot 45 km uit de accu waarbij de max is met ventilatie uit (soms leuk om het maximale uit de techniek te halen), maar het voordeel zit vooral in stedelijk verkeer, files en het gecombineerde vermogen uit beide aandrijflijnen (los van fiscale voordelen als ondernemer met eigen PV panelen).

[ Voor 28% gewijzigd door Deveon op 06-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
Ik zie niks staan over ruimte maar een Outlander PHEV heb ik gehad voor driekwartjaar is alleen interessant bij woon werk verkeer van +- 50 km. Op de snelweg loopt dat ding gewoon 1 op 8 als je accu leeg is en dat is gewoon zonde. Auto's waar ik naar zou kijken:
  • Lexus CT200h (vanaf bouwjaar 2015) Bijv
  • Lexus IS300h (vanaf bouwjaar 2014) Bijv
  • Hyundai Ioniq Hybrid (vanaf bouwjaar 2017) Bijv
De Hyundai heb ik zelf in full EV variant. De Hybrid is de zuinigste niet plugin hybride op de markt en haalt makkelijk 1:22. Met de CT220h haal je ook 1:20 in de praktijk en de IS300h doet ongeveer 1:18 maar is wel luxer.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:25:
Uhm, die eerste valt dus direct af?
Je moet 80 km enkele rit, dus dan zou je al minimaal 3 NIEUWE accu's moeten installeren? Dat wordt hem niet.
In best case scenario kan je dat elektrisch rijden. De rest gaat dan op benzine. Op basis van het gecombineerde gebruik zou het een geschikte auto kunnen zijn.
Auto 2: ik krijg niet uit je verhaal mee of je wel of niet een trekhaak hebt nu? Als je die uberhaupt niet hebt mis je hem ook niet.
Ik heb nu wel een trekhaak maar gebruik het maar een paar keer per jaar. Voornamelijk voor de fietsendrager en soms om een bak te trekken. Het is een nice to have maar geen need to have dingetje.
Auto 3: ook geen goed idee als je van te voren al drama verwacht.
Het is inderdaad de meest onbetrouwbare en duurste waar ik naar zit te kijken. Maar ja, dat gevoel he. :P
Dus van deze 3 zou ik het eerst aan de auris denken (auto 2 ) .
Vanuit financieel oogpunt kom ik daar ook op uit. Thanks voor de input.
meermarco schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:32:
Ik heb zelf een V60 d6 en nooit problemen. Alleen jouw woon/werk is te ver om optimaal gebruik te maken van de ‘zuinigheid’. Ik denk dat de auris dan een betere keuze is. Echter met mij als bestuurder had m’n zoontje in de maxi cosi 0 beenvrijheid. Dus die viel om die rede voor mij af.

Wellicht een Kia Niro?
Ik snap dat je alleen maar problemen tegenkomt als je er naar gaat zoeken maar het aantal eigenaren met een D6 en defecte aircopomp vond ik wel opvallend hoog. Zelfs al zit er nog een coulance regeling op dan heb ik geen zin om elk half jaar stil te staan langs de kant van de weg.

De kleine zit nu nog achter de vrouw die circa 1m79 lang is. Ben zelf 1m84.
Denk je dat dat een probleem is met de Auris?

Kia Niro is ook zeker een optie maar heb ik nog niet concreet naar gekeken.
Deveon schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:34:
Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Passat GTE als station en voldoet ruim aan al je wensen, al heeft het hybride deel geen financieel voordeel als je publiek gaat laden. De Auris is dan denk ik een betere keus omdat die ook ruim genoeg is met 1 á 2 kinderen en eventueel voor kamperen een dakkoffer. De Passat is wel sneller, ruimer en luxer, maar dat zie ik niet in je wensenlijstje.

Zelf haal ik trouwens 30 tot 45 km uit de accu waarbij de max is met ventilatie uit (soms leuk om het maximale uit de techniek te halen), maar het voordeel zit vooral in stedelijk verkeer, files en het gecombineerde vermogen uit beide aandrijflijnen (los van fiscale voordelen als ondernemer met eigen PV panelen).
Op de zaak staat een Passat (oud model) en van alle beschikbare auto's van het wagenpark heeft die inderdaad mijn voorkeur. Ruim, snel en rijd ook best lekker.
De Passat GTE is ook een optie maar ik heb er nog geen berekening op losgelaten voor mijn situatie. :)
Davidshadow13 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:43:
Ik zie niks staan over ruimte maar een Outlander PHEV heb ik gehad voor driekwartjaar is alleen interessant bij woon werk verkeer van +- 50 km. Op de snelweg loopt dat ding gewoon 1 op 8 als je accu leeg is en dat is gewoon zonde. Auto's waar ik naar zou kijken:
  • Lexus CT200h (vanaf bouwjaar 2015) Bijv
  • Lexus IS300h (vanaf bouwjaar 2014) Bijv
  • Hyundai Ioniq Hybrid (vanaf bouwjaar 2017) Bijv
De Hyundai heb ik zelf in full EV variant. De Hybrid is de zuinigste niet plugin hybride op de markt en haalt makkelijk 1:22. Met de CT220h haal je ook 1:20 in de praktijk en de IS300h doet ongeveer 1:18 maar is wel luxer.
De CT200h vind ik een leuke auto om te zien maar ben bang dat die te klein is qua inhoud.

De Hyundai heb ik ook naar gekeken en zijn ook leuk op gebied van private lease. Volledig EV wil ik wel maar helaas ben ik gebonden aan publieke laadpalen en de bijkomende kosten.
Ik zal de hybrid variant op mijn keuzelijstje zetten. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Remi op 06-08-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Misschien is dit een hele stomme opmerking: maar wat van een volvo stoel zit zo fijn? Kan je niet je huidige stoelen inbouwen oid? (geen idee, sorry).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:21
Advocaat van de duivel: met 26k per jaar zit je veeeel in de auto, dus dan is het wel zo prettig als je een fijne auto hebt. Een Auris zou financieel gezien best leuk zijn, maar ik vind ze voor geen meter rijden en de stoelen vind ik ook niets (ik ben 1.93).

Stoelen van de Outlander zijn ook niet denderend en met jouw kilometers is een diesel wel erg aantrekkelijk.

Conclusie: V60 D6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:54:
Misschien is dit een hele stomme opmerking: maar wat van een volvo stoel zit zo fijn? Kan je niet je huidige stoelen inbouwen oid? (geen idee, sorry).
Geen idee waarom ze zo fijn zitten maar ik heb wel de ervaring dat het zo is. :*)
Ik heb redelijk wat ervaring met andere merken/types auto's waarbij je na een uur rijden al behoefte hebt om ff te rekken en strekken.
Met m'n huidige Volvo zit ik zo 3 uur in de auto zonder een centje pijn. Het is wat ze noemen een echte rijdersauto.

Technisch is er vast een hoop mogelijk maar stoelen inbouwen gaat mij ook weer een stap te ver. ;)
Knul schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:05:
Advocaat van de duivel: met 26k per jaar zit je veeeel in de auto, dus dan is het wel zo prettig als je een fijne auto hebt. Een Auris zou financieel gezien best leuk zijn, maar ik vind ze voor geen meter rijden en de stoelen vind ik ook niets (ik ben 1.93).

Stoelen van de Outlander zijn ook niet denderend en met jouw kilometers is een diesel wel erg aantrekkelijk.

Conclusie: V60 D6 :)
Mijn gevoel en vrouw zijn het met je eens. >:) :9 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Remi op 06-08-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:22
CryptoNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:27:
Audi A3 E-Tron Hybrid 2015 modellen kun je kopen vanaf 14K met 80-100K op de teller. Verbruik 1 op 15 ongeveer.
Maar geen ruimte achterin voor fatsoenlijke kinderwagen en kinderstoeltjes. (helaas anders had er hier ook eentje voor de deur gestaan)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24
Gezien je woon-werk verkeer en geen eigen laadmogelijkheid zou ik niet zo snel voor een plug-in hybride kiezen. Je woon-werk afstand is te groot om volledig elektrisch af te kunnen leggen, je moet zowel thuis als op werk zoeken naar een vrije laadpaal in de straat en vergeet ook niet dat de elektrische actieradius afneemt over de jaren.

Met een gewone hybride zit je dan beter. Hieronder wat mogelijke modellen.

Kia Optima
Niet de allermeest sexy auto, maar verkrijgbaar als hybrid en soms zelfs nog fabrieksgarantie (7 jaar, 150k km). Ook is het een behoorlijk ruime auto: wel zo prettig met een kleine.
Dit exemplaar heeft nog garantie tot januari 2022 bijvoorbeeld. Garantie is ook niet alles, dus iets goedkoper kan het ook.

Toyota Prius Wagon
De welbekende Prius, maar dan in MPV formaat. In principe onverwoestbaar, daardoor ook relatief prijzig maar wel ruim en zuinig en betrouwbaar.

Mazda 6
Geen hybride, wel relatief zuinig voor een benzine auto. Lijkt qua rij-ervaring het meest op jouw Volvo: strak en toch comfortabel. Als je er eentje neemt van 2015 of later heb je een moderner interieur en een scherm waar je (na een betaalbare upgrade bij de Mazda dealer) nog Apple Carplay en Android Auto op kunt krijgen. Je zult nog wel iets moeten afdingen.

Er zijn nog veel meer opties te verzinnen, maar kan er zo geen verzinnen die beter zouden passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vreemde suggestie, weet ook niet hoeveel rek er nog in het budget zit uiteraard. Anders een PHEV Outlander halen en vervolgens daar LPG in doen? Dan heb je wel het verbruik want daar ontkom je niet aan maar vervolgens heb je niet de normale benzinekosten.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 18:53
Remi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:15:
2e hands voertuigen waar ik nu concreet naar kijk zijn:

Mitsubishi Outlander PHEV
Voordeel: Groot en hoog! Betrouwbaar
Nadeel: Range van 35/40km EV, verbruik sterk afhankelijk van rijgedrag en stekkergedrag
Financieel: Half tarief wegenbelasting

Toyota Auris Touring Hybrid
Voordeel: Betrouwbaar
Nadeel: verbruik sterk afhankelijk van rijgedrag, mag bijna niks trekken
Financieel: Op papier een voordelige auto om te rijden.
Die Outlander gebruikt ruim 10ltr/100km, heb er een gehad als voorloopauto wat jaren geleden. Met mijn Prius en CT200h blijf/bleef ik makkelijk onder de 5l/100km, dus aan de rijstijl lag het niet. Ruim 80km per dag benzine en terug tegen (relatief) duur elektrisch (want openbare paal) voor de halve afstand.

Blijft de Auris over, heb zelf een CT200h nu, die had ik al eens eerder en ook een Prius P3 gehad. Zorgenloze auto's (Auris heeft dezelfde aandrijflijn), laag verbruik en TCO. Voor die enkele keren per jaar dat ik een trekhaak nodig heb leen of huur ik wel een auto. Zodra ik met autotrailer (hobby auto) op pad moet, dan neem ik een bedrijfsbus met trekhaak mee naar huis voor het weekend. Alleen tanken en KM opschrijven 8)
Fietsendrager kan en mag gewoon, voor alle Prius/Auris/Lexus hybrides bestaan trekhaken die alleen voor fietsendragers geschikt zijn. Sommige modellen zijn zelfs "onzichtbaar" waar je de drager "in" de bumper schuift.
Voor die paar keer per jaar bakje trekken (meestal voor andere mensen? Jij hebt de trekhaak!) zou ik de autokeuze niet laten bepalen. En als je zit met verbouwen/klussen, dan is ander vervoer zó gehuurd. Kan er makkelijk uit met de kostenbesparing van een V50/V60 tov hybride.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon 73 op 06-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
roel-online schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:16:
Gezien je woon-werk verkeer en geen eigen laadmogelijkheid zou ik niet zo snel voor een plug-in hybride kiezen. Je woon-werk afstand is te groot om volledig elektrisch af te kunnen leggen, je moet zowel thuis als op werk zoeken naar een vrije laadpaal in de straat en vergeet ook niet dat de elektrische actieradius afneemt over de jaren.

Met een gewone hybride zit je dan beter. Hieronder wat mogelijke modellen.

Kia Optima
Niet de allermeest sexy auto, maar verkrijgbaar als hybrid en soms zelfs nog fabrieksgarantie (7 jaar, 150k km). Ook is het een behoorlijk ruime auto: wel zo prettig met een kleine.
Dit exemplaar heeft nog garantie tot januari 2022 bijvoorbeeld. Garantie is ook niet alles, dus iets goedkoper kan het ook.

Toyota Prius Wagon
De welbekende Prius, maar dan in MPV formaat. In principe onverwoestbaar, daardoor ook relatief prijzig maar wel ruim en zuinig en betrouwbaar.

Mazda 6
Geen hybride, wel relatief zuinig voor een benzine auto. Lijkt qua rij-ervaring het meest op jouw Volvo: strak en toch comfortabel. Als je er eentje neemt van 2015 of later heb je een moderner interieur en een scherm waar je (na een betaalbare upgrade bij de Mazda dealer) nog Apple Carplay en Android Auto op kunt krijgen. Je zult nog wel iets moeten afdingen.

Er zijn nog veel meer opties te verzinnen, maar kan er zo geen verzinnen die beter zouden passen.
toon volledige bericht
Geen van allen staan op mijn radar maar ik zal er een blik op werpen. Thanks! :)
Touchdomex schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:16:
Vreemde suggestie, weet ook niet hoeveel rek er nog in het budget zit uiteraard. Anders een PHEV Outlander halen en vervolgens daar LPG in doen? Dan heb je wel het verbruik want daar ontkom je niet aan maar vervolgens heb je niet de normale benzinekosten.
De ultra hybride! :*) Ik heb de configuratie eerder voorbij zien komen. Alleen met mijn budget zit je al gauw aan een Outlander met 150K-175K op de teller. Ik weet niet of het economisch dan nog verstandig is om daar een LPG installatie in te lepelen. Mijn budget is echt max 15K dus daar ga ik het niet mee redden denk ik.
Ramon 73 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Die Outlander gebruikt ruim 10ltr/100km, heb er een gehad als voorloopauto wat jaren geleden. Met mijn Prius en CT200h blijf ik makkelijk onder de 5l/100km, dus aan de rijstijl lag het niet. Ruim 80km per dag benzine en terug tegen (relatief) duur elektrisch (want openbare paal) voor de halve afstand.

Blijft de Auris over, heb zelf een CT200h nu, die had ik al eens eerder en ook een Prius P3 gehad. Zorgenloze auto's (Auris heeft dezelfde aandrijflijn), laag verbruik en TCO. Voor die enkele keren per jaar dat ik een trekhaak nodig heb leen of huur ik wel een auto. Zodra ik met autotrailer (hobby auto) op pad moet, dan neem ik een bedrijfsbus met trekhaak mee naar huis voor het weekend. Alleen tanken en KM opschrijven 8)
Fietsendrager kan en mag gewoon, voor alle Prius/Auris/Lexus hybrides bestaan trekhaken die alleen voor fietsendragers geschikt zijn. Sommige modellen zijn zelfs "onzichtbaar" waar je de drager "in" de bumper schuift.
Voor die paar keer per jaar bakje trekken (meestal voor andere mensen? Jij hebt de trekhaak!) zou ik de autokeuze niet laten bepalen. En als je zit met verbouwen/klussen, dan is ander vervoer zó gehuurd. Kan er makkelijk uit met de kostenbesparing van een V50/V60 tov hybride.
toon volledige bericht
Bedankt voor de input. Hoe zit het met de ruimte in een CT200h?
Als ik nu een weekendje weg ga met het gezin zit de auto tot de nok toe vol (kinderwagen, kinderbedje en een tandenborstel + schone onderbroek voor papa). Mijn V50 heeft een inhoud van 417L.

[ Voor 36% gewijzigd door Remi op 06-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:46
Als ik mij niet vergis is er van de E-tron Audi A3 ook een ruimere variant, alhoewel het standaard model groter is dan de gemiddelde Polo overigens. Een vriend van mij heeft een langere A3 dan dat ik heb (wel ouder type, maar lijkt zowat een station zeg maar).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Remi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Geen van allen staan op mijn radar maar ik zal er een blik op werpen. Thanks! :)
Tof! Vind het altijd leuk als daar onverwachts een geschikte auto tussen zit.

Ook nog zo'n auto die vaak vergeten wordt en daardoor tweedehands juist interessant is: de BMW 2-serie Active Tourer. Een MPV, maar wel van BMW dus het rijdt heel goed en is ook nog eens zuinig en betrouwbaar. Vooral de versie met sportstoelen (die hebben een uitschuifbaar deel voor de knieholtes) zitten lekker. Wel 750 euro boven budget.

C-segment stationwagens voldoen waarschijnlijk niet aan het 'luxe niveau' dat je nastreeft maar zijn wel erg zuinig, jong en ruim. Denk dan aan een Opel Astra Sports Tourer, Seat Leon ST, Ford Focus Wagon enzovoorts.
Als ik nu een weekendje weg ga met het gezin zit de auto tot de nok toe vol (kinderwagen, kinderbedje en een tandenborstel + schone onderbroek voor papa). Mijn V50 heeft een inhoud van 417L.
Als ik me niet vergis is de 417L bagageruimte gemeten tot de bagageruimte-afdekking: wanneer je tot het dak laadt, gebruik je dus meer dan 417L bagageruimte. Dan is mijn eerdere gesuggereerde Optima in hybride vorm (380L en geen station) ongeschikt. Je kunt dan het beste zoeken naar een stationwagen of MPV/SUV achtige.
CryptoNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:56:
Als ik mij niet vergis is er van de E-tron Audi A3 ook een ruimere variant, alhoewel het standaard model groter is dan de gemiddelde Polo overigens. Een vriend van mij heeft een langere A3 dan dat ik heb (wel ouder type, maar lijkt zowat een station zeg maar).
De A3 E-Tron blijft een C-segment hatchback met 280L bagageruimte. En daar komt dan nog bij dat je met de plug-in weinig voordeel hebt en een hoop gedoe met inpluggen. Er was laatst een exemplaar bij Autoweek Klokje Rond die al aan z'n tweede accupakket bezig was (á 8800 euro vervanging, onder garantie wel) en waarvan de eigenaar aangaf dat ook nu de accu niet zo goed meer was.

[ Voor 34% gewijzigd door roel-online op 06-08-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 18:53
Ken je gezinssamenstelling niet, maar de CT200h heeft niet bijzonder veel kofferruimte :(
Als ik met mijn vrouw (geen kinderen) met vakantie ga, dan zit de kofferbak wel vol hoor. Omdat we van huisje/appartementje huren houden, gaat er altijd wel wat spul mee voor ontbijt etc. Dat is ongeveer 1 vouwkrat groot, nog ieder een sporttas met kleren, wandelschoenen, rugzakje met persoonlijke spullen en dan is de kofferbak wel vol.

Wat betreft Prius (ken de Wagon niet) betreft, geweldige auto voor hoofdzakelijk rechtdoor. Geen auto die fijn bochtgedrag heeft, maar 200km snelweg rijd je zonder het te merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 06-08-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
Titel onttagd en verduidelijkt

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
roel-online schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Tof! Vind het altijd leuk als daar onverwachts een geschikte auto tussen zit.

Ook nog zo'n auto die vaak vergeten wordt en daardoor tweedehands juist interessant is: de BMW 2-serie Active Tourer. Een MPV, maar wel van BMW dus het rijdt heel goed en is ook nog eens zuinig en betrouwbaar. Vooral de versie met sportstoelen (die hebben een uitschuifbaar deel voor de knieholtes) zitten lekker. Wel 750 euro boven budget.

C-segment stationwagens voldoen waarschijnlijk niet aan het 'luxe niveau' dat je nastreeft maar zijn wel erg zuinig, jong en ruim. Denk dan aan een Opel Astra Sports Tourer, Seat Leon ST, Ford Focus Wagon enzovoorts.
Die BMW kan in alle opzichten de meest perfecte auto ooit zijn maar met zo'n uiterlijk komt ie bij mij niet voor de deur. :+

Ik zag de Ford C-Max 2.0 hybride ook voorbij rollen. Zag er heel leuk uit alleen jammer dat ze de accu in de kofferbak hebben gedaan. :'(
[...]

De A3 E-Tron blijft een C-segment hatchback met 280L bagageruimte. En daar komt dan nog bij dat je met de plug-in weinig voordeel hebt en een hoop gedoe met inpluggen. Er was laatst een exemplaar bij Autoweek Klokje Rond die al aan z'n tweede accupakket bezig was (á 8800 euro vervanging, onder garantie wel) en waarvan de eigenaar aangaf dat ook nu de accu niet zo goed meer was.
Een Audi A3 gaat het qua formaat niet worden. Een RS6 is nog een optie maar de staatsloterij werkt niet mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
Wat zou je maandbudget zijn voor private lease?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
Overigens, als je #YOLO wil gaan:

Lexus RX 450h
Betrouwbaar want Lexus, SUV dus ruim, hybride dus relatief zuinig voor z'n formaat en prestaties. Ook bijzonder comfortabel en luxe. Maargoed, niet van de leeftijd die je wenst. Je kunt natuurlijk wel altijd een aankoopkeuring (inclusief hybrid check) bij de Lexus dealer laten doen. Dit is een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
StarC schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:19:
Wat zou je maandbudget zijn voor private lease?
400, misschien 500 al is dat gevoelsmatig veel te veel voor een auto. :o
roel-online schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:20:
Overigens, als je #YOLO wil gaan:

Lexus RX 450h
Betrouwbaar want Lexus, SUV dus ruim, hybride dus relatief zuinig voor z'n formaat en prestaties. Ook bijzonder comfortabel en luxe. Maargoed, niet van de leeftijd die je wenst. Je kunt natuurlijk wel altijd een aankoopkeuring (inclusief hybrid check) bij de Lexus dealer laten doen. Dit is een mooie.
Kudo's voor het out of the box denken! _/-\o_

Maar hoe lang is de levensduur en betrouwbaarheid van een benzine/hybride met 255K op de klok?

[ Voor 62% gewijzigd door Remi op 06-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:04
[...]
Vergis je trouwens niet in de beperkte achterbakruimte van de V60 tov de V50. Ik rijd er ook een uit 2005 en vrienden met een V60 zijn jaloers op wat ik achterin kwijt kan vs de V60. Qua liters lijkt het veel, maar de naar elkaar toelopende vorm van het dak schijnt belemmerend te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 101% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:21
PhaeTom schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Vergis je trouwens niet in de beperkte achterbakruimte van de V60 tov de V50. Ik rijd er ook een uit 2005 en vrienden met een V60 zijn jaloers op wat ik achteraan kwijt kan vs de V60. Qua liters lijkt het veel, maar de naar elkaar toelopende vorm van het dak schijnt belemmerend te zijn.
De D6 heeft de accu's ook nog eens achterin liggen waardoor je nog minder ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Remi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:34:
Kudo's voor het out of the box denken! _/-\o_

Maar hoe lang is de levensduur en betrouwbaarheid van een benzine/hybride met 255K op de klok?
De hybride techniek van Toyota/Lexus staat als heel betrouwbaar bekend en je ziet ze ook regelmatig met flinke KM standen. Daarnaast biedt Lexus een 'hybrid health check' aan die je 15.000km/1 jaar garantie geeft op de hybride techniek (inclusief de accu) tot een leeftijd van 15 jaar. Naast de zekerheid die zo'n check geeft is het ook wel tekenend voor de kwaliteit.

Overigens is het grote verschil tussen de meeste accu's in een plug-in hybride en de accu's in Toyota/Lexus modellen is dat de accu in een plug-in vaak volledig vol (100%) geladen kan worden (zodat je een zo groot mogelijke actieradius hebt) terwijl Toyota/Lexus hybrids de accu doorgaans voor niet meer dan 80% geladen wordt om de levensduur optimaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 04-06 21:06
De v60 d60 heeft idd een beperkte kofferruimte. Hij is vooral erg laag(of juist hoog). Een reiskoffer kan er niet eens rechtop in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 17:47
Dus: je rijdt nu niet vanwege corona?

Ik zou de airco even voor lief nemen, en de aanschaf uitstellen. Eerst maar eens kijken wanneer covid uit gedoofd is.

Verder ben ik zelf van de Mazda. De CX30 is net uit (en niet helemaal mijn ding), maar de 6 tickt alle boxen.

Ik zou gewoon wachten.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
@Remi heb je al gekeken naar de MG ZS EV? Voor 431€ per maand te private leasen bij bij 5 jaar en 25k kilometers, wat 347€ per maand is na aftrek van de EV-subsidie die vanaf januari 2021 weer beschikbaar is. Echt een superscherpe aanbieding. Ik zat in een vergelijkbare situatie, met tweede op komst, en zou voor een Prius 3 van 10 jaar oud en 200k+ kilometers gaan. Maar aan 10k kilometers en met mijn schadevrije jaren (0) is de MG ZS EV ongeveer even duur.

Voor dat geld heb je een erg ruime elektrische SUV met een zee aan kofferbakruimte, allerlei rijhulpsystemen, etc. Range is niet erg groot, gemiddeld zo'n 250 kilometer. Maar dit is meer dan prima voor je woon-werkverkeer. Vakantie is iets trickier, maar met zo'n kleine moet je de komende jaren sowieso al elke 2u of 2,5u een half uurtje aan de kant staan. Dan kun je evengoed van snellader tot snellader rijden :)

Ik lease de auto ook en ben erg tevreden.

Extra voordeel is dat je de 15k gewoon in je zak houdt.

[ Voor 15% gewijzigd door marvel27 op 06-08-2020 17:20 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
PhaeTom schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Vergis je trouwens niet in de beperkte achterbakruimte van de V60 tov de V50. Ik rijd er ook een uit 2005 en vrienden met een V60 zijn jaloers op wat ik achterin kwijt kan vs de V60. Qua liters lijkt het veel, maar de naar elkaar toelopende vorm van het dak schijnt belemmerend te zijn.
Ik ben er van op de hoogte. Het is dan ook echt een gevoelsauto voor mij maar absoluut niet praktisch of financieel verantwoordelijk. ;(
Mar.tin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:36:
De Outlander rijdt met 100km/h echt wel zuiniger dan 1:8, eerder 1:14 ofzo (wij deden namelijk met forse caravan 1:9 / 1:10). Nog steeds niet heel denderend, maar toch een fors verschil. Qua techniek behoorlijk betrouwbaar. We hebben met onze 2 Outlanders op werk op 1 lekke condenser na 0 problemen gehad over gezamelijk 400.000km+

Aan beide kanten opladen is wel aan te raden, dus dan in de straat aanstekkeren is prima.

Wij reden er 75km enkele woon-werk reis mee, en kwamen realistisch iets over de helft met zuinig rijgedrag.

Nadeel is het relatief forse EV verbruik ook. 8kWh verbruiken op 40km is 200Wh/km. Ik heb in mijn Leaf dagen dat ik daarop bijna het dubbele rijd.

Als je toch naar kleiner kijkt kun je ook eens naar een ioniq 28kWh / zoe 40kWh / Leaf40 kijken. Is alleen wat rustiger op vakantie, in hoeverre dat je boeit. Moet je wel een dealtje scoren in het geval van de Ioniq en de Leaf, waar de ioniq vermoedelijk de capabeler van die 2 is in termen van snelladen.
De Outlander staat ook nog op mijn lijstje. De cijfers van het hoge verbruik stammen volgens mij nog uit de tijd dat dit een subsidieslurper was inclusief tankpas toen niemand stekkerde. Nu met de max van 100km/u en fatsoenlijk stekkergedrag denk ik dat het wel een kanshebber is hoor. :)
roel-online schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

De hybride techniek van Toyota/Lexus staat als heel betrouwbaar bekend en je ziet ze ook regelmatig met flinke KM standen. Daarnaast biedt Lexus een 'hybrid health check' aan die je 15.000km/1 jaar garantie geeft op de hybride techniek (inclusief de accu) tot een leeftijd van 15 jaar. Naast de zekerheid die zo'n check geeft is het ook wel tekenend voor de kwaliteit.

Overigens is het grote verschil tussen de meeste accu's in een plug-in hybride en de accu's in Toyota/Lexus modellen is dat de accu in een plug-in vaak volledig vol (100%) geladen kan worden (zodat je een zo groot mogelijke actieradius hebt) terwijl Toyota/Lexus hybrids de accu doorgaans voor niet meer dan 80% geladen wordt om de levensduur optimaal te houden.
Goed om te weten. Thanks!
DiedX schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:44:
Dus: je rijdt nu niet vanwege corona?

Ik zou de airco even voor lief nemen, en de aanschaf uitstellen. Eerst maar eens kijken wanneer covid uit gedoofd is.

Verder ben ik zelf van de Mazda. De CX30 is net uit (en niet helemaal mijn ding), maar de 6 tickt alle boxen.

Ik zou gewoon wachten.
Ik rij wel maar stukken minder dan vergeleken met vorig jaar. Vorig jaar stond een diesel niet ter discussie maar nu met minimaal 15K en gemiddeld misschien 26K op jaarbasis is een diesel niet vanzelfsprekend meer.

Vandaag was anders geen pretje om in de auto te moeten zitten zonder airco. :( :'(
Zelfs op dagen van "maar" 20 graden is het redelijk benauwd in zo'n glazen kom.
Tot overmaat van ramp stond ik ook nog bijna stil langs de kant van de weg. Blijkbaar lekt de auto ergens koelvloeistof dus die was bijna op.

Wachten is dus geen optie meer imho. Ik zal de 6 opnemen in het lijstje want die is nog niet voorbij gekomen. :)
marvel27 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:54:
@Remi heb je al gekeken naar de MG ZS EV? Voor 431€ per maand te private leasen bij bij 5 jaar en 25k kilometers, wat 347€ per maand is na aftrek van de EV-subsidie die vanaf januari 2021 weer beschikbaar is. Echt een superscherpe aanbieding. Ik zat in een vergelijkbare situatie, met tweede op komst, en zou voor een Prius 3 van 10 jaar oud en 200k+ kilometers gaan. Maar aan 10k kilometers en met mijn schadevrije jaren (0) is de MG ZS EV ongeveer even duur.

Voor dat geld heb je een erg ruime elektrische SUV met een zee aan kofferbakruimte, allerlei rijhulpsystemen, etc. Range is niet erg groot, gemiddeld zo'n 250 kilometer. Maar dit is meer dan prima voor je woon-werkverkeer. Vakantie is iets trickier, maar met zo'n kleine moet je de komende jaren sowieso al elke 2u of 2,5u een half uurtje aan de kant staan. Dan kun je evengoed van snellader tot snellader rijden :)

Ik lease de auto ook en ben erg tevreden.

Extra voordeel is dat je de 15k gewoon in je zak houdt.
Mja zeker met de premies is dat een no brainer. Ik mis alleen de voordelen van thuis opladen.
Is het zeker dat je subsidie krijgt uit de pot van volgend jaar of gaat dat via een loting?

[ Voor 106% gewijzigd door Remi op 06-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De dagwaarde is volgens mij dermate laag dat hij geen dure reparaties meer waard is.
En wat nou als je afspreekt met jezelf dat je een X bedrag per jaar kwijt wil zijn aan onderhoud (afgezien van de normale slijtage onderdelen) en die auto helemaal afrijdt?

Ik heb een oud hok, max 1000 per jaar aan onderhoud en tot nu toe gaat dat goed. Ik versla elke afschrijving op een andere auto :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
Oogje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

En wat nou als je afspreekt met jezelf dat je een X bedrag per jaar kwijt wil zijn aan onderhoud (afgezien van de normale slijtage onderdelen) en die auto helemaal afrijdt?

Ik heb een oud hok, max 1000 per jaar aan onderhoud en tot nu toe gaat dat goed. Ik versla elke afschrijving op een andere auto :P
Financieel gezien heb je helemaal gelijk. Alleen voorheen zat ik jaarlijks al aan 1000 euro onderhoud voor APK/grote beurt/ banden/airco bijvullen enz. En dan moet er niks meer gebeuren anders ben ik al meer kwijt.

Zoals ik hier net boven schreef lijkt er nu ook een lekkage te zijn met de koelvloeistof. Het kan natuurlijk een simpel slangetje zijn maar ook erger. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Waarom niet gewoon een C segment station? Een Ford Focus Wagon ofzo.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ramon 73 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Ken je gezinssamenstelling niet, maar de CT200h heeft niet bijzonder veel kofferruimte :(
Als ik met mijn vrouw (geen kinderen) met vakantie ga, dan zit de kofferbak wel vol hoor. Omdat we van huisje/appartementje huren houden, gaat er altijd wel wat spul mee voor ontbijt etc. Dat is ongeveer 1 vouwkrat groot, nog ieder een sporttas met kleren, wandelschoenen, rugzakje met persoonlijke spullen en dan is de kofferbak wel vol.

Wat betreft Prius (ken de Wagon niet) betreft, geweldige auto voor hoofdzakelijk rechtdoor. Geen auto die fijn bochtgedrag heeft, maar 200km snelweg rijd je zonder het te merken.
De laatste generatie Prius, vanaf 2016 hoekt significant beter dan de ct200h en is in de praktijk significant zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Remi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:17:
Mja zeker met de premies is dat een no brainer. Ik mis alleen de voordelen van thuis opladen.
Is het zeker dat je subsidie krijgt uit de pot van volgend jaar of gaat dat via een loting?
Inderdaad een no-brainer. Het is waar onduidelijk, zoals je in de laatste pagina's van het subsidie-topic kan lezen. De pot voor 2021 zal binnen een tijdje ook leeg zijn. Maar om van de MG-premie te kunnen genieten moet de auto voor 30/08 afgeleverd zijn. Tegen dan is de pot echt nog niet leeg, maar je kan als je op het punt van bestellen staat nog even contact opnemen met de RVO om te vragen hoe het met de pot staat.
En eerlijk gezegd, zelfs zonder sunsidie is het een aantrekkelijk lease-bedrag.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:38
Remi schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:24Hoe zit het met de ruimte in een CT200h?
Ik vond het niet tegenvallen (gezin met 2 jonge kids). Tuurlijk, door de accu's heb je minder ruimte maar die paar keer dat je wat meer meeneemt, moet je wat proppen. Ook met de grote boodschappen ging het kratje bier op de achterbank ipv pielen om het naast de andere boodschappen te krijgen in de kofferbak. Op vakantie? Dakkoffer op het dak en fietsendrager op de trekhaak! Met een dakkoffer is het ruimte probleem direct opgelost.
Verder heerlijke stoelen, rijdt super en zuinig, degelijk, niet kapot te krijgen. Wel wat ouderwets qua cockpit (had een 2015 model).
Als je de mogelijkheid hebt, zeker een proefritje maken! Met twee kinderstoelen op de achterbank kon ik nog steeds mijn stoel prima naar achteren zetten voor m'n 188 cm.
Helaas moeten inruilen ivm kunnen trekken van de paardentrailer anders had ik 'm nog steeds gehad. Was m'n beste auto ever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mar.tin schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:36:
De Outlander rijdt met 100km/h echt wel zuiniger dan 1:8, eerder 1:14 ofzo (wij deden namelijk met forse caravan 1:9 / 1:10). Nog steeds niet heel denderend, maar toch een fors verschil. Qua techniek behoorlijk betrouwbaar. We hebben met onze 2 Outlanders op werk op 1 lekke condenser na 0 problemen gehad over gezamelijk 400.000km+

Aan beide kanten opladen is wel aan te raden, dus dan in de straat aanstekkeren is prima.

Wij reden er 75km enkele woon-werk reis mee, en kwamen realistisch iets over de helft met zuinig rijgedrag.

Nadeel is het relatief forse EV verbruik ook. 8kWh verbruiken op 40km is 200Wh/km. Ik heb in mijn Leaf dagen dat ik daarop bijna het dubbele rijd.

Als je toch naar kleiner kijkt kun je ook eens naar een ioniq 28kWh / zoe 40kWh / Leaf40 kijken. Is alleen wat rustiger op vakantie, in hoeverre dat je boeit. Moet je wel een dealtje scoren in het geval van de Ioniq en de Leaf, waar de ioniq vermoedelijk de capabeler van die 2 is in termen van snelladen.
Als je een beetje van doorrijden houdt zou ik zeker geen EV nemen met die reis afstand.
Ik rij zelf 190 km per dag voor woon/werk met een Renault Zoe (q90 ZE40) en in de winter is het echt afzien. En ook ben ik net als de TS afhankelijk van publieke laadpalen.
Als er een ongeluk gebeurd is kan je niet makkelijk omrijden, want dat haal je in de winter gewoon niet. En helemaal tof is om na een lange zware werkdag thuis te komen en te zien dat je publieke laadpaal bezet is. (En daar doe je niets tegen, want iedereen mag daar natuurlijk laden). Ook kwam ik erachter dat stroom helemaal niet zo voordelig is als men voordoet, ik betaal gerust 260 euro per maand voor mijn laadpas.

Ik ben het bovenstaande zo spuugzat geraakt dat ik inmiddels ga overstappen naar een hybride auto. Voor mij was een EV echt een grote miskoop. EV rijden is waarschijnlijk wel leuk met de duurdere auto's en als je een eigen oprit hebt.

Zelf ben ik nu voor een Kia Niro Hybrid gegaan, maar als ik minder budget had zou ik voor een Audi A3 e-tron gaan uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat kost het dan om de airco in orde te laten maken? En hoe betrouwbaar is die na de reparatie? Ik geloof je zo dat de dagwaarde van een dergelijke auto laag is, maar ik zou dat niet direct als uitgangspunt nemen voor een reparatie.

Voor 15k kun je flink wat onderhoud doen. Je auto krijgt er natuurlijk geen hogere dagwaarde door, maar hij rijdt wel weer. Jij weet ook in welke staat jouw auto is, dat weet je bij een tweedehands auto niet. Uiteindelijk is het natuurlijk een verrotte carrosserie/meerdere dure reparaties achter elkaar/mileuzone (als je diesel rijdt) die reparatie echt niet meer verantwoordelijk maken, maar zolang de carrosserie nog betrouwbaar is, de auto geen aankomende reparaties heeft en de mileuzones niet strenger worden, is het een keus die je zeker kunt overwegen.

Je schrijft nu ook niet meer af op de auto en de verzekering is goedkoper. Dat scheelt ook al wat, hoewel je dat natuurlijk deels kwijt zal zijn aan eventueel extra verbruik en onderhoud. Bedenk ook even wat het je kost om een nieuwe auto op de oprit te laten staan en wat je verliest bij eventuele verkoop als blijkt dat de auto te veel stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
hoi1234 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:55:
Wat kost het dan om de airco in orde te laten maken? En hoe betrouwbaar is die na de reparatie? Ik geloof je zo dat de dagwaarde van een dergelijke auto laag is, maar ik zou dat niet direct als uitgangspunt nemen voor een reparatie.

Voor 15k kun je flink wat onderhoud doen. Je auto krijgt er natuurlijk geen hogere dagwaarde door, maar hij rijdt wel weer. Jij weet ook in welke staat jouw auto is, dat weet je bij een tweedehands auto niet. Uiteindelijk is het natuurlijk een verrotte carrosserie/meerdere dure reparaties achter elkaar/mileuzone (als je diesel rijdt) die reparatie echt niet meer verantwoordelijk maken, maar zolang de carrosserie nog betrouwbaar is, de auto geen aankomende reparaties heeft en de mileuzones niet strenger worden, is het een keus die je zeker kunt overwegen.

Je schrijft nu ook niet meer af op de auto en de verzekering is goedkoper. Dat scheelt ook al wat, hoewel je dat natuurlijk deels kwijt zal zijn aan eventueel extra verbruik en onderhoud. Bedenk ook even wat het je kost om een nieuwe auto op de oprit te laten staan en wat je verliest bij eventuele verkoop als blijkt dat de auto te veel stilstaat.
Ben ik mij van bewust. Er staat ook een afspraak bij een garage voor diagnose van de airco en lekkage van de koelvloeistof. Zodra bekend is wat het ongeveer gaat kosten kan ik een geïnformeerde keuze maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mar.tin schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

€260 per maand uitgaande van +- 5000km per maand is nog steeds maar €0,05 / km aan stroom. Ik weet niet hoe zuinig jij denkt te kunnen rijden in éénder welke hybride dan ook met je statement van doorrijden. Met 1:20 en €1,50 per liter zit je nog steeds op €0,075 / km. Zal het voor jou allemaal waard zijn, en helemaal je eigen keuze. Maar 30% goedkoper rijden per km vind ik al wel vrij fors, en krijg je eigenlijk niet verder omlaag zonder je rechtervoet lichter te maken.

Overigens maak ik zelf 50.000km per jaar in een Leaf40, met slechts laden op werk. Vrijwel fluitend, in de winter de verwarming aan, omrijden bij files, alles erop en eraan. 160km retour naar werk. Dus het is héél persoonlijk.

TS geeft aan dat hij bereid is zijn rijstijl aan te passen. Dus daar pas ik mijn advies op aan. :). :>
Ik rij 4000 km per maand. Dus dan wordt het €0,065 / km en dan moet je ook nog eens voor 120 euro per maand het accupakket huren. Dus dat maakt het €0,095 / km voor mijn situatie.
De verzekering is van die Zoe ook nog eens vrij duur. Maar het scheelt dan weer dat hij geen wegenbelasting heeft.
Onder de streep kom ik met de overstap op evenveel uit, maar dan zonder de ellende van elektrisch rijden.
Pagina: 1