Op mijn NUC (BOXNUC8I3BEH2) draai ik (naast diverse zaken in docker als Home Assistant, ESPHome, UniFi controller, Grafana, deCONZ, DSMR, etc.) motionEye (https://github.com/ccrisan/motioneye/wiki) waarin ik een paar camera's heb toegevoegd waarbij voor ééntje motion detection is ingeschakeld. Bij gedetecteerde beweging worden er snapshots gemaakt.
De softwarematige bewegingsdetectie is behoorlijk CPU intensief, ook voor mijn i3 NUC. Ook het bekijken van de overzichtspagina met twee camera streams doet de CPU load flink stijgen. Mogelijk doet motionEye dat niet erg efficiënt.
Daarbij bevalt motionEye op zich prima, maar is het o.a. wat beperkt in het terug zien/zoeken van snapshots wat me doet rondkijken naar een wat robuuster alternatief.
Opties die ik voor mezelf zie:
De softwarematige bewegingsdetectie is behoorlijk CPU intensief, ook voor mijn i3 NUC. Ook het bekijken van de overzichtspagina met twee camera streams doet de CPU load flink stijgen. Mogelijk doet motionEye dat niet erg efficiënt.
Daarbij bevalt motionEye op zich prima, maar is het o.a. wat beperkt in het terug zien/zoeken van snapshots wat me doet rondkijken naar een wat robuuster alternatief.
Opties die ik voor mezelf zie:
- Andere softwarematige NVR op de NUC:
Hier vind ik echter geen écht goed alternatief welke op Linux of als docker draait. Blue Iris wordt vaak geroemd, maar draait enkel op Windows. Over o.a. Zoneminder lees ik veel negatieve ervaringen. - UniFi Protect (op een UniFi Cloud Key Gen2 Plus, UniFi NVR of Dream Machine Pro):
Zelf ben ik fan van het UniFi ecosysteem, maar het enkel kunnen koppelen van UniFi camera's is eigenlijk een no go. Onder andere bij mijn 3D printer heb ik een Xiaomi camera die geïntegreerd moet blijven. Die optie lijkt dus ook af te vallen. - Synology Surveillance Station:
Heb op dit moment een Synology NAS staan, wel al een oudje, namelijk een DS211j. Natuurlijk niet geschikt voor Surveillance Station, dat start op de DS211j überhaupt nauwelijks op. Over Synology Surveillance lees ik positieve dingen, nadeel is extra benodigde licenties bij meer dan 2 camera's, maar dat vind ik te overzien. Ik kan echter weinig vinden over de performance van bijvoorbeeld de recente pricewatch: Synology DS220+ wanneer je meerdere camera streams met softwarematige bewegingsdetectie gaat gebruiken.
Voordeel van deze optie is overigens ook dat mijn bejaarde DS211j geupgrade wordt.