Thunderbolt 3 vs usb 3.1/3.2 gen 2 10gbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben van plan mijn laptop en pc weg te doen om vervolgens een krachtigere laptop te kopen. Lenovo Legion 7 leek mij een goede keuze. (een HP Omen ziet er ook goed uit maar heeft geen numpad)
Ik wil waarschijnlijk wachten op een Ryzen 4000 variant als deze er komt(nog niet aangekondigd volgens mij).

Maar ik wil deze laptop ook op mijn kantoortje in kunnen prikken in een dock voor mijn extra schermen en randapparatuur.

Als de AMD variant er komt zal deze wel geen thunderbolt 3 hebben. En ook zijn die thunderbolt docks volgens mij een stuk duurder.
Ik vraag mij af in hoeverre een usb 10gbit verbinding voldoet aan mijn wensen en eventuele toekomstige upgrades.
Voor thunderbolt 3 is het duidelijk dat dit 2x 4k ondersteund. Maar de zelfde informatie voor de usb 10gbit kan ik niet vinden.

Nu heb ik 1080p en 1050p wellicht dat hier later nog wat veranderingen in komen zoals een ultra wide of andere schermen. Ik zie geen 2x 4k schermen in mijn toekomst.

Kan iemand mij vertellen wat de limieten zijn met 10gbit? Ja ik snap dat 10gbit het limiet is, maar kan er geen beeld bij krijgen.

Kan ik bijvoorbeeld zomaar de berekening maken: 2x 4k = 2 x 8294400 = 16588800 / 4 (40gbit vs 10gbit) = 4147200 wat overeenkomt met 2x 1080p?
En in hoeverre krijg ik dan nog randapparatuur goed werkend?
Ook het aantal Hz zal hier invloed op hebben.

Als dit het geval is kan ik dus beter voor een Intel variant gaan met thunderbolt 3 om zo in de toekomst ook ooit nog mijn scherm(en) te kunnen upgraden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan beter kijken naar de protocollen die via de aansluiting beschikbaar zijn. Zo kan er DP-altmode op een USB poort zitten, wat betekend dat er gewoon een DisplayPort signaal over de USB poort kan. Er zijn schermen en docks die hier gebruik van maken.

Thunderbolt is ook zoiets, een protocol dat toevallig dezelfde aansluiting gebruikt. Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat een AMD machine geen TB aan kan. Een snelle DDG leert mij dat er ondertussen een moederbord is voor de PC (dus helaas nog geen laptop) die TB heeft.

Ga trouwens ook niet blind staren op de bandbreedte die een USB poort heeft. Het dock wat je er op aan sluit kan hier zelf al in beperkt zijn. Ook de techniek in de dock zelf kan z'n beperkingen hebben. Dit staat dan bij de specificaties van het dock. Denk aan het wel kunnen aansturen van 2 FHD schermen op 60 Hz en maar 1 UHD 4k scherm op 30 Hz. Of 2x 2k op 30 Hz.

Ga dus heel goed kijken naar alle specificaties, niet alleen die van je toekomstige laptop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkn
Hero of Time schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:00:
Je kan beter kijken naar de protocollen die via de aansluiting beschikbaar zijn. Zo kan er DP-altmode op een USB poort zitten, wat betekend dat er gewoon een DisplayPort signaal over de USB poort kan. Er zijn schermen en docks die hier gebruik van maken.

Thunderbolt is ook zoiets, een protocol dat toevallig dezelfde aansluiting gebruikt. Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat een AMD machine geen TB aan kan. Een snelle DDG leert mij dat er ondertussen een moederbord is voor de PC (dus helaas nog geen laptop) die TB heeft.

Ga trouwens ook niet blind staren op de bandbreedte die een USB poort heeft. Het dock wat je er op aan sluit kan hier zelf al in beperkt zijn. Ook de techniek in de dock zelf kan z'n beperkingen hebben. Dit staat dan bij de specificaties van het dock. Denk aan het wel kunnen aansturen van 2 FHD schermen op 60 Hz en maar 1 UHD 4k scherm op 30 Hz. Of 2x 2k op 30 Hz.

Ga dus heel goed kijken naar alle specificaties, niet alleen die van je toekomstige laptop.
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet natuurlijk ook letten op de protocollen van alle apparaten. En ik had inderdaad gezien dat er veel verschillen zijn. Zag zelfs een dock dat met een 5gbit verbinding 2x 4k zou kunnen aansturen. Vraag mij af of die bandbreedte dan voldoende is voor al die pixels/data. Lijkt mij niet dat ze verwachten dat je 5-10Hz voldoende vind bijvoorbeeld.

Voor mij is nu denk ik belangrijk om te begrijpen wat er wel en niet mogelijk is met een usb gen2 incl DP altmode en PD.
Zodat ik een goede keuze kan maken voor de laptop. Het dock moet ik natuurlijk ook goed naar kijken wat er wel en niet word ondersteunt. Maar als bijv usb gen 2 met DP en PD voldoende is en ik een laptop koop die dat heeft. Hoef ik alleen een dock te vinden die aansluit op de specificatie van de laptop.

Hoop dat ik mijn dilemma nu een beetje duidelijker heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kwam https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp tegen bij een zekere eend. 1080p60 komt uit op zo'n 4.46 Gbps aan bandbreedte. Heb je twee schermen, dan verdubbel je dat dus. UHD30 (4k) is zo'n 8.91 Gbps.
Let wel, dit is puur en alleen voor als je met een USB only dock gaat werken. Is er DP altmode beschikbaar, dan kan je de bandbreedte van USB direct het raam uit gooien, want daar heb je niets aan.

Als je beide nog moet aanschaffen kan je er je voordeel mee doen door naar beide tegelijk te kijken. Voor je 't weet zit je met een laptop waar geen dock voor te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkn
Ah top dankje.
Ik ga mij even verder inlezen in de DP altmode. Ik dacht dat dit alleen was of je uberhaubt een monitor kon aansluiten.

Ik moet beide nog aanschaffen inderdaad. Maar ben vooral aan het oriënteren of ik thunderbolt 3 bijv nodig heb voor mijn wensen of dat usb voldoende is. Kan namelijk mijn laptop keuze veranderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, docks die alleen via USB werken, maken intern gebruik van de techniek van DisplayLink. Voor standaard kantoorwerk prima, maar zodra het beeld drukker wordt, zoals een video, kan het behoorlijk aan je CPU gaan knabbelen.

Op m'n vorige werk had ik een laptop die ik via een gewone USB-A kabel aansloot en zo 2 FHD schermen beschikbaar had. Daarop had ik een VM draaien met m'n daily driver OS (want dat mocht niet op de laptop zelf). Werkte an sich prima. Maar toen ik taakbeheer open had op het scherm van de laptop zelf zag ik wat m'n CPU deed. Was de VM stil, dan was de CPU dat ook. Bewoog ik met de muis flink over het scherm, dan vloog het gebruik omhoog naar >80%. Deed ik hetzelfde op alleen het scherm van de laptop, was er niets.
Had ik niets in de VM dat bewoog, prima. Muis normaal gebruiken, ook nog prima. Maar had ik muziek aan staan met daarbij de speler in het klein in beeld, beetje zoals de good old Winamp 2, dan zag ik ook weer een hoog CPU gebruik. Dat werd veroorzaakt door de 10x50 pixels visualizer in de audio speler. Visualizer uit en CPU gebruik nam gelijk merkbaar af.

Nu is de situatie die ik hierboven schets met een magere Intel i5 CPU dat niets meer was dan een i3 met turboboost en ook nog eens in de U-serie, dus extra laag energieverbruik, wat je gelijk merkt aan de beroerde performance. En buiten de VM om was iets als video afspelen minder belastend voor de CPU dan vlug de muis bewegen in de VM. Maar als je het zou willen gebruiken om mee te gamen, wens ik je succes. Het zal vast kunnen, maar effectief gebruik maken van je videokaart doe je niet. Want die stuurt dat dock helemaal niet aan. Iets wat DP altmode als 't goed is wel doet. Geen idee hoe TB daar mee om gaat.

Meer dingen voor je om uit te zoeken dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkn
Ah oke dat geeft al weer een beter beeld. Dank voor de uitleg. Nog meer om uit te zoeken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkn
Ik ben weer een beetje dichterbij mijn antwoord gekomen. Ik vond een artikel van tweakers over dit onderwerp. https://tweakers.net/revi...ken-acht-usb-c-docks.html

De dp alt mode lijkt mij een must vooral met jouw uitleg. Maar nu is het nog de vraag in hoeverre het de bandbreedte opsnoept.
De CSV-1534 is de enige dock in deze test met een hdmi 2.0-aansluiting, waardoor er 4k-beeld op 60Hz doorgestuurd kan worden. Dat neemt zoveel bandbreedte in beslag dat er niet genoeg overblijft voor een usb 3.0-aansluiting en de CSV-1534 is dan ook beperkt met een usb 2.0-aansluiting
Hieruit kan je opmaken dat er inderdaad bandbreedte wordt gebruikt en je daardoor dus minder over hebt. En zou een gen 2 variant met 10gbit(deze was 5gbit) dan 2 4k 60Hz kunnen aansluiten? Ik zie dat dit dock: https://www.amazon.com/gp...mw_detail_0?ie=UTF8&psc=1
Ervoor kiest op 2 5gbit aansluitingen te gebruiken om het zelfde te realiseren. Maar vervolgens worden er wel meer andere aansluitingen ook toegevoegd. Het is dan de vraag in hoeverre de andere aansluitingen goed blijven werken al dan niet met een wat lagere snelheid.

Ik verwacht dat met mijn wensen/toekomstige upgrades wel uit de voeten kan met een usb gen2 met pd en dp. Voor nu zou de 5gbit ook voldoende zijn maar dat zorgt in de toekomst dan wellicht wel voor beperkingen. En dan is een dock snel geupgrade maar een laptop niet.
Pagina: 1