[Excel] inhoud aanpassen afh. van de vulling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebokslag
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-02-2021
Mijn vraag
.Op tabblad adressenbestand staan in kolom C2 tot C150 voorletters en in kolom E2 tot E150 staan namen
op tabblad formulierreacties staan in kolom D voorletters en in kolom F namen,
in kolom G staat "ja" of "nee",
in kolom H staat "ja" of "nee"
in kolom I staat "ja" of "nee"
in kolom J een naam of niets.

Als naam en voorletters in formulierreacties overeenkomen met voorletters en naam in adressenbestand dan
moet in het adressenbestand op de regel van die naam
in kolom I een "1" geplaatst worden als in het blad Formulierreacties in kolom H "nee" staat.
anders een "2" in kolom J
staat er in kolom J in het tabblad Formulierreactie een naam dan moet deze naam overgebracht worden naar
kolom K in het adressenbestand

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
renebokslag schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:43:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
En net de belangrijkste sla je over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Ga eens aan de slag met IF() of ALS() en met VLOOKUP() of VERT.ZOEKEN(). Daarmee moet dit vast wel lukken ;)

Oh, en nog een tip: je wil niet los op voorletters en achternaam zoeken, maar op de combinatie. Dus maak op beide sheets een hulpkolom waarin je de voorletters en achternaam samenvoegt en ga daar mee aan de slag. Gebruik de &-operator of CONCATENATE() danwel TEKST.SAMENVOEGEN() (die laatste twee zijn een gokje, ik gebruik altijd de &) :)

[ Voor 61% gewijzigd door Reptile209 op 04-08-2020 23:08 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Je hebt voor de 1e de formule vert.zoeken / Vlookup nodig
In het argument van de formule gebruik je dan IF/ALS en EN/AND om de naam en voorletters te vergelijken. En in je output zet je "J";"N"

De 2e is wat lastiger...
Je zou op dezelfde manier kunnen kijken of een naam al bestaat. maar die dan automatisch toevoegen, dat zou mij ook een paar uur werk kosten om uit te zoeken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Welkom!

Ik zal niet te moeilijk doen omdat je nieuw bent, maar: er zijn meer mensen die ooit om een excelformule hebben gevraagd :P Dus die topictitel is wat weinig informatief. Ik vul het dus wat aan, probeer ajb voortaan wat concreter te zijn - en inderdaad in de topicstart meteen alles in te vullen incl de eigen gedachten/pogingen.

Zie verder voorgaande tips. Waar loop je vast? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebokslag
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-02-2021
Dank voor alle reacties, maar ik ben een 80 jarige beginner. De adviezen zijn voor mij helaas te globaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

renebokslag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 01:14:
Dank voor alle reacties, maar ik ben een 80 jarige beginner. De adviezen zijn voor mij helaas te globaal.
Het is misschien ook lastig, maar we zijn hier niet de afhaalchinees. Vandaar dat mensen je vooral hints in de juiste richting zullen geven, en geen pasklare oplossing. Dan leer je er wat van, en het voorkomt het blind overnemen van een mega-complexe oplossing die je zelf niet begrijpt en dus niet kunt aanpassen.

Maar je kan echt zelf, met wat eigen inzet, een heel eind komen. Begin even met aan te geven of je Excel in het Nederlands of in het Engels is, dan kunnen mensen je gelijk de juiste namen voor formules geven.

Wanneer je in Excel (ga ik even uit van een Nederlandse versie) in een cell een formule hebt ingetypt, krijg je een 'tooltip' te zien. Daar zit een linkje in verstopt naar de beschrijving van de formule. Dus als je
code:
1
=VERT.ZOEKEN(
hebt ingetypt, dan kan je in de tooltip op VERT.ZOEKEN klikken en kom je op een prachtige pagina met uitleg en voorbeelden terecht. Die kan je gebruiken om het voor je eigen situatie aan te passen.

Ga daar eens mee aan de slag en laat dan concreet weten wat er niet lukt: ik doe A, verwachtte uitkomst B, maar ik krijg C. Ik heb gezocht op Google naar X, maar dat werkt niet want... En dan kunnen we je een stapje verder helpen.

Wat ook helpt, is om eerst eens op een rijtje te zetten (echt in zo klein mogelijke stappen) hoe je dit probleem met de hand zou oplossen. Als je die stappen vervolgens in Excel nadoet (met formules e.d.) dan kom je vaak al tot een werkende oplossing. Misschien niet de meest efficiënte, maar dat maakt niet uit als het werkt voor jouw toepassing.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1