[Excel]Doorzoekbare dropbox maken, ander resultaat na select

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-12-2020
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig om scanpasjes te maken in Excel.
Als er een naam geselecteerd wordt, dan komt er een barcode uit rollen in een cel op basis van een specifiek gegeven.

Doel:
Ik wil een doorzoekbare (searchable) dropbox box in Excel maken.
De gebruiker zou dan 1 of meer letters in kunnen typen in een cel en dan kan hij de juiste naam kan selecteren.
Tot zover is dit soort informatie wel te vinden. Na het selecteren van de naam wordt de naam ingevuld.

Echter wil ik dat als de gebruiker een naam selecteert, niet de naam ingevuld wordt in de cel, maar juist een ander gegeven die aan die naam gekoppeld zijn in liefst dezelfde cel.
Eventueel mag de cel met dropdown box ook een andere cel zijn en het resultaat in de daarvoor bestemde cel.

Voorbeeld:
Gebruiker tikt de letter T in cel A2. Er komen 2 namen in de dropbox tevoorschijn (wordt uitgelezen uit de namenkolom D): Theo Huis en Teun Vis.
Aan de naam Theo wil ik het gegeven "1 T. H." koppelen uit cel E1 (zonder de "").
Dan, als Theo gekozen wordt, dient 1 T. H. in de cel ingevuld te worden in plaats van de naam Theo Huis.

In onderstaand voorbeeld is uit een dropdownlist na selecteren van de naam Theo Huis de gekoppelde info uit cel E1 in cel A2 gezet. De gegevens uit kolom D en E plaats ik op een ander tabblad (nu even zo voor de leesbaarheid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2waM4x8hZLlVP0WGTDEubmp92b0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zFaUrmEmdHefs8uORmZjydeh.jpg?f=user_large

Relevante software die ik gebruik:
Bestand wordt gemaakt in Excel 2016. Wordt uitgevoerd in Excel 2013.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Youtube gekeken. Veel searchable dropbox filmpjes, maar niet hoe ik het wil verwezenlijken.
- Edit: Ook op dit forum gekeken natuurlijk.

Ik heb geen kennis van VBA en hoop dat het doel zonder VBA bereikt kan worden.
Indien wel, dan ga ik er mijn best op doen :)

Alvast bedankt voor jullie input :*)

Beste antwoord (via sjonnie100 op 11-08-2020 09:08)

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49

Belindo

β–Ά β”€πŸ”˜β”€β”€β”€β”€β”€β”€β”€ 15:02

Je lijst in je dropdown haalt z'n waardes ergens vandaan. Als je die lijst met namen aanvult met een extra kolom met de 'code', dan kun je in een cel via de dropdown de naam selecteren, en dan vervolgens in een andere cel door middel van een VLOOKUP() of een INDEX()/MATCH() combinatie de code opzoeken aan de hand van de geselecteerde naam.

Coding in the cold; <brrrrr />

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
sjonnie100 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:49:
- Youtube gekeken. Veel searchable dropbox filmpjes, maar niet hoe ik het wil verwezenlijken.
Welke delen kun je dan wel uit de filmpjes overnemen en wat niet?

Het tweede deel van de vraag is het genereren van een uitkomst afhankelijk van wat er in de dropdown is geselecteerd. Door de uitkomst is een andere cel te zetten kom je met VLOOKUP/VERT.ZOEKEN ver genoeg denk ik. Het vervangen van de invoer is volgens mij niet mogelijk zonder iets met VBA te doen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49

Belindo

β–Ά β”€πŸ”˜β”€β”€β”€β”€β”€β”€β”€ 15:02

Je lijst in je dropdown haalt z'n waardes ergens vandaan. Als je die lijst met namen aanvult met een extra kolom met de 'code', dan kun je in een cel via de dropdown de naam selecteren, en dan vervolgens in een andere cel door middel van een VLOOKUP() of een INDEX()/MATCH() combinatie de code opzoeken aan de hand van de geselecteerde naam.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zet inderdaad het bv via dropdown in te vullen veld vooral ergens anders dan A2, buiten het printbereik. En vul A2 aan de hand van die cel via index/match.

edit:of een 'vieze omweg': zet juist in 1 cel "01. T.H. Theo Huis" dus met zoveel spaties dat alles behalve 01 TH buiten beeld valt in een print.

[ Voor 34% gewijzigd door F_J_K op 06-08-2020 10:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjonnie100
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-12-2020
Excuses voor de late reactie.
Met VLOOKUP is het gelukt! Bedankt iedereen voor jullie input. Appreciated :*)