Oplader voor accuboor 18V hoeveel A?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01-2023
Hi,

Ik heb een accuboor die prima werkt(e). Maar de oplader is een tijdje terug doorgebrand en ik kan 'm niet meer vinden. De accu is NiCd, 18V, 17 jaar oud, maar werkte prima. Ik wil een nieuwe losse adapter kopen.

Nou is mijn vraag, hoeveel Ampère zou voldoende zijn?

Ik heb er eentje van 1A, maar als ik die zo zie, denk ik dat ie meteen zou doorbranden, zo klein.
Het toerental van de boor is tot 0-900. diameter tot 10mm. Het moment (Nm) staat er niet op.

Wei het wet mag het zeggen. Ik heb geen idee. Bij voorbaat dank!

Grt Thomas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
In theorie :Hoe hoger de ampère, des te sneller kan deze opladen. (Uiteraard gemaximaliseerd door de logica op de laadprint). De oplader zal niet “doorbranden” als deze een lager amperage heeft.

Als je begint om even het merk, type en model op te geven van de boormachine, dan is het wellicht makkelijker om ook de datasheet of specificaties er bij te zoeken.....(tevens is polariteit soms belangrijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Breezers op 04-08-2020 15:28 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:37
Hier vind je meer informatie over het laden van verschillende soorten accu's :

http://domoticx.com/batterijen-of-accus-opladen/
NiCD
Laden van NiCd-accu’s
Nikkel-Cadmium-accu’s worden geladen met een constante stroom die kan variëren tussen 0,05 C en meer dan 1 C. Eenvoudige NiCd-laders meten vaak alleen de celtemperatuur om het moment van uitschakelen te bepalen. De temperatuur is echter geen betrouwbaar criterium voor het beëindigen van het laadproces. Een meer betrouwbare methode maakt gebruik van het zogenaamde “-DV-effect” dat karakteristiek is voor NiCd-cellen. Dit effect houdt in dat kort voordat de cel volledig opgeladen is de klemspanning gaat afnemen, zoals te zien is in figuur 3. Het -DV-effect wordt vooral goed waarneembaar als een laadstroom van 0,5 C of meer wordt gebruikt. Voor de veiligheid moeten NiCd-laders in elk geval ook altijd de celtemperatuur controleren. Bij oudere cellen, of accupacks die uit meerdere cellen met een verschillende ladingstoestand bestaan, kan het -DV-effect minder duidelijk waarneembaar zijn.

Een nog betrouwbaarder methode voor het herkennen van het moment dat het opladen moet stoppen, is gebruik te maken van de verandering van de temperatuur afhankelijk van de tijd (dT/dt). Het gebruik van deze methode heeft een positieve invloed op de levensduur van de cellen, zeker als dit gecombineerd wordt met het gebruik van de -DV-methode. Het schadelijke en gevaarlijke overladen wordt zo op een betrouwbare manier voorkomen.

Het zogenaamde snelladen is bij NiCd-accu’s effectiever dan langzaam opladen. Als NiCd-accu’s geladen worden met een stroom van 1 C, gaat er tijdens het laden maar weinig energie verloren in de vorm van warmte. Het rendement is in dit geval ongeveer 91%, zodat een volledig ontladen NiCd-accu op deze manier in iets meer dan een uur opgeladen kan worden. Bij gebruik van een laadstroom van 0,1 C is het rendement maar ongeveer 71%, daardoor duurt het opladen met deze kleine stroom wel 14 uur.

Zolang een NiCd-accu voor minder dan 70% geladen is, neemt de temperatuur nog niet veel toe. Dat gebeurt pas tijdens de laatste 30% van het laadproces. Sommige laadapparaten maken gebruik van dit effect en laden de cel in enkele minuten op tot ca. 70% van de capaciteit met een grote laadstroom. Het laden wordt daarna voltooid met een veel kleinere stroom. Tenslotte schakelt de lader over naar een onderhoudsstroom van circa 0,02…0,1 C.

Laadapparaten voor NiMH-accu’s werken bijna altijd met de dT/dt-methode om te bepalen wanneer met laden gestopt moet worden. Het -DV-effect is bij NiMH-accu’s niet zo duidelijk waarneembaar als bij NiCd-accu’s. Bovendien is het afhankelijk van de celtemperatuur en is het bij laadstromen kleiner dan 0,5 C eigenlijk helemaal niet waarneembaar.

De klemspanning van nieuwe NiMH-accu’s kan tijdens het laden op willekeurige momenten plotseling veranderen, zodat het voor kan komen dat het laadproces te vroeg beëindigd wordt. Als er geen spanningsverandering optreedt, faalt de -DV-methode en zal overladen het gevolg zijn, wat ten koste gaat van de levensduur van de accu. Kortom: meten van de klemspanning is voor NiMH-accu’s niet de juiste methode om het laadproces te stoppen. De invloed van omgevingsfactoren zoals de temperatuur, de leeftijd van de cel en de ladingstoestand bij het begin van het laadproces hebben een te grote invloed. Daarom mogen NiMH-accu’s niet geladen worden met laadapparaten die voor NiCd-accu’s bestemd zijn, tenzij het laadapparaat werkt met de dT/dt-methode. Omdat NiMH-accu’s erg slecht tegen overladen bestand zijn, mag de onderhoudslaadstroom nooit groter gekozen worden dan 0,05 C.

Helaas is het laden van NiMH-accu’s met een kleine stroom ook geen methode die alle problemen oplost. Bij een laadstroom van ca. 0,1…0,3 C zijn de effecten die tijdens het laadproces optreden (zoals spannings- en temperatuurveranderingen) nauwelijks meetbaar. Ze leveren dus geen bruikbaar stopcriterium voor het laadproces op. De enige betrouwbare methode om NiMH-accu’s met een kleine stroom te laden is het gebruik van een timer.

De aanbevolen laadstroom voor NiMH-accu’s is ongeveer 1 C (of meer, als de fabrikant dat voorschrijft). Daarbij moeten zowel de spanning (DV = 0) als de temperatuurverandering (dT/dt) gecontroleerd worden om het laadproces op een betrouwbare manier op tijd te kunnen stoppen.
De Waarde "C"waarover gesproken word is een eenheid van energie :
Wikipedia: Coulomb (eenheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:29

GforceNL

Out of memory....

Heb destijds met een beetje zoeken een reserve lader gevonden voor m’n accu’s, welk merk en type is het? Vaak is er op eBay ofzo wel wat te vinden of werkt de lader van een nieuwere serie ook.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Wat is de capaciteit van de Accu? Zoveel A zou ik pakken.
Of gewoon de 1A pakken, die zal niet meer leveren dan dat. Mocht je twijfelen gewoon even voelen hoe warm alles wordt.

Ik zou alleen echt een nieuwe kopen met LiPO accu's maar wie ben ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:45
dragoncry schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:30:
Hier vind je meer informatie over het laden van verschillende soorten accu's :

http://domoticx.com/batterijen-of-accus-opladen/

[...]

De Waarde "C"waarover gesproken word is een eenheid van energie :
Wikipedia: Coulomb (eenheid).
De waarde C is niet Coulomb in dit geval.
Coulomb = Stroom gedeeld door Tijd
C hier = Capaciteit gedeeld door Stroom

Maar er zijn 2 dingen belangrijk:
1) De spanning. Een lader moet een iets hogere spanning hebben dan de accu, anders gebeurt er niks.
2) De laadcyclus. Iedere accu chemie heeft een specifieke manier van opladen. Als je een lader voor een Li-ion accu gebruikt op een NiCad accu of andersom dan sloop je in het beste geval de accu. En in het slechtste geval ontploft hij.

Je moet dus op zoek naar een acculader (geen adapter). Die specifiek gemaakt is voor NiCd accu's van 18V.
Hoeveel Ampere heeft vooral invloed op hoe lang het laden duurt. Zie het C verhaal hierboven. Ik zou bij NiCd onder de 0,25C blijven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
17jaar oud, het is een wonder als daar uberhaubt nog spanning op staat. Capaciteit en vermogen zullen ook niet veel meer zijn.

Zou lekker investeren in iets met li-ion accus, dan kun je weer een tijd vooruit en hoef je niet bang te zijn dat je accus de winter niet overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dames en heren @Breezers @dragoncry @GforceNL @RocketKoen @vassago en @bbbrumbrum,

Dank voor jullie antwoorden!!
Excuses dat ik even verdwenen was. (Ik dacht dat ik geabonneerd was op m'n topic en mail-melding zou krijgen, maar er is kennelijk iets met m'n instellingen).

Om te beginnen, het is een "Workmaster Professioneel Gereedschap CCD10180T5 MSA18T". Ik kon niet veel vinden.

Ik ga es beginnen met de 1A adapter. (En in de gaten houden) want ik begrijp dat ie gewoon traag zal zijn, maar er een aardige kans is dat ie niet doorbrandt.

Over onderscheid Adapters - Opladers.
Ik begrijp dat er in opladers stroom en spanningsregulatoren zitten en dat ze uitschakelen als de accu vol is. Maar als ik het me goed herinner zat bij dit ding gewoon een 'domme' adapter... Ik ga goed in de gaten houden wat er warm wordt en hoeveel pit er na hoeveel tijd inzit. Dan kan ik rustig opbouwend vaststellen wat de maximale laadtijd is bij lege accu. (Klinkt dat redelijk?)

Ik begrijp jullie tips om op iets nieuws over te stappen. Maar voor mij gelden 3 argumenten om dat niet te doen:
1. Dat ding ligt bijna alleen maar in een lade. En accu's lang ongebruikt laten liggen is niet bepaald bevorderlijk / zonde.
2. Wil ik een beetje kwaliteit, zit ik al gauw aan 50-75 €.
3. Er is al zo veel rommel in de wereld. Ik gebruik liever eerst deze op. Hij is op zich nog prima.

Nogmaals dank! :-D
Groeten, Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:31

Sebazzz

3dp

Maakt het werkelijk uit? Ik heb een ding van de Lidl en voor een accuboor werkt dat prima. Zorg ervoor dat er een ratel opzich zodat je aanschroefsterkte kan bepalen, een versnelling zodat je kan kiezen tussen boren of schroeven, en dat de trigger traploos kan versnellen. En een schroef/klem-sluiting is fijn anders kan je je boren er niet in stoppen :)

Voor een klopboor moet je kritischer zijn, daar is het belangrijker hoe het ding werkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Ik heb 3 jaar een voorloper van deze :

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Juist omdat ik een boor/schroeftol wil die niet leeg is als ik er 1 sporadisch gebruik. Een NiCD of NiMH is altijd leeg als je hem nodig hebt. 3 jaar terug waren LiPO accu's nog vrijwel niet te krijgen voor weinig.
Super tevreden over en de accu gaat ook lang mee, zowel in gebruik als niet in gebruik.

1A is verder niet heel traag, de accu zal niet meer dan 17/1800Mah zijn als hij dat al was, ooit. Dan duurt het max 2 uur voordat hij vol zit.
Je hebt alleen nog niet verteld wat het voltage is van de adapter, dat is wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dank, de adapter die ik heb liggen is 18V...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Ik had dit topic nog niet afgerond.

Ik ben aan de slag gegaan met de adapter van 1A. Het laad-led-lampje gaf met een lage frequentie een knipper-patroon. Alsof ie 10% van de tijd laadde, dan afsprong (misschien dat het voltage te ver instortte of zo) en 90% van de tijd uit.

Ik heb me er maar overheen gezet een een nieuwe aangeschaft. Die is natuurlijk wel een eind beter en krachtiger. Maar toch jammer dat die oude grotendeels nog goed was en nu "weg" is.

Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor je hulp! _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

tkemmere schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:05:
Ik had dit topic nog niet afgerond.

Ik ben aan de slag gegaan met de adapter van 1A. Het laad-led-lampje gaf met een lage frequentie een knipper-patroon. Alsof ie 10% van de tijd laadde, dan afsprong (misschien dat het voltage te ver instortte of zo) en 90% van de tijd uit.

Ik heb me er maar overheen gezet een een nieuwe aangeschaft. Die is natuurlijk wel een eind beter en krachtiger. Maar toch jammer dat die oude grotendeels nog goed was en nu "weg" is.

Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor je hulp! _/-\o_ :)
Om een 18v accu op te laden heb je een meer dan 18V adapter nodig :)
Breezers schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:26:
In theorie :Hoe hoger de ampère, des te sneller kan deze opladen. (Uiteraard gemaximaliseerd door de logica op de laadprint). De oplader zal niet “doorbranden” als deze een lager amperage heeft.
Andersom wel. Ligt aan de oplaad methode, maar als jij een accu gaat opladen met een hogere stroom dan deze voor gerate is, dan zal die accu het heel snel opgeven.

je zegt eerst oplader doorgebrand, en dan heb je het over een adapter.
Dat zijn 2 verschillende dingen !

ow oud topic zie ik nu

[ Voor 38% gewijzigd door heuveltje op 05-10-2020 15:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Het spijt me, ik gebruik die twee woorden inderdaad door elkaar. Ik weet niet wat het verschil is. Ik heb een hele doos vol met van die dingen. 6V, 11V, 7,5V, 24V... 0,3A 0,6A, enz. enz. Ook eentje voor verschillende voltages. Ze zijn allemaal zwart. Allen werken op 220 wisselstroom en allen geven aan dat er gelijkstroom uit komt. Allen hebben een draad waarvan er één een markering heeft voor de plus. En allemaal hebben ze zo'n ronde stekker met een binnen en een buitenkant. Het zijn transformatoren, denk ik. En ik denk dat dat 'adapters' zijn.
Dan was dus de adapter doorgebrand. En niet de oplader.

De stekker van de adapter ging in een zwart kastje (met ledlampje) waar de accu in ging. Wellicht dat dat meer dan een voet alleen was en dat dat de oplader was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tkemmere schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:20:
De stekker van de adapter ging in een zwart kastje (met ledlampje) waar de accu in ging. Wellicht dat dat meer dan een voet alleen was en dat dat de oplader was...
Veel kans wel ja. Vaak zit de 'adapter' gewoon ingebouwd in de lader en heeft de lader dus simpelweg een netsnoer. Maar je kan inderdaad ook het 'adapter' deel buiten de lader doen en de lader voeden met de gewenste gelijkstroom. Dan hoeft er in de lader alleen nog een stukje elektronica te zitten om het laadproces te bewaken/aansturen. Al stelt dat bij NiCd laders ook niet heel veel voor geloof ik.

Anyway: welkom in de 21e eeuw, geniet van je nieuwe machine :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

tkemmere schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:20:
Het spijt me, ik gebruik die twee woorden inderdaad door elkaar. Ik weet niet wat het verschil is. Ik heb een hele doos vol met van die dingen. 6V, 11V, 7,5V, 24V... 0,3A 0,6A, enz. enz. Ook eentje voor verschillende voltages. Ze zijn allemaal zwart. Allen werken op 220 wisselstroom en allen geven aan dat er gelijkstroom uit komt. Allen hebben een draad waarvan er één een markering heeft voor de plus. En allemaal hebben ze zo'n ronde stekker met een binnen en een buitenkant. Het zijn transformatoren, denk ik. En ik denk dat dat 'adapters' zijn.
Dan was dus de adapter doorgebrand. En niet de oplader.

Ah en in dat geval is t ook logisch dat de adapter te klein is, want de oplaadelectronica verwacht gewoon met XXA te kunnen laden en gaat dat dus vragen van de adapter. Omdat ie dat niet kan leveren kakt het voltage in of schakelt ie gewoon uit en dan werkt de lader dus niet meer...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
18V NiCD pack heeft 15 cellen. Nominaal 15x1,2 = 18V. Leeg iets van 15x1 = 15V en vol 15x1,4 = 21V. Om op te laden heb je nog iets meer nodig.

Je kunt die NiCD packs ook prima opladen met een universele lader. Zoiets bijvoorbeeld;
https://sk.nkon.nl/imax-b...onal-balance-charger.html
Die gaat voor NiCD ook tot precies 15S (15 cellen in serie = "18V"). Kwestie van met krokodilclips op de contacten van de accu clip (of magneet, of...) en gaan. Voordeel is ook dat hij weergeeft hoeveel er in is gegaan en dat je dan dus telkens kunt zien dat er minder in gaat...

Niet zo handig als een echte lader, maar als je frequente gebruiker bent heb je nu toch al geen NiCD meer in gebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dank allen. Ik geniet idd van mijn 21ste eeuwse machine, en ik heb óók weer een hoop geleerd! :) :) :)
Pagina: 1