Ik wil een nieuwe pc bouwen, met oude componenten uit mijn pc die ik nu gebruik. Ik wil een AMD ryzen 2700x, samen met een Asus ROG STRIX B450-F. Ik heb nog een voeding van 500W. Maar is dat genoeg of moet ik een 750 W halen?
Dat ligt er heel erg aan wat voor 500W voeding het is. Als 'ie van bv. MS-Tech o.i.d. is zou ik een nieuwe kopen.
Welke voeding heb je precies?
Welke voeding heb je precies?
misschien en nee.
ook al vermeld je niet welke videokaart er in komt, ik verwacht niet dat het systeem meer dan 300W gaat verstoken. (~75 cpu, 100-200 GPU, beetje overhead).
750W is dus overkill.
Ik doe overigens geen uitspraken of je huidige voeding voldoende is, daarvoor moet je specifieker zijn.
Merk, type, leeftijd.
ook al vermeld je niet welke videokaart er in komt, ik verwacht niet dat het systeem meer dan 300W gaat verstoken. (~75 cpu, 100-200 GPU, beetje overhead).
750W is dus overkill.
Ik doe overigens geen uitspraken of je huidige voeding voldoende is, daarvoor moet je specifieker zijn.
Merk, type, leeftijd.
i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000
oh ja sorry, tis warm hier!ik heb een Ge Force 1050 ti, mijn voeding is een intertech SL-500A.
ik heb er overigens nu een amd athlon x4 en dus die 1050 ti in zitten, moederbord is een Gigabyte GA-320M-S2H. (voor als dat van belang is...)
ik heb er overigens nu een amd athlon x4 en dus die 1050 ti in zitten, moederbord is een Gigabyte GA-320M-S2H. (voor als dat van belang is...)
Dat soort voedingen kan je beter heel ver vandaan blijven, zowel figuurlijk als fysiek.
Voor een 2700X en een leuke videokaart heb je meestal niet meer dan 350W nodig, dus neem een goede 500/550W PSU en het zit wel snor.
Voorbeeldjes:
pricewatch: Seasonic Focus GX-550
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
Zijn ook nog zat andere goede voedingen, maar daar weten andere Tweakers meer vanaf dan ik.
Voor een 2700X en een leuke videokaart heb je meestal niet meer dan 350W nodig, dus neem een goede 500/550W PSU en het zit wel snor.
Voorbeeldjes:
pricewatch: Seasonic Focus GX-550
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
Zijn ook nog zat andere goede voedingen, maar daar weten andere Tweakers meer vanaf dan ik.
Slecht ding die je niet met nieuwe hardware wil gebruiken.kayden033 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:58:
mijn voeding is een intertech SL-500A.
Systeem van 2700X met GTX 1050 Ti zit op 200w max zo'n beetje. Neem een fatsoenlijke 450w zoals pricewatch: BitFenix Formula Gold 450Wik heb er overigens nu een amd athlon x4 en dus die 1050 ti in zitten, moederbord is een Gigabyte GA-320M-S2H. (voor als dat van belang is...)
De 2700X zou ik niet willen adviseren, neem de 3600. Goedkoper, singelcore sneller, multicore maar nipt langzamer en veel efficienter.
Een 2700X op een super goedkoop bord is vragen om problemen. Blijf bij 65W processoren. De 2600 en 3600 zijn dan betere opties.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Uszka, kan ik dan ook een nieuwe cooler eropzetten? dus de ryzen 3600 alleen dan met een wraith prism cooler? Ik wil namelijk een RGB pc bouwen....
kan ik er dan bv een wraith prism cooler opzetten? ik ben namelijk bezig voor een RGB build....Uszka schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:13:
[...]
Slecht ding die je niet met nieuwe hardware wil gebruiken.
[...]
Systeem van 2700X met GTX 1050 Ti zit op 200w max zo'n beetje. Neem een fatsoenlijke 450w zoals pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
De 2700X zou ik niet willen adviseren, neem de 3600. Goedkoper, singelcore sneller, multicore maar nipt langzamer en veel efficienter.
Ja. Alle coolers die op een am4 slot passen kunnen erop.
Qua koel houden kijk je naar max koel vermogen.
Een wraith prism kan makkelijk de r5 3600 aan, maar zal meer geluid maken dan een aftermarket koeler van 2 a 3 tientjes. (Wel stiller dan de stock r5 koeler)
Een wraith prism kan makkelijk de r5 3600 aan, maar zal meer geluid maken dan een aftermarket koeler van 2 a 3 tientjes. (Wel stiller dan de stock r5 koeler)
[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 06-08-2020 10:31 ]
Hoezo zou deze meer geluid maken dan? sorry, ik ben nieuw in deze wereld.....99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:30:
Ja. Alle coolers die op een am4 slot passen kunnen erop.
Een 2700x wordt warmer dan een 3600. De koeler moet die warmte dus afvoeren en om dat te doen gaat de ventilator draaien.
Sommige koelers doen dit nu eenmaal efficienter en stiller dan anderen.
Aangezien je de wraith prism er gratis bijkrijgt, kun je er van uit gaan dat deze niet het beste is wat verkrijgbaar is. Om die reden zijn aftermarket koelers vaak stiller.
Aangezien je de wraith prism er gratis bijkrijgt, kun je er van uit gaan dat deze niet het beste is wat verkrijgbaar is. Om die reden zijn aftermarket koelers vaak stiller.
i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000
oh zo, maar dus een 3600 met de wraith prism maakt meer herrie dan wat voor koeler dan ook?shadvet schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:36:
Een 2700x wordt warmer dan een 3600. De koeler moet die warmte dus afvoeren en om dat te doen gaat de ventilator draaien.
nee, er bestaan koelers die nog meer lawaai maken.
https://tweakers.net/processorkoeling/vergelijken/ kan je zien hoeveel max db ze produceren, bij welke warmte productie.
r5 heeft een 65 W thermal design (dus zoveel moet de cpu koeler afvoeren)
bijvoorbeeld een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition :
26 dB bij 150 Watt, dus voor 65 W +- 65*26/150= 11.5 dB
https://tweakers.net/processorkoeling/vergelijken/ kan je zien hoeveel max db ze produceren, bij welke warmte productie.
r5 heeft een 65 W thermal design (dus zoveel moet de cpu koeler afvoeren)
bijvoorbeeld een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition :
26 dB bij 150 Watt, dus voor 65 W +- 65*26/150= 11.5 dB
[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 06-08-2020 10:42 ]
Heb je een voorbeeld, wat het beste is qua prijs kwaliteit( dus hoe minder db hoe beter ) verhouding?99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:40:
nee, er bestaan koelers die nog meer lawaai maken.
excuses de link was niet zo handig:
https://tweakers.net/proc...IKkvMAapTMjQwMTVWiq2trQUA
hoe lager TDP / geluid hoe beter.
https://tweakers.net/proc...IKkvMAapTMjQwMTVWiq2trQUA
hoe lager TDP / geluid hoe beter.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
als voorbeeld, de wraith prism is 140 TDP met 62 dB, dus bij 65 Watt 65*62/140= 29 dB
Dit slaat echt helemaal nergens op.99ruud99 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:11:
als voorbeeld, de wraith prism is 140 TDP met 62 dB, dus bij 65 Watt 65*62/140= 29 dB
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
welk deel van de opmerking?
het deel van 140 TDP?
het deel van 62 dB bij volle kracht?
of het deel waar ik een lineaire lijn maak van wat waarschijnlijk niet een perfect lineair verband is.
het deel van 140 TDP?
het deel van 62 dB bij volle kracht?
of het deel waar ik een lineaire lijn maak van wat waarschijnlijk niet een perfect lineair verband is.
Al die dingen en meer.
Intel en AMD geven TDP al anders weer, daarmee weet je dus ook niet welke de fabrikant van de koeler aanhoudt, misschien pakt die ook wel weer een andere methode. Je kunt dus al niet rekenen met TDP.
Vervolgens pak je het aantal dB, maar daar gebruikt letterlijk iedereen een andere meetmethode voor. Omdat je volledig afhankelijk bent van de afstand naar de bron, de ruimte waarin je meet en de apparatuur welke je gebruikt. Al dit heeft van invloed op het aantal dB. Kijken naar het aantal dB bij een product is daarmee dus volledig nutteloos.
Dan zit je er ook nog mee dat dB een logaritmische schaal is, waarbij 3dB een verdubbeling van de geluidsproductie is. Maar waarbij 10dB ongeveer dubbel zo luid klinkt voor een mens. Jij gebruikt echter gewoon een lineaire schaal voor dB's, wat sowieso al niet werkt.
Of te wel je hebt een niet kloppende rekenmethode bedacht met cijfers waar je al niet eens mee kunt rekenen.
Intel en AMD geven TDP al anders weer, daarmee weet je dus ook niet welke de fabrikant van de koeler aanhoudt, misschien pakt die ook wel weer een andere methode. Je kunt dus al niet rekenen met TDP.
Vervolgens pak je het aantal dB, maar daar gebruikt letterlijk iedereen een andere meetmethode voor. Omdat je volledig afhankelijk bent van de afstand naar de bron, de ruimte waarin je meet en de apparatuur welke je gebruikt. Al dit heeft van invloed op het aantal dB. Kijken naar het aantal dB bij een product is daarmee dus volledig nutteloos.
Dan zit je er ook nog mee dat dB een logaritmische schaal is, waarbij 3dB een verdubbeling van de geluidsproductie is. Maar waarbij 10dB ongeveer dubbel zo luid klinkt voor een mens. Jij gebruikt echter gewoon een lineaire schaal voor dB's, wat sowieso al niet werkt.
Of te wel je hebt een niet kloppende rekenmethode bedacht met cijfers waar je al niet eens mee kunt rekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 06-08-2020 11:41 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik pak de TDP die AMD had gegegeven, en de dB niveaus jat ik van hwi
de dB schaal is logaritmisch, maar dat is de geluidsproductie door wrijving ook. Dus wat dat betreft zouden die verbanden weer richting lineair worden getrokken... (was ooit een natuurkunde practicum, maar dan met een bureau-ventilator van de action, maar nam aan dat dit dan ook op kleinere schaal toe te passen is).
de dB schaal is logaritmisch, maar dat is de geluidsproductie door wrijving ook. Dus wat dat betreft zouden die verbanden weer richting lineair worden getrokken... (was ooit een natuurkunde practicum, maar dan met een bureau-ventilator van de action, maar nam aan dat dit dan ook op kleinere schaal toe te passen is).
En waar heb je je omgevingstemperatuur gelaten? Dit is van grote invloed omdat hoe groter het verschil tussen warm/koud hoe makkelijker en groter het koelvermogen is.
Maar dat geld voor elke koeler, dus heb ik even buiten beschouwing gelaten...
help! ik snap er steeds minder van😂..... Maar ik zal t es even op men gemakje gaan lezen, bedankt voor de hulp iig allemaal!!!!!
Pagina: 1