Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Wij hebben sinds een maand een techneco elga hybride warmtepomp icm met een Remeha calendar CV en Toon thermostaat. Dit werkt tot nu toe allemaal prima.

Nu hebben we in de tuin ook een zwembad met een aparte cv, een remeha avanta die aangesloten is op de zwembad pomp om het zwembad te verwarmen. Het betreft een zwembad van ongeveer 20m3.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om de zwembad pomp te verbinden met de Elga hybride warmtepomp? Tussen april/mei en september/oktober wordt de elga nauwelijks gebruikt voor het huis, dus zou ie prima het zwembad kunnen verwarmen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten of dit mogelijk is?

Op dit moment verwarmen we het zwembad met gas, wat toch zonde is. Zeker omdat we 41 zonnepanelen hebben die zeker in de zomer een hoop stroom opwekken. Bedankt!

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Voor de duidelijkheid: het zwembad is dus niet direct aangesloten op de warmwater toevoer van het huis, maar op een aparte cv

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Zoek op zwembad warmtepomp in het forum. Sommigen hebben een zwembad functie. Hoe het met een Elga zit weet ik niet.

Ik vraag me overigens af of je nog wel voldoet aan de subsidie voorwaarden als je hem tijdelijk afkoppelt van CV.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:13
Fbuijzen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:26:
Wij hebben sinds een maand een techneco elga hybride warmtepomp icm met een Remeha calendar CV en Toon thermostaat. Dit werkt tot nu toe allemaal prima.

Nu hebben we in de tuin ook een zwembad met een aparte cv, een remeha avanta die aangesloten is op de zwembad pomp om het zwembad te verwarmen. Het betreft een zwembad van ongeveer 20m3.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om de zwembad pomp te verbinden met de Elga hybride warmtepomp? Tussen april/mei en september/oktober wordt de elga nauwelijks gebruikt voor het huis, dus zou ie prima het zwembad kunnen verwarmen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten of dit mogelijk is?

Op dit moment verwarmen we het zwembad met gas, wat toch zonde is. Zeker omdat we 41 zonnepanelen hebben die zeker in de zomer een hoop stroom opwekken. Bedankt!
Je kunt de zwembad warmtewisselaar met verwarmen als je in de aanvoer leiding naar het cv-circuit een 3-weg klep plaatst. De retour van de warmtewisselaar komt weer op de retour naar de warmtepomp. Als je de warmtepomp op watertemperatuur kunt instellen dan kan je het zwembadwater op een constante temperatuur houden. Ik neem aan dat je nu een warmtewisselaar tussen de cv-ketel en het zwembad hebt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
pleio65 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:41:
[...]
Als je de warmtepomp op watertemperatuur kunt instellen dan kan je het zwembadwater op een constante temperatuur houden.
Hoe...
Het is een Elga he?

Beter een pana monobloc of mitsubishi aanschaffen.

Edit: met 41 zonnepanelen kun je ook een buffervat aanschaffen met een aton power to heat element erin.
Titanium wisselaar eraan en draaien maar.
Een soort van elektrische zonneboiler, die rekening houd met je directe verbruik.
En je kan er sww mee maken (ook met wisselaar)
Zoiets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLnDjCHmsgeIOUk9wqEpETGWEg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2020 19:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:13
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Hoe...
Het is een Elga he?

Beter een pana monobloc of mitsubishi aanschaffen.
Ik ben niet met de (on)mogelijkheden van de Elga bekend. Derhalve schreef ik ook “Als je...kunt instellen...”.
Nu verwarmen watertemperatuur blijkbaar niet kan is wellicht het tijdelijk aansluiten van een temperatuursensor ipv van de standaard sensor in de controller? een optie? Je moet alleen de ntc waarden van de sensor in de controller weten en vervolgens voor een paar centen koop je een ntc.
Ik bedenk maar wat..

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Pagina: 1