Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik huur een appartement van een familie. De familie is tevens onze huurbaas. Het appartement is een los gebouw wat vast zit aan hun pand. Wij delen de gas, licht en water aansluiting met de de huurbaas en zijn familie. Wij zijn 2 werkende studenten, met alleen basis apparatuur zoals een koelkast, oven en een tv.

De laatste maanden krijgen wij elke maand van de huurbaas te horen dat wij teveel stroom en gas verbruiken. Wij hebben zo'n beetje alles gedaan om te besparen, maar de huurbaas blijft hetzelfde aangeven. Onderstaande maatregelen hebben wij al genomen:
  • Wij douchen minder vaak, minder lang (zo om de 2 dagen)
  • Wij hebben voor alle apparaten een aan/uit schakelaar gehaald zodat apparaten niet op slaapstand blijven
  • TV gebruiken wij maar 2 uur per dag. Voor de rest is de TV van het stroom.
  • Wij doen de was minder vaak.
  • Wij hebben smart lampen aangeschaft zodat niet altijd alle geschakelde lampen moeten aanstaan.
Ik ben een beetje ten einde raad. Aan het einde van de maand gaat de huurbaas de voorgaande jaarafrekeningen vergelijken en voor ons kosten opstellen.

De rekenmethode:
Om te controleren of wij teveel gebruiken wordt het gas/water verbruik vergeleken met dat van dezelfde maand, één en twee jaar geleden.

Belangrijk om te weten is dat dit het totale verbruik van ons samen met het verbruik van de huurbaas + bijbehorend winkeltje is. Wij hebben dus geen aparte meter maar er is een meter die het verbruik van + onze verhuurder bijhoudt.

Het verbruik (per maand)
De huurbaas liet in de app van zijn netwerkbeheerder deze vergelijking zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaXq0wu2Qa0V-x-6CJrBNy1kwkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eEoV7sRnMZoP4qi8VNaZ35Y6.png?f=user_large

Hoewel er in 2018 meer elektriciteit is verbruikt is wordt alsnog gezegd dat wij teveel gebruiken.
Wat mij vooral opvalt is dat het gas zo hoog is. Gezien de verwarming al 2 maanden uit staat omdat het warm genoeg is zonder.

Corona? oude apparatuur?
Natuurlijk kan Corona ook een rol spelen. Mijn vriendin werkt thuis en ik ben gewoon op kantoor.
Daarnaast hebben wij wat oudere apparatuur. Zoals een tv van 315 Watt en een oude koelkast / vriezer combinatie.

Zou dat het verschil kunnen verklaren,ondanks alle inspanning? Welke rechten heb ik juridisch in dit geval? sinds de berekening die wordt gebruikt nogal natte vingerwerk is. En hoe kan ik dit goed aan hun doorgeven? Het zijn voor de rest erg aardige mensen.

Alvast bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door Hissighh op 04-08-2020 21:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 22:54
Meten = weten. Ik zou zeggen dat degene die aan jullie kosten doorberekent de boel zo mag gaan inrichten dat jullie verbruik afzonderlijk gemeten wordt. Dan is er ook 0.0 discussie, en hoef je ook je gedrag niet aan te passen (als je het eventueel niet erg vindt om wat meer te betalen als je ook echt meer gebruikt).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:50:
Meten = weten. Ik zou zeggen dat degene die aan jullie kosten doorberekent de boel zo mag gaan inrichten dat jullie verbruik afzonderlijk gemeten wordt. Dan is er ook 0.0 discussie, en hoef je ook je gedrag niet aan te passen (als je het eventueel niet erg vindt om wat meer te betalen als je ook echt meer gebruikt).
Als dat gedaan zou worden, zou dat heel mooi zijn. Maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:48:
De laatste maanden krijgen wij elke maand van de huurbaas te horen dat wij teveel stroom en gas verbruiken.
Waarom zou hij daar een waardeoordeel over moeten hebben? :? En wat heeft hij er mee te maken? Zo lang het betaald wordt maakt het voor hem toch niet uit?

Klaagt de huurbaas specifiek tegen jullie, of is dit een algemene klacht ook gericht aan de hoofdhuurder?

Hoe is de verdeelsleutel? Het lijkt me waarschijnlijk dat de winkel meer verbruikt dan jullie, ik mag hopen dat zij ook meer betalen?

Eerlijker zou zijn als het daadwerkelijke verbruik gemeten worden.

Maar ik denk dat de verhuurder hier buiten staat? Dit zal iets zijn tussen jullie als onderhuurder en de hoofdhuurder?

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 04-08-2020 20:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Waarom zou hij daar een waardeoordeel over moeten hebben? :? En wat heeft hij er mee te maken? Zo lang het betaald wordt maakt het voor hem toch niet uit?

Klaagt de huurbaas specifiek tegen jullie, of is dit een algemene klacht ook gericht aan de hoofdhuurder?

Hoe is de verdeelsleutel? Het lijkt me waarschijnlijk dat de winkel meer verbruikt dan jullie, ik mag hopen dat zij ook meer betalen?

Eerlijker zou zijn als het daadwerkelijke verbruik gemeten worden.
Wij betalen een vast bedrag voor gas/water/licht maar we betalen meer als we toch teveel gebruiken.

Of er teveel verbruikt is dat 'berekenen' ze dus door te kijken naar voorgaande jaren en het daarmee te vergeleken. Samen delen we dan de kosten die hoger zijn. Ik vind dat niet erg transparant. Als de buurjongen een wietplantage begint zou ik daar voor moeten opdraaien.

Ik huur van de hoofdinwoners en wij zijn meteen ook de enige huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb je het over onderhuur met toestemming en contract? Dan zou je verwachten dat er een verdeelsleutel is om de energiekosten te verdelen. Dat betekent hoe dan ook enige solidariteit.

https://www.rijksoverheid...-kosten-nutsvoorzieningen

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:51
Hoeveel betaal je nu per maand voor stroom en gas?

Jullie verbruiken nu echt niet zoveel stroom en gas! Met 2 volwassenen en 2 kinderen (en een bad) verbruiken wij iets van 10 kuub gas per maand.. dus iets van 120 op jaarbasis voor douche/bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

Maar de hoofdinwoner is dus niet de huurbaas / verhuurder? Maar huurt zelf ook?

Ik vind het verhaal soms een beetje warrig...
Wij delen dus de kosten van het gas, licht en water met de huurder
het totale verbruik van ons samen met het verbruik van de huurders + bijbehorende winkel is.
Wij hebben dus geen aparte meter maar er is een meter die het verbruik van ons + onze huurders bij houdt.
In de laatste quote heb je het zelfs over "onze huurders"? :? Wie huurt er dan van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:03:
Heb je het over onderhuur met toestemming en contract? Dan zou je verwachten dat er een verdeelsleutel is om de energiekosten te verdelen. Dat betekent hoe dan ook enige solidariteit.

https://www.rijksoverheid...-kosten-nutsvoorzieningen
Wij betalen zo'n 350 voor gas/water/licht internet. Dat bedrag is ook hoger om zo de kale huur wat lager te houden heb ik begrepen. Verder is er niet in het contract aangegeven wat 'te hoog' verbruik is.

Ik vind zelf ook dat je solidair moet zijn en dat er weel een fair-use moet zijn. Maar ook dat er een grens en duidelijke en eerlijke rekenmethode moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
President schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:05:
Jullie verbruiken nu echt niet zoveel stroom en gas!
De getallen zijn voor één maand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:06:
[...]

Maar de hoofdinwoner is dus niet de huurbaas / verhuurder? Maar huurt zelf ook?

Ik vind het verhaal soms een beetje warrig...

[...]

[...]

[...]

In de laatste quote heb je het zelfs over "onze huurders"? :? Wie huurt er dan van jou?
bedankt! ik heb mijn post wat duidelijker gemaakt.

Wij huren een stuk van het pand (een bij-gebouw) van een familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Wij betalen zo'n 350 voor gas/water/licht internet. Dat bedrag is ook hoger om zo de kale huur wat lager te houden heb ik begrepen. Verder is er niet in het contract aangegeven wat 'te hoog' verbruik is.
Kom ik aan met mijn 80 euro energie per maand en 52 euro Ziggo...
Xander schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

De getallen zijn voor één maand denk ik.
Ik mag aannemen van niet, dan moet je echt de hele dag een airco of iets dergelijks aan hebben en zeker een half uur per dag douchen (1 kuub gas ongeveer half uurtje douchen?)

Laat hem maar lekker een tussenmeter plaatsen... Of plaats die zelf, je zal het binnen een paar maanden terug verdiend hebben

[ Voor 8% gewijzigd door President op 04-08-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
President schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Kom ik aan met mijn 80 euro energie per maand en 52 euro Ziggo...

[...]

Ik mag aannemen van niet, dan moet je echt de hele dag een airco of iets dergelijks aan hebben en zeker een half uur per dag douchen (1 kuub gas ongeveer half uurtje douchen?)

Laat hem maar lekker een tussenmeter plaatsen... Of plaats die zelf, je zal het binnen een paar maanden terug verdiend hebben
Jeps dit is echt per maand. Heb zelf de grafieken in de app gezien. Het gaat dan wel om de winkel + het gezin van de verhuurder (4 mensen) en ons twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

bedankt! ik heb mijn post wat duidelijker gemaakt.
Het zal aan mij liggen maar ik vind het nog steeds een onduidelijk verhaal in de startpost.
Wij huren een stuk van het pand (een bij-gebouw) van een familie.
Aha, dus waar je schrijft "familie", "huurbaas", "huurder", "huurders", "onze huurders" en "de verhuurder" bedoel je eigenlijk steeds dezelfde persoon: de verhuurder? Een verhuurder is toch wel iets substantieel anders dan een huurder, de laatste term staat nog steeds 3x in je startpost. :P
President schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Zie:
Om te controleren of wij teveel gebruiken wordt het gas/water verbruik vergeleken met dat van dezelfde maand, één en twee jaar geleden.
Het gasverbruik hoeft niet alleen van douchen te zijn hè, veel mensen verwarmen ook op gas. Dat @Hissighh de verwarming uit heeft staan zegt ook niets want dit is het verbruik van hem én de verhuurder incl. winkel... Er staat ook niet bij van wélke maand dit is, als het een maand zou zijn. Kan goed februari zijn ofzo. Who knows.

Als het 513kWh en 54m³ per jaar is voor @Hissighh, zijn verhuurder en een winkel bij elkaar dan snap ik niet wat er te zeuren valt. :)
[...]

Servicekosten moeten ergens op gebaseerd zijn, hier mag je niet zomaar een lukraak bedrag voor afspreken.

Als je geen eigen meter hebt hoort er een verdeelsleutel te zijn afgesproken. Als jouw betaalde servicekosten niet kloppen volgens de daadwerkelijkke jaarafrekening en die verdeelsleutel hoort dat herberekend te worden...

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 04-08-2020 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Jeps dit is echt per maand. Heb zelf de grafieken in de app gezien. Het gaat dan wel om de winkel + het gezin van de verhuurder (4 mensen) en ons twee.
Waarvan je dus geen een idee hebt welk deel van de stroom/gas jij gebruikt, welk deel door de winkel wordt gebruikt en welk deel door het gezin wordt gebruikt? 8)7

Wat ik wel weet is dat 350 voor water/gas/stroom/internet echt veel te veel per maand is voor 2 studenten... Dat is meer dan een gezin met een rijtjeswoning per maand betaalt

Ter vergelijking: als ik op internet een verbruik van 8000 kWh stroom en 1200 m³ gas invul op jaarbasis dan zou mij dit 200 euro per maand kosten volgens pricewise... Met die 350 betaal je waarschijnlijk de energie voor iedereen... Geen idee ook of je internet/televisie een eigen abonnement is of dat je gewoon met de hoofd eigenaar mee doet met zijn abonnement? :P

[ Voor 23% gewijzigd door President op 04-08-2020 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
President schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:23:
[...]

Waarvan je dus geen een idee hebt welk deel van de stroom/gas jij gebruikt, welk deel door de winkel wordt gebruikt en welk deel door het gezin wordt gebruikt? 8)7

Wat ik wel weet is dat 350 voor water/gas/stroom/internet echt veel te veel per maand is voor 2 studenten... Dat is meer dan een gezin met een rijtjeswoning per maand betaalt

Ter vergelijking: als ik op internet een verbruik van 8000 kWh stroom en 1200 m³ gas invul op jaarbasis dan zou mij dit 200 euro per maand kosten volgens pricewise... Met die 350 betaal je waarschijnlijk de energie voor iedereen... Geen idee ook of je internet/televisie een eigen abonnement is of dat je gewoon met de hoofd eigenaar mee doet met zijn abonnement? :P
Ja, maar toch is het door deze constructie voor ons wel goedkoper ivm recht op huurtoeslag. Als de kale huur hoger was en gas/water/licht lager dan hadden we daar geen recht op en betaalden we véél meer.

Internet en televisie delen wij ook. Het enige wat wij niet apart hebben is een CV-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Ja, maar toch is het door deze constructie voor ons wel goedkoper ivm recht op huurtoeslag. Als de kale huur hoger was en gas/water/licht lager dan hadden we daar geen recht op en betaalden we véél meer.

Internet en televisie delen wij ook. Het enige wat wij niet apart hebben is een CV-ketel.
Haha ok, maar huur mag maar met x percentages jaarlijks worden verhoogd dus de energie rekening naar beneden krijgen levert direct voordeel op. Of was het jullie idee om de 'kale prijs' laag in te zetten en de energie rekening hoog? Dan kom je namelijk in een hele andere situatie terecht.

Wat in ieder geval belangrijk is is om met je verhuurder te bespreken dat het hogere verbruik echt niet aan jullie ligt, maar dat er dan toch elders stroom extra wordt verbruikt! Er zullen toch nieuwe apparaten bij zijn gekomen. Dat kan van alles zijn: nieuwe televisie voor de eigenaar, een nieuwe koeling in de winkel, etc. Het kan ook bijvoorbeeld een kapotte vriezer zijn welke constant aanslaat of een airco die in de winkels is neergezet of bijvoorbeeld een computer die 24/7 aan staat om bitcoins te minen.

Het kan verstandig zijn om dat eens met de verhuurder te gaan bespreken en belangrijke apparatuur (mogelijke grootverbruikers) van de eigenaar en de winkel tussen een meter te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik vind zelf ook dat je solidair moet zijn en dat er weel een fair-use moet zijn. Maar ook dat er een grens en duidelijke en eerlijke rekenmethode moet zijn.
Je hebt dus een contract? Maar geen verdeelsleutel? Die hoort er wel te zijn. Dan kun je in extremis verbruiken wat je wil, je betaalt je eigen deel volgens de verdeelsleutel en daarmee basta. Daar ben je met dit soort gezeur er gemakkelijk vanaf.

Ook lijkt het er op dat de huurprijs kunstmatig hoog is door extra hoge servicekosten door te belasten, wat niet is toegestaan. Ik denk dat het een goed idee is om de huurcommissie in te schakelen. Of tenminste zelf onderzoeken wat haalbaar is mocht je hen inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Je hebt dus een contract? Maar geen verdeelsleutel? Die hoort er wel te zijn. Dan kun je in extremis verbruiken wat je wil, je betaalt je eigen deel volgens de verdeelsleutel en daarmee basta. Daar ben je met dit soort gezeur er gemakkelijk vanaf.

Ook lijkt het er op dat de huurprijs kunstmatig hoog is door extra hoge servicekosten door te belasten, wat niet is toegestaan. Ik denk dat het een goed idee is om de huurcommissie in te schakelen. Of tenminste zelf onderzoeken wat haalbaar is mocht je hen inschakelen.
Het lastige is dat het appartement groot is voor de prijs die wij betalen. Het meeste aanbod waarvoor je minder dan 730 euro kale huur betaald zijn of te klein voor 2 personen of je moet 4x de huur verdienen...

We zitten hier dus een beetje vast wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 23:38
Om even terug on topic te gaan :)

Ik vind het gas aantal niet gek. Jullie met zn 2e en nog een gezin van 4... Ik gebruik met een 2 pers. Huishouden op gas douchen+koken ongeveer 25-35 kuub/maand. (Niet zuinig douchen oid.)

Wat betreft stroom: dat is wel flink, maar de vraag is een beetje wat de winkel trekt. Weer even vergelijking naar mezelf, 2 persoons huishouden zit vaak tussen de 100-150 kwh. Als je dan nog een 4 persoons huishouden erbij zou hebben zit je dus al snel op 300-400 kwh. Dan nog de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Het lastige is dat het appartement groot is voor de prijs die wij betalen. Het meeste aanbod waarvoor je minder dan 730 euro kale huur betaald zijn of te klein voor 2 personen of je moet 4x de huur verdienen...

We zitten hier dus een beetje vast wat dat betreft.
Ik denk dat je de rekentool van de huurcommissie eens moet doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
tekken4111 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:55:
Om even terug on topic te gaan :)

Ik vind het gas aantal niet gek. Jullie met zn 2e en nog een gezin van 4... Ik gebruik met een 2 pers. Huishouden op gas douchen+koken ongeveer 25-35 kuub/maand. (Niet zuinig douchen oid.)

Wat betreft stroom: dat is wel flink, maar de vraag is een beetje wat de winkel trekt. Weer even vergelijking naar mezelf, 2 persoons huishouden zit vaak tussen de 100-150 kwh. Als je dan nog een 4 persoons huishouden erbij zou hebben zit je dus al snel op 300-400 kwh. Dan nog de winkel.
Het gaat trouwens om een kleine salon, niet een gehele supermarkt btw :P Ik denk dat de beste oplossing is om te gaan kijken naar een tussenmeter en het maximale gebruik te gaan baseren om cijfers van het nibud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Het gaat trouwens om een kleine salon, niet een gehele supermarkt btw :P Ik denk dat de beste oplossing is om te gaan kijken naar een tussenmeter en het maximale gebruik te gaan baseren om cijfers van het nibud.
Een tussenmeter voor elektra is waarschijnlijk niet zo ingewikkeld. :) Misschien kun je hier iets delen van de elektrische installatie? Kunnen we meedenken.

Jouw aandeel van het gasverbruik meten wordt wel lastig gezien je geen eigen CV-ketel hebt. Dan zou je met warmtemeters moeten gaan werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het probleem is dat de constructie die gebruikt is om kunstmatig recht te krijgen op huurtoeslag absoluut illegaal is.

Je heb je eigenlijk laten naaien, je zit daar gewoon hartstikke vast. Zonder tussenmeter kan hij je forever een oor blijven aannaaien en als je er onderuit probeert te komen sta je aan het einde van je huurcontract op straat.

350 gwl voor 2 studenten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:42
Je wordt enorm afgezet. 350 EUR / maand (incl. gebruik van een gedeelde internet-lijn) is ruim 3x zoveel als ik wat ik aan kosten had met 3 huisgenoten, en dan hebben we het nog niet eens over het gebruik van een winkel en een gezin van je verhuurder. Het verbruik in totaal ziet er ook niet echt gek uit voor 2 huishoudens + winkel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:39:
Het probleem is dat de constructie die gebruikt is om kunstmatig recht te krijgen op huurtoeslag absoluut illegaal is.

Je heb je eigenlijk laten naaien, je zit daar gewoon hartstikke vast. Zonder tussenmeter kan hij je forever een oor blijven aannaaien en als je er onderuit probeert te komen sta je aan het einde van je huurcontract op straat.

350 gwl voor 2 studenten 8)7
Nee hij naait de belastingbetaler ;) . Maar voor TS is een constructie waarbij hij minder huurt betaald en idioot veel voor gwl ideaal. Daardoor krijgt hij paar honderd euro huursubsidie die hij anders niet had gekregen, en het bruto totaal bedrag is identiek.

Maar goed, begrijp ik nu het verhaal goed dat verhuurder (inclusief gezin) + winkel + TS meer verbruiken, en de verhuurder dat afschuift op TS? Tja leuk, maar wie zegt dat hij het heeft verbruikt? Een tussenmeter is echt de enige manier waarop je dit fatsoenlijk kan bijhouden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 04-08-2020 22:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:19

Zenix

BOE!

Aangezien de verhuurder maar blijft zeuren, zou ik de huurcommissie inschakelen:
https://www.kamer.nl/help...ervicekosten-te-hoog-zijn

Dan hou je gewoon de lage huur met jaarlijks een verhoging en ga je een stuk minder servicekosten betalen. Zal die niet leuk vinden, maar dat heeft die zelf veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Nee hij naait de belastingbetaler ;) . Maar voor TS is een constructie waarbij hij minder huurt betaald en idioot veel voor gwl ideaal. Daardoor krijgt hij paar honderd euro huursubsidie die hij anders niet had gekregen, en het bruto totaal bedrag is identiek.

Maar goed, begrijp ik nu het verhaal goed dat verhuurder (inclusief gezin) + winkel + TS meer verbruiken, en de verhuurder dat afschuift op TS? Tja leuk, maar wie zegt dat hij het heeft verbruikt? Een tussenmeter is echt de enige manier waarop je dit fatsoenlijk kan bijhouden.
Mwahh, recht op huurtoeslag gaat op basis van inkomen. Tevens betaal ik qua kale huur nog lang niet de huurtoeslag grens. dus valt mee xD.

Daarnaast betaal ik er vrolijk zelf aan mee gezien ik zelf werk :/. Maar ik ga zeker nog een keer navragen waar de kosten naar de kale huur precies heen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
Zenix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:59:
Aangezien de verhuurder maar blijft zeuren, zou ik de huurcommissie inschakelen:
https://www.kamer.nl/help...ervicekosten-te-hoog-zijn

Dan hou je gewoon de lage huur met jaarlijks een verhoging en ga je een stuk minder servicekosten betalen. Zal die niet leuk vinden, maar dat heeft die zelf veroorzaakt.
En dat zou ongetwijfeld ook zomaar met terugwerkende kracht kunnen, dus per maand dat je huurt €300+ terugkrijgen (want laat de huurbaas maar eens bewijzen dat je meer dan 1 kWh en 1 m3 gas hebt gebruikt als er geen tussenmeter is O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

350 Euro dat betaal ik met een eengezinswoning niet eens en ik verbruik bovengemiddeld veel energie als ik Toon mag geloven.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Een huurbaas moet je verbruik kunnen specificeren en op basis daarvan ook verrekenen. Of een verdeling aan de hand van iets en dan op de hele factuur. Meestal is dat iets van oppervlakte en aantal bewoners.

Ook is de huurprijs gelimiteerd met het puntensysteem.

Denk dat daar de crux zit. Wel de inkomsten, maar niet de “problemen”. Maar wees gerust. Huurrecht is vrij dwingend: als je je er echt aan stoort en je hebt een lange adem... aanvechten bij de commissie. De huurprijs wordt dan reeel en de servicekosten naar kostprijs.
En anders het maar accepteren. Of iets nou mag of niet: er is schaarste en de meeste huurders accepteren alles...

Heb een woning verhuurd ooit, vond het verschrikkelijk. Kamerhuur was overigens ook verschrikkelijk... malafide wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zorg sowieso dat je woning z'n eigen stroommeter krijgt... en anders kan je los per apparaat je verbruik meten met losse stekkers.. dan heb je veel meer data ipv het gissen wat je nu doet. Daar kan je iig iets op baseren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:53

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Heb je je eigen groepenkast? Of zit alles bij je huurbaas? Ik zou toch echt inzetten op de aanschaf van een eigen KWh en gasmeter. Zelf betalen, zelf laten installeren (ok electra zal miss wat makkelijker gaan dan gas). Maar dan ben je in elk geval van het gezeur af :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Mattie112 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:16:
Heb je je eigen groepenkast? Of zit alles bij je huurbaas? Ik zou toch echt inzetten op de aanschaf van een eigen KWh en gasmeter. Zelf betalen, zelf laten installeren
Waarom zelf betalen? Lijkt me bij uitstek iets voor de huurbaas. Dat is ook degene die continue klaagt dat het verbruik te hoog zou zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Freeaqingme schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Waarom zelf betalen? Lijkt me bij uitstek iets voor de huurbaas. Dat is ook degene die continue klaagt dat het verbruik te hoog zou zijn.
Blijkbaar wil die huurbaas daar niet aan beginnen, dan zou ik liever een paar euro uitgeven en zelf een meter plaatsen dan ook daarover gezeur hebben met de huurbaas.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-07 21:42
[...]

Wij betalen een vast bedrag voor gas/water/licht maar we betalen meer als we toch teveel gebruiken.

Of er teveel verbruikt is dat 'berekenen' ze dus door te kijken naar voorgaande jaren en het daarmee te vergeleken. Samen delen we dan de kosten die hoger zijn. Ik vind dat niet erg transparant. Als de buurjongen een wietplantage begint zou ik daar voor moeten opdraaien.

Je moet van de situatie af dat jij niet weet wat jij en jouw vriendin verbruiken, nu zit er verbruik bij van een familie+salon/winkel. En hoe wordt het 'teveel' bepaald? Als ik naar de stroom kijk, verbruikt het totaal minder dan in 2018 maar veel meer dan in 2019.
Hissighh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:09:
Mwahh, recht op huurtoeslag gaat op basis van inkomen. Tevens betaal ik qua kale huur nog lang niet de huurtoeslag grens. dus valt mee xD.
Wat is het nou? Heb je door deze rare prijsconstructie nou wel op huurtoeslag en anders niet? Want als dat het geval is, ben je dus samen met je huurbaas de boel aan het bedonderen om belastinggeld waar jullie eigenlijk geen recht op hebben te ontvangen. En als dat het geval is, wens ik jullie veel succes met het regelen van een eigen meter en eventueel een lagere rekening, want dan is jullie huurbaas ook het type dat echt wel zal gaan treiteren om jullie weg te krijgen.

offtopic:
Het kan trouwens best kloppen dat je door Corona meer stroom verbruikt, ik zie in mijn eigen verbruik een toename van 30-40 kWh op mijn verbruik van vorige jaar. Nu draai ik sinds die tijd wel een extra server thuis die misschien 20 kWh daarvan voor rekening neemt (heb maar 1 maand waarin de server de hele maand draaide, dus kan niet echt goed vergelijken), maar een toename is er wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Mattie112 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Blijkbaar wil die huurbaas daar niet aan beginnen, dan zou ik liever een paar euro uitgeven en zelf een meter plaatsen dan ook daarover gezeur hebben met de huurbaas.
Ja, maar wie heeft er nou een probleem? Da's de huurbaas, die het probeert af te schuiven op TS met 'je moet minder verbruiken!!!one'. In plaats van dat zo maar te slikken, zou ik dan vooral weer de bal terugleggen bij de huurbaas.

Je hebt ook als huurder recht op onverstoord woongenot. Een huurbaas die je continue vertelt dat je minder apparaten aan moet zetten en zo lijkt me daar niet direct onder te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 23:34
Volgens mij is nou nog steeds niet duidelijk of er een duidelijke contractuele afspraak is over het eventueel teveel gebruiken van g/w/l.

Ik hoor je wel zeggen dat er een verrekening plaats kan vinden bij teveel gebruik, maar staat er ook contractueel omschreven waar dat op gebaseerd wordt? Want als er geen splitsing is tussen het hoofdpand en jouw gedeelte kan die verhuurder roepen wat hij wilt.

De eiser bewijst!

Tipje: Vraag een overzicht van de servicekosten als hij moeilijk blijft doen. Heb ik in het verleden bij sommige verhuurders wel eens gevraagd, waarna bleek dat deze er niet was. Mochten ze het gehele bedrag direct terugstorten op mijn rekening. Sindsdien klagen ze niet zo snel meer bij me.

Plus wat hierboven ook wordt gezegd: Je moet ook gewoon kunnen leven, als er bij jullie niks is aangepast is het te belachelijk voor woorden om minder te gaan douchen zodat de verhuurder een lager gebruik heeft.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
Mijn advies zou zijn om een losse energiemeter te kopen en die eens aan je ijskast, wasmachine etc aankoppelen.
Dan zie je vanzelf hoeveel stroom er verbruikt wordt.
Met dat inzicht van de grote verbruikers kan je prima terugkoppelen waarom je gebruik normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mattie112 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Nee, de huurbaas moet gewoon inzichtelijk kunnen maken hoe hij de GWL kosten doorbelast.

Indien de huur exclusief GWL is, betaal je meestal direct de kosten hiervoor aan het energiebedrijf. Belangrijk is dat de kosten die de verhuurder in rekening brengt voor GWL redelijk zijn en dat de kosten ook echt gemaakt zijn. De verhuurder mag niet meer kosten in rekening brengen dat hij/zij zelf heeft gemaakt. De verhuurder dient dan ook jaarlijks een overzicht te overhandigen waarin de gemaakte servicekosten vermeld zijn.
https://www.huurwoningen.nl/info/gas-water-licht-gwl/

Dit neigt naar beunhaas als verhuurder. Als TS bang is dat hij eruit wordt getrapt als hij dit aankaart: daarvoor is er huurdersbescherming. Je verhuurder mag je er niet zomaar uitknikkeren, en mag ook de kale huur niet opeens met een paar honderd euro verhogen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:06
Vind dat in dit topic iedereen wel heel erg de verhuurder / huisbaas weg zet als een zeurend persoon die te veel vraagt voor GWL.

Als je het andersom bekijkt, is de verhuurder nogal schappelijk door de kale huur op 730 te zetten zodat de inwonenden recht hebben op huursubsidie. Omdat het familie is, kan dat prima. Dat de verhuurder er wel geld op wil verdienen, dat lijkt me enigszins logisch.

Wat de verhuurder betreft maakt het volgens mij niet zoveel uit wat ze als kale huur vragen, servicekosten of wat dan ook (misschien belastingtechnisch wel?). Dus dat die nu 730 vraagt, had ook zomaar 1030 kunnen zijn of hoger zelfs.

Dat je bij moet betalen als je te veel gebruikt (maar hij kan niet aantonen dat jullie dat per se zijn) en het niet terugkrijgt als je minder betaalt, is nogal raar.

Allemaal advies om naar een huurcommissie te stappen; veel succes met dat soort overdreven grote stappen. Wat gaat die zeggen over dat je soort van fraudeert (oke, grijs gebied) om recht te blijven houden op huursubsidie? De verhurende partij vind ik in dit geval best schappelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Slickk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:18:
Vind dat in dit topic iedereen wel heel erg de verhuurder / huisbaas weg zet als een zeurend persoon die te veel vraagt voor GWL.

Als je het andersom bekijkt, is de verhuurder nogal schappelijk door de kale huur op 730 te zetten zodat de inwonenden recht hebben op huursubsidie. Omdat het familie is, kan dat prima. Dat de verhuurder er wel geld op wil verdienen, dat lijkt me enigszins logisch.

Wat de verhuurder betreft maakt het volgens mij niet zoveel uit wat ze als kale huur vragen, servicekosten of wat dan ook (misschien belastingtechnisch wel?). Dus dat die nu 730 vraagt, had ook zomaar 1030 kunnen zijn of hoger zelfs.

Dat je bij moet betalen als je te veel gebruikt (maar hij kan niet aantonen dat jullie dat per se zijn) en het niet terugkrijgt als je minder betaalt, is nogal raar.

Allemaal advies om naar een huurcommissie te stappen; veel succes met dat soort overdreven grote stappen. Wat gaat die zeggen over dat je soort van fraudeert (oke, grijs gebied) om recht te blijven houden op huursubsidie? De verhurende partij vind ik in dit geval best schappelijk.
Mwah, schappelijk? Eigenlijk lijkt het me een fraudeur die belastinggeld misbruikt door de kale huur kunstmatig laag te houden, en de inkomsten toch binnen te trekken door GWL absurd hoog te zetten.

Een soort handjeklap tussen huurder en verhuurder om nog even gemeenschapsgeld te gebruiken, terwijl dit zaakje duidelijk stinkt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:42
Je praat over huren van "een familie", niet eigen familie dus en daarmee niet zo relevant: commercieele huur.

Het doet mij denken dat het verhuur is zonder dat je bij de gemeente bent ingeschreven. Hoe lang denk je daar te gaan wonen? Korte termijn (maximaal een paar jaar) zou je aan tussenmeters kunnen denken of voor langere termijn zou je met de huisbaas kunnen bespreken dat hij dit deel van het pand een eigen huisnummer en GWL laat geven.

Jouw deel van het pand laten isoleren? Gezien het bedrag dat gerekend wordt samen met je verhaal lijkt me dat er nogal wat energie zou weglekken...

Ook zou je eens kunnen kijken of je huisbaas een goedkopere energieleverancier kan vinden ;-) Met een forse vrijstaande woning en een enorm hoog (electriciteits) verbruik betaal ik (GasLicht) zo'n 20% minder dan jij.

Je zou samen eens naar de grootverbruikers kunnen gaan zoeken, een energiemeter op verschillende plekken installeren - en dan niet alleen bij jullie maar door het hele pand heen. Kachels bekijken of na laten kijken.

Hoe dan ook: meten is weten... Je bent nu overgeleverd aan willekeur.

Als dat allemaal niet bespreekbaar is heb je een slechte huisbaas en heb je 3 opties: accepteren en blij zijn dat je woonruimte hebt, formele weg via huurcommissie - maak je geen vrienden mee of verhuizen en opletten waar je dan in terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Slickk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:18:
Omdat het familie is, kan dat prima.
Het is niet familie, maar een familie ;)

@Hissighh Ik zou ook voorstellen om een tussenmeter te installeren voor elektra om duidelijk te krijgen hoeveel van de elektra door jullie verbruikt is. Voor gas is het lastiger. Misschien kun je afspreken dat je ervan uitgaat dat jullie gasverbruik hetzelfde percentage van het totaal is als bij de elektra (een grove schatting is beter dan niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTBram
  • Registratie: September 2003
Nagaan hoe de installatie is uitgelegd. Ik neem even aan dat jullie een paar groepen vanuit het huis krijgen, of is er een eigen meterkast?
Liefst dus een kwh meter voor het appartement.

Zoiets:
https://www.allekabels.nl/230_volt/kwh_meter.html

Mocht je 2 groepen vanuit het huis krijgen, dan zou je per groep zo'n meter kunnen (laten?) tussenbouwen.

Have no fear, the engineer is here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
Ik denk dat het vooral onhandigheid is van de huurders, ze hebben zelf veel geklust aan de woning en geloof dat ze niet deze meetmethode gebruiken om geld te verdienen.
Het zijn aardige mensen en hebben al vaak aangegeven dat ze eigenlijk geen extra geld willen vragen.

Ik weet niet zeker of een meter mogelijk is. Wij hebben namelijk geen stoppenkast en het stroom lijkt niet op een specifiek punt binnen te komen.

De huurcommissie wil ik vermijden, ik heb weinig zin in een conflict met de verhuurders, Vooral omdat wij er zo dicht bij elkaar wonen.
Wel ga ik hun of het juridisch loket wellicht bellen voor advies.

Verder ga ik kijken of ze ergens goedkoop stroommeters verkopen zodat we apparaten met gootgebruik kunnen vinden.

Ik ben trouwens gewoon ingeschreven bij de gemeente etc.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 11:19

Zenix

BOE!

Je wilt geen conflict, maar de verhuurder zoekt het conflict wel elke keer op. Ik zou gewoon aangeven dat je alles hebt gedaan, dat je eventueel meerverbruik niet gaat betalen. Als die het daar niet mee eens is, dan kan je alsnog naar de huurcommissie gaan.

Jij bent een makkelijke prooi voor de verhuurder, want tot nu toe slik je alles. Wanneer ga je daarmee stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het enige wat ik kan zeggen: Meten = weten
Maar aangezien je zelf geen toegang hebt tot de meterkast, ben je afhankelijk van de verhuurder.

Overigens wel raar dat ze bij jullie aankloppen voor het hogere verbruik. Zoals ik je (warrige) verhaal begrijp, bestaat de stroom- en gasverbruik uit drie verschillende delen:
deel 1: winkel van de verhuurder
deel 2: woning van de verhuurder
deel 3: woning van jou en kamergenoot

Aangezien jouw deel (deel 3) het kleinste aandeel is (2 personen versus gezin en winkel), lijkt mij de oorzaak toch echt elders te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
De huurbaas meent dus dat jullie teveel gas en elektra verbruiken, maar jullie hebben geen eigen meter. Die 513kwh per maand is van een winkel + een huishouden met 4 personen jullie + 2 studenten?

Hoe bewijst hij dat dat verhoogde verbruik bij jullie vandaan komt?

Dan vind ik 513kwh voor 6 personen + een winkel nog best weinig. Ik heb afgelopen maand 101kwh verbruikt (1 persoon, 83m2 appartement, niks bijzonders een koelkast en vriezer (beide van formaat campingkoelkast en beide A+++++++), tv, oven, computer...)

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 05-08-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 11:34
Zoals gezegd Meten is weten!
350 euro voor energie is overdreven, dan moet je al een tesla liggen op te laten elke nacht.
Hoe kan je verhuurder garanderen dat hij niet meer verbruikt?

Zet een meter tussen jullie woning en de hoofdkast:
https://youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html
Voor gas/water zijn gelijkaardige oplossingen mogelijk.

Vervolgens kan je elke maand kijken wat er door is gegaan en pro rata de kosten afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Als je niet in de meterkast kunt of geen specifiek punt hebt waar 'jullie' stroom vandaan komt, koop dan een meter die je in je stopcontact doet (bijv: Zoiets)

Hang die 24 uur tussen de koelkast, 24 uur tussen de vriezer, 24 uur tussen de tv op een dag dat je 'normaal' tv kijkt, 24 uur tussen de magnetron, enzovoorts...
Vervolgens gooi je er een stekkerblok aan waar je alle andere ongein wat stroom verbruikt insteekt (laptop, telefoon, etc.) Dan heb je na een week wel een goed idee van wat je verbruik is.

Ik heb zelf in een garage die ik huur ook zo'n meter er tussen gedaan. Niet omdat ik de eigenaar niet vertrouw, maar gewoon om met onderbouwde cijfers aan te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 09:06
Jeroenneman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Mwah, schappelijk? Eigenlijk lijkt het me een fraudeur die belastinggeld misbruikt door de kale huur kunstmatig laag te houden, en de inkomsten toch binnen te trekken door GWL absurd hoog te zetten.

Een soort handjeklap tussen huurder en verhuurder om nog even gemeenschapsgeld te gebruiken, terwijl dit zaakje duidelijk stinkt.
Oh, absoluut. Ik bedoelde meer dat de verhuurder tegenover TS best schappelijk is door mee te gaan in het blijven aanbieden van een lage kale huur. Zonder de huursubsidie zouden ze het niet kunnen betalen (zijn woorden).
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Het is niet familie, maar een familie ;)
Te snel overheen gelezen blijkbaar, haha. Zo kwam het even op mij over in de OP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Je kan alle apparaten individueel meten maar ondertussen had ik eens een gasplaat die 24/7 stroom aan het trekken was ivm een storing. Dat soort apparaten vergeet je gauw.

Beter meet je dus gewoon de hele woning. Laat 'm maar aantonen dat je zoveel verbruikt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Of je koopt een zwik van die losse meters en voorziet ieder stopcontact ermee, einde van de maand optellen en jouw uitspraken omtrent verbruik zijn dan wel ergens op gebaseerd in tegenstelling tot je verhuurder die denkt dat hij zelf altijd precies hetzelfde verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 01-07 22:30
Klinkt echt super vaag, hoe weet je nu dat je echt maar 2/7e (2+4 personen + winkel) betaalt? Misschien heeft hij wel een extra koelkast gekocht en mag jij nu dokken voor de extra stroom.

Als ik hoor hoe zuinig je leeft dan denk ik dat je kosten eerder op 75 euro de maand zitten: Voor mijn 2-persoonshuishouden (elke dag douchen en led lampen etc) betaal ik 100 euro de maand.

Zoals alle anderen al zeggen: meten is weten. Maar denk ook na wat je wilt doen als je ziet dat je al elke maand 300 euro te veel betaald...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:31

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Zolang het niet afzonderlijk gemeten wordt is de hele discussie zinloos. Hij kan niet claimen dat je minder moet gebruiken als hij zijn eigen gebruik niet kan meten.

Als het mijn huurbaas was kon hij de pot op als hij geen bewijs heeft. En sorry, om de twee dagen douchen? Gaat nergens over.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-07 11:36

Garyu

WW

Simpel stappenplan:

1) Zeg tegen je huisbaas dat je bereid bent te betalen voor je verbruik, of dat hoog is of laag, dat wil je graag weten zodat je het ook kan betalen.
2) GWL-kosten kunnen per jaar verschillen, vraag om de jaar-afrekening zodat je weet hoeveel je nog moet betalen / hoeveel je terugkrijgt. Vraag meteen om een gespecificeerde rekening van je GWL+internet kosten over de afgelopen drie jaar
3) Die rekening komt never-nooit-niet op 350EUR per maand -> vraag het teveelbetaalde geld terug.
4) Ga eventueel naar de rechter als je verhuurder het geld niet wil terugbetalen.

Ben je meteen van je illegale constructie af en betaal je vanaf nu minder vaste lasten. Succes aan de verhuurder om de huur opeens omhoog te gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 05-08-2020 16:32 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Eigenlijk een beetje vreemd. Als ergens in een post 'download' staat, dan mag dat niet. Hier wordt duidelijk huursubsidie fraude gepleegd, door de huur te verlagen en het verschil op te tellen bij de energie rekening. En dan denkt iedereen wel mee ... nogal hypocriet. Wie zijn billen brandt ... dus sorry TS: zoek het zelf maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hissighh schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:44:
Ik denk dat het vooral onhandigheid is van de huurders, ze hebben zelf veel geklust aan de woning en geloof dat ze niet deze meetmethode gebruiken om geld te verdienen.
Dat zou jij moeten weten. Jij en je vriendin zijn de huurders.
Het zijn aardige mensen en hebben al vaak aangegeven dat ze eigenlijk geen extra geld willen vragen.
Lagere kosten door jullie op energierantsoen te zetten is precies dit: meer geld. Ze houden je keihard voor de gek. Heb je ze al gevraagd waarom ze zelf zoveel meer energie zijn gaan verbruiken? Blijkbaar is er een verdeelsleutel en jij betaalt dus mee aan hun gestegen verbruik (de naheffing waar je het over hebt).
Ik weet niet zeker of een meter mogelijk is. Wij hebben namelijk geen stoppenkast en het stroom lijkt niet op een specifiek punt binnen te komen.

De huurcommissie wil ik vermijden, ik heb weinig zin in een conflict met de verhuurders, Vooral omdat wij er zo dicht bij elkaar wonen.
Wel ga ik hun of het juridisch loket wellicht bellen voor advies.

Verder ga ik kijken of ze ergens goedkoop stroommeters verkopen zodat we apparaten met gootgebruik kunnen vinden.

Ik ben trouwens gewoon ingeschreven bij de gemeente etc.

Bedankt voor jullie reacties!
In de huidige situatie is niet traceerbaar hoeveel energie de 3 afzonderlijke delen van het pand verbruiken. Dus als 1 deel veel meer gaat verbruiken, dan betaalt iedereen meer conform verdeelsleutel. Als jullie dat overeengekomen zijn, kan hij dat gespecificeerd bij jullie in rekening brengen, maar dan zonder de verdeelsleutel met terugwerkende kracht aan te passen. Alternatief: meten.

Maar het is kiezen:
- betalen voor gemeten verbruik.
- betalen aan de hand van een verdeelsleutel op de totale kosten.

In beide gevallen mag het niet alleen reden zijn om bij te moeten betalen. Als het verbruik lager is, hoor je ook geld terug te krijgen. Maar de verhuurder heeft het waarschijnlijk gemakshalve alleen over "bijbetalen" gehad. :)
Anoniem: 93050 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:15:
Eigenlijk een beetje vreemd. Als ergens in een post 'download' staat, dan mag dat niet. Hier wordt duidelijk huursubsidie fraude gepleegd, door de huur te verlagen en het verschil op te tellen bij de energie rekening. En dan denkt iedereen wel mee ... nogal hypocriet. Wie zijn billen brandt ... dus sorry TS: zoek het zelf maar uit.
Eens, helemaal mee eens. Als er inderdaad 350 euro per maand aan GWL in rekening wordt gebracht aan een huishouden van 2 personen in een appartementje, dan is dit gewoon (forse) toeslagfraude. Iedereen ziet in 1 oogopslag dat dat een kunstmatig extreem hoog bedrag is en de verhuurder kan dat bedrag ook totaal niet specificeren. Wij wonen met z'n 3-en in een jaren 80 tussenwoning (niets bijzonders qua extra verduurzaming afgezien van EPS vloerisolatie) en betalen daarvoor in totaal ruim 160 euro per maand (150 gas/electra en iets van 13 of 14 euro water).

Zolang TS zich er maar van bewust is, dat men - in het zeldzame geval dat hier inderdaad werk van gemaakt wordt - die teveel ontvangen toeslag bij hemzelf komt terugvorderen. Mogelijk wordt de TS als zwakste partij in de overeenkomst niet strafrechtelijk vervolgd (dat lijkt mij dan weer meer het risico voor de verhuurder), maar teveel ontvangen toeslag moet gewoon terug. Dat is geen straf, maar gewoon een correctie.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-08-2020 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Doordat je misbruik maakt van de huurtoeslag is het in geval van onenigheid voor beide partijen uiteraard lastig om terug te vallen op de wet. Jullie hebben elkaar eigenlijk bij de taas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

Barrycade

Through the...

Gezien de app die de basis is van de discussie: Verhuurder heeft dus een slimme meter gekregen. En als het zo gaat al bij veel meter wisselingen blijkt de oude meter wat minder te hebben registreerd dan de nieuwe meter echt laat zien.

Dus de verhuurder schrikt zich rot: had in eerste instantie mooie deal: en meer huur wellicht dan via het normale systeem en daar bovenop exorbitante service kosten. Maar gezien de voorspellingen van de app komt de energie rekening wel erg hoog uit, dus komt de rekening bij TS. Wellicht ook wel omdat verhuurder wat minder inkomsten heeft door Corona.

TS leeft ondertussen als een zwerver: minder wassen, minder douchen en 2 uurtjes tv per dag.
Volgens mij heeft TS ook wel door dus blijkbaar dat hij in een gouden kooi zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:44
[...]

begrijp ik nu goed dat er geen tussenmeter geplaats is en jullie de opmerking krijgen dat je teveel verbruikt ?
wie zegt dat hijzelf niet veel meer is gaan gebruiken en dit extra verbruik door jullie wil laten ophoesten.
ik zou aankaarten dat er echt een tussenmeter geplaats moet worden want dit gaat gewoon gezeik opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Helemaal eens met @Anoniem: 93050 en @Anoniem: 39993. Vergeef mijn botte opmerking, maar man man man, wat wil je nu eigenlijk weten? Welke rechten je hebt?

Jullie doen duidelijk iets illegaals, dat staat als een paal boven water. En het maakt niets uit wat de huurcommissie er van vindt of wat dan ook. Deze constructie zijn jullie bewust samen aangegaan. Vervolgens doet 1 van de deelnemende partijen aan dit illegale 'handeltje' vervelend en ga je huilie huilie doen? Tja, daar kun je op wachten. Blijkbaar vindt de verhuurder de marge te klein worden en wil het gat dichten.

Verhuurder had ook bij aangaan van dit huurcontract 400,- euro kunnen zeggen voor GWL. En dan had je nu precies hetzelfde euvel gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Apart verhaal, eerst gaan ze zeker dat bedrag bij jullie verhalen en daarna met hetzelfde verhaal naar de winkelhuurders of ze willen lappen? Leuk handeltje lijkt me dat.. Niet helemaal fris wat mij betreft.

[ Voor 18% gewijzigd door Frieda op 06-08-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Als ik jou was zou ik gewoon zeggen: toon maar aan dat wij het zijn. Zonder dat dat onomstotelijk kan bewezen, betalen we niks extra. Het kan overal zitten.

En gebruiken jullie 500Kwh meer, of is dat het totale verbruik? Als het het totale verbruik is, waar maken ze zich druk om? 500Kwh is ook weer niet zo heel erg veel met z'n tweeën. Als je inclusief huurt moet de verhuurder niet opeens gaan zeuren als het een keertje meer is dan normaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Spacecowboy op 07-08-2020 00:03 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spacecowboy schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:57:
Als ik jou was zou ik gewoon zeggen: toon maar aan dat wij het zijn. Zonder dat dat onomstotelijk kan bewezen, betalen we niks extra. Het kan overal zitten.

En gebruiken jullie 500Kwh meer, of is dat het totale verbruik? Als het het totale verbruik is, waar maken ze zich druk om? 500Kwh is ook weer niet zo heel erg veel met z'n tweeën. Als je inclusief huurt moet de verhuurder niet opeens gaan zeuren als het een keertje meer is dan normaal.
500 kWh per maand niet veel voor twee personen? Dat is op jaarbasis 6000 kWh - meer dan 3x zoveel als wij verbruiken (4p).
Zelfs een gemiddeld 6-persoons huishouden haalt dat niet:
Afbeeldingslocatie: https://static.gaslicht.com/v/a06f0bae/UserFiles/Image/Thumbnail_400/stroomverbruik-nibud-2019.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

500 kWh per maand niet veel voor twee personen? Dat is op jaarbasis 6000 kWh - meer dan 3x zoveel als wij verbruiken (4p).
Zelfs een gemiddeld 6-persoons huishouden haalt dat niet:
[Afbeelding]
Uh, wij zitten met z’n tweeen op 450Kwh per maand. Moet ik zeggen dat we 2 koelkasten, 2 ovens, 2 airco’s, een Qooker en een electrische kookplaat heb. Nu met die warmte zal het wel iets meer zijn omdat de a/c de hele dag aan staat boven, maar standaardmaanden zitten we zo op 500Kwh.

Dat een voorbeeldgezin dat niet haalt, tja. Realiteit is vaak anders.

Maar boor de TS: gewoon bewijs vragen dat het verbruik daadwerkelijk van jullie afkomt.

Overigens, verbruik dit jaar tot nu toe. Constant rond de 450Kwh, nu met warmte uitschieter want de a/c staat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZffzYcrKZHA6f5PbWgPsNFxr4Hc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/QuP327aeTB1WJWqfewd8rgfD.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 20% gewijzigd door Spacecowboy op 07-08-2020 11:28 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Spacecowboy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Uh, wij zitten met z’n tweeen op 450Kwh per maand. Moet ik zeggen dat we 2 koelkasten, 2 ovens, 2 airco’s, een Qooker en een electrische kookplaat heb. Nu met die warmte zal het wel iets meer zijn omdat de a/c de hele dag aan staat boven, maar standaardmaanden zitten we zo op 500Kwh.

Maar boor de TS: gewoon bewijs vragen dat het verbruik daadwerkelijk van jullie afkomt.

Overigens, verbruik dit jaar tot nu toe. Constant rond de 450Kwh, nu met warmte uitschieter want de a/c staat aan.
[Afbeelding]
240KWH/mnd, 4 dagen per week thuiswerken met 3 schermen, Game PC gemiddeld 6 uur per dag (weekeinde wat meer), 1 A+++ koelkast, ESX server, NAS, Netgear Mesh met 3 componenten, 3 Ethernet Switches, 2 TV's (gemiddeld 4 uur per dag aan), wasmachine 8 wassen per maand. Maar wel alles led :D en vlak de luchtcirculatie niet uit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQUNQLHhe8Q_sNIB6fFl-lTaM1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1K4Z87AbDj5ZkCGcHzTqo6U.png?f=fotoalbum_large

Voor Corona en na Corona duidelijk te zien. Februari was nieuwe koelkast.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 07-08-2020 12:04 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Wim-Bart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

240KWH/mnd, 4 dagen per week thuiswerken met 3 schermen, Game PC gemiddeld 6 uur per dag (weekeinde wat meer), 1 A+++ koelkast, ESX server, NAS, Netgear Mesh met 3 componenten, 3 Ethernet Switches, 2 TV's (gemiddeld 4 uur per dag aan), wasmachine 8 wassen per maand. Maar wel alles led :D en vlak de luchtcirculatie niet uit :D

[Afbeelding]

Voor Corona en na Corona duidelijk te zien. Februari was nieuwe koelkast.
Ja dat soort reut komt er bij mij dan ook nog allemaal bij. Maar vooral die 2 ovens tijdens het koken willen nog wel eens hard gaan (stoomoven en gewone over), en als dan ook nog de a/c's boven aanstaan, en ik aan het gamen ben, trek wel wat verbruik.

Het is inderdaad wel hoger sinds we balletwee thuiswerken. Voorheen zat ik op 350kwh ofzo met z'n 2-en. Moet ik zeggen dat ik wel heel slordig ben met licht achter me uitdoen enzo, maar ik vind het altijd zo irritant als een uurtje niet achter mn bureau zit om alles weer aan te klikken. Ook pc's enzo staan gewoon altijd aan.

Maargoed, back on topic!

[ Voor 10% gewijzigd door Spacecowboy op 07-08-2020 13:24 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Spacecowboy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]
Uitschieters zijn er natuurlijk altijd, maar dat zegt dus meer over jullie dan over het gemiddelde ;)
Hier 4 personen, 1 koelkast, 1,5 vriezer, 1 oven, geen airco/Qooker/wasdroger -> gemiddeld 150 kWh per maand. Dat is misschien laag en zegt dus ook niets over het gemiddelde.

Maar met 2 personen 500 kWh/m is gewoon hoog (feitelijk/statistisch gezien), zonder daar een waardeoordeel over te geven :)
In jouw geval is duidelijk waar het hoge verbruik vandaan komt. Als TS niet zo'n duidelijke verklaring heeft voor het hoge verbruik (apparatuur of gedrag), dan is het niet terecht om 500 kWh/m af te doen als 'niet zo heel erg veel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Uitschieters zijn er natuurlijk altijd, maar dat zegt dus meer over jullie dan over het gemiddelde ;)
Hier 4 personen, 1 koelkast, 1,5 vriezer, 1 oven, geen airco/Qooker/wasdroger -> gemiddeld 150 kWh per maand. Dat is misschien laag en zegt dus ook niets over het gemiddelde.

Maar met 2 personen 500 kWh/m is gewoon hoog (feitelijk/statistisch gezien), zonder daar een waardeoordeel over te geven :)
In jouw geval is duidelijk waar het hoge verbruik vandaan komt. Als TS niet zo'n duidelijke verklaring heeft voor het hoge verbruik (apparatuur of gedrag), dan is het niet terecht om 500 kWh/m af te doen als 'niet zo heel erg veel'.
Daarom vind ik het ook hoog wat TS gebruikt. In mijn verbruik zit ook nog koeling en 8 Nespresso runs per dag, waterkoker, 2 * week electrische oven, 5*per week Optigrill.

Standaard zou TS zoals ik hoor wat hij allemaal beschrijft niet boven de € 200/mnd moeten uitkomen inclusief internet.

Maar tja, meten is weten, gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:07
Delen van panden verhuren en er dan niet even een meter tussen hangen. :/
Moeten ze echt eens een wet tegen verzinnen. Kansloos.

Even voor jou beeld TS, ik tik elke maand 130 euro af voor 2 personen in slecht geisoleerd apartement van 60m2. Wij doen geen rare dingen maar ook niets gaat absurd zuinig bij ons. Mijn vriendin staat elke dag een kwartier onder de douche. Ik ook zeker wel tien minuten. TV staat de hele dag te loeien. PC en/of console vaak ook. Zeker nu met thuiswerken. En dit alles staat allemaal ook gewoon in "standby" (dwz ik doe niets met schakelaars)
Ik kom elk jaar toch onder de verbruiksgemiddelden uit voor mijn gezinssamenstelling en krijg steeds geld terug. (100 euro ofzo)

Dat is gewoon "normaal" gebruik. De basis voor je huisbaas om te roepen dat jullie te veel gebruiken gaatie toch echt wel even moeten aantonen met meer dan alleen een app-uitdraai.
Jullie gaan op basis van wat je hier roept, door o.a. om de dag te douchen (wtf?!), VER voorbij aan wat er redelijk verwacht mag worden van een huurder.
Dit gaat echt best wel heftig ten koste van je woongenot.

[ Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 07-08-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Daar heb je ook wel weer een goed punt waarin ik je gelijk moet geven. aan de hand van dit topic was ik even naar mijn verbruik gaan kijken, vandaar mijn reactie.

En inderdaad, denk dat TS gewoon maar een s moet gaan vragen om bewijs dat hij een dergelijk verbruik heeft veroorzaakt. En wat ik vreemd blijf vinden, je huurt "inclusief", maar als de verhuurder er net even geen winst op kan maken die maand moet je bijdokken :?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Nu online
Hoe lang woon je er al? Dat er ergens iets niet goed loopt kan je al opmaken uit de eerste tabel, wat verklaart het extreme verschil tussen 2018 en 2019 in stroom bijvoorbeeld? Daar zou je de grafieken voor het hele jaar eens voor bij willen pakken. Buiten dat vind ik het wat apart dat je verhuurder zo stellig is dat het van jullie afkomt, wat is zijn reden daarvoor? Ik lees voornamelijk wat jij hebt gedaan maar niks van zijn kant om dingen uit te sluiten.

Maar, zoals meerdere mensen hierboven al aangeven, dit is gewoon idioot. Je huurt een huis om er in te wonen, niet om elke watt om te keren. Stap alsjeblieft fatsoenlijk onder de douche en draai de was wanneer die vies is. Geef de verhuurder aan wat je verbruikers zijn en dat dit binnen normaal gebruikt valt en dat je zonder bewijs van inzet aan zijn kant graag een verklaring van de doorberekening van kosten ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Slickk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Oh, absoluut. Ik bedoelde meer dat de verhuurder tegenover TS best schappelijk is door mee te gaan in het blijven aanbieden van een lage kale huur. Zonder de huursubsidie zouden ze het niet kunnen betalen (zijn woorden).

[...]

Te snel overheen gelezen blijkbaar, haha. Zo kwam het even op mij over in de OP. :)
Het maakt niet uit of het schappelijk is voor TS, het blijft fraude plegen omdat TS niet in een kleinere woning wilt wonen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Geen idee hoe groot jullie appartement is, maar zoals je het nu schrijft, zijn er 2 mogelijke situaties:
* de woning is groot en luxe genoeg om een hogere huurprijs te vragen, waardoor je geen recht hebt op huurtoeslag en jullie wonen eigenlijk heel erg boven je stand (en laten daar de belastingdienst / -betalers voor opdraaien).
* de woning wordt te duur verhuurt, moet eigenlijk een lagere prijs hebben, en jullie (verhuurder en jullie) laten daar de belastingdienst / -betalers voor opdraaien.

In beide gevallen zou ik:
* een puntencheck doen bij www.huurcommissie.nl - en als de huur te hoog is, huurverlaging eisen (en als de huur te laag is: zsm verhuizen naar passende woonruimte);
* een gespecificeerde servicekosten-nota eisen;
* een jaarlijkse afrekening gebaseerd op normaal/redelijk verbruik/verdeling eisen;
* aanbieden om mee te betalen voor gesplitste meters. De kosten die je hieraan hebt, heb je in een paar maanden terug verdiend.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Besef je, dat de belastingdienst niet zachtzinnig omgaat met fraude. Als ze hier achter komen, zou het zomaar kunnen zijn dat je alle ontvangen huursubsidie moet terugbetalen. Als ze vinden dat je dit met opzet hebt gedaan, komt er nog eens 50% bij als boete! Als je de maximale huurtoeslag krijgt, moet je dan dus meer dan 5.500 euro terugbetalen per jaar. Als ik het goed begrijp woon je hier al iets van 3 jaar...

Maar om op je vraag terug te komen, ik zou inderdaad proberen een eigen warmtemeter en elektrameter te krijgen zodat jouw aandeel van het totaal berekend kan worden.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Pagina: 1