Decennialange zoektocht naar stabiele wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 14:45
Beste tweakers,

Zoals de titel laat vermoeden ben ik al meer dan een decennium op zoek naar een stabiele wifi router voor lange afstand.

Mijn ouders hebben een 'tuinhuis' die op de duur een echt huis geworden is met slaapkamers enz.
Dit tuinhuis ligt op 25m van het andere huis, waar het internet binnenkort.
We hebben momenteel een 500Mbit lijn van Telenet (wifi op de modem is uitgeschakeld) en één TP Link Archer C3200 als alleenheerser over de wifi maar de downloadsnelheden zijn over het algemeen diep bedroevend.
Op onze telefoons (P30 Pro, Samsung S10 en A8 2018) veelal één wifi streepje van de vijf.
Samsung smart tv heeft regelmatig geen internet enz.

Mijn vraag:
Welke router is momenteel echt top voor langere afstanden, hetzij voor mijn situatie?
OF welke router is zo te tweaken mbv bijvoorbeeld ddwrt firmware? Zijn er routers verkrijgbaar die illegaal op te drijven zijn qua range, enz? Het is voor mij het resultaat die telt... Moet wel rock solid stabiel zijn.

Thuis (voor mezelf) heb ik een NETGEAR R7000 en ben daar zeer tevreden van. Bijzonder stabiel.
Echter weet ik niet of deze router wel ideaal zou zijn voor deze lange afstanden.

Is mimo de oplossing of heeft pakweg mijn Samsung smart tv uit 2015 daar geen boodschap aan?
Ik zie dat er nu van die routers zijn met futuristisch ontwerp, beetje zoals een straaljager, met bizarre doorvoersnelheden, en de meeste met wifi 6. Maar is de range daar ook beter van?

Alvast bedankt voor alle tips richting de ideale router of configuratie! Tks.

PS: er ligt geen kabel tussen de 2 woningen en dat is momenteel ook niet echt haalbaar.

Beste antwoord (via lowlow op 06-08-2020 12:15)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:07
Of iets van Mikrotik kan ook, die hebben ook betaalbare "punt-to-punt" oplossingen.
25m is peanuts, als je duidelijke "line of sight" is tot 1gbits/sec geen enkel probleem. (tot 200m in goede omstandigheden)
Vb.

https://mikrotik.com/product/wireless_wire

Maw ...oplossingen genoeg zou ik zo zeggen...

Alle reacties

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49

Illusion

(the art of)

Als je in het eerste jaar een kabel had gegraven, had het je 9 jaar zoeken gescheeld.

Beste oplossing is gewoon een extra accespoint bekabeld aansluiten.
Illlegaal Vermogen opvoeren heeft geen nut, omdat je telefoon niet harder terug kan zenden. Daarnaast verpest je het daarmee voor je buren.

[ Voor 55% gewijzigd door Illusion op 05-08-2020 23:11 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lowlow schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:03:
[...] Zijn er routers verkrijgbaar die illegaal op te drijven zijn qua range, enz? Het is voor mij het resultaat die telt...
Daar heb je geen ruk aan. Het verbonden device moet ook terug kunnen praten. Ik kan wel op 500m met een megafoon naar jou staan te schreeuwen. Als jij gewoon terugpraat, kan ik je niet horen.
Moet wel rock solid stabiel zijn.
Die zijn er wel, die staan in deze categorie in de Pricewatch: https://tweakers.net/kabe...BdFlijpJVtJKZsbG5UmxtbS0A Leg die tussen het huis en het tuinhuisje met in die laatste een extra AP en je hebt fantastische ontvangst.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
Heren, bedankt al voor de feedback. Een kabel is momenteel geen optie helaas. Er zit een netjes gelegde oprit en een diepgewortelde hoge haag tussen.
Voor nu ben ik aan het kijken voor een router. Alle tips in die richting zijn meer dan welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het hierin moet zoeken (richtantenne). Of monteer een access point aan de buitenmuur en een repeater in het tuinhuisje.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:43

lordsnow

I know nothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou niet gaan kijken voor een router, daar los je je probleem niet mee op. Er is geen router die magisch veel verder kan zenden dan een andere router. En daarbij, zoals al 2x gezegd is, je router/AP kan wel schreeuwen maar je telefoon gaat toch terug praten ipv schreeuwen.

Als je écht écht écht geen kabel kan trekken: kijk dan naar iets als een gerichte antenne en ontvanger (Ubiquiti heeft dat bijv.). Dat kost wel een hoop.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
TS vermeldt geen budget, maar met bijvoorbeeld 2 stuks van deze kun je prima een snelle en betrouwbare link opzetten.
pricewatch: EnGenius EnStation5-AC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Wat ligt er wel aan kabels? Ook geen coax ofzo toevallig?

Powerline al eens geprobeerd? Dat is ook niet alles, maar ja...

Stabiel WiFi met enkel een router/accesspoint in een huis 25m verderop kun je wel vergeten, ongeacht de gebruikte apparatuur. Zeker als je 5GHz zou willen gebruiken.

Een point-to-point verbinding met richtantennes zou eventueel ook kunnen, maar dat betekent dus:
- Een kabel binnenshuis van de router naar de buitengevel
- Accesspoint met richtantenne aan de gevel
- Accesspoint met richtantenne aan de gevel van het bijgebouw
- Kabel van de gevel van het bijgebouw naar een centrale plaats in het bijgebouw
- Accesspoint in het bijgebouw

Ook bewerkelijk dus. Die kabels binnenshuis moet je ook maar net netjes kunnen leggen...

[ Voor 84% gewijzigd door Xander op 05-08-2020 23:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
Xander schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:41:

Stabiel WiFi met enkel een router/accesspoint in een huis 25m verderop kun je wel vergeten, ongeacht de gebruikte apparatuur. Zeker als je 5GHz zou willen gebruiken.

Een point-to-point verbinding met richtantennes zou eventueel ook kunnen, maar dat betekent dus:
- Kabel van de gevel van het bijgebouw naar een centrale plaats in het bijgebouw

Ook bewerkelijk dus. Die kabels binnenshuis moet je ook maar net netjes kunnen leggen...
Er ligt geen enkele kabel (helaas) tussen de 2 huizen. Powerline gaat ook niet want ze hebben elk een aparte meterkast.
De wifi richtantennes ga ik eens verder onderzoeken, wist niet dat het bestond zonder dat het gigantisch groot hoeft te zijn.
Dank voor de tip
PS budget tot 400€

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31
lowlow schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:30:
Heren, bedankt al voor de feedback. Een kabel is momenteel geen optie helaas. Er zit een netjes gelegde oprit en een diepgewortelde hoge haag tussen.
Voor nu ben ik aan het kijken voor een router. Alle tips in die richting zijn meer dan welkom
Die heg daar kun je mooi een outdoor utp of ftp kabel in verstoppen d:)b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Precies, wie zegt dat je een kabel perse moet ingraven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
lowlow schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:30:
Kabel hoef je helemaal niet (diep) in te graven, haal wat aarde weg bij de haag en stop de kabel wat in. Beetje op deze manier zeg maar: YouTube: Garden Lights - Waarom 12 volt buitenverlichting?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hij zou met een RBK50 setje en twee buiten satellieten kunnen werken, zolang deze elkaar zien gaat het wel.werken, enige is dat op die afstand de twee satellieten elkaar wel zonder obstructie moeten zien. Alleen wel een oplossing van een kleine €750 (basis Set + 2 * buiten satellite a 200 stuk). Dan kan hij ook bedraad verder in de schuur.

Bij mijn zus hebben we gewoon 55 meter 35mm grijs PVC pijp in gegraven en daar UTP door gedaan. (overigens wel een 60m schaeldraad door heen zodat je makkelijk er kabels bij kan trekken). Pad open maken over breedte van 30cm was geen issue, zo weer dicht, en op 60cm diepte buis door 3/4m aarde heen steken onder heg door was ook geen issue met rubber hamer.

Overigens, wanneer je voor WiFi gaat, zorg voor een oplossing met dedicated backhaul van minimaal 1500Mbps.

[ Voor 41% gewijzigd door Wim-Bart op 06-08-2020 00:43 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je aan het huis een access point buiten hangt zou je op 25 meter toch prima wifi moeten hebben?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

sig69 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:44:
Als je aan het huis een access point buiten hangt zou je op 25 meter toch prima wifi moeten hebben?
Ja maar niet binnen in het tuinhuis op 25 meter. AP kan wel zo ver zenden, maar de meeste telefoons en andere devices niet antwoorden en terug zenden.

Eigenlijk moet je het volgende doen. Neem alle wifi devices die je in huis hebt. Zorg dat deze als WiFi AP zichtbaar zijn. Pak nu een ander device en start daar iets van WiFi Analyzer op. Leg deze op een locatie waar je nu alle devices ziet. En schroef nu het vermogen van de AP terug naar zelfde niveau als zwakste device. Herhaal dat op verschillende punten in huis en voor alle AP's. Zo weet je zeker dat ieder device in staat is om te antwoorden en communiceren.

[ Voor 39% gewijzigd door Wim-Bart op 06-08-2020 00:51 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Wifi zal in dit soort applicaties zeer waarschijnlijk altijd wat issues gaan hebben. Wellicht als je relatief veel geld uitgeeft dat het dan wat kan worden, maar zoals gezegd zou ik gewoon de moeite&geld nemen om een netwerk kabeltje te leggen.

Als een degelijke verbinding zo belangrijk is dan lijkt het mij dat een paar tegeltjes weghalen & terug plaatsen geen probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Leuk idee, hier heb je wel een vergunning voor nodig.
Lees net dat voor Wifi het niet nodig is.

@Anoniem: 37297 25meter is net een lastige afstand. Persoonlijk zou ik gewoon een kabel trekken. Je kan ook tegels los wikken en daarna weer strak erin leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 06-08-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik zou eens kijken naar ubiquiti. Die hebben voor niet veel geld richtantennes en aan de andere kant nog een ap en klaar.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Richtantenne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:51
Wat al eerder langs kwam: Kabel trekken. Mooie oprit en/of wortels? Geen probleem, gewoon gestuurd (laten) boren. of schieten(1), schieten(2). Meteen een dikkere pijp leggen "voor de toekomst".

Bij de bouw van ons huis zijn de nutsaansluitingen GLW en een nog niet in gebruik zijnde CAI buis ook netjes - als het goed is diep - onder een sloot door naar het huis geschoten - 20-25 meter. Draadloze verbindingen blijven gerommel in de marge. Bij gebruik van een kabel kun je het beste een glasvezeltje leggen, dan blijven de 2 locaties ook nog een galvanisch gescheiden.

<aanvulling>
Ik heb geen idee van de kosten maar ik zie dit soort klussen op werkspot staan, varieerend van 5m tot 50-100m. Het moet dus te doen zijn voor een particulier.....

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 06-08-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 19:02
Ik kan alleen maar de 2 zaken herhalen die hier al vaker geschreven geweest zijn:

- Wifi is een 2-wegs communicatie systeem, de AP stuurt het signaal uit en de ontvanger stuurt het signaal terug. Je kan het bereik/signaal van de AP opschroeven maar dat heeft geen enkele nut gezien je het bereik/signaal van je ontvanger (smartphone bijvoorbeeld) niet kan opschroeven dus het signaal geraakt niet terug tot aan de AP. Conclusie, wifi heeft een beperkt bereik en dat bereik vergroten heeft vaak niet het gewenste effect dus niet doen.

- Een afstand van 25m kan je perfect overbruggen met 2 richtantennes, tegenwoordig zijn die helemaal niet duur meer. Zo kan je uiteindelijk een AP hangen in het tuinhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43
Zie pricewatch: Ubiquiti NanoBeam M5 19dbi
Deze gebruik ik ook naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Ik weet niet hoe ver Telenet is met vast internet via 4g modem (dochterbedrijf Tadaam heeft het blijkbaar al), bij T-Mobile is dit ondertussen redelijk betaalbaar.

Zelf heb ik een tijd in een hok achter het huis zitten werken via een hotspot op mobiel, maar heb uiteindelijk een kabel getrokken.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchJohnDoe op 06-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 15:08
lowlow schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

Er ligt geen enkele kabel (helaas) tussen de 2 huizen. Powerline gaat ook niet want ze hebben elk een aparte meterkast.
Hebben ze echt een los abonnement bij de energiemaatschappij voor het huis of is het een onderverdeler? Een onderverdeler hangt aan de meterkast in het hoofdhuis. Als dat laatste van toepassing is kan het zijn dat je dit wél als oplossing kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 10:23
Als je een draadloze oplossing zoekt:

Gebruik 2 unifi nano beams.

YouTube: Nanobeam Ubiquiti Point to Point - Quick Setup - Beginners Guide!

Maximaal bereik is 15 kilometer. Moet voldoende zijn denk ik zo ;)

[ Voor 14% gewijzigd door degrashopper op 06-08-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Wij hadden hetzelfde probleem, elektricien heeft een coax door dezelfde buis getrokken naar de meterkast toe.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:07
Of iets van Mikrotik kan ook, die hebben ook betaalbare "punt-to-punt" oplossingen.
25m is peanuts, als je duidelijke "line of sight" is tot 1gbits/sec geen enkel probleem. (tot 200m in goede omstandigheden)
Vb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
lowlow schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

De wifi richtantennes ga ik eens verder onderzoeken, wist niet dat het bestond zonder dat het gigantisch groot hoeft te zijn.
Dank voor de tip
PS budget tot 400€
Dus voor het tuinhuis wordt apart bijvoorbeeld vastrecht ed voor gerekend en gefactureerd door de energiemaatschappij en heeft het tuinhuis een eigen huisnummer?

aparte meterkast =/= automatisch "powerline werkt niet"
Als ze op dezelfde fase zitten dan kan het gewoon werken

Advies: inventariseren en proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 22:46
SniperGuy schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:02:

aparte meterkast =/= automatisch "powerline werkt niet"
Los van of het technisch toevallig werkt; het hele issue gaat er om dat de internetverbinding niet stabiel is. De kans dat het met Powerline - op termijn - ook weer instabiel wordt lijkt me uitermate groot.

Uiteraard is het een beetje koffiedik kijken omdat er geen omgevingsfoto's ofzo zijn, maar in mijn beleving overschatten veel mensen de complexiteit van het trekken van een kabel. Ik kan me niet voorstellen dat als je je een weekend druk maakt, je niet een kabel hebt liggen waar je nog 20+ jaar plezier van hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Moet het allemaal 1 netwerk zijn? Anders kan je toch een 4G router plaatsen?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Freeaqingme schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Los van of het technisch toevallig werkt; het hele issue gaat er om dat de internetverbinding niet stabiel is. De kans dat het met Powerline - op termijn - ook weer instabiel wordt lijkt me uitermate groot.

Uiteraard is het een beetje koffiedik kijken omdat er geen omgevingsfoto's ofzo zijn, maar in mijn beleving overschatten veel mensen de complexiteit van het trekken van een kabel. Ik kan me niet voorstellen dat als je je een weekend druk maakt, je niet een kabel hebt liggen waar je nog 20+ jaar plezier van hebt.
Powerline is altijd een gok, maar mijn ervaring (met een goede set!!!) is positief.
Er zijn wel wat variabelen (kwaliteit huisinstallatie, kwaliteit van de netspanning, of de buren ook powerline gebruiken etc) die allemaal de goede kant op moeten staan om een goede stabiele verbinding te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:41
Heb je een foto van je oprit? Onmogelijk bestaat namelijk niet. Zijn het grote tegels of kleine stenen? Een rij er tussenuit halen, kabel leggen en weer dicht leggen is geen optie? Een bestrater doet dit binnen het uur en kost je €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 20:23

liberque

Vrijzinnig!

Ik sluit me aan bij de rest. Gewoon voor kabel gaan. Kan je hem niet ingraven pak dan een groene PVC-buis en begeleid die door de heg. Nee niet op de grond of in de grond, maar er halverwege doorheen (op hoogte dus) en daar doe je de utp kabel door. Hoef je niet bang te zijn dat er iemand op trapt of een schep doorsteekt en voor de heg is het extra ondersteuning wat de groei bevordert.
Kosten voor 25 meter? Verwaarloosbaar. Gemak? Onbetaalbaar!

Je kan wel met richtantennes werken en al die zooi maar is niet fijn als het sneeuwt, hagelt of een duif voor je antenne vliegt dat je tv vast loopt of je uit je winning streak in CoD wordt gegooid. Powerlines zijn een noodoplossing en echt niet betrouwbaar op de langere termijn (uitzonderingen daargelaten).

Enige andere optie is een kadasterwijziging dat het tuinhuis een eigen adres krijgt, telenet een nieuwe CAI laten graven naar het tuinhuis en je blauw betalen aan belastingen en CAI-kosten. Leg dus gewoon die kabel ;)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:48
Heb deze al meerdere keren geinstalleerd van ubiquiti.

https://tweakers.net/pric...obeam-5ac-gen2-19dbi.html

Of de eerdere versie.

https://tweakers.net/pric...ti-nanobeam-m5-16dbi.html

Moet je in het tuinhuis nog wel een wifi accespointje neerzetten.
https://tweakers.net/pric...82/tp-link-tl-wr802n.html

Alles bij elkaar voor 150 euro klaar. Maar dit vereist natuurlijk wel het op hangen van 2 van die lelijke ufo's aan je gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
HanM schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:02:

Alles bij elkaar voor 150 euro klaar. Maar dit vereist natuurlijk wel het op hangen van 2 van die lelijke ufo's aan je gevel.
Én een kabel van de router naar de buitengevel.

Als een kabel onder straatwerk leggen onmogelijk is, vraag ik me af of dit wel tot de opties behoort... Een kabel binnenshuis netjes wegwerken is vaak namelijk veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
jvanhambelgium schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:00:
Vb.

Bedankt allen voor de tips. Omdat ik er zelf niet (meer) woon heb ik weinig zeggenschap om de oprit open te gooien. Als er nog eens grotere werken zijn (elek/sanitair/tuin/enz), zal er hoogstwaarschijnlijk wel een kabel getrokken worden tussen de 2 huizen.
Deze Mikrotik is alvast een geweldige tip, wist niet dat dit bestond (zonder grote schotelantennes).

Ik ga zeker eens één en ander uitproberen, ik heb wat bijlgeleerd. Tks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
Xander schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

Én een kabel van de router naar de buitengevel.

Als een kabel onder straatwerk leggen onmogelijk is, vraag ik me af of dit wel tot de opties behoort... Een kabel binnenshuis netjes wegwerken is vaak namelijk veel lastiger.
PS: het is idd ook het probleem van de afwerking binnen. De kabel buiten is het makkelijkst en kan ik normaal zelf doen.
Aangezien het een aparte woning is waar alleen internet nodig is zou een telenet abo me ook wel snel 600 EUR per jaar kosten (50€ pm) dus dat stel ik ook liever uit.
Zoals gezegd probeer ik e.e.a. en ik laat jullie weten wat het geworden is (kan een paar maand duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Xander schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:41:

Bij een goede router is 5Ghz net zo ver te bereiken als 2.4

Begin bij een goede asus router (ac87u, ac88u, ax88u) , deze overbrugt makkelijk 50 meter!
5GHzkomt net zover als de 2.4!

Eventueel ter uitbreiding een devolo powerlan setje erbij (multiroom NEXT setjes) en je hebt bereik over heel je erf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi-budget/cid=4814 Ubiquty heeft hier leuke setjes voor en in gebruik wat simpeler dan mikrotik. Mikrotik is heel erg mooi zeker voor zijn geld, maar vergt wel de nodige kennis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 979365 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Bij een goede router is 5Ghz net zo ver te bereiken als 2.4

Begin bij een goede asus router (ac87u, ac88u, ax88u) , deze overbrugt makkelijk 50 meter!
5GHzkomt net zover als de 2.4!
Onzin. 5GHz rijkt minder ver en heeft veel meer last van obstakels.

Heb hier een accesspoint in de woonkamer nog geen 2 meter van de achtergevel van mijn woning. 2,4GHz is in de achtertuin prima. 5GHz is er in de achtertuin gewoon niet. Leuk dat HR+++ glas etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Xander schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Onzin. 5GHz rijkt minder ver en heeft veel meer last van obstakels.

Heb hier een accesspoint in de woonkamer nog geen 2 meter van de achtergevel van mijn woning. 2,4GHz is in de achtertuin prima. 5GHz is er in de achtertuin gewoon niet. Leuk dat HR+++ glas etc. ;)
dan denk ik toch dat je eens bij mij en mijn klanten kring zou moeten kijken......en jezelf eens iets bijleren!

even een voorbeeld.....mijn router staat in de hoek van de woning op de 1ste etage (achter)
Mijn 5Ghz reikt zelfs verder dan de 2.4Ghz en komt helemaal uit op de kruising aan de voorkant van de woningen. Daar zit zeker meer dan 50 meter tussen, geen versterkers, geen accesspoints, gewoon puur de router die dit haalt (ook geen firmware tweaks) tevens zitten er ook nog eens effectief een paar deuren en muren tussen.

Ik heb een klantje of 40 met dezelfde router (asus ac87u).....voor al deze situaties geld hetzelfde, bereik over het hele erf! van zolder tot kelder, van achtertuin tot parkeerplaatsen voor. En in 8 vd 10 gevallen komt de 5 band zelfs verder als de 2.4 band.

jou verhaal is er 1 uit de oude doos. 5Ghz is nu makkelijk instaat net zover te komen as 2.4Ghz.
Wij rijden niet meer allemaal in een Lada tegenwoordig, we hebben nu degelijke autos! Misschien eens goede spullen kopen?

Stop in ieder geval met je standpunt, want die veeg ik direct de prullenbak in. Ik kan namelijk op meer dan 40 locaties keihard aantonen dat jou verhaal niet klopt!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 979365 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:09:
jou verhaal is er 1 uit de oude doos. 5Ghz is nu makkelijk instaat net zover te komen as 2.4Ghz.
Wij rijden niet meer allemaal in een Lada tegenwoordig, we hebben nu degelijke autos! Misschien eens goede spullen kopen?

Stop in ieder geval met je standpunt, want die veeg ik direct de prullenbak in. Ik kan namelijk op meer dan 40 locaties keihard aantonen dat jou verhaal niet klopt!
Oke, top man. Blijkbaar heb ik iets gemist, zijn de wetten van de natuurkunde veranderd en gedraagt een radiogolf zich anders dan voorheen...

Ik ga deze discussie verder niet aan. ;) Heb zelf ook een ac87u gehad en die eruit geknikkerd omdat ik op de eerste verdieping geen bruikbaar 5Ghz signaal meer had, laat staan op de 2e verdieping. Heb deze ondertussen vervangen door goede spullen (lees: meer accesspoints, met het ding zelf is niets mis).

Als jij denkt dat @lowlow geholpen is door de router in het hoofdgebouw voor één van de door jou genoemde exemplaren te vervangen, prima. Laat het hem maar proberen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Tja beetje broodje aap verhaal dat 5Ghz band verder zou reiken dan de 2,4Ghz band.
Gevalletje grote duim vermoedelijk ;w

En een andere router is natuurlijk helemaal onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2020 13:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb er geen ervaring mee, maar is dit geen oplossing? 2 van deze: https://www.coolblue.nl/p...quiti-unifi-uap-ac-m.html

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:59

lier

MikroTik nerd

c-nan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:04:
Ik heb er geen ervaring mee, maar is dit geen oplossing? 2 van deze: https://www.coolblue.nl/p...quiti-unifi-uap-ac-m.html
UAP-AC-M is een omnidirectioneel accesspoint: de antennes hebben een hyperbolisch patroon van uitstralen. Bij point-2-point heb je bij voorkeur richtantennes zodat het signaal maximaal de juiste richting uit gestuurd wordt.

Overigens zal het best werken, omdat 25 meter niet veel is om te overbruggen. Maar ihkv van esthethiek...wat zijn die dingen lelijk!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
kom ik weer even raar doen...
maar een setje cisco wap571E's ?

+ je hebt ineens zelf ook fantastische wifi in de tuin
+ 25m op 5ghz met 3x3 AC is zat voldoende snelheid voor netflix/youtube mee te kijken (zie mijn testresultaten bij post je setup ding)

- ze zijn niet heel klein
- ze hebben geen dedicated backhaul ... de 2e word dan ingesteld als dedicated ontvanger / glorified repeater en je gebruikt dan utp als een uitgang
- met pakweg 500€ voor n setje niet de cheapste optie
- werken uitsluitend POE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:48
Modbreak:Ik heb een aantal reacties getrashed. Er zijn wat meningsverschillen over de techniek in de praktijk, prima. Maar ten kosten van alles je gelijk willen halen en mensen op de man 'afbranden' is niet de bedoeling.

Onderbouw je eigen ervaring, maar conclusies mag een TS zelf doen. Tenslotte is wifi een draadloos, shared media, dus ervaringen kunnen gewoon verschillen.
Om nog maar niet te spreken over de verschillende toegestane zendvermogens, of het bv foutief gebruiken van (richt)antennes icm bepaalde vermogens

Persoonlijk heb ik overigens goede ervaringen met de Mikrotik Wireless Wire zoals ook al genoemd jvanhambelgium in "Decennialange zoektocht naar stabiele wifi"

Ja, een Mikrotik is idd vrij ingewikkeld / overweldigend als je m voor het eerst ziet. Maar die Wireless wire worden gewoon out-of-the-box werkend als set geleverd (gekoppeld) dus is letterljik plug&play.

Firmwareupdate is ook voor een noob nog wel te doen, en fancy dingen heb je niet perse nodig natuurlijk

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 06-08-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07 09:05
Ik kan je ook eventueel de Nanobeams van Ubiquity aanraden:

https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/

Zelf veel gebruikt en ze zijn goed te doen qua prijs en ook zeker qua instellingen. Gewoon instellen als bridge en dan een "normaal" acces piont in je tuinhuis hangen gekoppeld aan de antenne.
Pagina: 1