Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiden zonnepanelen op ongebruikte tracker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11 11:20
Ik zoek iemand met verstand van (Growatt-)omvormers die zegt dat ik niet gek ben. 8)7

We hebben hier op zolder een 4 jaar oude Growatt 4200-MTL omvormer hangen, die dus 4200W zou moeten aankunnen. In die omvormer zitten twee trackers.

Aan 1 tracker hangt nu een string met ongeveer 3100Wp aan panelen (12 * 260Wp), en er is nog ruimte op het dak en sinds kort een laadpaal, dus ik zou graag zo'n 1100 Wp aan panelen aan de andere tracker willen laten bijplaatsen.

Dit gevraagd bij de oorspronkelijke leverancier, en die kwam met een moeilijk verhaal dat dit niet zou kunnen omdat je identieke panelen op de tweede tracker zou moeten hebben (en die oude panelen zijn natuurlijk ook niet meer nieuw leverbaar dus dat gaat niet lukken).

Dat is toch onzin? |:( Die trackers zijn toch onafhankelijk van elkaar mag ik hopen?

Het enige probleem wat ik in de datasheet van de omvormer kan vinden is dat de opstartspanning 150V is - wat lastig kan zijn als ik er maar 4 panelen bij prik. Eventueel kan ik natuurlijk ook meer nieuwe panelen op die tracker hangen, maar dan moeten er een paar oude weg want anders ga je over de max capaciteit van de omvormer heen. Misschien niet eens zo'n gek idee.

Of alternatief: de spanning/stroom van een paneel zijn toch in principe een functie van het aantal cellen en het type cel? Dus als ik ergens een setje 260Wp poly panelen kan vinden, dan kunnen die toch ook prima in serie met de huidige panelen? Of is dat te simpel gedacht?

Alle reacties

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Wat de leverancier waarschijnlijk bedoelt is dat je in de zelfde string niet extra panelen kan hangen, maar op de tweede tracker kunnen prima extra panelen. Zeker als die panelen in een andere hoek staan kun je er zelfs nog veel meer op leggen dan die 1100 Wp die je nu in gedachten hebt. Lees het tweede deel van dit bericht van @migjes maar.

Ik heb 7680 Wp verdeeld op Oost-West op een Growatt 5000 MTL-S omvormer.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:39
De handleiding van de Growatt geeft 4800W voor de Max. recommended PV power. Daar kan je vaak ook nog wel overheen, maar dan top je sneller af en gaat je rendement iets omlaag. Dat is echter maar een paar procent per jaar als je het niet te gek maakt, dus je kan waarschijnlijk zonder problemen 2000+ Wp op je tweede tracker zetten. Met oost-west kan er nog een stuk meer bij zoals @Ep Woody al aangeeft.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Er kunnen geen 4 panelen bij in de string van 12, dan wordt het DC voltage te hoog.

Ik denk ook dat 4 normale panelen op een eigen tracker een net iets te laag DC voltage geeft voor deze omvormer.

Daarvoor bestaan panelen met hoog voltage
https://www.winkelman-zon...n-p/51646/?display=detail

Per stuk wel iets duurder maar als je er maar 4 wilt vallen de meerkosten hard mee.

Alternatief is een paar oude panelen weg. Of 4 oude panelen zoeken die compatibel zijn en een string maken van 8+8, 7+9 of 6+10.

Maar heb je niet ook nog een ander dak? En deel eens een foto.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11 11:20
Dank voor jullie antwoorden!

Het is gewoon een saaie dakconstructie, een helft op zuid-west, de andere helft op noord-oost, met een helling van ongeveer 45°. Plaatjes van vanavond:

Zuid-West: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PXiOqMRQawtELHdphNU94vHYLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPYs8y8FoZBw2W3hgmmPIQIO.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost (met schoorsteen ongeveer halverwege, en wat hoge bomen aan de overkant van de straat): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cl_Aq_k9lK03sRHinTVdv0EbAFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDKn68IX0N4nKzHMCv13bm1w.jpg?f=fotoalbum_large

Die hoog-voltage panelen klinken wat duur, volgens mij moet je voor het geld van 4 van die dingen ook wel 6 normale kunnen krijgen, en dan kunnen er nog wat van de oude panelen in marktplaats verdwijnen.

Of toch zoeken naar compatibele panelen.. die 260Wp panelen waren niet heel exotisch destijds, dus ze zullen vast wel af en toe beschikbaar zijn.

Panelen op het andere dak voelt nog een beetje raar, maar is ook een idee, de stroomproductie is nu vooral laat in de middag. Het lijkt erop dat 2x3 wel naast die schoorsteen moet passen. (op het andere plaatje zie je het ding nog net boven de nok uitsteken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vPErCS5Wi3qL9INe363M6HE-Gs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FtAqpjv1Q56aa54y5RH06aw1.png?f=user_large

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@_jap_
Wil je van het blauw af of maakt het niet uit? Je kan proberen een vergelijkbaar formaat en poly paneel op te zoeken en die er onder nog 12 stuks doen, die op de andere tracker.
Wil je nog gekker plak je nog 2x12 op het andere vlak en zet je parallel bij op de 2 al aanwezige.

Wordt geen efficiëntie monster met noord oost maar wel goed voor de lader.

Ze zijn er nog wel hoor.
https://www.goedkopezonne...gorie/losse-zonnepanelen/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Full black panelen onder die blauwe leggen vind ik cosmetisch niet zo mooi.

Voor dat dak zou ik dan op zoek gaan naar blauwe Poly panelen.

Maar hoezo wil je er maar 4?
Passen er geen 12 bij op ZW?

Of 9 landscape 72 cells poly van 2 meter lang

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1