720p Panasonic beamer valt uit, advies nieuwe beamer/reparat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10 15:11
Beste medewerkers,

Ik gebruik een aantal jaar een 720p beamer van Panasonic. Het model zal ik vanmiddag in deze post updaten, maar de beamer is van rond 2010/2011.

Het is een tweedehands beamer, door mij drie jaar in gebruik. Na 1,5 jaar viel de beamer na een paar minuten steeds uit, na een of twee keer opnieuw opstarten bleef de beamer het echter de rest van de avond doen. Het is dus geen oververhitting probleem, maar eerder dat de lamp niet snel genoeg warm kan worden.

Tegenwoordig kan ik de beamer een stuk vaker herstarten, maar aan blijven lukt hem helaas niet meer. Ik vermoed dan ook dat de lamp aan vervanging toe is, maar volgens de software van de beamer heeft deze slechts 1000 branduren.

Nu is de lamp nog te bestellen voor rond de 75 euro, echter vraag ik me af of het probleem daadwerkelijk bij de lamp ligt, omdat hij het eerst na een herstart bleef doen. Ook vind ik investeren in een beamer zo oud als deze het eigenlijk niet waard, zeker als een nieuwe lamp het probleem niet op zal lossen.

Ik ben bereid een nieuwe beamer te kopen. Mijn budget ligt rond de €500. Tweedehands is een optie, hoewel ik de volgende twee beamer ook wel zie zitten:

- Optoma HD144X
- Epson EH-TW650

De projectieafstand is een meter of 5, mijn projectiescherm kan tot maximaal 80 inch (16:9). Mijn vorige beamer was precies groot genoeg, nog wat verder en de projectie was te groot geweest voor het scherm. Denken jullie dat dit hier ook haalbaar is?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:57

Major_ton

Shoot!

Wat het probleem met je huidige beamer is durf ik niet te zeggen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het de lamp is. Als je een nieuwe beamer aanschaft kijk dan goed naar de throw ratio. 5 meter afstand voor een 80" scherm is wat ver tegenwoordig. Tevens verlies je zo flink wat licht, dus mogelijk kan je kijken naar opties om de beamer wat dichterbij te plaatsen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
Major_ton schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:48:
Wat het probleem met je huidige beamer is durf ik niet te zeggen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het de lamp is. Als je een nieuwe beamer aanschaft kijk dan goed naar de throw ratio. 5 meter afstand voor een 80" scherm is wat ver tegenwoordig. Tevens verlies je zo flink wat licht, dus mogelijk kan je kijken naar opties om de beamer wat dichterbij te plaatsen.
Dankje voor de snelle reactie. De beamer dichterbij plaatsen is wel een beetje lastig, kabels etc zitten al in de muur. Ik zal vanmiddag opmeten of een groter doek zou passen, dan is dat eventueel nog een optie.

Volgens de throw ratio zou ik met de Optoma tot ongeveer 3 meter kunnen projecteren om het beeld te vullen. Dat is wel de afstand van mijn bank, dus dat zou misschien nog kunnen lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Miketweaks op 05-08-2020 09:15 . Reden: Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
Als iemand nog een idee heeft wat het probleem met de huidige beamer zou kunnen zijn hoor ik het trouwens graag (:

De beamer start op, blijft tussen de 2 en 5 minuten aan. De stroom wordt niet afgesloten, maar de lamp gaat wel uit. Beamer gaat in stand-by modus, en is enkel op te starten door de stroom af te sluiten en weer in te schakelen.

De beamer is dus niet met de knop om hem uit stand-by modus te halen in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-10 20:32
De manier waarop je het omschrijft lijkt op het probleem wat ik bij mijn vorige beamer had toen de lamp versleten was. Bij het plaatsen van een nieuwe lamp werkte hij gewoon weer.
Wel moet je dan de teller resetten; als je dat niet doet heb je kans dat hij weer in de safe mode schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BintjeBieslook
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-08-2022
Hoi Mike,

Ik heb een zelfde probleem met mijn panasonic beamer. Ik ben benieuwd of je het probleem hebt weten te verhelpen of dat je voor een nieuwe beamer bent gegaan.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
BintjeBieslook schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:26:
Hoi Mike,

Ik heb een zelfde probleem met mijn panasonic beamer. Ik ben benieuwd of je het probleem hebt weten te verhelpen of dat je voor een nieuwe beamer bent gegaan.

Groet,
Hey,

Ik heb het probleem weten te verhelpen ja. Er zit een klein veertje in de beamer die denk ik een kleuren filter aan stuurt om heen en weer te klappen. Deze moet goed geolied zijn, anders loopt hij vast en valt de beamer uit. Vandaar ook dat de beamer het wel doet na een paar keer herstarten, dan is de olie warm en uitgezet.

Een beetje wd40 op een watten staafje smeren en daarmee het veertje insmeren deed het voor mij. Ik ben nu niet thuis, maar moet binnenkort weer even opnieuw olieen, hij heeft het toch ruim een jaar gedaan zonder enkel probleem. Hier een video waar iemand het voordoet: https://youtu.be/6jGwB05_gdk

Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BintjeBieslook
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-08-2022
Hoi Mike,

Dank je wel voor je reactie. Het was helaas niet het probleem van mijn beamer. De automatic-iris liep soepel heen en weer.
Pagina: 1