Op vakantie in hittegolf: hoe slaapkamer koel houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:12
Wij gaan volgende week op vakantie (Europarcs resort Limburg) maar ik slaap heel slecht in een warme slaapkamer. Vorig jaar heb ik op een ander park nachten lang bijna niet geslapen vanwege de hitte. Dus om de slaapkamer koel te houden heb ik al zonwerend folie en een ventilator maar hebben jullie nog andere ideeën om de slaapkamer koel te houden?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:26

geerttttt

Manisch positief

Buiten slapen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt heel raar, zeker omdat je een mooi duur bed hebt: neem een zogenaamd "rubber luchtbed" mee om op de slapen. En span daar een fijngeweven katoenen laken over. En ga daar op slapen.

En een recente tip maar misschien niet aan jou besteed; probeer een uurtje of 3 voordat je gaat slapen iets "goed pittigs" te eten. Natuurlijk wel met voldoende drinken maar voor veel mensen zorgt pittig eten in een verandering van de hitte-afvoer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
beginnen aan de buitenkant.hang lakens voor de ramen. (of ze het goed keuren is een 2de)
zet een paar houten platen voor de ramen etc. alles wat er niet via de ramen inkomt hoeft er ook niet uit.

zo,n mobiele koeler met water erin. kan je ook overwegen.alleen of dat nou zo,n geslaagdt plan is vanwege legionella/veteranene ziekte etc. ook is het verhogen van de luchtvochtigheid in zulke huisjes kan weleens leiden tot problemen. (als je het te gek maakt. )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sokken aandoen.

Dat zorgt ervoor dat de hitte naar je voeten gaat, waar dat ie gemakkelijker uitgewisselt kan worden met de lucht, wat jouw een verkoelend effect geeft.

Of ga ergens moderner met AC!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

miciel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:47:
zo,n mobiele koeler met water erin. kan je ook overwegen.alleen of dat nou zo,n geslaagdt plan is vanwege legionella/veteranene ziekte etc. ook is het verhogen van de luchtvochtigheid in zulke huisjes kan weleens leiden tot problemen. (als je het te gek maakt. )
Het probleem is dat deze in NL niet of nauwelijks werken bij warmte vanwege de hoge luchtvochtigheid. Daar komt bij dat waar de meeste mensen last van hebben niet de hitte, maar de hoge luchtvochtigheid is. Waarom? Omdat je lichaam de meeste warmte verliest door te zweten, iets wat slechter en slechter werkt naarmate de luchtvochtigheid toeneemt.

AC is eigenlijk de enige manier om gegarandeerd verkoeling te hebben, maar dat is ook direct vrij duur zowel in aankoop als gebruik. Zonwering is alleen effectief als je deze buiten de ruimte toepast, een paar witte lakens voor de ramen helpt bijvoorbeeld al heel goed. :)

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 05-08-2020 00:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Plantenspuit mee en de lakens klam vochtig spuiten voor de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:18

g0tanks

Moderator CSA
Kan je nog upgraden naar een huisje met airco? :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

desmond schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:00:
En waarom is het altijd zo "warm" in NL? Inderdaad; omdat vocht blijft hangen.

Ik heb liever 45 graden hitte bij 28% luchtvochtigheid dan 30 graden bij 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 17:28
Zag gisternacht op tv bij tellsell wat voorbijkomen soort koeler weet niet of het wel werkt maar kost niet zoveel.

Zie net bij bol voor die Arctic Air cooler voor 27 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Toerq op 05-08-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 15:23

nhanssen

QVL is non-tweakers

zwerfkater schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:13:
Zag gisternacht op tv bij tellsell wat voorbijkomen soort koeler weet niet of het wel werkt maar kost niet zoveel.

Zo'n soort ding heb ik recent gekregen als cadeau, hoe koeler het water wat je toevoegt hoe koeler de wind (duh!)

Beste DIY wat je kan doen is flessen water in de vriezer doen en uurtje voor je gaat slapen de ventilator achter de bevroren flessen laten blazen.

Of snel nog zoiets als dit in elkaar flansen link

@downtime Las je glas in mijn bericht? Overgrote deel van NL gebruikt zover ik weet PET flessen >:) en niet tot de nok vullen natuurlijk :P

[ Voor 17% gewijzigd door nhanssen op 05-08-2020 09:33 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25

JB

Cédric roelt!

In koud bad springen voordat je gaat slapen

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nhanssen schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:25:
[...]

Beste DIY wat je kan doen is flessen water in de vriezer doen en uurtje voor je gaat slapen de ventilator achter de bevroren gebroken flessen laten blazen.
FTFY >:)

Bevroren water en glas gaan niet zo goed samen.

Gewoon een hele grote fan meenemen. Ik heb hier een fan met een diameter van +/- 50cm en die houdt je zeker koel. De luchtstroom helpt om zweet te laten verdampen zodat je afkoelt. Vraag is meer of de herrie van de fan je dan niet wakker houdt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 06:27
JB schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 02:01:
Dat is dus niet zo.
Je moet juist een hete douche of bad nemen voordat je slaapt.
Een koude douche / bad zorgt er juist voor dat je het warmer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 13:05
Waaier meenenen en twee bevroren flessen water ervoor zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Dat helpt inderdaad heel goed! Voor een minuut of 5... daarna maakt het alles veel en veel erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:34

Yucon

*broem*

Koop bij de drogist van die hot/cold packs. Als je die in de vriezer legt en 's nachts aan je polsen bindt wordt je bloed gekoeld en heb je veel minder last van de hitte. Dat heeft meer nut dan de ruimte om je heen proberen te koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Allereerst bellen of er nog opties met airco zijn. Normaal helpt het om de boel heel goed dicht en donker te houden, maar veel vakantiehuisjes worden toch enorm snel warm. Toch zou ik dat doen en zodra het buiten koeler is dan binnen (zal wel echt laat pas zijn), dan zet je alles open en probeer je een schoorsteen effect te krijgen.

Op zich denk ik dat het pas benauwd (vochtig) wordt voor dat het weer omslaat, maar vocht is de vijand. Dat koelt wel, maar de meeste mensen hebben meer last van de hogere luchtvochtigheid dan van de temperatuur. Geen dingen nat maken dus, douchen met een raampje open, maar de afzuiging aan en de deur dicht.

Verder:
  • Niet koud douchen, maar juist warm (voor het slapen gaan)
  • Pittig eten helpt
  • Niet heel koud drinken, maar eerder lauw of warm (hoeft je lichaam het niet op te warmen)
  • Slapen met (dunne) pyjama i.p.v. naakt of met alleen een onderbroek
  • Een ventilator kan helpen om in slaap te vallen
  • Zon tegenhouden, het liefst aan de buitenkant
En, een beetje flauw, maar je er niet te druk om maken helpt ook echt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

downtime schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 02:54:
[...]

FTFY >:)

Bevroren water en glas gaan niet zo goed samen.

Gewoon een hele grote fan meenemen. Ik heb hier een fan met een diameter van +/- 50cm en die houdt je zeker koel. De luchtstroom helpt om zweet te laten verdampen zodat je afkoelt. Vraag is meer of de herrie van de fan je dan niet wakker houdt.
Er bestaan ook plastic flessen hoor. }:| Gewoon een paar 1,5 liter PET flessen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
Tartarus schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 05:37:
[...]

Dat is dus niet zo.
Als aanvulling.. een koude douche zorgt er voor dat je poriën dicht gaan (je lichaam schrikt van de kou en gaat lichaamswarmte proberen vast te houden door de poriën te sluiten).
Een lauwe of warme (niet heet!) douche zorgt er voor dat de poriën zichzelf openen waardoor je lichaam zijn warmte kwijt kan (zweten)

Overigens al die ventilatoren met water moet je ver weg van blijven:
Zie ook een goede video van Technology Connections: YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
Maasluip schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

of nog beter 2 liter flessen...of nog beter zo een grote 5 -8 liter fles invriezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Ik zag deze voorbij komen... :P

[Video: https://www.videoman.gr/nl/99797/embed]

Genoeg tips in het topic. Succes lig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Maasluip schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Glas of plastic; water zet uit bij bevriezing dus in beide gevallen kans op kapotte fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Glas of plastic; water zet uit bij bevriezing dus in beide gevallen kans op kapotte fles.
Dan moet je de dop er niet zo hard op draaien! Ik vries vaak genoeg flessen water in en heb nog nooit een kapotte fles gehad. En dan nog betwijfel ik of een PET fles kapot vriest.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

Niet als je de fles maar 75% vol doet ..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
[...]

bovenste paar cm lucht laten en een beetje in knijpen voor je de dop erop draait

ik doe die altijd in de koelboks als ik ga vissen, en het is enkele keren voorgekomen dat een pet fles kapot is gevroren op 15+ jaar tijd

dat gebeurd echter pas als het al bijna volledig bevroren is waardoor de fles scheurt over de lengte... maar al het water/ijs blijft er gewoon in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dekbed uit de dekbedhoes halen en alleen onder de hoes slapen helpt voor mij altijd als het heel warm is.
Voelt een beetje gek zonder iets 'zwaars' op je en ik kan me voorstellen dat niet iedereen er goed onder kan slapen, maar is wel een stuk minder warm.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Mr. Detonator schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

of nog beter 2 liter flessen...of nog beter zo een grote 5 -8 liter fles invriezen :)
Ik vroeg me altijd al af waarom die vriesvakjes van de koelkastjes in vakantiehuisjes telkens stuk waren... Nu snap ik het. Jij bent van te voren langs geweest :) .
Zonder gekheid: slaapkamer in noorden van huisje / huisje met bomen die schaduw over huisje werpen scheelt ook veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

In principe komt het koel houden van een woning neer op: vermijden van warmtegeneratie in de woning, vermijden van warmtetoetreding, eventueel actief warmte afvoeren, het verlagen van de relatieve luchtvochtigheid en het zorgen voor een briesje. Dus:

1) Neem een rol radiatorfolie mee (bubbelfolie met aan één zijde aluminumfolie) en hang dat aan de buitenkant voor de ramen. Waardig alternatief; pak een stuk karton, plak daar alufolie op en zet/plak het tegen het raam. Belangrijk is om het aan de buitenzijde te plaatsen. Niet alleen werkt het dan effectiever, de warmte (gewone warmte en teruggekaatste warmte) kan anders zorgen voor warmtescheurtjes in het glas.

2) Neem een mobiele airco mee.Of anders een ventilator

3) Blijf weg van alle rommel met luchtverdampers, air chillers enz. Deze verlagen de temperatuur wel iets, maar doen dat door de luchtvochtigheid enorm te verhogen. De temperatuur op de thermometer gaat wel omlaag (dus het werkt! Koop nu snel!!), maar de gevoelstemperatuur stijgt..

4) kijk naar warmtebronnen in huis, en verplaats deze, of schakel ze uit. Denk aan gloeilampen (40 watt warmtebron), koken en douchen zonder afzuiger (verhoogt luchtvochtigheid in huis)

5) Zorg dat de ventilatie op orde is als je in het huisje zit. Als je alles potdicht hebt zal de luchtvochtigheid stijgen binnen vanwege het vocht dat je uitademt, en stijgt daarmee de gevoelstemperstuur.

6) blijf thuis. Hoe lullig het kan klinken, een vakantie waar je niet kan slapen is geen vakantie, en is zonde van de tijd.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
TmcM schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:37:
Wij gaan volgende week op vakantie (Europarcs resort Limburg) maar ik slaap heel slecht in een warme slaapkamer. Vorig jaar heb ik op een ander park nachten lang bijna niet geslapen vanwege de hitte. Dus om de slaapkamer koel te houden heb ik al zonwerend folie en een ventilator maar hebben jullie nog andere ideeën om de slaapkamer koel te houden?
Even voor de volledigheid... jij gaat de ramen van de bungalow beplakken met warmtewerende folie? 8)7 8)7

Goed, serieus.
- Die bungalowtjes zijn gewoon low-budget neergezet, verwacht dus niet te veel van de isolatie van de wanden. Hierdoor wordt de warmte niet goed buitengehouden.
- Deuren moet je zoveel mogelijk dicht houden, om de warmte buiten te houden. Zoals eerder genoemd, wat er niet in komt qua warmte heb je ook geen last van.
- Blijf zelf zo veel mogelijk buiten. Een mens straalt nogal wat warmte af. Again... wat er niet in komt, heb je geen last van.
- Ga vooral NIET koken in je bungalow. Dit zorgt voor ontzettend veel extra warmte in de bungalow en het verhoogt de luchtvochtigheid enorm, wat voor een nog warmer gevoel zorgt.

Zet gewoon een ventilator bij je voeteneind en laat die zachtjes over je heen blazen, meer kun je niet doen. Leg je er bij neer, dan slaap je het best. Je er over opwinden zorgt alleen maar voor nog meer warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:50
Dit! Ik ben ook een hele slechte slaper als het zo heet is. Sterker nog, toen met de 40 graden van vorig jaar waren wij op vakantie met de caravan. Bloedje heet, maar ik slaap prima omdat ik een vochtige theedoek over me heen leg. En uiteraard is het droog na een paar uur en wordt je wakker, maak het weer nat en slaap verder.

Dus: Pak een theedoek maak deze nat, goed uitwringen en over je lichaam leggen. Natuurkunde doet de rest.
Theedoek warmt op, water verdampt aan de buitenkant waardoor de binnenkant afkoelt.

[ Voor 30% gewijzigd door harmageddon op 05-08-2020 09:25 ]

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 09:54
harmageddon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Dit! Of pak een theedoek maak deze nat, goed uitwringen en over je lichaam leggen. Natuurkunde doet de rest.
Theedoek warmt op, water verdampt aan de buitenkant waardoor de binnenkant afkoelt.
Dit verhoogd de luchtvochtigheid in de kamer, en daarmee de gevoelstemperatuur.

Alles wat vocht toevoegd aan de kamer is eigenlijk niet zo'n goed plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmageddon
smurfinmark schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Dit verhoogd de luchtvochtigheid in de kamer, en daarmee de gevoelstemperatuur.

Alles wat vocht toevoegd aan de kamer is eigenlijk niet zo'n goed plan.
Als ik wil slapen dan doe ik wat voor mij werkt.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 15:10
Heb vorige vakantie ook in Limburg op een bungalowpark gezeten. Toen ook met 30+ graden.
heb 2 ventilatoren meegenomen, en daarmee sliep ik prima. Enkel een laken. Dekbed erop trekken als je het koud krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 05-08-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Yucon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 07:44:
Koop bij de drogist van die hot/cold packs. Als je die in de vriezer legt en 's nachts aan je polsen bindt [...]
Let alleen wel op dat dit net als vuur brandwonden kan veroorzaken. Het veiligste is om tussen je huid en het cold pack een doekje te doen zodat je huid niet aan het cold pack kan gaan plakken. Te lang koelen en het risico van verbranden wordt steeds groter.
De bron van deze informatie is voor mij de reumapoli, ik koel af en toe gewrichten om de pijn te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:12
Wow, bedankt voor jullie reacties, hier ga ik zeker wat aan hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Heb er even geen foto's van maar ik heb een paar jaar geleden dit type bedfan nagemaakt van dik karton en een paar 12cm pc fans. Deze zet je aan de achterkant van je bed onder de dekens. Op laag voltage blaast hij heel zachtjes lucht onder de dekens door, en dat verkoelt je voeten vrij goed. En als je voeten koud zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
-DUS- schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:05:
Heb er even geen foto's van maar ik heb een paar jaar geleden dit type bedfan nagemaakt van dik karton en een paar 12cm pc fans. Deze zet je aan de achterkant van je bed onder de dekens. Op laag voltage blaast hij heel zachtjes lucht onder de dekens door, en dat verkoelt je voeten vrij goed. En als je voeten koud zijn.... :)
En als je voeten koud zijn.... is het tijd om ze op te warmen bij je partner.... :)

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
harmageddon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

En als je voeten koud zijn.... is het tijd om ze op te warmen bij je partner.... :)
Nou.. dat moet ik niet proberen.. Dan wordt ik het bed uitgetrapt denk ik.

Buiten dat.. als mijn voeten koud zijn moet ik weer pissen.. kan ik wéér mijn bed uit (naast dat ik al weet-ik-veel-hoe-vaak mijn bed uit mag voor de kindjes (2 en 4)

*sowieso

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Het hierboven geopperde idee om radiatorfolie of karton met aluminiumfolie aan de buitenkant van het vakantie huisje te bevestigen is geniaal. Maar je moet zeker ook het dak niet vergeten! De daken van die vakantie huisjes zijn vaak plat en worden zeer warm. Het beste is om de regenpijp te blokkeren en het volledige dak onder een laag koud(!) water te zetten.
Dit kun je eventueel aanvullen met ijsblokken (van die grote die ze bij een abbatoir gebruiken, +/- 0,5m3).
Wat je vervolgens beslist moet doen is alle electrische apparaten uit het stopcontact te trekken of de accu's eruithalen. Electrische apparaten veroorzaken namelijk die vreselijke onuitstaanbare hitte.
Het is van belang dat je de gehele vakantie binnen blijft en elke vorm van vermaak of luxe vermijdt.
Dan teslotte een persoonlijke tip: neem vloeibaar stikstof mee ter extra verkoeling wanneer bovenstaande niet afdoende blijkt.

Rest mij nog te zeggen, een fijne vakantie!

Nagekomen berichtgeving: Aangezien je in je huisje zit met alle ramen afgedekt en de lampen uit, is het natuurlijk een beetje ongezellig zo in het pikkedonker. Een veel gebruikte manier om toch wat licht te maken is door gebruik te maken van koudvuur. Steek op verschillende plekken in het huis een aantal koudvuren aan en laat de vakantie maar beginnen!

[ Voor 15% gewijzigd door Hindelaufen op 05-08-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tartarus schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 05:37:
[...]

Dat is dus niet zo.
Koud == 28 graden. Werkt hier perfect, ik slaap 10x beter als ik eerst in mijn Hintergarten pool spring 8)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Je hebt ook speciale systemen die op een bepaalde manier de warmte opnemen of afvoeren. Er zijn grofweg drie types:

- Matrastopper van warmte absorberend materiaal. Ik geloof dat daar faseovergangsmaterialen (PCM) in verwerkt zitten. Neemt heel veel warmte op zodat je langdurig een koel bed hebt.
- Matrastopper met een fijnmazig net van waterbuisjes waar gekoeld water door stroomt, dat met een actieve koeler het water koelt (de duurdere meen ik op basis van koudemiddel). Een soort mini lucht-water warmtepomp dus.
- Een ventilator die met een soort platte buis onder je dekens de warmte ervandaan blaast.

In tegenstelling tot de voorlaatste post is dit wat gemakkelijker te bewerkstelligen en mee te nemen naar je vakantiehuisje. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Een halve fles wodka doet wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Den_S85 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Even voor de volledigheid... jij gaat de ramen van de bungalow beplakken met warmtewerende folie? 8)7 8)7

Goed, serieus.
- Die bungalowtjes zijn gewoon low-budget neergezet, verwacht dus niet te veel van de isolatie van de wanden. Hierdoor wordt de warmte niet goed buitengehouden.
In het verlengde hiervan: zorg er met schaduwdoek voor dat de zon niet rechtstreeks op de muren schijnt. Niet het doek strak op de muur maar er een beetje vanaf. Bijvoorbeeld aan de rand van het dak vastmaken en dan een paaltje enige afstand van het huisje, meter ofzo.Daar maak je het uiteinde aan vast.
ASW1 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:59:
Een halve fles wodka doet wonderen.
Daar vul je het dak niet mee

:')

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 05-08-2020 12:16 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Studenten airco meenemen... YouTube: VOOR €25,- EEN AIRCO MAKEN!!!
TLDW: Koelbox met ijsklontjes (en eventueel wat water). Ventilator erop en je kan koelen.

Je kan 'm ook uitbreiden met een spiraal langs langs een ventilator en een waterpomp om het koude water rond te pompen. Hoe groter de koelbox, hoe meer ijs, hoe meer koeling.
YouTube: Zo bouw jij je eigen airco - GALILEO of deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
JB schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 02:01:
Dat werkt juist niet, hierdoor gaan je poriën dicht en krijg je het nog warmer.

Lauwe douche werkt stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:24

ep667

It doesn't hurt to help

Heel flauw: een mens lijdt nog het meest van het lijden dat hij vreest. Dat jij je nu al zorgen maakt, zal niet bijdragen aan een goede nachtrust.

Dat gezegd hebbende, ik slaap ook slecht bij hogere temperaturen en zou de airco op mijn slaapkamer thuis het liefste altijd op 15 zetten. Ik lees hier veel goeie tips en doe nog even mijn duit in het zakje. Wellicht zorgen de voorzorgsmaatregelen er al voor dat jij wat meer ontspannen bent en dus beter slaapt.

Allereerst hou je de ruimte zo koel mogelijk:
  • Heeft je huisje meerdere verdiepingen? Kies dan een slaapkamer op de begane grond.
  • Is de mogelijkheid daar, neem dan een slaapkamer op het noorden of anders op het oosten (dan wordt je 's ochtends wel wakker, maar is de zon al langer weg als je naar bed gaat).
  • Probeer met het park te regelen om een huisje te krijgen op een plek met zoveel mogelijk schaduw (bomen). Kans is dat ze niet akkoord gaan, maar wie niet waagt...
  • Houd overdag het hele huisje potdicht.
  • Is het 's avonds buiten kouder dan binnen? Gooi dan alles open en zet de afzuigkap aan, zodat er wat doorstroming komt.
Dat zijn een beetje de basisregels, die kende je zelf ongetwijfeld ook al.
  • De zonwerende folie is een goed idee. Probeer wel om deze niet direct op het raam te plakken (zie het er maar eens af te krijgen) maar neem een dik stuk karton oid mee.
  • Een ventilator werkt prima om zweet te verdampen, zeker als je deze ook nog voor een open raam zet (mits buiten kouder is dan binnen).
  • Het is niet echt praktisch, maar probeer inderdaad iets met het dak te doen als het 1 verdieping met een plat dak is. Kans is wel dat je vragen gaat krijgen van de parkbeheerder. Oh ja, water erop zetten doe je bij voorkeur 's avonds, anders is alles al lang verdampt voor jij gaat slapen.
  • Probeer te voorkomen om binnen warmte en vocht te creëren, dingen als ijsblokken of luchtkoelers lijken aantrekkelijk maar zorgen na 1 uur voor een klamme bende.
Dan gewoon nog wat tips en best practices.
  • Probeer overdag zoveel mogelijk te ondernemen, ondanks het warme weer. Voor mij is dat eenvoudig gezegd, ik hou van actieve vakanties en ben allergisch voor luieren, maar zelfs als je van een luiervakantie houdt: doe zoveel mogelijk. Dan ben je 's avonds moeier.
  • Pittig eten werkt goed, je kunt ook gewoon een halve zak Lay's Strong Jalapeño opknagen voor het slapen gaan.
  • Warm douchen, zoals al tientallen keren gezegd is.
  • Dit is ook weer afhankelijk van wat voor type mens je bent, maar toch: ga niet te vroeg naar bed. De kamer is dan nog warmer en dat weerhoudt je ervan om in te slapen. Je kunt beter om half twaalf nog even een goede wandeling maken voor zover mogelijk.
  • Probeer zoveel mogelijk buiten te leven.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dracula schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Dat werkt juist niet, hierdoor gaan je poriën dicht en krijg je het nog warmer.

Lauwe douche werkt stuk beter.
Koud == 28 graden. Werkt hier perfect, ik slaap 10x beter als ik eerst in mijn Hintergarten pool spring 8)

Theorie vs praktijk :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 12:35
shorturl.at/gJPSW

dan:

https://www.action.com/nl-nl/p/tristar-air-conditioner/

Na de vakantie voor 150 euro verkopen op marktplaats of zelf houden :)

Graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
zwerfkater schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:13:

Dat is een "koeler" die werkt door de lucht te verkoelen door water te verdampen. Alhoewel hierbij de temperatuur (iets) afneemt, verhoog je hiermee de luchtvochtigheid, waarbij jouw lichaam tegelijkertijd ook minder goed in staat is om warmte af te voeren.

Gevolg: jij koelt er niet van af, en alles wordt er vies vochtig van.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:56
Neem een mobiele airco mee, dit is de enige deftige oplossing. Kost rond de 400 euro maar dan heb je een oplossing die gegarandeerd werkt :)

Let wel, die dingen zijn een all in one met de compressor & afgifte koele lucht dus dat maakt wel wat herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
nhanssen schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:25:
[...]
Zo'n soort ding heb ik recent gekregen als cadeau, hoe koeler het water wat je toevoegt hoe koeler de wind (duh!)
Een "swamp-cooler". Die dingen brengen bij lage luchtvochtigheid enige locale verkoeling; een paar graad maximaal. Bij hogere luchtvochtigheid doen die dingen vrijwel niks.

En bedenk dat je de luchtvochtigheid ermee verhoogd. Een paar graad temperatuurdaling is niks vergeleken met de enorme stijging in gevoelstemperatuur vanwege de toegenomen luchtvochtigheid. Je lichaam heeft het moeilijker om zichzelf koel te houden.
Beste DIY wat je kan doen is flessen water in de vriezer doen en uurtje voor je gaat slapen de ventilator achter de bevroren flessen laten blazen.
Dat is niet bijzonder efficient, en mogelijk zelfs contraproductief. Theoretisch, als je alleen de lucht afkoelt, er niks in de kamer staat, en er geen warmteuitwisseling met de omgeving is via wanden, vloeren en plafond, zou je dit voor elkaar kunnen krijgen met een aantal flessen ijs. In de praktijk ga je een serieuse daling in temperatuur niet merken.

Daar komt nog bij dat de 50 W die de ventilator slurpt uiteindelijk ook in 50W warmte wordt omgezet. Dan is de vraag of die ijsflessen sneller warmte opnemen dan wat de ventilator afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier in Z-Limburg wordt het doorgaans ook altijd erg warm, en ik heb geen mobiele airco meer (teveel kabaal, te lang aan staan voor te weinig resultaat). Ik woon in een tussenwoning en ik heb geen rolluiken of overkappingen.

Ik heb de keuken en tuin pal op het zuiden staan en ik heb het volgende gedaan om het zo aangenaam mogelijk te maken:
1) vergroening! Mijn voortuin (op het noorden) en achtertuin (op het zuiden) zijn helemaal groen en veel diversiteit in de tuin. Gazonnetje met wat klaver en madeliefjes en hier en daar wat wilder gras erin, met aan de schutting framboos, braam, munt, rozemarijn, tijm, oregano en snij biet staan. In de zomer laat ik het gras ook hoger staan, tegen de grens van "dat het niet uitziet", maar het zorgt ervoor dat je gras wel groen blijft. Tegen het keukenraam aan is natuurlijk wel IETS van terrasje, maar 85% is groen. En vergroening scheelt echt enorm in de zomer kan ik je vertellen!

2) ik heb een wit laken gespannen voor het keukenraam (buitenkant!), dat scheelt echt enorm veel. Wit is altijd het beste want: het maakt het minste donker en het weerkaatst het meeste warmte.

3) Ik heb 2 parasols op het stukje terras voor het keukenraam gezet, waarbij 1 parasol het glas van de achterdeur bedekt en de andere parasol het glas van de zijdeur. Schaduw op de tegels zorgt er ook voor dat warmteafgifte sneller gaat zodra de zon onder is en je dus sneller weer een koel terras hebt.

4) alle ramen en deuren en ventilatieschuifjes potdicht houden en pas 's avonds om 22:30 open zetten. Misschien warmt het een halve graad op dan, maar je moet ook luchten en de opgebouwde luchtvochtigheid door uitademen afvoeren voor een betere kwaliteit lucht.

5) erg belangrijk: je eet- en drinkpatroon aanpassen. Ga niet koken thuis want opwarming. Wij kopen altijd sla en groente om salades te maken met wat stokbrood erbij, en we maken zelf limburgse *kauwsjottel voor 3 dagen. Dan krijg je toch genoeg binnen en hoef je niet alleen op stokbrood en salade te leven (je wilt immers ook eens wat anders he). Het is meestal maar een week of 2 weken hittegolf en dat beetje ongemak van niet elke dag warm eten overleef je wel. Veel waterijsjes, veel water drinken (minstens 2 tot 2,5 liter per dag) houden je ook wel koel. Je kunt ook met je voeten over een koel bierflesje rollen, is niet alleen lekker koel, maar ook erg relaxing ;)

6) de mechanische ventilatie en afzuiging aanzetten zodra je alles open zet 's avonds. Vaak heb je ook weinig wind en moet je zelf een beetje voor onderdruk zorgen in je huis zodat lucht aangezogen wordt. Maar het geldt altijd dat het belangrijker is om warmte z.s.m. uit je huis te transporteren dan dat er koele lucht naar binnen komt. Beste is natuurlijk de combinatie dat je op de bovenverdieping ventilatoren de lucht uit je raam laat blazen en op de begane grond ventilators lucht naar binnen laat blazen.

7) gebruik een vloerventilator: wanneer je op de bank zit en je voeten en onderbenen worden gekoeld, al dan niet met een koel voetenbadje erbij, dan ben je sneller afgekoeld.

8.) op de slaapkamer een plafondventilator hangen die lucht niet direct op je blaast maar van je wegzuigt over het plafond heen. Hierdoor heb je toch een luchtstroom en verminder je de kans op een stijve nek ofzo. Slaap ook met alle deuren en kiepramen open zodat lucht vrijelijk kan bewegen en dat je dus niet in een bedompte slaapkamer blijft, en de hitte sneller uit je slaapkamer kan wanneer er geen/weinig wind staat.

9) in lauw-warm water baden. Weersta de verleiding voor een koude douche, want je lichaam reageert erop door bloedvaten te vernauwen, waardoor je lichaam minder goed hitte (via het bloed naar je huid) kan transporteren. Lauw-warm water zorgt ervoor dat de bloedvaten niet vernauwen, en warm/heet water zorgt ervoor dat je bloedvaten wijder worden en dan ga je dus meer hitte aan je huid afgeven waardoor je gaat zweten, en door het zweet koel je weer af. Maar heet water zorgt voor hogere luchtvochtigheid en ook douchen doet dat vanwege dat water sproeit en sneller verdampt. Baden is beter omdat de verdamping minder hard gaat.

* voor degene die niet weten wat kauwsjottel is: gekookte aardappelen stampen met zilveruitjes, augurkjes, rauwe uien, soepvlees en een beetje mayonaise. Beetje zoals huzarensalade alleen niet zoet en chemisch ;)

Maar in een vakantiehuisje kun je natuurlijk niks zelf gaan lopen maken, dus ik zou sowieso zeker 2 grote ventilators zelf meenemen (lees: met grote diameter).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55
We hebben voor de hond een koelkleed, als je daar op gaat liggen komt er kou vrij
Ff googlen op koelmat hond, kost paar 10jes, werkt paar uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon een standaard ventilator in laag standje over je bed laten blazen scheelt gigantisch, en veel minder herrie dan een mobiele airco. Hoe stil precies hangt af hoeveel je uitgeeft eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 06:33
Veel goeie tips hier. Ik slaap ook altijd slecht met warmte, ik heb bijvoorbeeld als het 's winters vriest het raam open en slaap ik wel onder een deken maar wel zonder pyama (of ik daarbij een onderbroek draag laat ik in het midden :+ ).

Nee maar zonder gein: ik zat te twijfelen om te investeren in een airco toen pardoes m'n vriendin een ventilator van 150 euro had gekocht van Duux. Deze schenen weinig geluid te maken zodat je hem 's nachts aan kan laten staan.

Ik ben zeer tevreden over de ventilator. Heeft verschillende standen en kan met afstandsbediening bedient worden (ook met je Google home maar daarmee kan die alleen aan/uit). Heeft uiteraard een timer en 26 traps-instelbare snelheden.

's nachts zet ik hem niet al te hard (meestal rond de 10) waarbij er genoeg luchtverplaatsing is om lekker koel te blijven en het enige wat je hoort is de wind zelf.

Kost wat, maar dan heb je ook wel wat. Tevens is tegen meerprijs een variant beschikbaar met accu zodat je hem ook buiten kan zetten als je een keer in de zon zit uit de wind (accu kan je ook later los kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
rrikkert schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:06:
Veel goeie tips hier. Ik slaap ook altijd slecht met warmte, ik heb bijvoorbeeld als het 's winters vriest het raam open en slaap ik wel onder een deken maar wel zonder pyama (of ik daarbij een onderbroek draag laat ik in het midden :+ ).

Nee maar zonder gein: ik zat te twijfelen om te investeren in een airco toen pardoes m'n vriendin een ventilator van 150 euro had gekocht van Duux. Deze schenen weinig geluid te maken zodat je hem 's nachts aan kan laten staan.

Ik ben zeer tevreden over de ventilator. Heeft verschillende standen en kan met afstandsbediening bedient worden (ook met je Google home maar daarmee kan die alleen aan/uit). Heeft uiteraard een timer en 26 traps-instelbare snelheden.

's nachts zet ik hem niet al te hard (meestal rond de 10) waarbij er genoeg luchtverplaatsing is om lekker koel te blijven en het enige wat je hoort is de wind zelf.

Kost wat, maar dan heb je ook wel wat. Tevens is tegen meerprijs een variant beschikbaar met accu zodat je hem ook buiten kan zetten als je een keer in de zon zit uit de wind (accu kan je ook later los kopen).
En wat is precies het verschil met een ventilator van een paar tientjes? Jaren geleden hebben m'n ouders een tafelmodel bij de Lidl gehaald van Tefal. Ook die is al fluisterstil. En er zijn vast nog meer modellen die goedkoper zijn, maar wel stil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esdeboer
  • Niet online
Ik heb een Climsom matrastopper, soort van waterkoeling voor je bed, werkt goed hier. Je kan er slang bij bestellen zodat je het apparaat zelf eventueel buiten kan zetten zodat je huis niet verder opwarmt. En het is niet al te groot dus je kan hem makkelijker meenemen dan een mobiele airco.

https://www.climsom.com/e...ng-heating-heavy-legs.php

Ik heb hem hier vandaan
https://www.zorgmatras.co...n-nachtzweten-en-rls.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 06:33
hoi1234 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

En wat is precies het verschil met een ventilator van een paar tientjes? Jaren geleden hebben m'n ouders een tafelmodel bij de Lidl gehaald van Tefal. Ook die is al fluisterstil. En er zijn vast nog meer modellen die goedkoper zijn, maar wel stil zijn.
De ventilator die wij hadden van een paar tientjes was zeker niet fluisterstil. Dan verschillen onze ervaringen daarmee misschien. Ik ben er in ieder geval nog nooit eentje tegen gekomen die zo stil is als deze en nog wel een significante hoeveelheid lucht blaast (een ventilator heel zacht zetten omdat ie dan "stil" is, is natuurlijk geen oplossing want dan voel je ook geen wind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ep667 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:18:
[list]
• Het is niet echt praktisch, maar probeer inderdaad iets met het dak te doen als het 1 verdieping met een plat dak is. Kans is wel dat je vragen gaat krijgen van de parkbeheerder. Oh ja, water erop zetten doe je bij voorkeur 's avonds, anders is alles al lang verdampt voor jij gaat slapen.
Dat is natuurlijk niet slim; kan je woning de hele dag ook via het dak verwarmen. Júist overdag doen. De verdamping is juist hetgeen ervoor zorgt dat opwarming van je dak voorkomen wordt. De energie van de zon gaat dan in het verdampen zitten in plaats van in je dak.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:24

ep667

It doesn't hurt to help

JT schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Dat is natuurlijk niet slim; kan je woning de hele dag ook via het dak verwarmen. Júist overdag doen. De verdamping is juist hetgeen ervoor zorgt dat opwarming van je dak voorkomen wordt. De energie van de zon gaat dan in het verdampen zitten in plaats van in je dak.
Beter nog én én. Als je om 9 uur 's ochtends een laag water op je dakje zet dan is dat om 12 uur goed en wel weg. Staat je huis alsnog tot 9 uur 's avonds te fikken.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

theHoff schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Studenten airco meenemen... YouTube: VOOR €25,- EEN AIRCO MAKEN!!!
TLDW: Koelbox met ijsklontjes (en eventueel wat water). Ventilator erop en je kan koelen.

Je kan 'm ook uitbreiden met een spiraal langs langs een ventilator en een waterpomp om het koude water rond te pompen. Hoe groter de koelbox, hoe meer ijs, hoe meer koeling.
YouTube: Zo bouw jij je eigen airco - GALILEO of deze
Ik vraag mij af of dit goed werkt, want het lijkt er op dat de luchtvochtigheid hiermee wordt verhoogd en met een plakkerig lichaam slaap ik niet fijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ep667 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Beter nog én én. Als je om 9 uur 's ochtends een laag water op je dakje zet dan is dat om 12 uur goed en wel weg. Staat je huis alsnog tot 9 uur 's avonds te fikken.
Met deze temperaturen moet je waarschijnlijk vaak bijvullen ja :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 20:21

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Den_S85 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Er bestaat zonwerende folie die statisch is. Je plakt het erop en je kunt het er daarna weer afhalen zonder plakresten. Enige waar TS rekening mee moet houden is dat hij het niet op HR++(of +++ of +++++++++ :+ glas) bevestigd dat kan namelijk nog al slecht zijn voor de ramen.

Mijn schoonvader heeft dit ook gedaan op de slaapkamers en het houdt een boel warmte tegen. Het enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat je van buiten niet tot bijna niet meer door de ramen kunt kijken. Achja stukje privacy.

Edit: Dit spul.

[ Voor 7% gewijzigd door Nemean op 07-08-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

En waarom is het altijd zo "warm" in NL? Inderdaad; omdat vocht blijft hangen.

Ik heb liever 45 graden hitte bij 28% luchtvochtigheid dan 30 graden bij 80%
Dat hoor ik vaker mensen zeker, maar de luchtvochtigheid in Nederland ligt toch helemaal niet zo hoog?
Als ik kijk op google of buitenrader: https://www.buienradar.nl...zondheid/luchtvochtigheid
dan komt het amper boven de 30 uit.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkkan
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08-2021
esdeboer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:58:
Ik heb een Climsom matrastopper, soort van waterkoeling voor je bed, werkt goed hier. Je kan er slang bij bestellen zodat je het apparaat zelf eventueel buiten kan zetten zodat je huis niet verder opwarmt. En het is niet al te groot dus je kan hem makkelijker meenemen dan een mobiele airco.

https://www.climsom.com/e...ng-heating-heavy-legs.php

Ik heb hem hier vandaan
https://www.zorgmatras.co...n-nachtzweten-en-rls.html
Ik heb ook interesse in deze topper. Kan je een reactie geven op onderstaande aspecten?
  • Hoe tevreden ben je over de koeling van de topper?
  • Wat is jouw mening over het geluid dat het apparaat produceert?
  • Heb jij de verlengsnoer van 2 meter erbij gekocht? Zo ja, is dit handig?
  • Is het eenvoudig om het water uit de topper te legen (bv als het niet gebruikt wordt in de winter)?
  • Is er kalkaanslag of schimmelvorming in de buizen na lang gebruik?
Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esdeboer
  • Niet online
  • Ik ben er tevreden over, het is lekker koel in mijn bed, ik zet hem op 21 graden, hij kan nog veel kouder
  • Ik heb er geen last van, maar ik heb hem wel een deur verder gezet, er zit een ventilator in die je wel goed hoort (beetje geluid van een kamerventilator), maar is wel constant, als ik mijn mechanische ventilatie op stand 2 zet komt ie er niet echt boven uit, Mijn moeder vond hem wel aardig wat geluid maken met de deur open
  • Ik heb de twee meter slang erbij gekocht ja, handig om hem in de gang te zetten ipv in mijn slaapkamer
  • eenvoudig is een groot woord, er zit een tootlje bij om de ventielen van de slang open te drukken zodat het water eruit kan lopen, ik hang hem op boven mijn bad, dan loopt het meeste water er wel uit, als je echt al het water eruit wil krijgen kan je er nog een halve slang aan bevestigen en er met bv een luchtbed pomp doorheen blazen.
  • De stukken waar ik kan kijken zie ik geen kalkaanslag of schimmel, er verdampt ook niet zoveel water, dus kalk zal niet zo snel opbouwen. De slangen zijn allemaal ondoorzichtig dus schimmel zal er ook niet zo snel in komen.
Ik heb er ook nog een koelvest aangemod met een extra halve aansluit slang en twee connector pluggen
https://www.amazon.de/gp/product/B07N1T9XFC/

Dat werkt op zich ook lekker, alleen als het binnen >35 graden wordt dan krijgt het apparaat wel moeite met het koel te krijgen (zit ook een aardig lange slang aan dan, met de matras topper heb ik nog niet gehad dat het niet koel genoeg wordt)
Pagina: 1