IPTV hapert zodra Unifi controller in het netwerk zit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-02-2021
Om het WIFI netwerk te verbeteren heb ik een Ubiquiti UAP-AC-Lite aangeschaft.
Ik heb een raspberry pi ingericht met Unifi controller, tot zover alles prima.

Echter zodra de unifi controller in het netwerk zit begint IPTV te haperen.
Ik verder (nog) geen Ubiquiti switches waar ik IGMP spoofing in kan stellen.
De IPTV ontvanger is rechtstreeks aangesloten op het modem (Fritzbox 7560)
Verder gebruik ik een domme 8 poort switch van netgear.

Ik heb al de nodige topics gelezen, echter deze zijn allemaal in combinatie met een ubiquiti switch of firewall welke ik (nog) niet heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Puur hoe je het beschrijft, zou het niet mogen haperen. Echter, ter test, prik de AC eens direct in je Fritz en trek je switch eens uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Is geen oplossing voor je probleem, maar wat is het nut van die controller op een pi?
Om dat Ap in te stellen draai je gewoon de de unifile controller software op je Pc en daarna draait het gewoon.

De enige toegevoegde waarde van die pi is dat je statestieken kunt bijhouden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:34
Staat DPI aan? Of een andere inspectie tool in de controller? Dat kan een Pi waarschijnlijk niet aan en zorgt voor de vertraging.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
Ik heb inmiddels getest door de unifi controller op zowel Windows als Ubuntu te draaien, zodra de software in het netwerk zit is het mis.
Het ac zonder de controller in het netwerk gaat wel goed.

Momenteel heb ik 1 ac, de bedoeling is om er meer toe te voegen, vandaar dat het wel wenselijk is de software 24/7 te draaien.

Ik ben bang dat er een router bij moet komen om de netwerken te scheiden.
Wij blijven eerst nog ff stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

SgtElPotato schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:57:
Staat DPI aan? Of een andere inspectie tool in de controller? Dat kan een Pi waarschijnlijk niet aan en zorgt voor de vertraging.
De controller zelf is alleen een management tool. Deze doet verder niets op netwerk niveau anders dan het provisioning (Nederlandse term ontbeert me) naar de Unifi apparatuur. Voor DPI heb je een Ubifi router nodig.

Zou het met broadcast verkeer van de controller te maken kunnen hebben? Ik vermoed dat je een switch nodig hebt die IGMP snooping ondersteunt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
24/7 die controller draaien voegt ook bij meerder PA's weinig toe, dus alleen die software draaien als je wat moet aanpassen in de configuratie lost dit gewoon op, maar dit terzijde.

Waarschijnlijk heeft @lier gelijk en ook @MAX3400 en ondersteund die switch geen igmp snooping en word al dat IPTV multicast verkeer op het hele netwerk gezet dus ook op je wifi.
Waarschijnlijk zit je normaal net onder de grens dat het allemaal nog lijkt te werken, maar als je dan die Unifil controller erbij zet die via broadcast het netwerk gaat inventariseren, dan loopt de boel vast.

Haal om dit te testen dus even die switch ertussen uit.

PS igmp snooping is een methode die er voor zorgt dat multicast verkeer dan normaal overal op het netwerk terecht komt enkel naar de ontvanger gaat die het kan gebruiken en niet naar de rest van het netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:14
En wat als je op de pi even de unifi controller uit zet?
Dus puur de pi aan het draaien bent?

Controller is niet alleen voor statestieken. Maar ook handig om je ap te voorzien van nieuwe firmware.
Draai het zelf ook.

Ook kun je de unifi controller eens installeren op een Windows pc.
Heb je dan hetzelfde effect?

Ik ben zeer benieuwd. Sta op het punt om naar glas over te stappen en iptv.
En draai zelf ook een unifi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
24/7 die controller draaien voegt ook bij meerder PA's weinig toe, dus alleen die software draaien als je wat moet aanpassen in de configuratie lost dit gewoon op, maar dit terzijde.
Dat is een beetje symptoombestrijding vind je ook niet? Complete volksstammen hier op GoT draaien een Pi voor o.a de Unifi Controller, ook i.c.m IPTV en dat werkt gewoon bij iedereen goed. Dus er moet een andere oplossing zijn dan de controller alleen draaien wanneer dat nodig is. Ook al hoef je die controller niet perse 24/7 te draaien.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:15:
Dat is een beetje symptoombestrijding vind je ook niet? Complete volksstammen hier op GoT draaien een Pi voor o.a de Unifi Controller, ook i.c.m IPTV en dat werkt gewoon bij iedereen goed. Dus er moet een andere oplossing zijn dan de controller alleen draaien wanneer dat nodig is. Ook al hoef je die controller niet perse 24/7 te draaien.
;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
Je merkt heel duidelijk dat het beeld begint te haperen zodra de unifi service gestart is.
Hetzelfde gebeurd als ik de software start vanaf een andere pc, vandaar dat ik er wel zeker van ben dat die software de boosdoener is.

Ik bedenk me net dat ik nog niet getest heb, de unifi controller aan de Fritzbox te hangen, zoals inderaad ook aangegeven door jullie. (haal die switch er eens tussenuit)
De gebruikte switch van netgear is een GS108v3 de ondersteund inderdaad geen igmp snooping zie ik.

Gekke vindt ik wel dat de IPTV ontvanger van Solcon in dit geval, rechtstreeks op de Fritzbox is aangesloten en de rest van het netwerk via de netgear switch loopt.
Je zou dan verwachten dat ze elkaar niet zullen beinvloeden.

Vanavond zal ik e.e.a testen en laat uiteraard de uitkomst even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

henkie861 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:01:
...
De gebruikte switch van netgear is een GS108v3 de ondersteund inderdaad geen igmp snooping zie ik.
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 -> Broadcast stormbeheer, IGMP snooping, Jumbo frames, Multicast, Port mirroring, Quality of Service (QoS), Rate limiting, VLAN

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als die IPTV rechtstreeks op de Fritzbox zit aangesloten moet je ook kijken of die Fritzbox een setting heeft waar je igmp snooping mee aan of uit kunt zetten, want het klinkt alsof het multicast signaal gewoon op het hele netwerk komt en dat wil je niet.

Overigens gebruiken die unifi AP's ook veel broadcasts naar de controller dus ergens zitten die twee elkaar in de weg, want die broadcast komt dan ook bij je IPTV ontvanger aan.
Als je er niet uitkomt kun je overwegen een switch te kiezen die port isolation ondersteund, dan houd je die unifi broadcasts lokaal.

Als je er dan nog niet uitkomt zul je met wireshark moeten gaan kijken waar welk verkeer allemaal heen gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
MAX3400 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 -> Broadcast stormbeheer, IGMP snooping, Jumbo frames, Multicast, Port mirroring, Quality of Service (QoS), Rate limiting, VLAN
Het blijkt toch een normale GS108 te zijn zonder IGMP spoofing.
Inmiddels weer even verder kunnen testen.
Ook met de controller direct op de FB gaat het mis met de TV ontvanger, ook zonder de switch aan te sluiten op een van de andere poorten.
In de config van de FB kom ik helemaal niets tegen mbt IGMP, het lijkt er dus op van niet en dat geeft dus een conflict met de broadcasting van de unifi.

Ik heb zojuist een Ubiquiti UniFi US-8 https://tweakers.net/pric...nifi-switch-8-poorts.html switch besteld met IGMP spoofing.
Als het goed gaat krijg ik die morgen, en gaan we zien wat er dan gebeurd.

Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
henkie861 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

Het blijkt toch een normale GS108 te zijn zonder IGMP spoofing.
Inmiddels weer even verder kunnen testen.
Ook met de controller direct op de FB gaat het mis met de TV ontvanger, ook zonder de switch aan te sluiten op een van de andere poorten.
In de config van de FB kom ik helemaal niets tegen mbt IGMP, het lijkt er dus op van niet en dat geeft dus een conflict met de broadcasting van de unifi.

Ik heb zojuist een Ubiquiti UniFi US-8 https://tweakers.net/pric...nifi-switch-8-poorts.html switch besteld met IGMP spoofing.
Als het goed gaat krijg ik die morgen, en gaan we zien wat er dan gebeurd.

Fingers crossed
Hou er rekening mee dat je het nieuwe model krijgt de USC 8 welke vanuit de controller igmp snooping niet snapt :P ook ssh werkt anders op deze switch zie dit topic https://community.ui.com/...-8fe0-ba7c28e2db90?page=1 ik heb hem uiteindelijk terug gestuurd omdat het niet werkte maar misschien heb je geluk :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
HKLM_ schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Hou er rekening mee dat je het nieuwe model krijgt de USC 8 welke vanuit de controller igmp snooping niet snapt :P ook ssh werkt anders op deze switch zie dit topic https://community.ui.com/...-8fe0-ba7c28e2db90?page=1 ik heb hem uiteindelijk terug gestuurd omdat het niet werkte maar misschien heb je geluk :)
Ai dat geeft niet zoveel hoop.
Welke switch heeft u uiteindelijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
henkie861 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:07:
[...]

Ai dat geeft niet zoveel hoop.
Welke switch heeft u uiteindelijk gebruikt?
Ik heb uiteindelijk een extra kabel getrokken naar een usw-16 en later een tweede usw 16 gekocht voor de tv meuk etc.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie861
Even een update

De switch is vlot geleverd maar helaas is dit ook niet de oplossing, vanwege de opmerking van @HKLM_
ben ik nog even naar de mediamarkt gereden en heb een netgear gs108ev3 opgehaald maar ook dit mag niet baten.
Ik heb inmiddels Solcon ook om advies gevraagd, al verwacht ik al wel wat het antwoord zal zijn.

Het maakt eigenlijk niet uit waar ik de setopbox plaats, wat wel opvalt is dat het een paar minuten goed gaat als ik het modem herstart wat alsnog in haperend beeld resulteert.

Ik vrees dat ik aan de gang moet met gescheiden vlans maar dit wordt me eigenlijk iets te gek voor dit project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dit las ik nog ergens met betrekking tot die Fritzbox.
Onder de tab System/Multicast moet jij in jouw geval VLAN ID 4 enabelen voor IGMP Snooping, en de IGMP Snooping Status enablen

Misschien heb je hier iets aan:
https://nl.avm.de/service...ken-via-IPTV-aansluiting/

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 07-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
Bedankt voor de tip @Ben(V) dat is het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
Nog weer even een update

Stapje bij stapje komen we verder maar het eind is nog niet in zicht.
De reactie van Solcon viel me mee, waar ik verwacht had "ondersteunen we niet succes" kreeg ik in ieder geval het advies sluit de STB direct aan op de FB en de netgear switch en verder niets.
Verder zou ik moeten kijken naar een setting onder networks in unfi, daarmee bedoelen ze IMGP spoofing, maar die kan slechts aan of uit.

Met de tip van @Ben(V) ben ik erachter dat zodra ik de US8 switch gebruik met IGMP aan ik in de log van FB een melding krijg
"IGMPv1 multicast router [IP-US8] active"
Schakel ik IGMP weer uit dan verschijnt er een paar minuten later
"IGMPv3 multicast router [IP-FB] active"

Gebruik ik de US8 niet en alleen de netgear met spoofing aan en ik reset alles dan heb ik zowaar vloeiend beeld, totdat ik naar een andere zender ga, dan begint het haperen meteen en houdt ook niet meer op.
In de traffic monitor van de FB zie je dan het IPTV verkeer ook op en neer gaan.

Verder kom ik erachter dat ik de US8 probleemloos stand-alone kan gebruiken, maar het AP duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie861
Yeah ik heb het probleem opgelost. :D

Waar het op neer komt is dat die unifi apparatuur gewoon niet samengaat met IPTV, alles nog eens op een rijtje zetten kwam ik niet anders tot de conclusie "het spul moet gescheiden worden"
Ik had nog een ouwe Zyxel zywall5 op zolder liggen, ik heb de FritzBox terug gezet naar z'n default range en het gewone netwerk loopt vanaf nu via de zywall.
De stb zit rechtstreeks op de Fritzbox, en voor de FB is alleen de STB en de zywall zichtbaar.

Dit werkt perfect zo, ik moet wel een andere router kopen aangezien de zywall maar een doorvoer heeft van 30mbit das is toch zonde met glasvezel.
Zou ik hier veilig deze unifi usg voor kunnen gebruiken? https://tweakers.net/pric...rity-gateway-usg/reviews/

Het kon eigenlijk geen IGMP probleem zijn, zeker met de stb direct aan de FB.
IGMP issue's krijg je eigenlijk alleen als je door switches heengaat, rechtstreeks moet het gewoon werken

[ Voor 7% gewijzigd door henkie861 op 08-08-2020 11:10 ]

Pagina: 1