Vragen voorzetwand isolatie op eerste verdieping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
Ik ben bezig met het verbouwen van de eerste verdieping en zolder van een jaren 30 woning. Hiervoor hebben wij alle tussenwanden verwijderd en de bedoeling is om het volledig opnieuw op te bouwen. Het dak wordt van buitenaf geïsoleerd met Renopir platen met een RD waarde van 5,5. De spouw is gevuld met (ik neem aan) wol, door de vorige bewoners. Zelf vind ik deze isolatie te weinig en wil graag voorzetwanden plaatsen. Hiervoor neig ik naar pir (7cm) platen met fermacell om niet te veel ruimte in te leveren.

De huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnGBFLrxIhbZIlWvzoDCz0p3V54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulpsfArAUnUHyg856urGmigC.jpg?f=fotoalbum_large

Over het maken van de voorzetwanden heb ik een aantal vragen.
  • Is het beter om eerst alle tussenwanden te maken en dan de kamers individueel te isoleren? Of kan je beter eerst alle wanen isoleren en dan de tussen wanden plaatsen. Voor beiden valt denk ik wat te zeggen. Geen/minimale onderbrekingen in de isolatie en bij de andere optie kan je de tussenwanden steviger bevestigen.
  • Op de plek waar de zolder vloer begint lopen houten balken waar de zoldervloer op rust. Deze balken zitten 7 naar binnen toe. Ik kan de platen hier niet tegenaan zetten. Ik zie zelf 2 opties. Het isolatie materiaal van de fermacell verwijderen en restante ruimte opvullen en dit over de balk plaatsen. Of een extra stuk hout plaatsen op de bestaande balk en de pir platen hieronder tegenaan laten lopen.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAikYJqUuQuNl_JdUyXtcUHf7v4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0A1vPY9hjU0JWqxmPRWFwCJl.jpg?f=user_large
  • Er komen een aantal stroom+ netwerk leidingen bij de fermacell platen. Die naar zolder gaan. Kan ik deze leidingen Beter achter de pir/fermacell platen door laten gaan en op een bepaald moment volledig door de pir/fermacell gaan of de fermacell invrezen en ter compensatie 2 cm pir extra achter de pir/fermacell platen plaatsen?
  • De aansluiting met het dak en de wand heb ik hieronder schematisch getekend.Het idee is om de grote naden bij de rand van de goot en dak te vullen met pur. Tegen het geluid wil ik glaswol toevoegen in de ruimte tussen het dak en de muur. Moet hiervoor dampwerende folie gebruikt worden? Het geheel wil ik afwerken met pir platen + fermacell. Zijn hier nog verbeteringen mogelijk?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpMrARRiTNxp-sa9LUkpzGwZzDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMN36ziax9A5SfsQCGzKjNFV.jpg?f=fotoalbum_large
  • Bij de badkamer komt het toilet op de buitenmuur. Om ruimte te besparen en een strakke wand te krijgen wil ik het reservoir van het toilet op de stenen muur bevestigen. Dit heeft als nadeel dat ik dit stuk niet kan isoleren. Na mijn mening niet de beste optie, maar ik zie ook geen beter alternatief. Hebben jullie nog ideeën of moet ik dit echt niet willen?
Mochten er nog andere suggesties of tips zijn, dan hoor ik het graag.