Upgrade naar 1440p / 144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal,

Op moment heb ik een vrij oude monitor, een oud beestje; Samsung SA350 Syncmaster (Full HD, 60hz(?)).

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar eventueel een andere monitor. Nu heb ik een kanshebber gevonden voor 500 euro: LG, IPS, 1ms, 144hz, 1440p en G-Sync.

Ik speel geen shooters etc, wel een Planet Zoo/Coaster, City Skylines, Anno, Total War etc.

Mijn PC is een MSI Nightblade X2
i7-6700 @3.40 GHz
MSI GTX 1070
16GB RAM.

De grote vraag is nu.. is het de upgrade/uitgave waard? Ik lees veel positieve verhalen van soortgelijke upgrades, alleen ik wil voorkomen dat ik er niet optimaal plezier van kan hebben vanwege mijn PC specs.

Hoe kijken jullie hier tegen aan/hebben jullie een advies voor mij?

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:09
Waarom wil je 144 hz voor anno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kijk ook even naar de Dell S2721DGF, momenteel via de Dell website voor een goede korting te kopen (en als je student bent nog een keer -10% erbovenop).
echt supernieuw, 28-7 gereleased, en nu nog met de 20% opruimkorting, waardoor je voor ~430 klaar bent ipv de 500 die je nu wilt uitgeven

zit hetzelfde paneel in als de LG850GL (waar ik denk dat je naar aan 't kijken bent gezien de specs).

zeer zeker de moeite waard als je gamed (dan kan je naar 144/165hz, stuk smoother)
als je alleen wat filmpjes kijkt en browsed dan zou je misschien beter af zijn met een 4k/60hz

[ Voor 17% gewijzigd door dyrc op 05-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Niet perse voor Anno, gewoon in het algemeen. Ik lees dat die stap (60 naar 144) veel mensen goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
dyrc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:32:
kijk ook even naar de Dell S2721DGF, momenteel via de Dell website voor een goede korting te kopen (en als je student bent nog een keer -10% erbovenop).
echt supernieuw, 28-7 gereleased, en nu nog met de 20% opruimkorting, waardoor je voor ~430 klaar bent ipv de 500 die je nu wilt uitgeven

zit hetzelfde paneel in als de LG850GL (waar ik denk dat je naar aan 't kijken bent gezien de specs).

zeer zeker de moeite waard als je gamed (dan kan je naar 144/165hz, stuk smoother)
als je alleen wat filmpjes kijkt en browsed dan zou je misschien beter af zijn met een 4k/60hz
Ja die monitor inderdaad! Ik ga eens naar de Dell kijken. Ding is, ik wil 'm wel graag bij Coolblue kopen. Dan kan ik, mocht het niet bevallen, deze binnen 30 dagen nog terugbrengen. Ik ga even kijken of die daar ook te koop is. De studentenkorting valt voor mij helaas af. :p

4k/60 is met mijn specs niet te doen denk ik? In ieder geval zeker niet met gamen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Xearox schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Ja die monitor inderdaad! Ik ga eens naar de Dell kijken. Ding is, ik wil 'm wel graag bij Coolblue kopen. Dan kan ik, mocht het niet bevallen, deze binnen 30 dagen nog terugbrengen. Ik ga even kijken of die daar ook te koop is. De studentenkorting valt voor mij helaas af. :p

4k/60 is met mijn specs niet te doen denk ik? In ieder geval zeker niet met gamen lijkt me?
4k/60fps ga je niet trekken als je je games ook nog op high/ultra wilt zetten.
De garantie van Dell is standaard 3 jaar, met een "advanced" ruilprogramma bij 1 dode pixel. Dat is beter dan de standaard garantie van coolblue. Natuurlijk ook gewoon 14 dagen koop op afstand zonder reden retour.

(en coolblue is maar een kleine jongen in vergelijking met de afzet van Dell zelf, dus ik zou niet zo goed weten waarom je daar nog een extra tussenpartij in wilt hebben. gewoon afnemen bij de fabrikant zelf, een jaar extra garantie en geen tussenpartij die potentieel gaat lopen moeilijk doen als je ooit nog iets terug wilt sturen)

verder geen aandelen Dell ofzo, wel ervaring met bestellen daar (netjes UPS geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
dyrc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

4k/60fps ga je niet trekken als je je games ook nog op high/ultra wilt zetten.
De garantie van Dell is standaard 3 jaar, met een "advanced" ruilprogramma bij 1 dode pixel. Dat is beter dan de standaard garantie van coolblue. Natuurlijk ook gewoon 14 dagen koop op afstand zonder reden retour.

(en coolblue is maar een kleine jongen in vergelijking met de afzet van Dell zelf, dus ik zou niet zo goed weten waarom je daar nog een extra tussenpartij in wilt hebben. gewoon afnemen bij de fabrikant zelf, een jaar extra garantie en geen tussenpartij die potentieel gaat lopen moeilijk doen als je ooit nog iets terug wilt sturen)

verder geen aandelen Dell ofzo, wel ervaring met bestellen daar (netjes UPS geleverd)
Thanks voor je uitgebreide advies!! Denk je dat de upgrade naar die monitor, 1440p en 144hz, met met mijn specs wel aan te bevelen is? (Op High/Ultra?). En is de monitor te gebruiken/uit te proberen en daarna nog terug te sturen als deze niet bevalt?

[ Voor 4% gewijzigd door Xearox op 05-08-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Xearox schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Thanks voor je uitgebreide advies!! Denk je dat de upgrade naar die monitor, 1440p en 144hz, met met mijn specs wel aan te bevelen is? (Op High/Ultra?).
de Dell is gsync compatible en Freesync premium. Hij kan tussen de 30-165hz, en ik verwacht niet dat een 1070 moeite heeft om de minimale 30fps vast te houden. Dat komt dus het komende jaar nog wel goed.
(misschien na de ps5 release en de eerste games die volle bak op raytracing gaan inzetten dat je een keer naar een nieuwe 3dkaart moet, maar mijn gok is dat je 2022 wel gaat redden zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
dyrc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

de Dell is gsync compatible en Freesync premium. Hij kan tussen de 30-165hz, en ik verwacht niet dat een 1070 moeite heeft om de minimale 30fps vast te houden. Dat komt dus het komende jaar nog wel goed.
(misschien na de ps5 release en de eerste games die volle bak op raytracing gaan inzetten dat je een keer naar een nieuwe 3dkaart moet, maar mijn gok is dat je 2022 wel gaat redden zo)
Top, dat is goed om te horen. Los van de monitor, zou jij de upgrade van 1080 / 60hz naar 1440 / 144(+) zelf ook aanbevelen bij de games die ik speel?

En.. weet je of het bij Dell ook zo is dat je het mag uitpakken/gebruiken/uitproberen en dan alsnog terug mag sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Xearox schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Top, dat is goed om te horen. Los van de monitor, zou jij de upgrade van 1080 / 60hz naar 1440 / 144(+) zelf ook aanbevelen bij de games die ik speel?

En.. weet je of het bij Dell ook zo is dat je het mag uitpakken/gebruiken/uitproberen en dan alsnog terug mag sturen?
los van de financiele component is wat mij betreft een upgrade in resolutie / kwaliteit van beeldscherm altijd aan te bevelen. het is een stuk "quality of life" en je maakt er een gigantisch aantal uren op (aanname gezien tweakers...). zelfde voor een goede muis, toetsenbord of matras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Xearox schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Heb zelf vorig jaar de upgrade gedaan van 22" 1050/60 naar 27" 1440/144
Nu was die monitor waarschijnlijk wel een flink stuk ouder, dus mogelijk ook minder goed dan jouw huidige.

Maar mijn bevindingen.
-Ik heb er absoluut geen spijt van
-27 leek heel groot, nu snap ik niet dat ik ooit met 22 genoegen heb genomen :)
-ik kreeg pas door hoe slecht de kleurweergave op mijn oude scherm was toen ik het langs dit zette !
-1440P is absoluut een must op 27" ziet er heerlijk scherp uit.
-Ik heb nog een behoorlijke tijd op een rx480 gespeeld, die haalde op 1440p vaak maar 40fps. Freesync is dan een duidelijk voordeel. Nu heb ik een 5700xt die bijna overal de 70-100 fps haalt en merk ik weinig voordeel meer van de freesync.
-144Hz. is overrated. Ik zie het verschil duidelijk tijdens bureaublad weergave, tijdens shooters al veel minder. En als je me achteraf vraagt was dat 60 of 144hz kan ik het je al helemaal niet zeggen.
Maar dat is persoonlijk, het feit dat mijn ogen al 40 zijn, en al 24 jaar op een 60hz scherm gamen, zal dat waarschijnlijk grotendeels verklaren.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 05-08-2020 17:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 10:50
Voor mij is 144hz erg fijn. Zeker in combinatie met Gsync/freesync. Let wel dat je na de upgrade mogelijk nooit meer terugkan. Ik had geen problemen met 60hz monitoren totdat ik er een van 165hz kocht.
Nu vind ik 60hz onprettig om naar te kijken :S

Of ik werkelijk het verschil tussen 100 en 165fps zie heb ik mijn twijfels bij, maar gaat het ver onder de 100fps dan merk ik het wel.
Ik zet voor sommige spellen een max fps in om te grote schommelingen te voorkomen omdat zelfs gsync niet alles vloeiend kan houden op mijn 1080ti/1440p165hz combinatie bij heftige fps fluctuaties Maar door de vaiabele refreshrate ben ik wel heel vrij om te kiezen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
dyrc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

los van de financiele component is wat mij betreft een upgrade in resolutie / kwaliteit van beeldscherm altijd aan te bevelen. het is een stuk "quality of life" en je maakt er een gigantisch aantal uren op (aanname gezien tweakers...). zelfde voor een goede muis, toetsenbord of matras.
Ik heb even gekeken, ik kan 'm voor ongeveer 400 euro op de kop tikken zag ik, met een jaar extra garantie (totaal 4 jaar). Of 380 ongeveer voor 3 jaar. Lijkt me een mooie deal?

Het enige waar ik nog een beetje huiverig voor ben.. Ik kan nergens reviews o.i.d. vinden. Ik weet dus niet zo goed hoe de monitor bij anderen bevalt of wellicht toch kinderziektes/fabrieksfouten heeft...

Iemand enig ervaring met de Dell 27 Gaming Monitor | S2721DGF?

En.. Ik las iets dat het 1080p op 144hz mogelijk was en dat 1440p op 165hz zou zijn? Betekent dit dat 1440p niet samengaat met 144hz?

[ Voor 7% gewijzigd door Xearox op 05-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
heuveltje schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:21:
[...]

Heb zelf vorig jaar de upgrade gedaan van 22" 1050/60 naar 27" 1440/144
Nu was die monitor waarschijnlijk wel een flink stuk ouder, dus mogelijk ook minder goed dan jouw huidige.

Maar mijn bevindingen.
-Ik heb er absoluut geen spijt van
-27 leek heel groot, nu snap ik niet dat ik ooit met 22 genoegen heb genomen :)
-ik kreeg pas door hoe slecht de kleurweergave op mijn oude scherm was toen ik het langs dit zette !
-1440P is absoluut een must op 27" ziet er heerlijk scherp uit.
-Ik heb nog een behoorlijke tijd op een rx480 gespeeld, die haalde op 1440p vaak maar 40fps. Freesync is dan een duidelijk voordeel. Nu heb ik een 5700xt die bijna overal de 70-100 fps haalt en merk ik weinig voordeel meer van de freesync.
-144Hz. is overrated. Ik zie het verschil duidelijk tijdens bureaublad weergave, tijdens shooters al veel minder. En als je me achteraf vraagt was dat 60 of 144hz kan ik het je al helemaal niet zeggen.
Maar dat is persoonlijk, het feit dat mijn ogen al 40 zijn, en al 24 jaar op een 60hz scherm gamen, zal dat waarschijnlijk grotendeels verklaren.
Bedankt voor je reactie! Het zal dus sowieso een 27 inch en 1440 worden.. Ik hoop dat mijn GTX 1070 het ook trekt op 1440p!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
GromuhlDjun schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:12:
Voor mij is 144hz erg fijn. Zeker in combinatie met Gsync/freesync. Let wel dat je na de upgrade mogelijk nooit meer terugkan. Ik had geen problemen met 60hz monitoren totdat ik er een van 165hz kocht.
Nu vind ik 60hz onprettig om naar te kijken :S

Of ik werkelijk het verschil tussen 100 en 165fps zie heb ik mijn twijfels bij, maar gaat het ver onder de 100fps dan merk ik het wel.
Ik zet voor sommige spellen een max fps in om te grote schommelingen te voorkomen omdat zelfs gsync niet alles vloeiend kan houden op mijn 1080ti/1440p165hz combinatie bij heftige fps fluctuaties Maar door de vaiabele refreshrate ben ik wel heel vrij om te kiezen :P.
Thanks! Als jij een 1080ti hebt.. hoop ik dat mijn 1070 het trekt.. De games die ik in mijn eerste post noemde gaan nu soms op 1080p / Ultra al lastig.. Dus ik vrees er een beetje voor. Helpt G-Sync hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Xearox schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:23:
[...]

Thanks! Als jij een 1080ti hebt.. hoop ik dat mijn 1070 het trekt.. De games die ik in mijn eerste post noemde gaan nu soms op 1080p / Ultra al lastig.. Dus ik vrees er een beetje voor. Helpt G-Sync hierbij?
Als de games die je speelt nu soms al 'lastig' gaan, dan wordt dat natuurlijk alleen maar erger als je een nieuw scherm gaat kopen en op hogere resolutie gaat spelen. Dus antwoord op de vraag of je GTX 1070 het gaat trekken is duidelijk: hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat haal je nu qua framerates in je spellen op Full HD? Want 1440p is zo'n 78% meer pixels dan 1080p, en dus ook een flink stuk zwaarder. Als je nu 100 fps haalt op 1080p, dan mag je in je handen wrijven als je op 1440p nog 70 fps haalt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Hahn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Als de games die je speelt nu soms al 'lastig' gaan, dan wordt dat natuurlijk alleen maar erger als je een nieuw scherm gaat kopen en op hogere resolutie gaat spelen. Dus antwoord op de vraag of je GTX 1070 het gaat trekken is duidelijk: hoogstwaarschijnlijk niet.

Wat haal je nu qua framerates in je spellen op Full HD? Want 1440p is zo'n 78% meer pixels dan 1080p, en dus ook een flink stuk zwaarder. Als je nu 100 fps haalt op 1080p, dan mag je in je handen wrijven als je op 1440p nog 70 fps haalt.
Ik ga vanavond even wat games proberen (Sims 4, Anno 1800, Cities, Total War & Planet Coaster/Zoo). Ik zal ze op Ultra (waar ik nu op speel), High en Medium spelen en dan het aantal FPS hieronder even neerzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Even het e.e.a. aangezet vanavond.

Voor alle games geldt: Full HD, Ultra (hoogste) settings, tenzij anders aangegeven:

Anno 1800:
High Ultra +/- 30 FPS
Very High: +/- 50-60 FPS
High: 50-60FPS

Sims 4:
180 FPS - stabiel.

Cities Skylines:
30 FPS - stabiel. Wellicht soms 29, maar verder een constante 30.

Total War Shogun 2:
60 FPS stabiel.

Planet Coaster/Zoo:
30 - 50 FPS zat redelijk hoog, bij vrij 'snel' over de map heen gaan zakte het wat in, als ook waar het erg 'druk' was op het scherm.

Nu moet ik er wel bij zeggen, dat alle games redelijk soepel tot soepel oogden. De FPS-dips zaten vooral in snel in/uitzoomen of in snelheid 'over de map' heen gaan. Ben ik gewoon 'rustig' aan het spelen, dan zaten de FPS altijd vrij hoog. Ga ik echt 'testen', dan ervaar ik dus ook de dips tot 25-30 met alle toeters & bellen aan op de hoogste settings. Maar 'normaal' en op z'n hoogst zo rond de 50-60.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Een upgrade naar 1440p / 144+ hz (evt. op 1080p) mogelijk? Of het gewoon bij FHD houden?

[ Voor 12% gewijzigd door Xearox op 05-08-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Inmiddels heb ik 'n scherm gekocht (puur even om te proberen wat mijn PC wel/niet trekt) en het is me zeer positief bevallen moet ik zeggen. De games die ik speel gaan allemaal zeer soepel.

Nu las ik hier en daar wat over IPS bleeding/glow. Ik heb werkelijk geen idee of deze monitor er last van heeft.. Het lijkt mee te vallen, maar dat is dan ook het oog van een leek. Nu ik overweeg om deze monitor te houden heb ik wat foto's gemaakt van de monitor, in het donker, met een donker scherm. Zou een van jullie ogen kunnen zien of hier sprake is van bleeding/glow en of deze beter terug kan? Of dat dit juist een 'goed' geval is..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IH182A_2KjcvdoA_oT4cfuaGX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1qtqVliQpCNPQ1kQQ2Jmhkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx6-gshGAvGmJX3gXiFMVe5Hlok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLgwyJkSnpsPZRlsFdvpgGPt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRPSovyrMESI--WuizRE-9EBUW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyPxDkNWGtG7zlzeKrd7qr61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_7U9XFqVWLp7-KlYPnTmr1Hz4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXXq8oHKYLRs8XTsB0k7mZ2e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Xearox op 06-08-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
1. Je noemt 5 spellen, waarvan er 4 amper tot niet de 60 fps halen op 1080p. 1440p is alleen maar zwaarder, dus een 1440p met 144Hz kopen heeft echt totaaaaaaaaaal geen zin, als je niet ook je pc gaat upgraden. Zonde van je geld. Kan je net zo goed een 1440p-scherm met 60Hz kopen.

2. Als jij het scherm er prima uit vindt zien, dan is het goed, toch? Lekker boeiend of er wel of geen IPS glow of iets anders te zien is. Als jij er geen last van hebt, is er geen probleem.

Snap niet helemaal waarom je 'zomaar' een monitor hebt gekocht, die ook nog eens vrijwel even duur is als het scherm wat je aan het overwogen was? Ga je deze dan sowieso omruilen..?

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 06-08-2020 20:29 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Hahn schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:24:
1. Je noemt 5 spellen, waarvan er 4 amper tot niet de 60 fps halen op 1080p. 1440p is alleen maar zwaarder, dus een 1440p met 144Hz kopen heeft echt totaaaaaaaaaal geen zin, als je niet ook je pc gaat upgraden. Zonde van je geld. Kan je net zo goed een 1440p-scherm met 60Hz kopen.

2. Als jij het scherm er prima uit vindt zien, dan is het goed, toch? Lekker boeiend of er wel of geen IPS glow of iets anders te zien is. Als jij er geen last van hebt, is er geen probleem.

Snap niet helemaal waarom je 'zomaar' een monitor hebt gekocht, die ook nog eens vrijwel even duur is als het scherm wat je aan het overwogen was? Ga je deze dan sowieso omruilen..?
1. Check, duidelijk verhaal! Ik ervaar dat nu ook, maar toch lijken ze soepeler te lopen dan op mijn oorspronkelijke monitor? Kan dit wellicht te maken hebben met G-Sync dan wel wel met 144hz? Het lijkt allemaal 'smoother' te gaan dan met mijn oude monitor?

2. Dit scherm was inderdaad puur om te kijken hoe mijn PC de 1440p/144hz trekt, niet om 'm te houden. Deze zal dus hoogstwaarschijnlijk weer terug gaan naar de winkel, waarna ik de Dell via internet koop, aangezien die voor mij 120 euro goedkoper is én betere eigenschappen lijkt te hebben dan deze(?). (Ik heb nu het scherm gekocht dat ik oorspronkelijk aan het overwegen was, maar dus wel een flinke smak meer kost). Maar wellicht.. om het mezelf makkelijk te maken.. dat ik deze toch houd..

3. Helemaal mee eens!

[ Voor 3% gewijzigd door Xearox op 06-08-2020 20:36 ]

Pagina: 1