Travelrouter met VPN gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ik zoek een?
Travel router, met VPN mogelijkheden.

Ik wil op vakantie via de wifi van het hotel/vakantiepark/camping/... geen gezeur hebben dat bepaalde poorten geblokkeerd zijn waardoor bijvoorbeeld een Chromecast niet werkt. Ook wil ik mijn verkeer afschermen en daarnaast in het buitenland gebruik kunnen maken van een Nederlandse Netflix. Ik heb reeds een eigen OpenVPN server draaien op een Pi. Het idee is dus dat de travel router via de lokale WiFi een VPN verbinding opbouwt naar huis, en dat ik al mijn mobiele apparaten via de travel router verbinding laat maken met internet via die VPN-verbinding.

Wat is je budget?
Wat nodig is, is nodig. Liever 30 dan 150 euro natuurlijk. Dat laatste is wel echt de max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het maar werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op vakantie. Wat kun je daar allemaal tegenkomen? WiFi waarvan poorten dicht staan. WiFi waarbij je eerst op een portal nog wat voorwaarden moet accepteren. WiFi met een wachtwoord. Dat moet allemaal gewoon kunnen werken.

Zelf hang ik in ieder geval een paar tablets en gsm's eraan, plus een Chromecast en een Nintendo Switch. Niets bijzonders dus.

Netflix en YouTube worden ook gestreamd. Een beetje snelheid zou dus wel lekker zijn. OpenVPN kost natuurlijk wat rekenkracht. Als ik dan maar 5Mbit/s heb, dan is het product dus niet echt geschikt. Het hoeft allemaal geen gigabit te zijn, maar ik moet zonder haperen kunnen streamen in 1080p.

Ik zat zelf al te kijken naar een product als pricewatch: TP-Link 600Mbps LTE-Advanced Mobiele Wifi M7650
Maar ik kan nergens duidelijk vinden of VPN daarop werkt, en of ik ook via wifi kan verbinden. Dit apparaat werkt via simkaart, maar dat is dus niet wat ik zoek... Mag er uiteraard wel opzitten hoor, daar niet van.

Dus als jullie betere opties hebben, dan hoor ik het graag!

Cunning linguist.

Beste antwoord (via Bart ® op 24-08-2020 14:12)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

kraats

Ik rol

Ik heb zelf een GL.iNet GL-AR750 travel router en gebruik daar openvpn op. Werkt prima, doorvoersnelheid is wel minder dan zonder VPN, maar dat is op de meeste semi-openbare netwerken toch al prut.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:21
Gezien de specifieke en redelijke stevige vereisten kan je misschien een balletje opgooien bij de buren - Netwerken. Gezien dit topic daar ook staat acht ik je kansen daar beter.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • Beste antwoord

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

kraats

Ik rol

Ik heb zelf een GL.iNet GL-AR750 travel router en gebruik daar openvpn op. Werkt prima, doorvoersnelheid is wel minder dan zonder VPN, maar dat is op de meeste semi-openbare netwerken toch al prut.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
kraats schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:49:
Dat lijkt wel een interessant apparaat te zijn. Met OpenVPN slechts 15Mbps, maar met Wireguard haalt ie 50Mbps. Volgens mij kan ik mijn OpenVPN-server wel omtoveren naar Wireguard. Thnx!

Meer opties is altijd beter natuurlijk, dus als anderen nog wat weten...

Cunning linguist.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 08:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Bart ® schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:30:

Netflix en YouTube worden ook gestreamd. Een beetje snelheid zou dus wel lekker zijn. OpenVPN kost natuurlijk wat rekenkracht. Als ik dan maar 5Mbit/s heb, dan is het product dus niet echt geschikt.
Je uplink zal altijd afhankelijk zijn van de snelheid van het openbare/camping wifi en dan daar nog de helft van (half duplex).

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20
Als je de 750s neemt dan komt je uit op 17Mbps met OpenVPN.
Zelf heb ik een 750 en een 750S en een AR300M. Ik heb ze gekoppeld als 1 WireGuard netwerk.

Echter je geeft aan dat je het voor Netflix wilt gaan gebruiken. Je kan ook een VPN provider nemen (NordVPN/ ExpressVPN en zo nog velen). De grote VPN providers hebben legio aan servers waar je prima Netflix mee kunt kijken en je hebt ruim voldoende snelheid voor HD.

Trouwens Netflix advies met bandbreedte:
Aanbevolen snelheid van internetverbinding
Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.

0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding
1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding
3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit
5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit
25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit
Bron: https://help.netflix.com/nl/node/306

Dan zou je met 17Mbps met openvpn dus al ruim voldoende hebben.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bart ® schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Dat lijkt wel een interessant apparaat te zijn. Met OpenVPN slechts 15Mbps, maar met Wireguard haalt ie 50Mbps. Volgens mij kan ik mijn OpenVPN-server wel omtoveren naar Wireguard. Thnx!

Meer opties is altijd beter natuurlijk, dus als anderen nog wat weten...
Die wordt hier ook aangehaald als beste optie voor powerusers, onder andere vanwege zijn VPN support: https://www.lifewire.com/top-travel-wireless-routers-2377742

Ik gebruik zelf een TP-Link TL-WR902AC, maar als je dan VPN wilt moet je dat op je client devices doen want die router zelf biedt daar geen mogelijkheden voor. Wat voor mij prima is, OpenVPN client heb ik toch al op telefoon/tablet/laptop staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2020 08:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Waarom niet volledig afstappen van die brakke wifi op vakantieparken en gewoon een lte routertje gebruiken? Ben je ook niet meer afhankelijk van VPN(buiten dan evt voor Nederlandse netflix) en heb je geen probleem met die portalpagina(Ik neem aan dat die router ook gewoon die voorwaarden zal moeten accepteren voor hij iets van internet doorkrijgt?) en heb je ook niet te maken met gecapte snelheden van 1 mbps oid.

Data abonnementen met wat capaciteit, kosten nu ook de wereld niet meer. En roaming tarieven in Europa heb je over het algemeen ook geen last meer van(en anders even lokaal een simkaartje kopen)

Gebruik zelf vaak deze voor klanten(werven waar geen vast internet is, maar wel een bureaucontainer is)

pricewatch: ZyXEL LTE3301-PLUS

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 07-08-2020 09:01 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Lawwie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Je uplink zal altijd afhankelijk zijn van de snelheid van het openbare/camping wifi en dan daar nog de helft van (half duplex).
Uiteraard. Dat is een bottleneck waar ik geen invloed op heb. Maar ik wil niet dat mijn travelrouter de bottleneck is :).
Cave_Boy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:53:
Als je de 750s neemt dan komt je uit op 17Mbps met OpenVPN.
Zelf heb ik een 750 en een 750S en een AR300M. Ik heb ze gekoppeld als 1 WireGuard netwerk.

Echter je geeft aan dat je het voor Netflix wilt gaan gebruiken. Je kan ook een VPN provider nemen (NordVPN/ ExpressVPN en zo nog velen). De grote VPN providers hebben legio aan servers waar je prima Netflix mee kunt kijken en je hebt ruim voldoende snelheid voor HD.

Trouwens Netflix advies met bandbreedte:
Aanbevolen snelheid van internetverbinding
Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.

0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding
1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding
3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit
5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit
25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit
Bron: https://help.netflix.com/nl/node/306

Dan zou je met 17Mbps met openvpn dus al ruim voldoende hebben.
Volgens mij accepteert Netflix niet zomaar de standaard VPN-providers... Dat tabelletje met snelheden voor Netflix is wel nuttig, thnx!
Orion84 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

Die wordt hier ook aangehaald als beste optie voor powerusers, onder andere vanwege zijn VPN support: https://www.lifewire.com/top-travel-wireless-routers-2377742

Ik gebruik zelf een TP-Link TL-WR902AC, maar als je dan VPN wilt moet je dat op je client devices doen want die router zelf biedt daar geen mogelijkheden voor. Wat voor mij prima is, OpenVPN client heb ik toch al op telefoon/tablet/laptop staan.
Uiteraard kan ik op ieder device OpenVPN installeren, maar dat is ten eerste meer werk, en ten tweede een battery drain op al die device. Plus dat ik op een Chromecast en Nintendo Switch geen OpenVPN kan instellen (toegegeven, dat zijn ook niet de belangrijkste apparaten om dat op te doen). Gemak dient de mens, dus als ik het op een router kan instellen, dan heeft dat uiteraard de voorkeur. Ik ben ook maar een lui varken :P.
skelleniels schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:00:
Waarom niet volledig afstappen van die brakke wifi op vakantieparken en gewoon een lte routertje gebruiken? Ben je ook niet meer afhankelijk van VPN(buiten dan evt voor Nederlandse netflix) en heb je geen probleem met die portalpagina(Ik neem aan dat die router ook gewoon die voorwaarden zal moeten accepteren voor hij iets van internet doorkrijgt?) en heb je ook niet te maken met gecapte snelheden van 1 mbps oid.

Data abonnementen met wat capaciteit, kosten nu ook de wereld niet meer. En roaming tarieven in Europa heb je over het algemeen ook geen last meer van(en anders even lokaal een simkaartje kopen)

Gebruik zelf vaak deze voor klanten(werven waar geen vast internet is, maar wel een bureaucontainer is)

pricewatch: ZyXEL LTE3301-PLUS
Omdat ik vaak zat in het buitenland weinig tot geen bereik heb, of hooguit 3G. Daarnaast gaat het erg hard met data als je elke avond een paar afleveringen van je favoriete serie wegtikt op Netflix. Ik heb het een keer geprobeerd op vakantie hoor, via mijn telefoon als hotspot. Volgens mij kwam ik op 50GB in een week of zo :'). Kan het helaas niet meer opzoeken. Was in Nederland, dus dan heb ik toch onbeperkt data met Tele2, maar dan moet je na 5GB op een dag voor elke GB extra weer een sms sturen of een knop indrukken in een app. Ook heel irritant. Dus daarom opteer ik toch voor wifi :).

Thnx voor de antwoorden tot nu toe allemaal!

Cunning linguist.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20
"Volgens mij accepteert Netflix niet zomaar de standaard VPN-providers... Dat tabelletje met snelheden voor Netflix is wel nuttig, thnx!"

De grotere providers adverteren er zelfs vaak mee. Op de support pagina's vind je vaak ook meer informatie.
Mijn ervaring is dan ook dat het veelal gewoon prima werkt.

https://support.nordvpn.c...-Netflix-with-NordVPN.htm

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Even een update. Ik heb de GL.inet Slate AR750S besteld. Vanochtend binnen gekregen. De interface draait soepel en snel, en is helder. Eerst verbonden met mijn wifi als internetbron, en mijn pc eraan gehangen via ethernet om te testen of alles werkt. Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9963644647.png

Niet slecht! Daarna toch maar even mijn PiVPN-server omgetoverd van OpenVPN naar WireGuard, aangezien dat veel sneller zou moeten werken op de AR750S. Instellingen van mijn Wireguardserver ingevoerd in de router, dat is een kwestie van copy-pasten. Geactiveerd, en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9964011149.png

Uiteraard allemaal op mijn LAN via ethernet en wifi (routers staan praktisch naast elkaar), dus de bottleneck is ofwel mijn Pi, ofwel de travelrouter. Dus nog even een test gedaan met Wireguard rechtstreeks van mijn pc naar de server (dus zonder de AR750s ertussen):
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9964099700.png

Oftewel, de bottleneck was echt de router. 47/35Mb/s is een praktisch maximum wat haalbaar is. Meer dan genoeg voor mijn doeleinden in ieder geval.

Het is een leuk en compact apparaat, waarmee je voor relatief weinig geld behoorlijke snelheden behaalt. Geinige feature is de instelbare knop aan de zijkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRBrZ6t0QkYhICsi8_RbvYAVFtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WIE7Vs6arcu46vcgwYWkLIUR.png?f=user_large
Zonder inloggen dus de VPN-verbinding aan- of uitzetten :). En doordat mijn Pi ook Pihole draait, zijn gelijk alle ads weg. Ideaal voor op vakantie dus!

Update: vanmiddag nog even langs mijn ouders gegaan om een en ander te testen vanaf een ander netwerk. Geen snelheden gecheckt. Ik heb echter wel de ssid en het wachtwoord hetzelfde gemaakt als thuis, en mijn gsm maakte er direct verbinding mee. Perfect ad-free internet. Daarna nog even een Chromecast eraan gehangen, full hd Netflix ging ook zonder problemen :).

[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 24-08-2020 18:28 ]

Cunning linguist.

Pagina: 1