Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Savagegek
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 01-03 19:20
Hi,

Het lijkt vooralsnog een vrij standaard vraag die ik stel, echter heb ik bij alle hits op internet toch altijd een net andere situatie.

Ik heb nu de gewone (oude) 2 draads opzet voor mijn verlichting.

Nou wil het alleen, dat ik achter de schakelaar, totaal geen ruimte over heb om de dimmer te plaatsen.
Het zijn enorm krappe dozen en daar gaat het dus niet in passen.

Gezien de lamp behuizing flink is, dacht ik de dimmer daar wel in kwijt te kunnen.
Alleen zit ik nu met het vraagstuk hoe ik de dimmer/schakelaar kan aansluiten om te laten werken.

- In eerste instantie dacht ik dit simpel met een pulsdrukker te kunnen laten werken, maar dat werkt niet zo als ik de handleiding zo las.
De schakelaar/pulsdrukker word dan altijd los aangesloten op de dimmer, naast de fase.

Zijn er mensen met een oplossing? 8)7

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-03 23:57
@Savagegek
heb je de dimmer 1 of dimmer 2?

• Savagegek
Fibaro Dimmer 2 :)

• Elekit
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:46
Komt de schakelaar van dezelfde centraaldoos? Oftewel, de draden in die centraaldoos, lopen die naar je schakelaar? Dan zit daar ook de Fase en kun je die aftakken naar je dimmer.

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:22
Stom idee misschien maar is een Fibaro Walli Dimmer dan niks?

Dan vervang je ook de dimmer-unit en heb je alles-in-1.
In onze keuken had ik ook geen plek voor een Fibaro Dimmer achter de dimmer die er zat dus de gehele unit vervangen.
Lasdoppen zijn dan ook maar minimaal nodig omdat een Fibaro Walli Dimmer 2 aansluitingen heeft en kan doorlussen.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• Savagegek
Grafspaaier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:36:
Komt de schakelaar van dezelfde centraaldoos? Oftewel, de draden in die centraaldoos, lopen die naar je schakelaar? Dan zit daar ook de Fase en kun je die aftakken naar je dimmer.
Ik dacht dat hij van beneden kwam(gezien daar meer zit), maar dat ga ik even na voor de zekerheid, goed punt!
Als dat die situatie is kan ik natuurlijk mooi aftappen met een wago ertussen
TerrorSource schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:36:
Stom idee misschien maar is een Fibaro Walli Dimmer dan niks?
Dat idee heb ik ook al gehad, ideaal is dat de vrouw de Walli goed te doen vind qua uiterlijk.
Alleen is de Walli ook al te diep om te plaatsen, de doos is maar 35 diep en de Walli 40

[Voor 4% gewijzigd door Savagegek op 05-08-2020 09:54]

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:22
Savagegek schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:53:

Dat idee heb ik ook al gehad, ideaal is dat de vrouw de Walli goed te doen vind qua uiterlijk.
Alleen is de Walli ook al te diep om te plaatsen, de doos is maar 35 diep en de Walli 40
Kan je de achterkant van de doos er niet uit tikken/snijden? soms zitten er achter de doos standaard meer ruimte maar doen ze de 35mm dozen er in.
Als dat niet het geval is dan zit je wel met een uitdaging om de Fibaro Dimmer in dezelfde doos te krijgen.

Andere oplossing is dat je de dimmer bij de lamp zelf in de doos stopt en de kabels anders aansluit.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• akatar
Dan komt de schakelaar tussen de nul en de SX aansluiting

• akatar
Maar, als je hem bij de lamp zelf plaatst heb je natuurlijk alle draden aanwezig.
Dan wordt het:

• Savagegek
Grafspaaier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:36:
Bedankt voor dit geniale antwoord, want je hebt natuurlijk helemaal gelijk! _/-\o_
De centraaldoos is natuurlijk (veelal) het verzamelpunt van die ruimte.

Met deze mogelijkheid eens kijken hoe ik de dimmer allemaal kan bedienen,
misschien dat een pulsdrukker wel een mooie toevoeging is zoals ik de claim van fibaro zag voor scene's etc.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True