WiFi Mesh systeem of Access Points?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanziie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-03 17:23
Goedemiddag allemaal!

Het Wifi bereik in onze woning is beneden alle peil en dus ben ik op zoek naar een goede oplossing.
Onze woning zelf is een halfopen bebouwing met volgende afmetingen:
• Kelder: 7x15
• Gelijkvloers: 7x15
• Eerste verdiep: 7x12
• Zolder: 7x12

Momenteel zijn wij aangesloten bij Orange.
De modem staat onder de elektriciteitskast in de kelder, maar op elk verdiep heb ik UTP aansluitingen voorzien (zie plannetje bijgevoegd). Deze UTP aansluitingen staan op 30cm hoogte.

Ik ken niets van IT 8)7 , en ben dus vooral op zoek naar een gebruiksvriendelijke oplossing.
Een oplossing die ervoor zorgt dat ik overal in huis WiFi heb aan schappelijke snelheden en wanneer het kan zelfs op ons terras. :)
Zelf kwam ik uit op de TP-Link Deco M9; en ik dacht dan op elk verdiep een station te voorzien.
https://www.coolblue.be/n...ultiroom-wifi-3-pack.html

Echter las ik nu op verschillende fora dat WiFi Mesh systemen vooral interessant zijn wanneer er geen bedrade oplossing mogelijk is (renovatie).
Access points zouden voor mij ook een oplossing kunnen bieden, vermits ik UTP aansluitingen voorzien heb in verschillende ruimtes?

Wat zouden jullie aanraden?
Voor de TP-Link Deco M9 stations gaan, of zijn er access points die hetzelfde kunnen of zelfs nog beter zijn en goedkoper?

Ook ben ik nog op zoek naar een goede switch, want niet al mijn UTP kabels (16) geraken in de modem van Orange...
Iemand een aanrader voor een goede switch? Of zijn er zaken waarop ik zeker moet letten bij de aankoop van een switch?

Dikke merci voor al jullie hulp! d:)b
Wanneer ik me erin probeer te verdiepen sla ik helemaal tilt van al het vakjargon waar ik niets van begrijp... :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Koop een in wall wifi accespoint en plaats die op de eerste verdieping, is dat niet voldoende is koop je er een bij en plaats die op de begane grind en verplaats die van de eerste verdieping naar de zolder.
Ze zijn er van tp-link, ubiquiti en aruba (AP11D).

Kabels monteer je af op een patchpanel en dan gebruik je patchkabels om de in gebruik zijnde kabels naar je switch te patchen.
Je hebt normaal gesproken meer kabels dan je echt gebruikt.
Verder zijn alle switches prima, daar zit weinig verschil in.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 10:02
4 verdiepingen?

Mesh, absoluut.

pricewatch: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)

Die zou ik nemen. Basis in de kelder, 1 punt op de gelijkvloer andere op 1e verdieping.

Alleen de Basis moet op UTP aangesloten, die andere 2 punten niet. Die pakken het basis station prima op. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door slijkie op 04-08-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
slijkie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:33:
4 verdiepingen?

Mesh, absoluut.

pricewatch: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)

Die zou ik nemen. Basis op de gelijkvloer, 1 punt in kelder andere op 1e verdieping.

Alleen de Basis moet op UTP aangesloten, die andere 2 punten niet. Die pakken het basis station prima op. ;)
En waarom investeren in een mesh systeem als er op iedere verdieping kabels liggen. Dus nee gewoon APs met een goede handover. Bijvoorbeeld Unifi zodat het instellen niet te complex is. Zou je zelf nog met 2 kunnen beginnen en indien nodig uitbreiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 10:02
Frogmen schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

En waarom investeren in een mesh systeem als er op iedere verdieping kabels liggen. Dus nee gewoon APs met een goede handover. Bijvoorbeeld Unifi zodat het instellen niet te complex is. Zou je zelf nog met 2 kunnen beginnen en indien nodig uitbreiden.
Absoluut Unifi, echter gaf TS hier totaal niet thuis in te zijn, dus Unifi lijkt mij niet echt een heel makkelijke oplossing. Amplifi beheer je als leek met je mobiel. :9

Plus het bespaard TS een extra switch aangezien hij beneden niet genoeg UTP poorten over heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door slijkie op 04-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eventueel meerdere Ubiquty Aircube voordeel van deze dat je nog 3 bruikbare netwerkpoorten erbij hebt. Zijn compact en ook met een app te beheren maar eigenlijk zijn ze zo simpel dat je na 1x instellen er geen omkijken meer naar hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 10:32
'Mesh' met UTP backhaul zoals genoemde TP-link is misschien nog de mooiste tussenoplossing. Dan is het instellen met een app nog steeds behoorlijk simpel, je drukt de kabels erin, en hij maakt er een seamless oplossing van.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperS1976
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-02-2021
Beste Hanziie,

Ik moet je teleurstellen dat ik niet een fantastisch antwoord voor je heb. Ik heb eigenlijk gewoon de vraag of je er al uit bent. Ik heb namelijk precies dezelfde vraag.

Mesh of Access points in een bedraad netwerk?

ik kom in mijn eigen onderzoekje inderdaad ook uit op de DECO serie voor een mesh-netwerk en voor de access points van Ubiquiti die seamless roaming en MU-MIMO ondersteunen en dus naar mijn idee hetzelfde resultaat geven als een mesh-netwerk...

Ik ben heel benieuwd

Vriendelijke groet

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Mesh" is niet niets meer dan een draadloze backhaul, oftewel repeaters (al dan niet voorzien van hipstersnor en gin-tonic uit rietje in jampot).

"Seamless roaming" is een managed WiFi feature dat geleverd wordt door het 802.11r-standaard wat dus niets met mesh te maken heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1