Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 23:14
Mijn vraag
Momenteel heb ik een Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR + Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED

Ik heb er altijd mooie foto's mee geschoten, beperkt handmatig zitten oefenen en afstellen. Dus veel foto's heb ik uiteindelijk (semi) automatisch geschoten. Helaas niet meteen een 18-135 (of meer zoom) lens gekocht, waardoor ik tevaak zat te klooien tussen de 2 lenzen. Helaas niet goed genoeg naar medetweakers geluisterd (en had toen een beperkter budget)

Vorig jaar met een vriend op reis gegaan naar Mongolie en hij heeft daarvoor een nieuwe camera gekocht (Canon EOS 800D + EF-S 18-135 IS STM - Zwart).

Ik heb duidelijk het verschil gemerkt in fotokwaliteit en heeft mijn interesse om weer te gaan fotograferen getriggerd. Nu vanwege corona ben ik opzoek naar nieuwe hobbies en lijkt het me leuk om goed foto's (handmatig) te gaan maken en te leren hoe je echt mooie foto's kan maken (iemand alvast tips/video's/sites?). Ik wil ook een cursus gaan volgen deze herfst/winter). Hiervoor wil ik mezelf verwennen met een nieuwe camera. Ook omdat ik over 1.5e week naar de Faeröer eilanden ga.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows en Photoshop weer ik gaan oppakken (naast de fotografiecursus)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een camera voor een gevorderde waarop ik kan doorgroeien. Wellicht wil ik later nog gaan spelen met speciale lensen (zoals Sigma 16mm 1.4)
Ik zou iets vergelijkbaars willen kopen als de Canon EOS 800D wat nu een goede prijs/kwaliteit heeft.

Mijn wensen:
- Ik sta open voor een Spiegelreflexcamera's en systeemcamera's
- Budget 600-999e (inclusief lens van 18-135 (of meer)
- Voorkeur voor nieuw, omdat ik geen idee heb hoe in te schatten of een 2e hands betrouwbaar is en wat een juiste prijs is.
- Niet extreem zwaar, ik gebruik hem vooral voor backpacken/reizen, tripjes.
- Soort foto's: Natuur, steden, portretten & familie/vrienden bijeenkomsten
- Voorkeur voor Nikon of Canon

Ik kijk uit naar jullie tips (+ video's, reviews etc). Wellicht ontbreken er nog wensen of gegevens voor een goed advies. Die zal ik uiteraard aanvullen indien nodig.

Laatste vraag: wat is mijn huidige camera + 2 lenzen waard (vooral de 55-200 lens is in zeer goede staat)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Zoiets? Goede sensor, compact, iets meer reach dan je vereist en binnen je budget:

pricewatch: Canon EOS M50 + 18-150mm f/3.5-6.3 Zwart

Nikon heeft niks in die range qua zoom in die prijsklasse, dan wordt het altijd lenzen wisselen.

Fuji wordt ook altijd wisselen.

Sony heeft wat oudere modellen (A6300 en A6400, inmiddels is de A6500 en A6600 al uit) met een 18-135mm lens, maar die zijn beide over de 1100 euro.

Wat je huidige camera waard is? Kijk op marktplaats. Ga anders naar een winkel waar ze de M10 met 18-150 hebben en vraag wat de inruil is van je camera als je die daar koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Binnen je voorkeur heeft Nikon nog wel een optie aangezien je ook nog voor DSLR open staat.
pricewatch: Nikon D5600 + 18-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Een stapje moderner en hoger dan wat jij nu hebt maar qua formaat niet veel anders.

Met de wens voor draagbaarheid in het achterhoofd is de genoemde M50 geen gek idee, maar zou MFT ook nog een leuk alternatief zijn.
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-150mm f/4-5.6 Zwart

Let wel even op de verhoudingen qua brandpuntsafstand aangezien de sensoren hier verschillen.
De 18-135 waar je het over hebt wordt op Canon APS-C gebruikt dus resulteert in een 35mm equivalente brandpundsafstand van 28,8-216.
De 18-150 van de genoemde M50 ook, dat resulteert in 28,8-240
Een 18-140 op Nikon APS-C resulteert in: 27-210.
De 14-150 op MFT resulteert in: 28-300.
Door de omgerekende getallen te vergelijken kan je zien welke onderlinge beeldhoeken je kunt verwachten. Ofwel hoe wijd je foto kan zijn en hoe ver je iets kunt uitvergroten door zoomen.

Weet je overigens zeker dat je eerst wilt investeren en pas daarna leren fotograferen en niet andersom? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

maxkranendijk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:42:
Nu vanwege corona ben ik opzoek naar nieuwe hobbies en lijkt het me leuk om goed foto's (handmatig) te gaan maken en te leren hoe je echt mooie foto's kan maken (iemand alvast tips/video's/sites?).

Ik wil ook een cursus gaan volgen deze herfst/winter).
Ik heb zelf meer dan 100 tutorials gekeken en dit zijn mijn favoriete bronnen.

https://www.creativelive.com (Veel gratis live streams met kalender, maar er zitten ook betaalde cursussen tussen voor elk onderwerp dat je maar kan bedenken, sommige zijn wel heel langdradig en tijdrovend)

https://www.lynda.com/Pho...ining-tutorials/70-0.html (Een klassieker en zeer groot aanbod, lekker gedetailleerd en makkelijk te volgen.

https://www.karltayloreducation.com (Mooie prijs en maandelijks opzegbaar, vooral zijn portretten, fashion en product tutorials zijn van het hoogste niveau.

https://fstoppers.com/store (Eén van de beste tutorials die je kan vinden maar wel aan de prijs, zelf een groot fan van de landschap en (binnenhuis)architectuur tutorials.

https://proedu.com/collections/available-tutorials (Wat mijn betreft de nummer 2 qua tutorials, hoge kwaliteit, en ook veel op het gebied van nabewerking in Lightroom, Photoshop, Capture one.

https://theportraitmasters.com (The beste High End portret en retouching tutorials die je kan vinden)

https://phlearn.com/pro/ (Toegankelijk en een vrolijke presentator)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
PageFault schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:18:
Zoiets? Goede sensor, compact, iets meer reach dan je vereist en binnen je budget:

pricewatch: Canon EOS M50 + 18-150mm f/3.5-6.3 Zwart

Nikon heeft niks in die range qua zoom in die prijsklasse, dan wordt het altijd lenzen wisselen.

Fuji wordt ook altijd wisselen.

Sony heeft wat oudere modellen (A6300 en A6400, inmiddels is de A6500 en A6600 al uit) met een 18-135mm lens, maar die zijn beide over de 1100 euro.

Wat je huidige camera waard is? Kijk op marktplaats. Ga anders naar een winkel waar ze de M10 met 18-150 hebben en vraag wat de inruil is van je camera als je die daar koopt.
Okay niet goedkoop, maar hij is er wel: pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R LM OIS WR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Dank voor jullie tips en reacties.

Ik heb meer zitten kijken naar opties en zie de Fujifilm X-T200 X-T20 of X-T30 vaker terugkomen als goede optie. Maar welke lens zou ik er dan bijkopen (deze is wel erg duur --> fujinon-xf-18-135mm) en wat is beter/minder aan dan de Canon EOS M50?

Omdat Nikon en Canon zo populair zijn ben ik minder geneigd om voor Fuijifilm of Olympus te gaan. Is dat puur omdat daar meer lenzen voor te krijgen zijn (en goedkopere opties)?

[ Voor 15% gewijzigd door maxkranendijk op 05-08-2020 19:51 . Reden: T200 en T30 toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Voor de oudere nikon en canon vattingen is he tweedehands aanbod vrij groot. Nieuw ontloopt het elkaar niet zoveel.

Voordelen van mft zijn gewicht en prijs van lenzen. Let er wel op dat de verhouding van de sensor in mft anders is dan die van andere sensoren. Daarnaast is de keerzijde van de extra reach op mft dat je in het wide gedeelte beperkter bent. Voor landschappen wordt meestal 24mm FF gebruikt. Op mft is 14mm (28mm FF) gangbaarder, wat betekent dat je een mindere vof hebt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Voor zover ik de geruchten heb gehoord, is de Canon Eos M50 erg populair vooral als vlog-camera: hij is compact en licht, maar toch de mogelijkheden van een dslr.

Echter, de EOS M50 gebruikt wel een andere mount dan standaard DSLR's van Canon, waardoor de lensen voor deze camera duurder kunnen uitvallen, of je moet een verloopstuk kopen.

Je kunt natuurlijk ook kijken naar de verschillende camera's van nikon, aangezien je hiervoor al de lenzen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Ik zal voornamelijk foto's maken, video's optioneel
Als ik de prijzen uitreken heb ik met een M50 de beste deal momenteel.

Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm = 649
Fujifilm Fujinon XF 18-135mm = 689
(ga ik die kitlens dan nog gebruiken bij Fuji? Wanneer is die beter dan de allround 18-135? Of zouden jullie de 50-230mm kopen naast de 15-45, maar dan moet ik dus weer steeds wisselen wat ik liever niet doe)

Canon EOS M50 + 18-150mm = 849

Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-150mm = 879

Wat zouden jullie doen? In de toekomst wil ik nog investeren in extra lenzen.

De Fujifilm maakt volgens mij iets mooiere foto's, maar is dat de extra meerprijs waard?

[ Voor 9% gewijzigd door maxkranendijk op 05-08-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Kijk dan nu alvast wat die extra lenzen gaan kosten zou ik zeggen.

De jpegs van fujifilm schijnen inderdaad erg mooi te zijn. Raw zal het elkaar niet ontlopen. Aangezien je PS weer wilt oppakken lijkt dat me dus bijzaak. Als je recht uit de camera wilt printen/posten heeft het wellicht meerwaarde.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
Ik denk dat je de prijzen van lenzen als belangrijkste beslisfactor moet nemen.

Hoewel fujifilm mooie foto's maakt, kun je in principe hetzelfde (qua kleur, contrast e.d.) bereiken met elke andere camera. Of dat veel werk is, durf ik zo niet te zeggen, ik weet alleen dat ik zelf bij fujifilm een van de presets als basis neem en dan wat met diverse sliders schuif tot ik tevreden ben. Meestal is dat in een paar seconden tot een paar minuten geregeld.

Als ik diverse foto's hier op het forum bekijk, heb ik regelmatig gedacht dat het met een fujifilm camera gemaakt was, vanwege de kleuren, maar meer dan eens blijkt dat niet het geval. Kortom, dat hoeft dus geen reden te zijn om voor fujifilm te gaan, tenzij je echt niet met raw wilt gaan werken.

Verder vind ik zelf de bediening van de fujifilm camera erg prettig. Ik heb daarvoor beperkt gewerkt met een canon 1000d, maar de bediening van de Fuji is dan een stuk prettiger, omdat bijna alles binnen handbereik is en je maar zelden door menu's hoeft te scrollen. Ik weet niet hoe dat zit bij hoger geplaatste canon modellen.

De lenzen van fujifilm zijn zover ik kan beoordelen kwalitatief goed. Of ze wezenlijk beter zijn dan van andere fabrikanten, denk ik niet perse. Het is wel dat fuji maar een zeer beperkt budget-segment heeft in tegenstelling tot andere fabrikanten. Daarvan heb ik alleen de xc50-230 en heb daar ook een review van geschreven. Die specifieke lens vind ik het geld zeker waard, maar kan ook zeker niet tippen aan de xf-telezooms die aanzienlijk meer kosten, althans de 50-140 rent echt rondjes om de xc lens, ten koste van minder tele.

Door het zeer beperkte aanbod van budgetlenzen en het zeer beperkt aanwezig zijn van third-party fabrikanten, maakt dat je bij fujifilm geen goedkopere optie hebt voor een bepaald bereik. Daar tegenover staat dat je ook niet inlevert op fotokwaliteit.

Denk dus goed na of de prijs van de lenzen een overkoombaar obstakel is. Goedkoper gaan ze niet worden waarschijnlijk. Tweedehands is een optie, dan zijn de lenzen vaak 20-30% goedkoper, maar het aanbod is niet heel ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Verder vind ik zelf de bediening van de fujifilm camera erg prettig. Ik heb daarvoor beperkt gewerkt met een canon 1000d, maar de bediening van de Fuji is dan een stuk prettiger, omdat bijna alles binnen handbereik is en je maar zelden door menu's hoeft te scrollen. Ik weet niet hoe dat zit bij hoger geplaatste canon modellen.

[...]
Dat is dan ook een oud instap model, het goedkoopste dat Canon aanbied. Bij duurdere modellen (die qua prijs rond de fuji zitten) heb je een veel betere ervaring ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:44
maxkranendijk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:21:
Ik zal voornamelijk foto's maken, video's optioneel
Als ik de prijzen uitreken heb ik met een M50 de beste deal momenteel.

Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm = 649
Fujifilm Fujinon XF 18-135mm = 689
(ga ik die kitlens dan nog gebruiken bij Fuji? Wanneer is die beter dan de allround 18-135? Of zouden jullie de 50-230mm kopen naast de 15-45, maar dan moet ik dus weer steeds wisselen wat ik liever niet doe)

Canon EOS M50 + 18-150mm = 849

Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-150mm = 879

Wat zouden jullie doen? In de toekomst wil ik nog investeren in extra lenzen.

De Fujifilm maakt volgens mij iets mooiere foto's, maar is dat de extra meerprijs waard?
Ik denk dat je met alle camera's prima foto's kunt maken. Ik denk niet dat de één significant beter is dan de ander. Fuji heeft wel hele mooie jpeg's, dus als je weinig wilt bewerken kan dat een voordeel zijn.

Als je nog wilt gaan investeren in extra lenzen, dan zou ik nu alvast kijken welke lenzen je verwacht te gaan kopen. Je kunt dan voor de verschillende merken alvast kijken wat het aanbod is en of dit binnen je budget valt.

Canon en Olympus hebben redelijk veel aanbod (vooral Canon), maar bij Canon heb je dan wel een adapter nodig, omdat de meeste lenzen een EF(-S) mount hebben (en je hebt op de M50 een EF-M mount). Fuji maakt ook hele mooie lenzen, maar Fuji heeft niet echt budget opties (zeker niet bij zoomlenzen). Je krijgt dan kwalitatief hele goede lenzen, maar daar is de prijs ook naar. Maar als je dergelijke kwaliteit ook bij Canon of Olympus wilt zal het qua (nieuw)prijs weinig schelen.

Ik zou dus vooral kijken naar het lenzenaanbod en daarnaast ook de camera's eens gaan proberen in een goede fotozaak. De bediening en de grip verschilt ook per merk, dus misschien spreekt het één je meer aan dan het andere.

Voor wat betreft Fuji nog wel 1 tip misschien, mocht je die overwegen. De prijs die je noemt voor de X-T200 is erg laag vergeleken met de "betere webshops", die zitten bijna allemaal op 800 euro (die 649 kan dus zomaar grijze import zijn). Voor 850 euro heb je dan ook de X-T30 body (zonder lens dus). Dan betaal je iets meer, maar de X-T30 is ook echt een flinke stap vooruit t.o.v. de X-T200. Als je de 18-135 er toch bij wilt, zou ik eerder voor de X-T30 gaan dan de X-T200 met kitlens. De 15-45 ga je denk ik niet heel veel gebruiken als je ook een 18-135 hebt (hoewel 15mm vs 18mm nog wel een flink verschil is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:32:
Binnen je voorkeur heeft Nikon nog wel een optie aangezien je ook nog voor DSLR open staat.
pricewatch: Nikon D5600 + 18-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Een stapje moderner en hoger dan wat jij nu hebt maar qua formaat niet veel anders.
En met als grote voordelen dat je je telelens gewoon kan blijven gebruiken en ook niet in 1 week voor je vakantie nog een compleet nieuw camerasysteem onder de knie moet zien te krijgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Erwin186 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Ik denk dat je met alle camera's prima foto's kunt maken. Ik denk niet dat de één significant beter is dan de ander. Fuji heeft wel hele mooie jpeg's, dus als je weinig wilt bewerken kan dat een voordeel zijn.

Als je nog wilt gaan investeren in extra lenzen, dan zou ik nu alvast kijken welke lenzen je verwacht te gaan kopen. Je kunt dan voor de verschillende merken alvast kijken wat het aanbod is en of dit binnen je budget valt.

Canon en Olympus hebben redelijk veel aanbod (vooral Canon), maar bij Canon heb je dan wel een adapter nodig, omdat de meeste lenzen een EF(-S) mount hebben (en je hebt op de M50 een EF-M mount). Fuji maakt ook hele mooie lenzen, maar Fuji heeft niet echt budget opties (zeker niet bij zoomlenzen). Je krijgt dan kwalitatief hele goede lenzen, maar daar is de prijs ook naar. Maar als je dergelijke kwaliteit ook bij Canon of Olympus wilt zal het qua (nieuw)prijs weinig schelen.

Ik zou dus vooral kijken naar het lenzenaanbod en daarnaast ook de camera's eens gaan proberen in een goede fotozaak. De bediening en de grip verschilt ook per merk, dus misschien spreekt het één je meer aan dan het andere.

Voor wat betreft Fuji nog wel 1 tip misschien, mocht je die overwegen. De prijs die je noemt voor de X-T200 is erg laag vergeleken met de "betere webshops", die zitten bijna allemaal op 800 euro (die 649 kan dus zomaar grijze import zijn). Voor 850 euro heb je dan ook de X-T30 body (zonder lens dus). Dan betaal je iets meer, maar de X-T30 is ook echt een flinke stap vooruit t.o.v. de X-T200. Als je de 18-135 er toch bij wilt, zou ik eerder voor de X-T30 gaan dan de X-T200 met kitlens. De 15-45 ga je denk ik niet heel veel gebruiken als je ook een 18-135 hebt (hoewel 15mm vs 18mm nog wel een flink verschil is).
Dank voor je feedback. Grijze important is namaak/ DOA of semi illegaal? Ik ga morgen naar kamera-express dus dan kan ik in de winkel de camera's (X-T200, X-T30 en M50) vergelijken en in de hand houden. Kun je nog onderhandelen bij foto-apparatuur in de winkel als je een body + lens koopt?

Ik lees dat de T200 (en M50) meer geschikt zijn voor beginners (zoals ik mezelf nog zie). Kan ik daarom minder goed op auto modus mooie foto's maken met de T30?

Fuji heeft dus als nadeel dat je geen andere lenzen erop kan zetten via adapter? Enkel de Fuji (duurdere) lenzen. Bij Canon lees ik dat mensen ook problemen ervaren met adaptors, dus ik vraag me af of ik dat wel zou gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Grijze import is dat het niet via de officiële NL importeur voor dat merk loopt. Dat kan problemen geven met garantie afhandeling en dergelijke.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Als ik dit zo lees lijkt de X-T200 een betere fit voor mij: https://www.dpreview.com/...m-x-t200-or-x-t30?slide=8

"If you want a simpler, more smartphone-like shooting experience, then the X-T200 is the smarter choice. The 3.5" display is the best in this price range (and above it), and the touch-based interface is easy to use. The X-T200's updated sensor and autofocus system should perform well, and we expect that its oversampled, un-cropped 4K video will look very good. The built-in mic and headphone (via USB-C) connectors are a big plus. The camera's main downside is its battery life, which is below average."

Dan kan ik de X-T200 kopen met kitlens voor 650e en dan de lens voor 600e kopen (https://www.kamera-expres...ium=cpc&utm_term=12193917).

De kitlens kan ik dan eventueel nog verkopen als ik hem niet ga gebruiken. Morgen maar eens het advies in de winkel afwachten.

Iemand anders nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34

Laatste vraag: wat is mijn huidige camera + 2 lenzen waard (vooral de 55-200 lens is in zeer goede staat)?
https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1

https://www.ebay.de/sch/i...r&LH_Complete=1&LH_Sold=1

Rond de 200€ alles bij elkaar. Maar dan moet je de 55-200 wel los verkopen. Als complete set zul je moeite krijgen een koper te vinden, die meer dan ~150€ wil geven voor die "oude troep". (want dat is thans de gangbare mening, die ik niet deel!)

Even algemeen daarop voortbordurend, zou ik iig geen DSLR nieuw gaan aanschaffen, want dat is (op enkele uitzonderingen na) gewoon geld weggooien. Het aanbod aan pefecte 2e hands DSLR spullen overstijgt de vraag, met als resultaat "weggeefprijzen" op de 2e hands markt. Dit itt de 2e hands markt voor DSLM, waar de vraag meestal groter is dan het aanbod. (eerste verzadigde segmenten zijn echter al zichtbaar)

DSLR gaan op termijn verdwijnen, want de voordelen tov spiegelloos zijn vrijwel verdwenen. Lage prijzen voor 2e hands lenzen, is het laatste overgebleven echt grote voordeel. En de autofocus bij sport/actie, vooral icm slecht licht.
En als combinatie van deze beide voordelen, heb je voor een vergelijkbare uitrusting een veel lager budget nodig bij DSLR dan DSLM.

Met beide systemen kun je uiteraard nog lang vooruit, met spiegelloos wat langer. Uiteindelijk zullen imho beide systemen uitsterven en plaats maken voor de volgende technische ontwikkeling. Hoe die eruit gaat zien en wanneer die komt, weet ik natuurlijk niet, maar het zal gebeuren, en dat sneller dan je verwacht.

In 1988 kocht ik m'n 1e camera, een analoge Pentax K1 + 50mm/1.7 lens zonder autofocus. (AF was toen nog vrij nieuw en erg duur) Da's pas 32 jaar geleden. Vergelijk dat met nu! Digitaal is grofweg 20 jaar "oud", de 1e volume-DSLR (Canon 300d) kwam 17 jaar terug op de markt, een half jaar later gevolgd door concurrent Nikon D70. Dat lijkt al een eeuwigheid geleden.

Neem dit stukje geschiedenis mee in je overwegingen, net als de al genoemde blik op toekomstig aan te schaffen lenzen.

Als je een uitrusting vaak wilt meenemen is de grootte/het gewicht een belangrijke faktor. Ikzelf gebruik voor sport/actie nog altijd DSLR, omdat ik bij een evenement sowieso met niks anders dan fotograferen bezig ben, en ik het dragen dan wel overleef. DSLM+lenzen met de eigenschappen die ik persé wil hebben (en m'n DSLR+lenzen hebben), vind ik te duur. Maar als ik op pad ben, dan blijft dat grote spul thuis en kies ik inmiddels voor DSLM. Die dan wel met kleine goedkopere lensjes, zodat het compacte formaat optimaal benut wordt.

In jouw geval zijn er 2 mogelijkheden:

1) je blijft nog een tijdje bij DSLR en vervangt je D3100 door een D5x00 of D7x00.
bijv. een D5300, die je ongeveer 200€ gaat kosten: https://www.ebay.de/sch/i...0&LH_Complete=1&LH_Sold=1
of een D7100, wat voor zo'n 300€ moet lukken: https://www.ebay.de/sch/i...0&LH_Complete=1&LH_Sold=1
Een D7x00 heeft als voordeel tov D5x00 of je huidige camera, dat je meer lenzen met behoud van AF kunt gebruiken. Je kunt dan goedkoop een 50mm/1,8D bijkopen. Ook de 35mm/1.8 is inmiddels 2e hands niet duur, en past itt de 50mm op alle genoemde camera's. De 18-140 lens is ook vrij goedkoop, en met een beetje mazzel zit ie er bij een nieuwe 2e hands camera al bij. (zie op ebay het aantal complete camera's met 18-140!)
Verder zou ik niet veel investeren, en eerst aan je vaardigheden gaan werken.
Je kiest bij deze mogelijkheid voor prijs, met iets groter/zwaarder materiaal, dat iets sneller veroudert.
Je stelt grotere uitgaven voorlopig uit, wat later een goedkopere overstap naar DSLM gaat betekenen. (als een nieuwere techniek duur op de markt verschijnt en DSLM tot "oude troep" degradeert!)

2) je probeert een koper te vinden voor je huidige uitrusting, en hoopt op 200€.
Dan heb je de vrije keus, bij welk systeem je instapt. MFT is het meest uitgebreid, maar het aangekondigde uitstappen van Olympus voedt het vermoeden, dat er niet heel veel meer gaat komen. Maar dit hoeft geen reden te zijn om MFT te mijden, want er is inmiddels een breed aanbod, dat kwalitatief en kwantitatief voor minstens de komende 15 jaar voldoet. Met de 12-100pro is in het MFT lensaanbod overigens de wellicht beste alles-in-één lens te vinden. Kan een argument zijn voor een "dat geklooi met lenzen" fotograaf. ;)
Verder lijkt me de Canon M50 + 18-150 voor jou een goede optie. Het verdere lensaanbod met EF-M mount is niet groot, maar met de 22mm/2 en 11-22mm zitten er wel 2 betaalbare lensjes in het aanbod, die de 18-150 mooi aan kunnen vullen. Fuji lijkt me op jouw wensen iets minder passend, en Fullframe zou ik om reden van draagbaarheid en kosten iig van wegblijven.

Veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
maxkranendijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:34:
Ik lees dat de T200 (en M50) meer geschikt zijn voor beginners (zoals ik mezelf nog zie). Kan ik daarom minder goed op auto modus mooie foto's maken met de T30?
Ik zou niet op de automodus blijven hangen, althans niet volledig. Er zijn ook semi-auto modi, waarbij je zelf de sluitertijd of diafragma kiest en de camera de rest daarop aanpast. Ook zelf het focuspunt kiezen ipv hopen dat de camera weet welk stuk je scherp wilt hebben, zal tot succesvollere foto's leiden. Ik ken de xt200 niet, maar een snelle search zegt mij dat het vooral point-and-shoot gericht is. Wil je groeien in je fotografie kunsten, denk ik dat je zoveel mogelijk zelf de controle wilt houden.
Fuji heeft dus als nadeel dat je geen andere lenzen erop kan zetten via adapter? Enkel de Fuji (duurdere) lenzen. Bij Canon lees ik dat mensen ook problemen ervaren met adaptors, dus ik vraag me af of ik dat wel zou gaan gebruiken.
Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn wel adapters voor Fuji.

Met third-party lenzen bedoel ik Fujifilm x-mount lenzen van fabrikanten anders dan Fuji. Samyang/Rokinon is een bekende. Viltrox heeft onlangs wat lenzen op de markt gebracht, maar verder is de keuze niet reuze, althans niet qua lenzen met autofocus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Ik denk trouwens wel dat je de techniek /camera te veel eer probeert te geven. Denk dat je last hebt van GAS (Gear Acquisition Syndrome) ;)

De rol van de fotograaf achter de camera is veel belangrijker.

Durf wel even de knuppel in het hoenderhok te gooien;
Als je nu mooie foto's wil maken met je D3100 en het lukt nu niet, gaat het met een andere camera ook niet lukken.

Mooie foto's zijn in mijn ogen;
Compositie,
Het licht,
En dan pas de technische mogelijkheden van je apparatuur.

Je hebt verschillende YouTube filmpjes waarin top fotografen met cheapass (Lego camera /Barbie camera etc) foto's moeten maken. En dat zijn gewoon prima foto's.

Je D3100 heeft voldoende potentieel om top foto's te kunnen maken, dus hou je verwachtingen realistisch van de verbetering die een nieuwe camera je gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

maxkranendijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:47:
Als ik dit zo lees lijkt de X-T200 een betere fit voor mij: https://www.dpreview.com/...m-x-t200-or-x-t30?slide=8

[i]"If you want a simpler, more smartphone-like shooting experience, then the X-T200 is the smarter choice.
Dan knip ik hem hier even en pak er een stukje uit je startpost bij.
Ik heb duidelijk het verschil gemerkt in fotokwaliteit en heeft mijn interesse om weer te gaan fotograferen getriggerd. Nu vanwege corona ben ik opzoek naar nieuwe hobbies en lijkt het me leuk om goed foto's (handmatig) te gaan maken en te leren hoe je echt mooie foto's kan maken (iemand alvast tips/video's/sites?). Ik wil ook een cursus gaan volgen deze herfst/winter). Hiervoor wil ik mezelf verwennen met een nieuwe camera.
Wat wil je nu echt? Gewoon nieuwe gadgets? Want ik kan hier nog moeilijk in adviseren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Dan knip ik hem hier even en pak er een stukje uit je startpost bij.

[...]

Wat wil je nu echt? Gewoon nieuwe gadgets? Want ik kan hier nog moeilijk in adviseren. :)
Terechte vraag. Het is een combinatie. Ik merkte dat ik veel mooiere/scherpere foto's schoot met (semi) zelf afstellen met de Canon EOS 800D i.p.v. met mijn Nikon D3100, die ik 3 weken heb gebruikt tijdens een vakantie Ik wil dus minimaal de kwaliteit behalen van een 800D. die ik niet haal met mijn D3100. Dus de upgrade vind ik zeker het geld waard. Daarnaast weet ik dat we van oktober t/m maart vooral thuis moeten gaan zitten. Fotografie zie ik als ideale hobby daarvoor. Zowel zelf (online) als via een cursus als dat nog kan tijdens corona.

Nu dus de twijfel tussen M50 en de X-T200 of X-T30. DSRL laat ik schieten, vanwege het gewicht (de grote) en de oudere techniek. Daarnaast ben ik geen fan van 2e hands (wellicht wel voor lenzen).

Fujifilm spreekt me aan vanwege de goede JPEG heeft (ik wil niet altijd hoeven te bewerken) en omdat die op veel websites wordt aanbevolen en als beste prijs/kwaliteit naar voren komt.

Canon omdat die een stuk goedkoper is en meer lenzen heeft (en optie via adapter).

Mis ik nog iets in mijn argumentatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Welke lenzen wil je in de toekomst nog? Want de Canon m50 is een mooi toestel, maar de meest speciale lenzen voor EF-m mount zijn de 22mm f2 en de 35mm f1.4 (de 11-22mm ultra-wide zou je ook nog mee kunnen tellen). Daar houdt het wel zo'n beetje op.

Fuji heeft heel veel mooi glas, maar daar betaal je ook voor.

Puur kijkend naar het 18-150mm bereik waar je nu naar kijkt is niet zo spannend.

Overigens ben ik het eens met wat @Barrycade zegt. Overschat de camera niet in het proces. Voor jouw Nikon heb je ook nog mooi glas beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan de 16-55mm f2.8.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ben ik toch benieuwd, wat maakte dat de 800D van je vriend betere foto's maakt dan je D3100?

Als je daar de oorzaak van kan achterhalen weet je ook wat de mogelijkheden zijn om het te corrigeren.

Heb je wellicht een maandagmorgen exemplaar qua lens of camera? Is het niet scherp? Is de focus fout? Zijn de kleuren raar? Kan zijn dat je hardware stuk is.
Maar zo klinkt het niet.

Of had je vriend de 800D (beter) ingesteld voor de omstandigheden voordat je ging schieten (ik weet niet wat de 800D aan boord heeft qua automatische programma's /scene herkenning).

Ik geef mijn camera ook ingesteld op het juiste programma, lichtmeting en juiste focuspunt als ik iemand anders een foto laat maken met mijn camera.

Mensen zijn namelijk hun telefoon gewend en weten helemaal niets van de techniek die er bij komt kijken. Die zijn gewend dat de software de boel oppakt /corrigeert.

Daarom ook zoveel dSLRs op marktplaats met 3000 shots: telefoon maakt toch mooiere foto's want bij de dSLR moet je focussen, lichtmeting instellen, sluitertijd icm ISO etc etc. Tenzij op automaat, maar dan is vaak de bloem op de tafel scherp en de persoon die op de foto moest onscherp en hebben ze geen idee hoe dat komt, dus stom apparaat want bij hun telefoon is tenminste alles scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
FeareX schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:13:
Welke lenzen wil je in de toekomst nog? Want de Canon m50 is een mooi toestel, maar de meest speciale lenzen voor EF-m mount zijn de 22mm f2 en de 35mm f1.4 (de 11-22mm ultra-wide zou je ook nog mee kunnen tellen). Daar houdt het wel zo'n beetje op.
....
Houd het daar een beetje op ?
Er zijn nog genoeg fantastische speciale lenzen voor de ef-m mount.
zie bijvoorbeeld:
https://www.cameranu.nl/nl/canon-ef-m-objectieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ohja de Sigma lenzen ben ik vergeten! Die zijn wel super.

Je hebt gelijk dat het er zat zijn. Maar de meeste Chinese lenzen zijn manual focus (al zitten er wel hele goede tussen!) en er is veel overlap in focal range. Zoek je bijvoorbeeld een tele-lens dan kom je snel uit bij een EF lens als de 50-200mm niet voldoende is. Daar doelde ik eigenlijk meer op.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:44
maxkranendijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Terechte vraag. Het is een combinatie. Ik merkte dat ik veel mooiere/scherpere foto's schoot met (semi) zelf afstellen met de Canon EOS 800D i.p.v. met mijn Nikon D3100, die ik 3 weken heb gebruikt tijdens een vakantie Ik wil dus minimaal de kwaliteit behalen van een 800D. die ik niet haal met mijn D3100. Dus de upgrade vind ik zeker het geld waard. Daarnaast weet ik dat we van oktober t/m maart vooral thuis moeten gaan zitten. Fotografie zie ik als ideale hobby daarvoor. Zowel zelf (online) als via een cursus als dat nog kan tijdens corona.

Nu dus de twijfel tussen M50 en de X-T200 of X-T30. DSRL laat ik schieten, vanwege het gewicht (de grote) en de oudere techniek. Daarnaast ben ik geen fan van 2e hands (wellicht wel voor lenzen).

Fujifilm spreekt me aan vanwege de goede JPEG heeft (ik wil niet altijd hoeven te bewerken) en omdat die op veel websites wordt aanbevolen en als beste prijs/kwaliteit naar voren komt.

Canon omdat die een stuk goedkoper is en meer lenzen heeft (en optie via adapter).

Mis ik nog iets in mijn argumentatie?
Ik sluit me wel aan bij @Barrycade . Hoe kan het dat je uit de 800D veel mooiere foto's haalt dan uit een D3100? Een 800D is wel een aantal jaar nieuwer dan de D3100, maar dat gaat niet zoveel verschil maken als jij nu omschrijft.

Wellicht niet het antwoord wat je wilt.. maar je zou misschien gewoon je huidige set kunnen houden (die is namelijk meer dan prima) en eerst de cursus kunnen gaan volgen. Met alles wat je daar leert zul je de D3100 ook stukken beter kunnen instellen en ik verwacht dat je dan dezelfde foto's ook gewoon uit de D3100 kan halen (of misschien nog wel beter). Op de automatische stand foto's maken is ook zonde van alle mogelijkheden die een systeemcamera of DSLR biedt.

Een nieuwe camera gaat je, zoals @Barrycade ook al zei, niet plotseling briljante foto's opleveren als je dat met je huidige camera niet lukt, zeker niet op de automatische stand.

Door eerst je eigen kennis en technieken op peil te brengen kun je denk ik nadien ook veel beter bepalen wat je nu echt zoekt (en wat je mist in je D3100). Dan kun je veel gerichter zoeken en direct investeren in een systeem waar je goed mee vooruit kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

maxkranendijk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:11:
Mijn volgende vraag hier zou dezelfde zijn als @Barrycade reeds gesteld heeft, wat is dan concreet het verschil wat je ervaart? Heb je daar wellicht voorbeelden van?
Het kan best dan een andere body betere resultaten voor je oplevert, maar als wij weten wat jij er precies beter aan vond kunnen wellicht ook helpen inschatten of je dat bij je nu genoemde opties ook daadwerkelijk gaat krijgen.
Was je namelijk geraakt door de Canon kleurtjes (iets warmer) dan ga je dat bij Fuji wellicht juist niet vinden. ;)

Dus feitelijk spreekt Fuji je aan omdat ze goede marketing hebben en een fanatieke fanbase? Of begrijp ik dat verkeerd? ;)
Grapje natuurlijk, maar kijk uit voor het baseren van je mening op 'websites'. Die zijn er in allerlei soorten en maten en lang niet altijd objectief. Er is namelijk niet één systeem wat als beste naar voren komt, elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en de juiste keuze is volledig afhankelijk van de situatie en persoon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien jammer, maar ik sluit me aan bij degenen die je aanraden je eerst te verdiepen in het hoe en waarom van de instellingen van de camera (camera's stel je in, niet af) alvorens te beslissen welke camera "het best bij je past". De EOS M50 en de Fuji hebben een wieltje met PASM-instellingen, de X-T30 heeft een sluitertijdenwieltje. Welke van de twee heeft je voorkeur? Dat kun je alleen zeggen als je weet wanneer en waarvoor je welk wieltje wilt gebruiken.

Dat Fuji mooiere JPEG's heeft betekent niet dat je met Fuji (of Canon, of Nikon) geen JPEG's kunt verknallen. Mislukte foto's -JPEG's of RAWs - voorkom je door te weten wat je doet.
Hoe moet je je focus instellen, waarom wil je daar en niet ergens anders je focus leggen, hoe voorkom je dat je lucht een witte vlek of je bosje een zwarte mop wordt, enzovoorts.
En nabewerking is ook geen middel tegen alle kwalen Als je dat veel te donkere stuk voorgrond door Photoshop haalt lijkt het wel alsor er allemaal gruis ligt. Dat ligt niet aan de sensor, maar aan de fotograaf die niet weet wat zijn sensor wel en niet kan.

Als je wilt weten waarom de foto's met de 800D van je reisgenoot je beter bevallen dan je eigen foto's met de D3100 zou je ook eens in de EXIF-data kunnen kijken. Daarin staan de sluitertijd, brandpuntsafstand, diafragma, ISO-waarde, gekozen belichtingsmeting enzovoorts. Zoek eerst de verschillen tussen de foto's die je wel en niet geslaagd vindt, kijk dan waarin de minder geslaagde foto's verschillen van de beter gelukte. Zoek dan een camera die je zo kunt instellen dat hij je net zulke foto's geeft als degene die jij wel geslaagd vindt.

Hint: behalve de D3100, de 800D, de EOS M50, de Fuji's en de andere camera's die hierboven al genoemd waren zal dat zo'n beetje elke camera binnen je budget zijn.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 12:43
Goeie tips van @LA-384 @Barrycade en @Erwin186 en veel anderen.

De fotograaf is het belangrijkst, daarna de lens en dan pas de camera.
Een camera kan niet magisch iets goeds maken wat die eerste twee hebben laten vallen.

De lenzen, die zijn echt het belangrijkste van je hele aanschaf.
Welke lenzen zou je bij elk systeem willen en wat kosten de eerste 3 lenzen die je zou willen kopen?

Ik ken het Canon M systeem niet goed, maar ik kan er zo snel geen professionele zoomlens voor vinden (met constant diafragma). Het kan zijn dat dit systeem voor Canon altijd Instap-model blijft waar nooit pro-features op komen. Dat betekent een systeem-overstap als je meer wilt.

Bij Fuji en Olympus heb je dat niet: Je hebt pro- en instap camera's en pro- en instap lenzen, en alles werkt met elkaar. Een pro lens met een constant diafragma op een tweedehands body van €200 is geen enkel probleem (en ja, daar heb je echt wel voordeel van, want er komt veel meer licht binnen).

Fuji ken ik niet heel goed.

Voor het Micro Four Thirds systeem zijn er zo al 9 lenzen die 12mm bieden (en 4 ervan gaan nog breder).
Olympus heeft een enorm populaire lens: de 12-100. Veel gebruikers zeggen dat hij zo universeel inzetbaar is dat hij niet meer van de camera komt. Het is een Pro lens met weathersealing, komt ook heel dichtbij voor closeups, en alle reviews roemen de beeldkwaliteit.
Als je die doet met een tweedehands camera heb je een fantastische combinatie - en je krijgt daar betere foto's uit dan een hele dure camera met de goedkope kitlens.
Bijvoorbeeld de M10.II - een beetje oud, maar fantastisch veel camera voor het geld. Met wat mazzel tik je hem voor €200 op de kop. Het verschil met de M10.III zie je niet in de foto's maar wel in het gebruik. De M10.II is de krachtiger camera, de M10.III is meer 'instap model' gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11-06 21:49
Barrycade schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:58:
Ik denk trouwens wel dat je de techniek /camera te veel eer probeert te geven. Denk dat je last hebt van GAS (Gear Acquisition Syndrome) ;)

De rol van de fotograaf achter de camera is veel belangrijker.
Je bedoelt: de fotograaf maakt de foto, niet de camera.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11-06 21:49
FeareX schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:27:
Ohja de Sigma lenzen ben ik vergeten! Die zijn wel super.

Je hebt gelijk dat het er zat zijn. Maar de meeste Chinese lenzen zijn manual focus (al zitten er wel hele goede tussen!) en er is veel overlap in focal range. Zoek je bijvoorbeeld een tele-lens dan kom je snel uit bij een EF lens als de 50-200mm niet voldoende is. Daar doelde ik eigenlijk meer op.
Klopt, de Sigma Art serie en made in Japan.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben bang dat de TS al een nieuwe camera heeft gekocht met een grote zoom lens om er achter te komen dat het daar niet aan lag. Investeer maar gewoon in goed glas en blijf weg van Xx Zoom lenzen ga voor lichtsterk. Voor de vakantie als je niet wilt sjouwen koop en top klasse compact.
Verder zijn alle camera's goed en komen de verschillen pas bij extreme omstandigheden naar voren (heel weinig licht, of extreem contrast) In de lenzen zit meer verschil en helaas die kosten meer dan de camera soms , maar zijn ook 2e hands prima te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxkranendijk
ik (TS) ben naar een camera winkel gegaan en heb de M50 en de X-T200 of X-T30 geprobeerd. Daaarna verder gaan lezen omtrent de verschillende lenzen en mogelijkheden. Net voor mijn vakantie uiteindelijk de X-T200 gekocht voor 649e. Fijn dat de camera zo klein en ligt is. Ook het opladen via powerbank is erg fijn. Waardoor de beperkte accuduur niet zo een probleem is.

De camera is een stuk lichter, mooi groot scherm wat ik kan gebruiken voor selfies en 'moeilijke' hoeken (wat mijn d3100 niet kon). En daarnaast is het een leuke manier van fotograferen, deels via touchscreen.

Ik heb me verder verdiept in de lenzen en deze erbij gekocht Fujifilm Fujinon XC 35mm f2 (199e), omdat mijn body ook niet waterdicht is. Maakt echt mooie foto's. Komende winter ga ik me verder verdiepen in wat voor lenzen ik eventueel nog wil gaan gebruiken en beter worden met wat ik nu heb.

Bovenstaande plussen hebben mij toch overtuigd om niet voor een 2e hands ouder model te gaan. Dank voor jullie hulp, zodat ik toch meer tijd heb gestoken in wat ik nu echt nodig heb. Goede prime lenzen gebruik ik toch 80% in mijn gevallen, dus nog maar afwachten of ik een zoom ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En nu de hamvraag: Maak je er mooiere foto's mee dan je D3100? Minimaal de gezochte 800D kwaliteit?

Ik lees alleen maar handlings plussen en niet over de betere beeldkwaliteit die je zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Barrycade schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:45:
En nu de hamvraag: Maak je er mooiere foto's mee dan je D3100? Minimaal de gezochte 800D kwaliteit?
Het lijkt me nog te vroeg om daarover conclusies te trekken. Ik zou eerst beginnen met je camera te leren kennen.
Pagina: 1