Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• akai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-12-2023
Een goeden dag luitjes.

Ik was van de week m'n spel aan het spelen toen mijn beeld vast bleef hangen en allemaal grijzen vlakken gaf. Dit had ik waarschijnlijk ergens kunnen zien aankomen gezien ik over een periode van een half jaar 2 keer een blue screen heb gekregen. Na het resetten en opnieuw opstarten van mijn computer kreeg ik alleen deze schermen nog te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adBCbQJW6btgDVm1343ebtTsypQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COhpEpUvgTL2uF0IDFyi2raw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Py8ESE4s8cETQVyAFLiEvrXQpPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1goLhOtUEuM3t9rdM1oc6Vxa.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ga er van uit dat dit door mijn videokaart komt, en heb deze geprobeerd beter vast te zetten. Vervolgens heeft deze het nog 1 laatste avond volgehouden alvorens het alsnog te begeven.
de vraag: is dit inderdaad een probleem met mijn videokaart, moederbord of iets anders?

Natuurlijk ben ik van plan het onderdeel dat dit veroorzaakt te vervangen, maar ik heb deze setup zo'n 7 jaar geleden gebouwd. Door de tijd heen wel wat dingen veranderd en vervangen maar nooit iets groots. Nu merk ik de laatste tijd ook dat de prestaties, zoals verwacht, lager beginnen te worden.
Ik vraag me af of ik dan inderdaad beter het foutieve onderdeel kan vervangen of dat ik beter een nieuwe setup kan maken?
Ik was gegarandeerd al van plan om in een jaar of 2 hooguit alles te gaan vervangen, maar deze crash heeft enigszins mijn hand geforceerd. Ik zou het stom vinden om nu nieuwe minder goede videokaart te halen om over een jaar weer een nieuwe te moeten halen wanneer ik de rest vervang.

Hieronder bijgevoegd is mijn huidige setup, hierbij heb ik ook nog 2 HDDs maar geen idee welke. Ik zou graag advies willen of ik inderdaad beter alles nu kan vervangen, of een nieuwe videokaart die ik zou kunnen meenemen in m'n volgende setup.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H440 Zwart€ 139,95€ 139,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,32€ 29,32
2Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 114,05€ 114,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 128,90€ 128,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 49,89€ 49,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,11

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De huidige spellen die ik speel waaronder maar niet gelimiteerd tot, the witcher 3, monster hunter world: ice borne, sekiro: shadows die twice, enz. en ook komende spellen zoals cyberpunk 2077 en elden ring.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik schat hooguit 2000,- mits een nieuwe setup verstandiger lijkt, of iets richting de 500,- voor een nieuwe videokaart?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat het meenemen van mijn voeding geen probleem zal zijn en ik neem natuurlijk mijn SSds en HDDs mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Of een vervangende videokaart die later kan worden meegenomen naar een nieuwe setup, of een volledig nieuwe setup.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag een Nvidia videokaart en intel core.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, als verlichting enz. aan de pas komt graag een uniform iets.

Ga je overklokken?
Geen plannen om te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil de hierboven genoemde spellen eigenlijk weer op de hoogste setting kunnen spelen en een algemeen goede game computer hebben die weer jaren vooruit kan. Ik ben van plan om zelf de onderdelen te bestellen en in elkaar te zetten, heb ik bij de huidige ook gedaan, dus niks pre-build.

Alvast mijn excuses als dit in het verkeerde forum is geplaatst! Ik kwam er niet volledig uit waar ik dit moest plaatsen. :?

Beste antwoord (via akai op 04-08-2020 19:11)

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Jouw processor heeft een igpu. Haal de gpu eruit en test de pc dan opnieuw. Het zou kunnen dat het aan je gpu ligt, maar bijvoorbeeld ook aan je monitor. Op deze manier kan je het een en ander uitsluiten.

Als het jouw gpu blijkt te zijn dan kan je eerst een alleen een nieuwe gpu proberen. Het hangt af van de resolutie en verversingssnelheid van jouw monitor wat voor gpu dat dan moet zijn. Als je bijvoorbeeld op 1080p 60 hz speelt dan kan je nu een goedkope, eventueel tweedehandse, gpu kopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Immanent Ike
Jouw processor heeft een igpu. Haal de gpu eruit en test de pc dan opnieuw. Het zou kunnen dat het aan je gpu ligt, maar bijvoorbeeld ook aan je monitor. Op deze manier kan je het een en ander uitsluiten.

Als het jouw gpu blijkt te zijn dan kan je eerst een alleen een nieuwe gpu proberen. Het hangt af van de resolutie en verversingssnelheid van jouw monitor wat voor gpu dat dan moet zijn. Als je bijvoorbeeld op 1080p 60 hz speelt dan kan je nu een goedkope, eventueel tweedehandse, gpu kopen.

• akai
Immanent Ike schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:43:
En ik was volledig vergeten dat ik m'n pc kan aanzetten zonder GPU... Dat had een lap tekst kunnen besparen

Dat werkt inderdaad, probleem is gevonden heel erg bedankt.
Immanent Ike schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:43:
Toch zou ik dan graag of een gpu willen die ik zou kunnen mee overdragen naar mijn nieuwe setup of alvast volledig nieuwe setup aanschaffen.

Liever zonder tijdelijke tussenstap, nog advies over welk van de 2 dan verstandiger is?

Gezien deze gpu lengte (~280) echt wel max was wat in huidige kast past en of deze mobo de nieuwere kaarten zou kunnen hebben.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Een pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse zou kunnen. Anders zou ik wachten tot het najaar, want er komen nieuwe kaarten uit.

• Immanent Ike
Fijn dat je weet wat het probleem was.

Wat @Djarune zegt inderdaad! Je kan die gewoon kopen en dan testen en beslissen of je een nieuw systeem wilt kopen (je kan overigens best veel componenten meenemen uit je oude build. )

• akai
@Djarune bedankt voor de tip! Heb even naar de kaart gekeken maar ik denk dat ik me voor nu aan je 2de advies hou en nog even geduld heb tot de nieuwe kaarten komen.

@Immanent Ike ja ik zat te kijken naar m'n componenten, want ik denk dat wanneer de nieuwe kaarten koken ik de hele zooi even vernieuw.

Nu denk ik dat de processor koeler, de HDDS, de SSDs de voeding gewoon mee kunnen?
Dan wou ik overstappen met RAM naar de DDR4, waardoor ik ook nieuw moederbord nodig heb want die past hier niet op dacht ik
Processor twijfel ik over, ik weet niet of dat een struikelblok zou worden?
De kast kan ik de HDD laatjes uithalen zag ik voor grotere GPU als nodig en is nog in goede staat... Maar ga ik denk ik wel vernieuwen, na 7 jaar keer wat nieuws voor het oog. (heb er plannen voor, gooi een behuizing in zo'n goede staat niet zomaar weg)

Zit ik er nog naast met wat ik beter wel en niet kan meenemen? En advies voor de processor zou gewaardeerd worden.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Je kunt alles meenemen inderdaad. Tenminste mits de specificaties uit je lijstje kloppen en de voeding uit 2018 komt. Wat betreft de processor:

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

Beste bang for buck voor gaming. In het najaar komt natuurlijk daarvan ook de opvolger uit (R5 4600), maar je kunt natuurlijk niet blijven wachten.

• Immanent Ike
Ja inderdaad, voeding, HDD en de SSDs kunnen mee. En dan een nieuw moederbord met nieuw ram geheugen en een nieuwe cpu.

Je kan de Ryzen 3600 nemen, die is heel zacht geprijsd maar haalt bij gamen vergelijkbare prestaties als cpu's van een paar honderd euro duurder.
Of je kan een Ryzen 3700x nemen, die heeft twee extra cores dus is waarschijnlijk toekomstbestendiger (alhoewel het koffiedikkijken is wanneer games daadwerkelijk 8 cores nodig gaan hebben).

Eventueel kan je ook voor Intel kiezen, die zijn een iets sneller, maar ook duurder, en leveren dus minder bang-for-buck bovendien ze zijn minder zuinig en worden heter.

Als je nog budget over hebt en als je nu op 1080p gamed dan is het misschien leuk om een 1440p 144hz scherm te kopen.

• akai
Dan zou ik jullie nu alleen nog graag willen bedanken voor het goede advies op de situatie. Ik ga vast rondsnuffelen op wat m'n opties zijn, en wat mij betreft is deze topic opgelost en gesloten.
Pagina: 1