Zoals zovelen ben ik bezig met het oriënteren op zonnepanelen. Mijn huidige verbruik is ongeveer 3400 kWh, dat kan ooit meer worden, maar de komende jaren komt er geen elektrische auto of warmtepomp.
Het huis is zuid (west) georienteerd, dat leidt tot het volgende 'dakpotentieel' volgens Zonatlas:
Dakpotentieel
:fill(white):strip_exif()/f/image/rJtWXndioxBIBpMjvt7JXy7H.png?f=user_large)
Hieronder een foto van het hele dak (bewust niet het hele huis op de foto)
Hele dak
/f/image/vVuz78fpE3f2r6LxZQlFHG5L.png?f=fotoalbum_large)
En hierbij een lastige boom (de struik is inmiddels wel weg)
/f/image/IGCtNJgN9dLP4jRj1UPbHRQ3.png?f=fotoalbum_large)
Met excuses voor mijn paintskills kom ik tot de volgende mogelijkheden (niet op schaal):
Optie 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/lkcCNjtdtKwP0bkL2s2J1wjU.png?f=user_large)
Optie 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/HaU4jwlTtl4m7kRO9H95wUeG.png?f=user_large)
Optie 3
:fill(white):strip_exif()/f/image/EED1iISPMsm3XDSBT4zQbvEj.png?f=user_large)
Ik wil ongeveer EUR 5.000,00 (ex BTW) besteden aan zonnepanelen, maar indien nodig kan dit meer worden.
Ik heb nu een offerte liggen voor 12 zonnepanelen (gezien mijn verbruik). Mijn vraag is niet zo zeer technisch maar heeft te maken met het legplan. Ik vind namelijk twee dingen belangrijk: (i) ik wil de installatie wel terugverdienen (liefst zo snel mogelijk uiteraard) maar (ii) het moet er wel symmetrisch en strak uit zien.
De panelen komen dus wat mij betreft alleen op het zuid (west) dak, tenzij er echt goede redenen zijn om ook wat op noord te leggen, maar dat is misschien meer iets voor als de saldering is afgebouwd.
Het lastige is (i) dakkapel, (ii) schoorsteen en (iii) boom in voortuin. De boom gaan we niet omhakken.
Het meest voor de hand liggend is optie 1, maar hoeveel last ga ik dan hebben van de schoorsteen en de dakkapel? Er ligt dan (bijna) altijd een deel van de panelen in de schaduw. Echt 'strak' vind ik het ook niet om twee losse groepen panelen te hebben liggen.
Het meeste voel ik nog voor optie 2, maar dan liggen de panelen dus laag op het dak. Wat is jullie ervaring wat dit doet met de opbrengst (hoger is beter heb ik altijd begrepen en is ook logisch).
Compromis is optie 3, dat ziet er optisch denk ik mooier uit, maar is bijna een verdubbeling van het aantal panelen, dat zou niet meteen de voorkeur hebben.
Ik heb inmiddels heel veel 'legplannen' bekeken, heeft een van jullie misschien nog het gouden inzicht voor mij?
Het huis is zuid (west) georienteerd, dat leidt tot het volgende 'dakpotentieel' volgens Zonatlas:
Dakpotentieel
:fill(white):strip_exif()/f/image/rJtWXndioxBIBpMjvt7JXy7H.png?f=user_large)
Hieronder een foto van het hele dak (bewust niet het hele huis op de foto)
Hele dak
/f/image/vVuz78fpE3f2r6LxZQlFHG5L.png?f=fotoalbum_large)
En hierbij een lastige boom (de struik is inmiddels wel weg)
/f/image/IGCtNJgN9dLP4jRj1UPbHRQ3.png?f=fotoalbum_large)
Met excuses voor mijn paintskills kom ik tot de volgende mogelijkheden (niet op schaal):
Optie 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/lkcCNjtdtKwP0bkL2s2J1wjU.png?f=user_large)
Optie 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/HaU4jwlTtl4m7kRO9H95wUeG.png?f=user_large)
Optie 3
:fill(white):strip_exif()/f/image/EED1iISPMsm3XDSBT4zQbvEj.png?f=user_large)
Ik wil ongeveer EUR 5.000,00 (ex BTW) besteden aan zonnepanelen, maar indien nodig kan dit meer worden.
Ik heb nu een offerte liggen voor 12 zonnepanelen (gezien mijn verbruik). Mijn vraag is niet zo zeer technisch maar heeft te maken met het legplan. Ik vind namelijk twee dingen belangrijk: (i) ik wil de installatie wel terugverdienen (liefst zo snel mogelijk uiteraard) maar (ii) het moet er wel symmetrisch en strak uit zien.
De panelen komen dus wat mij betreft alleen op het zuid (west) dak, tenzij er echt goede redenen zijn om ook wat op noord te leggen, maar dat is misschien meer iets voor als de saldering is afgebouwd.
Het lastige is (i) dakkapel, (ii) schoorsteen en (iii) boom in voortuin. De boom gaan we niet omhakken.
Het meest voor de hand liggend is optie 1, maar hoeveel last ga ik dan hebben van de schoorsteen en de dakkapel? Er ligt dan (bijna) altijd een deel van de panelen in de schaduw. Echt 'strak' vind ik het ook niet om twee losse groepen panelen te hebben liggen.
Het meeste voel ik nog voor optie 2, maar dan liggen de panelen dus laag op het dak. Wat is jullie ervaring wat dit doet met de opbrengst (hoger is beter heb ik altijd begrepen en is ook logisch).
Compromis is optie 3, dat ziet er optisch denk ik mooier uit, maar is bijna een verdubbeling van het aantal panelen, dat zou niet meteen de voorkeur hebben.
Ik heb inmiddels heel veel 'legplannen' bekeken, heeft een van jullie misschien nog het gouden inzicht voor mij?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1U2MLJa0e2xJKZYFexmmW8N.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKKk7FK7Wxf6yKG7QaDevRgE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IrcGSxHG1pRorOfFlQc14qgu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyfpkcmrvPdWOUJAlpqreriV.jpg?f=user_large)

:fill(white):strip_exif()/f/image/b6BDXDduiG3u8boun8pFHI4K.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wG5Btx2TD3zlFsMGPO7fIKG5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rKqdcQqxAxEqLR19rkprjwcc.png?f=user_large)