Vraag

• pietjansen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral basis zaken waarvoor mijn iPad/telefoon niet goed werken: surfen, tekstverwerken, administratie, af en toe wat foto’s bewerken met Photoshop/Lightroom en games spelen (uit mijn sterk verouderde steamlijst).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €500, exclusief randapparatuur (monitor, muis en tb heb ik al).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Ik ga wel proberen om de Windows licentie van een oude laptop te hergebruiken (kan dat? Tips welkom!) om zo weer wat te besparen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik geen enorme tweaker ben maar wel wat basiscomponenten zelf in kan bouwen en omdat het lekker makkelijk is, denk ik aan het gebruik van een barebone en die aan te vullen met 8 of 16GB RAM en een vlotte SSD met voldoende capaciteit (ongeveer 500GB). Momenteel heb ik de PN50 545 met Ryzen 5 4500U op het oog. Die biedt het op het oog goede bang for buck. Enige nadeel is dat hij net uit is en de beschikbaarheid nu nog beperkt is (gemiddelde prijs zal verwacht ik dalen naar rond de €360 binnenkort). Ik heb niet veel haast, kan prima een maand wachten. Qua SSD denk ik aan de Crucial MX500. Geheugen kom ik echt niet uit in een moeras van merken en types...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ik lees regelmatig BBG’s en reviews op Tweakers en het valt me op dat AMD momenteel echt veel meer waar voor je geld biedt, zeker met goedkopere systemen. Daarom ga ik zelf wel uit van een Ryzen build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wensen:
- Allround (en ik begrijp dat dat automatisch betekent: concessies. Oudere spellen of bijvoorbeeld League of legends spelen op medium settings is prima)
- Niet te ingewikkeld in elkaar te zetten. Een hele eigen build zonder barebone behoort wel tot de opties, ken genoeg mensen die kunnen helpen met bouwen.
- Betrouwbaar. De PC gaat, liefst zo lang mogelijk, dienst doen als administratie en een plek om belangrijke documenten te bewaren.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over een aantal keuzes, waarbij de belangrijkste vraag is: welke geheugenmodules bieden veel waar voor je geld én goede performance met de Ryzen 5 4500U uit de PN50 545?
Of is voor mijn verwachtte gebruik de keuze voor de Asus mini helemaal niet verstandig en kan ik beter alle componenten los kopen met een niet al te grote kast?
Volstaat de geïntegreerde GPU van de Ryzens (U/G) voor mijn verwachtte gebruik?

Beste antwoord (via pietjansen op 06-08-2020 15:46)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:36
Die Asus PN50 met 4500U is perfect voor dit doeleinde en budget. Mede door de IPC van Zen 2 verslaat dit ding de Deskimini met een 3400G. Niet “zo maar” een laptop processor dus.

Qua ram moet er sodimm ddr4 in. Ryzen werkt heel goed met Crucial:

pricewatch: Crucial CT2K8G4SFS832A

Daarnaast nog een m.2 nvme ssd:
pricewatch: Kingston A2000 500GB

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:46
De Pricewatch:Ryzen 5 4500U is een laptop processor en niet los leverbaar. Er zijn hier vele threads met een Deskmini, waarmee je inderdaad een perfect systeem kan bouwen voor jouw doeleinden, bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Die Asus PN50 met 4500U is perfect voor dit doeleinde en budget. Mede door de IPC van Zen 2 verslaat dit ding de Deskimini met een 3400G. Niet “zo maar” een laptop processor dus.

• martyw
De 4500U is er alleen voor laptop leveranciers, niet voor zelfbouwers, je kunt hem alleen in kant en klare systemen krijgen. Zie hier voor wat meer informatie over de aankomende generatie APU's

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 16:08
martyw schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:26:
De 4500U is er alleen voor laptop leveranciers, niet voor zelfbouwers, je kunt hem alleen in kant en klare systemen krijgen. Zie hier voor wat meer informatie over de aankomende generatie APU's
Wel goed lezen wat TS wil! Dit dus.

• Djarune
martyw schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:26:
Dat bedoelt TS toch ook? Het gaat hier om de Asus PN50 met 4500U. Zie pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM en nieuws: Asus-mini-pc met Ryzen 4000U komt in augustus uit voor startprijs van...
Ja je kunt hem niet upgraden, maar dit is toch wel een stevige barebone hoor. Deze wordt pas verslagen als de desktop Renoir zijn intrede doet en niet te duur wordt. Misschien in combinatie met de nieuwe deskmini.

[Voor 17% gewijzigd door Djarune op 06-08-2020 07:37]

• martyw
Uszka schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:31:
[...]

Wel goed lezen wat TS wil! Dit dus.
Ah, excuus , het is nog vroeg :(

• pietjansen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:27
Bedankt voor alle reacties! :)

Ik had de onduidelijkheid over de PN50 die inclusief 4500U wordt geleverd misschien zelf weg kunnen nemen door een productlijstje toe te voegen, excuus daarvoor. Productlijst toevoegen was ik wel van plan maar mislukte op mijn iPad (zie daar: de usecase van mijn nieuwe PC;))
Djarune schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:17:

Djarune bedankt voor je suggesties, ik ga de barebone combineren met de SSD en de geheugenmodule die je voorstelt :D

Nu alleen nog even wachten tot de beschikbaarheid van de PN50 545 wat groter is en hopelijk de prijs daalt richting de adviesprijs.

• scsirob
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-07 08:39
Heeft iemand al eens ESXi op de Asus PN50 geprobeerd? Lijkt me een ideaal homelab servertje vanwege het lage stroomverbruik, maar de berichten over ESXi met AMD Ryzen zijn nogal wisselend. Iemand ervaring hiermee?

To terminate or not to terminate, that's the question...

• jake1996
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 02-09 17:08
ESXi? Proxmox VE zou kunnen werken volgens de docs. Overweeg mijn NUC 6 virtualisatie server om te ruilen voor een PN50 Ryzen 5.

• henkdejong
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14:23
Heb een PN50 (4800U) maar krijg Proxmox voor alsnog niet werkend, als iemand dit al wel werkend heeft dan hoor ik graag hoe ;-). Na DHCP afhandeling staat er een tijdje "Done" in beeld en daarna "Installation failed". Geen logfile kunnen vinden (/etc/install.log).

• Bulluk
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 29-04 15:03
scsirob schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:28:
Heeft iemand al eens ESXi op de Asus PN50 geprobeerd? Lijkt me een ideaal homelab servertje vanwege het lage stroomverbruik, maar de berichten over ESXi met AMD Ryzen zijn nogal wisselend. Iemand ervaring hiermee?
Ik kan dit bevestigen. ESXi 7.0 werkt helaas alleen met een USB dongle, waarvan ik er eerst 2 van Ali Express gebruikte maar die vielen binnen 1 week steeds weg waardoor ik alle connectiviteit met mijn VMs en Host verloor. Ik gebruik nu de StarTech USB 3.0 naar Gigabit dongle sinds een paar dagen omdat die werd aangeraden op diverse sites, maar ik kan dus nog niet zeggen of deze goed/beter werkt dan de vorige.

ESXi 6.7 werkt beter, maar ook hiervoor moet je een extra driver pakket installeren om de Realtek NUC aan de praat te krijgen die er in zit (Dit driver pakket werkt dus niet voor 7.0). Ik heb dit echter zelf niet geprobeerd, maar kwam ik tegen op deze site: https://www.virten.net/20...md-ryzen-based-asus-pn50/

Ik heb er zelf nu 1x32GB 2666mhz van Samsung in liggen, zodat ik de optie heb om er 64GB van te maken wanneer het aantal VMs toeneemt. Dit in combinatie met een 1TB NVMe.

Mocht je verder nog vragen hebben, kom maar door. En check ook de site uit de link verder, staat veel info op rondom ESXi in thuis settings.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee