Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAM niet volledig beschikbaar en in cache

Pagina: 1
Acties:

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-11 19:58
Sindskort heb ik mijn eerste Ryzen build in elkaar gezet en een nieuwe Windows 10 erop geïnstalleerd.
Alles werkt zoals het hoort, behalve het werkgeheugen.
Het gaat hier om een huis-tuin-keuken PC met Ryzen APU, waar niet tot nauwelijks op gegamed gaat worden.
In de build heb ik een G.Skill Value 8GB 2666Mhz stick zitten. Later ben ik pas van plan te upgraden naar 16GB met Dual channel.

Het probleem is dat mijn volledige RAM niet beschikbaar is voor gebruik en regelmatig een groot deel in de cache zit.
In de BIOS is 8GB aan RAM gedetecteerd en op de goede snelheid van 2666mhz. Ook in Windows is 8GB wel gedetecteerd, maar optimaal niet te gebruiken.
Bij de build heb ik er op gelet dat de RAM goed in zijn slot zat en ik heb ook het correcte slot gebruikt (tweede van links).

Zoals hier te zien is, is maar 5,9 van de 8GB beschikbaar voor gebruik in Windows. Verder is het cached geheugen willekeurig en erg hoog, in de voorbeelden zijn dit 1,0GB en 3,6GB. En dit is gewoon direct na het opstarten van de PC. Dit probleem ben ik nooit eerder tegen gekomen.
Wie kan mij helpen dit op te lossen? Heb ik een slecht werkende RAM stick?
Of is het misschien zo dat 2GB RAM altijd voor de ingebouwde Vega GPU wordt gereserveerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBhBQ7_kXM0prhSrZnQqaMzrRsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f0RKMY75gmm67c3w0MMSSnhK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luXGTJw7O6H64LcRU_zKqFWETqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z58xr6bJcQJsoax6l1tao3WN.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door F T op 04-08-2020 15:03 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:51
''Of is het misschien zo dat 2GB RAM altijd voor de ingebouwde Vega GPU wordt gereserveerd?"

Hiermee sla je de spijker op z'n kop. 2GB wordt standaard gebruikt voor het APU-gedeelte.

• Nat-Water
  • Laatst online: 29-11 11:47
Met een kleine toevoeging aan @3L3ktr1k dat je dit kan aanpassen in de bios, mocht je daar behoefte aan hebben :). Als je er een dedicated GPU in stopt komt het ook automatisch 'vrij' .

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

3L3ktr1k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:09:

Hiermee sla je de spijker op z'n kop. 2GB wordt standaard gebruikt voor het APU-gedeelte.
Nee? Dat stel je toch in in de BIOS hoeveel GB RAM er toegewezen kan worden (maximaal) maar hiermee is het niet zo dat er dus "altijd" het toegewezen hoeveelheid gebruikt wordt.

Als @F T in Task Manager even op het GPU-icoontje klikt, kan worden gezien hoeveel RAM er daadwerkelijk aan de GPU is toebedeeld en gebruikt wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 3L3ktr1k
  • Laatst online: 00:51
Nat-Water schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:13:
Met een kleine toevoeging aan @3L3ktr1k dat je dit kan aanpassen in de bios, mocht je daar behoefte aan hebben :). Als je er een dedicated GPU in stopt komt het ook automatisch 'vrij' .
Dat wist ik niet! Thanks :)

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:14

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@3L3ktr1k Als je taakbeheer wat breder maakt dan zie je ook de velden
Gebruikte sleuven:
Vormfactor:
Gereserveerd voor hardware:

Waarschijnlijk zal er bij 'Gereserveerd voor hardware:' jouw verloren 2GB staan ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En daarnaast: cache is niet erg, dat zijn gewoon bestanden die in het geheugen geladen zijn omdat windows / een applicatie ze nodig had. En die blijven daar een poos staan zodat als ze nog eens nodig zijn, ze direct beschikbaar zijn. Zodra er geheugen nodig is voor wat anders, wordt dat cache direct vrijgemaakt.

Dus een hoge waarde voor cache is niet slecht. Je ziet ook dat dat cache niet meetelt voor hoeveel geheugen er in gebruik / vrij is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1