GTX 1650 super is 20 graden koeler zonder zijpaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graaf Edzard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06 16:51
Mijn vraag
Goedenavond,

Ik heb in maart de best buy guide van Tweakers gebruikt om een nieuwe goedkope game pc te kopen. Ik heb een exacte kopie van alle componenten inclusief kast van de best buy guide 2020. Sinds een aantal weken, begon mijn GTX 1650 Super vreemd lawaai te maken tijdens het afkoelen. Het is een hard zoemend geluid, waarvan ik vermoed dat het van 1 van de ventilatoren komt van de videokaart. Ik zie ook de temperatuur tijdens intensief gamen oplopen tot 83 graden. Mijn game (Overwatch) is tot nu toe 2 keer gecrashed vanwege (hoogstwaarschijnlijk) de te warme gpu.

Hier de audioclip voor het geluid:

https://voca.ro/eUKSOJx4nmB

Ik heb daarna het zijpaneel van de (BBG) kast afgehaald om te kijken of dat wellicht hielp. Tot mijn schrik zag ik dat de max temp. van de gpu ongeveer 20 graden lager bleef, zelfs na 2 uur gamen. Max bereikt hij 65 graden ongeveer.

Wat kan hiervoor de verklaring zijn? Dat 1 van de fans onvoldoende koelt? Dat de koeling in mijn pc-kast onvoldoende is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Best buy guide januari 2020 (budget game pc)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
83 graden is warm, maar niet dusdanig warm dat je videokaart daardoor zal crashen, over het algemeen.

Maar als zijpaneel eraf halen zoveel verschil maakt in temperatuur, dan is er één ding duidelijk: de airflow in je kast is (met zijpaneel erop) erg slecht, waardoor warmte niet weg kan. Hoeveel fans heb je, waar zitten ze, en welke kant blazen ze op?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graaf Edzard
Hahn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:04:
83 graden is warm, maar niet dusdanig warm dat je videokaart daardoor zal crashen, over het algemeen.

Maar als zijpaneel eraf halen zoveel verschil maakt in temperatuur, dan is er één ding duidelijk: de airflow in je kast is (met zijpaneel erop) erg slecht, waardoor warmte niet weg kan. Hoeveel fans heb je, waar zitten ze, en welke kant blazen ze op?
Er zit 1 case fan in, die lucht naar binnen blaast. Deze zit boven de GPU en richt rechtstreeks op de fan van de cpu. De case fan zit er precies zo in als dat ie zat toen ik de kast uitpakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

HugoBoss1985

Xenotech

Even in mijn glazen bol kijken om te weten welke case je precies hebt. :+
Oh nee, in de BBG

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-08-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Er zit 1 case fan in, die lucht naar binnen blaast. Deze zit boven de GPU en richt rechtstreeks op de fan van de cpu. De case fan zit er precies zo in als dat ie zat toen ik de kast uitpakte.
Om een goede airflow te hebben wil je een intake hebben (bijvoorbeeld onderin aan de voorkant) én een exhaust (bijvoorbeeld bovenaan aan de achterkant). Je hebt nu alleen maar een intake, niet op een hele logische plek zo te horen, waardoor het ook logisch is dat de airflow niet bepaald ideaal is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 14:34
Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Komt die Case niet met 2 fans?
Correctie je hebt bbg januari gebruikt niet maart.
Anyway de antec nx100 koekblik

Zit in achterpaneel bovenin 1 ventilator.
Lijkt me dat die naar buiten moet blazen.

Doet ie dat niet, dan omdraaien

[ Voor 22% gewijzigd door atsan op 05-08-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graaf Edzard
Hahn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Om een goede airflow te hebben wil je een intake hebben (bijvoorbeeld onderin aan de voorkant) én een exhaust (bijvoorbeeld bovenaan aan de achterkant). Je hebt nu alleen maar een intake, niet op een hele logische plek zo te horen, waardoor het ook logisch is dat de airflow niet bepaald ideaal is.
Dit dacht ik ook, dus ik wilde al een extra case fan erbij kopen. Echter heeft dit moederbord maar 1 case fan aansluiting. Ik kan dus geen extra fan er bij aansluiten zonder randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Dit dacht ik ook, dus ik wilde al een extra case fan erbij kopen. Echter heeft dit moederbord maar 1 case fan aansluiting. Ik kan dus geen extra fan er bij aansluiten zonder randapparatuur.
Fan hub of splitter kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graaf Edzard
HugoBoss1985 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Fan hub of splitter kabel kopen.
Dit begrijp ik, maar het is toch vreemd dat bij deze nieuwe build, dit nodig is. Het wordt ook niet geadviseerd in de BBG om een fan hub of splitter te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 14:34
Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Dit begrijp ik, maar het is toch vreemd dat bij deze nieuwe build, dit nodig is. Het wordt ook niet geadviseerd in de BBG om een fan hub of splitter te kopen.
Je bericht heeft een beetje een beschuldigend ondertoontje.

Anywho, er word van je verlangd dat je wel een beetje onderzoek doet naar hoe je je build het beste kan maken. En dat is in de regel niet met 1 fan naar binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nouja dan koop je een ander moederbord, toch?

Ik weet nog steeds niet welk moederbord en welke case je nu hebt... ik ken de BBG niet uit mijn hoofd.

[ Voor 57% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Aangezien je de guide goed gelezen hebt heb je eht olgende ook denk wel gezien:
Hij is van alle basisfunctionaliteit voorzien voor een budget van ongeveer vijfhonderd euro.
Gezien het beperkte budget en de omschrijving vallen fanhubs/controllers/splitters/extra fans daar niet onder.

Maar een mogelijke oplossing zoals aangedragen, koop een extra casefan als intake en draai de andere om als outtake :)
Of begin met deze die je al hebt om te draaien :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 05-08-2020 21:01 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Graaf Edzard schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:02:
Mijn vraag
Goedenavond,

Ik heb in maart de best buy guide van Tweakers gebruikt om een nieuwe goedkope game pc te kopen. Ik heb een exacte kopie van alle componenten inclusief kast van de best buy guide 2020. Sinds een aantal weken, begon mijn GTX 1650 Super vreemd lawaai te maken tijdens het afkoelen. Het is een hard zoemend geluid, waarvan ik vermoed dat het van 1 van de ventilatoren komt van de videokaart. Ik zie ook de temperatuur tijdens intensief gamen oplopen tot 83 graden. Mijn game (Overwatch) is tot nu toe 2 keer gecrashed vanwege (hoogstwaarschijnlijk) de te warme gpu.

Hier de audioclip voor het geluid:

https://voca.ro/eUKSOJx4nmB

Ik heb daarna het zijpaneel van de (BBG) kast afgehaald om te kijken of dat wellicht hielp. Tot mijn schrik zag ik dat de max temp. van de gpu ongeveer 20 graden lager bleef, zelfs na 2 uur gamen. Max bereikt hij 65 graden ongeveer.

Wat kan hiervoor de verklaring zijn? Dat 1 van de fans onvoldoende koelt? Dat de koeling in mijn pc-kast onvoldoende is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Best buy guide januari 2020 (budget game pc)
Even er vanuitgaande dat je dus de Antec NX100 hebt.

Ik snap best hoe tweakers bij de best buy onderdelen komt maar deze kast is eigenlijk niet geschikt voor een open air blower type videokaart zoals de GTX1650. Doordat de kast zo klein is en eigenlijk slechte mogelijkheden bied voor aircooling in het algemeen zal de warmte nooit goed je kast verlaten.
Deze kleinere kasten die op aircooling vertrouwen zijn beste geschikt met een closed blower type kaart.

(inbefore roep maar onzin wie dat vind maar het is keer op keer bewezen)

Goed dat daar gelaten,

Je hebt in deze kast plaatst voor 5 fans, ik zou je adviseren om er minimaal 3 bij te halen en deze gewoon op de voeding aan te sluiten. Met een 4 pin naar een molex converter wil dit wel.

Voorin 2 op intake, achter 1 op outtake en boven ook 1 op out(die helemaal achterin boven dan). Dit zal al een hoop schelen.

Overigens is de koeler op je CPU ook niet alles en die werkt niet mee in het totale plaatje om de boel goed te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Casejunky schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:15:
maar deze kast is eigenlijk niet geschikt voor een open air blower type videokaart zoals de GTX1650. Doordat de kast zo klein is en eigenlijk slechte mogelijkheden bied voor aircooling in het algemeen zal de warmte nooit goed je kast verlaten.
Deze kleinere kasten die op aircooling vertrouwen zijn beste geschikt met een closed blower type kaart.
* The Zep Man kijkt naar zijn Node 202 met open air cooler GTX 1080 (TDP van 180 W i.t.t. 75 W voor de GTX 1650).
(inbefore roep maar onzin wie dat vind maar het is keer op keer bewezen)
Niet zozeer onzin, maar je zal een kleine kast goed voor moeten bereiden. Zoals je adviseert: al heb je ruimte voor fans, plaats ze dan ook. Dat heb ik ook gedaan met de Node 202 (2x120 mm static pressure intake, direct op de videokaart). In de juiste oriëntatie van de kast (staand) blijft die videokaart onder stress koel genoeg.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
The Zep Man schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
* The Zep Man kijkt naar zijn Node 202 met open air cooler GTX 1080 (TDP van 180 W i.t.t. 75 W voor de GTX 1650).

[...]
Niet zozeer onzin, maar je zal een kleine kast goed voor moeten bereiden. Zoals je adviseert: al heb je ruimte voor fans, plaats ze dan ook. Dat heb ik ook gedaan met de Node 202 (2x120 mm static pressure intake, direct op de videokaart). In de juiste oriëntatie (staand) blijven die videokaarten onder stress koel genoeg.
Als je zo'n videokaart op de traditionele wijze plaatst in een kleinere kast is een closed blower eigenlijk wat je wilt...directe lucht verplaatsing naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Casejunky schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:23:
Als je zo'n videokaart op de traditionele wijze plaatst in een kleinere kast is een closed blower eigenlijk wat je wilt...directe lucht verplaatsing naar buiten.
Als je een straaljager wilt horen opstijgen, inderdaad. Het e.e.a. kan met intake fans gecompenseerd worden. Nu zijn er twee open air coolers en twee intake coolers die direct daar lucht van buiten op blazen. Door de gaten in de kast wordt de warme lucht daardoor vanzelf naar buiten geduwd.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Casejunky schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

* sapphire kijkt naar zijn nCase met vrij traditionele layout en GTX1080

Exact wat @The Zep Man zegt.
Blower style is effectiever als je warme lucht je kast uit wilt blazen ja maar niet perse koeler en/of stiller. Een open air kaart met goede koeler is stiller en koelt beter mits je afvoer goed regelt.

1~2 fans als intake, de gene die er zit omdraaien en één outtake aan de bovenkant. Je wilt die warmte zo snel mogelijk de kast uit hebben voor het de componenten opwarmt. Kleine behuizing warmt sneller op dan een grotere omdat er simpelweg minde lucht in zit die het oip kan nemen, dus sneller verzadigd. Dus wil je dat zsm. uit je behuizing hebben, verse lucht word in principe toch wel aangezogen al is een fan die dat aanzuigt wel fijn om te hebben :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
The Zep Man schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Als je een straaljager wilt horen opstijgen, inderdaad. Het e.e.a. kan met intake fans gecompenseerd worden. Nu zijn er twee open air coolers en twee intake coolers die direct daar lucht van buiten op blazen. Door de gaten in de kast wordt de warme lucht daardoor vanzelf naar buiten geduwd.
Dat lawaai probleem is echt de grootste onzin die er bestaat... daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Er zijn er idd een paar geweest die best veel lawaai maakte maar dat is al lang niet meer aan de orde, er zijn zelfs kaarten die een openair blower hebben die meer lawaai produceren.

Bottom line is wel, gewoon betere intake en outtake maken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Casejunky schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

Dat lawaai probleem is echt de grootste onzin die er bestaat... daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Er zijn er idd een paar geweest die best veel lawaai maakte maar dat is al lang niet meer aan de orde, er zijn zelfs kaarten die een openair blower hebben die meer lawaai produceren.

Bottom line is wel, gewoon betere intake en outtake maken en klaar.
blowerkoelers zijn hellemaal kut en ik krijg al oorpijn bij het idee gatver.

ts moet orientatiefixen normaal is een enkele 120mm op 1200/1400rpm al meer als zat lucjt voor 350 watt kaart+200 watt cpu (oc op beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Fijn dat hierboven de discussie gaat over blower vs open koelers voor GPU's, maar daar ging de vraag niet over.

Het klinkt alsof je 2 problemen hebt.
  1. Je hebt een GPU koeler die vermoedelijk stuk is. Je kan kijken of het geluid echt van een van de twee fans komt, en of je mogelijk iets geks ziet of verschil ziet tussen de fans wanneer dit lawaai zich voordoet. Misschien moet je maar alvast contact opnemen met de verkoper in verband met garantie want het klinkt niet best.
  2. Je hebt onvoldoende airflow in je kast. Begin met de case fan die er in zit om te draaien zodat je lucht naar buiten blaast. Als dit onvoldoende is: koop een splitter en plaats een ventilator vooronder die lucht aanzuigt. Bijvoorbeeld deze P12 PWM PST van Arctic waar een splitter ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Probeer inderdaad ook twee fans voor te plaatsen voor in totaal 21 euro kun je met die arctic fans niet veel verkeerd te doen. Ze zijn volgens HW reviewers op YouTube ook nog eens best goed.

83 graden is voor een low power GPU zoals een GTX 1650 gewoon best warm.

Zet de fan achter op op de uitlaat stand door hem met het gedeelte met de 4 poten die naar het midden gaan dus naar achteren.

Kijk of dat wat oplevert, mocht dat niet zo goed werken overweeg dan wellicht een beter case?
Pagina: 1