Nieuwe laptop wordt veel te warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09-2020
Mijn vraag
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe laptop gekocht, en deze maakt aanzienlijk snel hoge temperaturen aan. Ik wou een spel (Paladins) proberen (omdat het kan). Maar zodra ik het nog maar open behaald mijn laptop 80 graden. In normale modus rond de 60 graden. Ik zou graag willen weten of dit normaal is. Want ik maak me toch zorgen om de levensduur. Ik weet dat een laptop warm kan worden, maar toch zou ik het liefst de laptop niet beschadigen op lange termijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Asus Zenbook Flip 15
Processor: Intel Core i7-10510U
RAM: 16G
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 Max-Q

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik durf namelijk nog niet teveel te doen aangezien ik eerst zeker wil zijn of er iets abnormaal aan de gang is. Is er een programma of dergelijke die mijn processor kan besturen eventueel?

Ik heb de laptop gekocht voor mijn studies, om te tekenen in 3D en dergelijke. Niet om te gamen, dus als het niet geschikt is dan begrijp ik dit.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Soufia op 07-08-2020 07:14)

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 15:09
Beste advies is om je niet druk te maken, er is niets aan de hand! Als je dat accepteert maakt het misschien ook makkelijker om in het hoe en wat te verdiepen. Er is namelijk geen fix voor een niet bestaand probleem. Een laptop is compact, weinig airflow en een stevige CPU en GPU worden nu eenmaal warm, en dat is niet erg.

Het progrenamma dat ze in die review gebruiken om de CPU en GPU te stressen is furmark.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:14
Wat is er precies 80 graden? De CPU of de GPU of de behuizing? Hoe meet je dit?

80 graden is niet heel warm voor een laptop, mijn cpu in een macbook word ook 90 graden.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
RetroHead schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:16:
Wat is er precies 80 graden? De CPU of de GPU of de behuizing? Hoe meet je dit?

80 graden is niet heel warm voor een laptop, mijn cpu in een macbook word ook 90 graden.
Oh excuseer, vergeten te vermelden

De CPU, dit heb ik gemeten met Speccy. Vervolgens nog eens met Intel XTU.

Ik dacht dat dat veel te warm was voor maar 1 spel nog maar op te starten. Kan er dan geen schade zijn als dit langdurig gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:14
Ik heb zelf toevallig deze week ook voor het eerst Speccy getest en deze geeft wel een foutieve informatie. Kun je ook met een ander programma de temperaturen nakijken of deze gelijk zijn?

De CPU in een laptop zal altijd warmer worden dan bij een desktop, gezien het koelvermogen kleiner is. Vanaf 90 graden zou ik me pas zorgen gaan maken.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
RetroHead schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:24:
Ik heb zelf toevallig deze week ook voor het eerst Speccy getest en deze geeft wel een foutieve informatie. Kun je ook met een ander programma de temperaturen nakijken of deze gelijk zijn?

De CPU in een laptop zal altijd warmer worden dan bij een desktop, gezien het koelvermogen kleiner is. Vanaf 90 graden zou ik me pas zorgen gaan maken.
Ja heb het daarna met Intel XTU getest, kwam ook ongeveer op hetzelfde uit.

Toch zie ik op meerdere forums en sites dat 80 graden toch aan de hoge kant is, ook vandaar de bezorgdheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Je kan vergelijken met andere reviews. In de volgende review maken ze gebruik van de tools furmark, HWInf, GPU-z CPU-z:

https://www.notebookcheck...nt-creators.458933.0.html

Lijkt me een goede uitgangssituatie om te bepalen of er iets mis is. Ik zie daar in de screenshots ook staan onder load: GPU +/- 80 en CPU +/-80.

Lenovo i7-9750/quadro T2000 werklaptop met VM's en docker doet hier momenteel 73 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door mcsluis op 05-08-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Tjuction van i7-10510U is 100 graden dus 80 graden zou moeten kunnen. En 80 graden voor een gamelaptop is geen uitzondering, eerder regelmaat. De GPU alleen al trekt max 75 watt (standaard 1050TI versie) en als je dat in een kleine behuizing gaat stoppen, krijgt je laptop het best zwaar.

En geloof me, met de voorspelde temperaturen voor aankomende dagen (hittegolf!) word het enkel erger...

[ Voor 15% gewijzigd door ChojinZ op 05-08-2020 15:44 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:49

Liberteh

All your base belong to me

Als je zo'n dikke videokaart hebt dat je normaal kan gamen op een laptop dan moet je niet raar op kijken als deze goed heet wordt. Da's mijn ervaring met het spelen van GTA 5 op een HP Elitebook 8700W

Deze was al 2e hands toen ik hem kreeg en de vele dagen super warm heeft hem nooit kapot gemaakt. Volgens mij wordt hij nog altijd dagelijks gebruikt door een goede vriendin van mij.

[ Voor 31% gewijzigd door Liberteh op 05-08-2020 15:40 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 14:43

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

80 graden is voor een laptop (bij zware belasting) heel normaal. Het is immers allemaal wat kleiner dus het kan zijn warmte niet zo efficiënt kwijt als bij een desktop.

Pas vanaf ruim 90 graden zou ik me wat meer zorgen gaan maken.

Dus don't worry, 80 graden is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
Oke dit heeft het wel wat duidelijker voor me gemaakt!
Zijn er toch geen hulpmiddelen om het toch eventueel wat minder warm te krijgen, alle beetjes helpen denk ik dan 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
mcsluis schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:28:
Je kan vergelijken met andere reviews. In de volgende review maken ze gebruik van de tools furmark, HWInf, GPU-z CPU-z:

Lijkt me een goede uitgangssituatie om te bepalen of er iets mis is. Ik zie daar in de screenshots ook staan onder load: GPU +/- 80 en CPU +/-80.

Lenovo i7-9750/quadro T2000 werklaptop met VM's en docker doet hier momenteel 73 graden.
Dit zal ik proberen wanneer ik kan, momenteel nog aan het werken 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Soufia schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:50:
Zijn er toch geen hulpmiddelen om het toch eventueel wat minder warm te krijgen
YouTube: Best Laptop Cooling Pad in 2019 - Top 6 Laptop Cooling Pads Review (Enkel als zet in de goede richting)

[ Voor 5% gewijzigd door mcsluis op 05-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
mcsluis schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:28:

Wat wilt dit zeggen? Er staat dat ze ongeveer 40 graden halen tijdens een game. Waarom heb ik dit niet? Of kan je dat niet vergelijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNXMyvX4Phn_jJHGsGIWXK1AYgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEpUGBmdvSHeZ429qxYglRKu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Soufia schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Wat wilt dit zeggen? Er staat dat ze ongeveer 40 graden halen tijdens een game. Waarom heb ik dit niet? Of kan je dat niet vergelijken
[Afbeelding]
Dat is 40 graden aan de buitenkant, dus wat je voelt als je je hand erop legt ;)

Dat zegt niks over de CPU en videokaart aan de binnenkant.

Draai een stresstest, monitor de temperaturen en rapporteer terug. Zonder een langdurige test weet je niet zeker of het alleen pieken zijn i.v.m. de turbo snelheden van je proc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
nelizmastr schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Dat is 40 graden aan de buitenkant, dus wat je voelt als je je hand erop legt ;)

Dat zegt niks over de CPU en videokaart aan de binnenkant.

Draai een stresstest, monitor de temperaturen en rapporteer terug. Zonder een langdurige test weet je niet zeker of het alleen pieken zijn i.v.m. de turbo snelheden van je proc.
Met welk programma moet ik dan een stresstest draaien? En dan kan mijn laptop toch uitvallen klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Soufia schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:50:
Zijn er toch geen hulpmiddelen om het toch eventueel wat minder warm te krijgen, alle beetjes helpen denk ik dan ??
Als je niet (altijd) de maximale CPU snelheid nodig hebt kan je de Turbo Boost functie uit zetten/beperken bij de energie-instellingen door het aanpassen van de maximum processorstate. Dat kan dan de warmteontwikkeling en bijkomende fan noise aanzienlijk terugdringen. Ook spaar je dan op het accu gebruik. Of je dan nog voldoende processor kracht overhoud om de laptop nog prettig te gebruiken moet je dus uitproberen.
Je kan eenvoudig een aangepast energieprofiel daarvoor aanmaken.
Tautvidas Sipavicius: Disabling Intel Turbo Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soufia
The_Doman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Als je niet (altijd) de maximale CPU snelheid nodig hebt kan je de Turbo Boost functie uit zetten/beperken bij de energie-instellingen door het aanpassen van de maximum processorstate. Dat kan dan de warmteontwikkeling en bijkomende fan noise aanzienlijk terugdringen. Ook spaar je dan op het accu gebruik. Of je dan nog voldoende processor kracht overhoud om de laptop nog prettig te gebruiken moet je dus uitproberen.
Je kan eenvoudig een aangepast energieprofiel daarvoor aanmaken.
Tautvidas Sipavicius: Disabling Intel Turbo Boost
Ik heb deze opties niet in mijn instellingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Soufia schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:49:
Ik heb deze opties niet in mijn instellingen staan.
De extra energie schema instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uhfp7BG.jpg

Hier staan ook nog wat andere opties wat betreft dit onderwerp.
Geeks3d: How to Disable Intel Turbo Boost Technology (on a notebook)
Vooral deze optie is zeer interessant:
2.4 – Advanced Power Management Settings – The Return!
Met een registerwijziging is er een extra optie beschikbaar voor de instellingen van de Turbo Boost mode.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Beste advies is om je niet druk te maken, er is niets aan de hand! Als je dat accepteert maakt het misschien ook makkelijker om in het hoe en wat te verdiepen. Er is namelijk geen fix voor een niet bestaand probleem. Een laptop is compact, weinig airflow en een stevige CPU en GPU worden nu eenmaal warm, en dat is niet erg.

Het progrenamma dat ze in die review gebruiken om de CPU en GPU te stressen is furmark.
Pagina: 1