Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 13:25
Hallo allen,

In een toekomstige nieuwbouw zouden we een RCA signaal over lange afstand willen overbrengen van de ene ruimte naar de andere. De PA en versterkers staan namelijk op een vaste centrale plek en we willen hier graag via andere kamer(s) op inpluggen. De afstand is ongeveer 40 à 50m.

Wat is hier de beste optie? We dachten eerst aan een draadloze Sonos bridge maar waarschijnlijk zit hier teveel vertraging op. Andere opties zijn een dubbel afgeschermde audio patchkabel of een STP kabel met RJ45-RCA adapter, maar over deze afstand heb ik hier geen ervaring mee.

Misschien weten jullie nog andere mogelijkheden? Het gebouw staat er op dit moment nog niet dus alle opties staan nog open ;)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via CoolPlay op 08-08-2020 23:04)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
CoolPlay schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Hey Jag,

De PA staat nog niet vast. Hiervoor zoeken we een multi-room versterker die ongeveer 16 speakers kan aansturen. Deze zijn gewoon met speakerkabel verbonden. In wat opzicht is dit belangrijk?

Bron kan een extern mengpaneel zijn, misschien zelf een laptop of smartphone.
Klinkt als een systeem waar je sowieso een loudspeaker management systeem in wilt zetten, voor tijd correctie en EQ (EQ met name voor boundary control maar ook omdat geen enkele speaker perfect is).

Dus dan wordt je systeem iets als voglt:
bron: streamer of wat dan ook aan een mixer
dsp: afhankelijk van je budget en hoeveel luidspreker groepjes je wilt maken. Hier zie je (budget) voorbeelden.
amps: klasse D 4 kanaals amps

Tussen de mixer en dsp heb je dan gewoon analoge xlr verbindingen. Evt met trafo ertussen als je brom krijgt door verschillende spanningsgroepen. Kabels kan je hier uitzoeken (100m microfoon kabel op rol). Daar gaan dan nog female en male xlr connectoren op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Nou dat is niet zo moeilijk, daar bestaat gebalanceerde audio voor. Het is in de PA wereld dood normaal om analoge audio over 50 - 200m te vervoeren.

Wat je bron?
Wat gebruik je als PA (met name evt DSPs / amps)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:52:
Nou dat is niet zo moeilijk, daar bestaat gebalanceerde audio voor. Het is in de PA wereld dood normaal om analoge audio over 50 - 200m te vervoeren.

Wat je bron?
Wat gebruik je als PA (met name evt DSPs / amps)?
Hey Jag,

De PA staat nog niet vast. Hiervoor zoeken we een multi-room versterker die ongeveer 16 speakers kan aansturen. Deze zijn gewoon met speakerkabel verbonden. In wat opzicht is dit belangrijk?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jag
CoolPlay schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Hey Jag,

Klinkt als een systeem waar je sowieso een loudspeaker management systeem in wilt zetten, voor tijd correctie en EQ (EQ met name voor boundary control maar ook omdat geen enkele speaker perfect is).

dsp: afhankelijk van je budget en hoeveel luidspreker groepjes je wilt maken. Hier zie je (budget) voorbeelden.

Tussen de mixer en dsp heb je dan gewoon analoge xlr verbindingen. Evt met trafo ertussen als je brom krijgt door verschillende spanningsgroepen. Kabels kan je hier uitzoeken (100m microfoon kabel op rol). Daar gaan dan nog female en male xlr connectoren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg!

Als ik het goed begrijp moet ik dus wel telkens een mixer gebruiken om van RCA naar gebalanceerd XLR te gaan bij de bron.
Hoe ga ik vervolgens van de DSP naar de versterker? Zijn er versterkers met XLR input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja uiteraard :). Ook jack kan gebalanceerd zijn. Eigenlijk elke mixer heeft wel gebalanceerde outputs en elke dsp (gericht op pa) gebalanceerd in. Gewoon alles gebalanceerd houden heb je minder kans op storing.

Als je advies wilt voor spullen heb ik budget en omschrijving van toepassing nodig, kan ik meekijken voor advies. Er zijn hier nog wel wat meer users die kunnen helpen, doe zelf al tijdje niet zoveel meer met pro audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met 2 eenvoudige (evt. passieve, wel zo makkelijk) DI's ben je er ook toch?

RCA in -> DI box -> XLR -> DI box -> RCA uit.

Eventueel zoiets: https://www.thomann.de/gb/neutrik_na2md2btx.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Vanwaar de keuze voor analoog?

Heb je met moderne apparatuur niet meteen de mogelijkheid om het digitaal (evt optisch) te doen. Dat legt een stuk minder eisen aan de kabel en zijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-09 22:44
timberleek schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:19:
Vanwaar de keuze voor analoog?

Heb je met moderne apparatuur niet meteen de mogelijkheid om het digitaal (evt optisch) te doen. Dat legt een stuk minder eisen aan de kabel en zijn omgeving.
Eh 40-50 meter optisch? En wat voor oplossing van duizenden euro's had je dan in gedachten? :? Low latency digitale audio overdracht is echt veel storingsgevoeliger op lange afstand dan analoog. En in alle gevallen stukken complexer om op te zetten dan een analoge snake neer te leggen en daar gebalanceerd signaal overheen te knallen. Voorheen werkte ik wekelijks met analoge multikabels met 32-48 aderparen die rustig 50m lang kunnen zijn zonder significant signaalverlies of enige storing/ruis/brom. Alleen als je de multi op een dimmerrack legt kun je wat gebrom krijgen :+

Tegenwoordig zijn digitale tafels met digitale snakes dermate goedkoop geworden dat elke A/V boer ze wel in het assortiment heeft, maar dan nog praat je over een digitale mixer van tenminste 750 euro en stageboxes (prikdozen) van tenminste 500 per stuk. Tenzij je over de Dante route gaat; maar dan heb je het over stereo input doosjes van zo'n 300 euro per stuk. Voordeel is wel dat je dan gewoon een standaard ethernet netwerk kunt gebruiken.

@CoolPlay Het lijkt me heel verstandig om gewoon lange XLR kabels neer te leggen en passieve DI's neer te leggen. Die zijn eventueel ook wel direct met RCA aansluitingen te krijgen: https://www.thomann.de/nl/millenium_dati.htm

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Benedykt schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 01:11:
Tenzij je over de Dante route gaat;
Even een side note: Ik snap niet dat er niet meer met Dante wordt gedaan. Uiteraard is het op sommige punten iets duurder, in plaats van een XLR heb je een XLR naar Dante aansluiting nodig, maar verder is het veel makkelijker routen. Je kunt netjes werken met een failover netwerk die zonder haperingen de boel overneemt, probeer dat maar eens met een stagebox te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Lekker overdreven allemaal. Waarschijnlijk mag het maar een habbekrats kosten, dus denk dat Dante er niet in zit :+

Gewoon xlretjes leggen, simpel effectief en goeiekoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Bedankt voor alle tips! We zullen dus gewoon microfoonkabel aanleggen :)
Jag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:28:
Als je advies wilt voor spullen heb ik budget en omschrijving van toepassing nodig, kan ik meekijken voor advies. Er zijn hier nog wel wat meer users die kunnen helpen, doe zelf al tijdje niet zoveel meer met pro audio.
Als we nu enkele XLR's als bron uit verscheidene ruimtes centraal laten toekomen op een patch, en er vertrekt van daaruit weer speakerkabel naar 17 passieve speakers (bv JBL Control X), is het dan mogelijk om de speakers te verdelen over - laat ons zeggen - 5 zones en de verschillende bronnen daarover te mixen?

Advies voor geschikte apparatuur is altijd welkom. Het budget hiervoor is wel boven de 1000 maar we houden het liever zo laag mogelijk :P
Rack-mounted apparatuur is ook altijd een plus maar geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wat moet er voor 1000e allemaal gekocht worden? Jullie hebben nog geen versterkers? Wel speakers?

Zijn die zones (akoestisch) gescheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:42:
Wat moet er voor 1000e allemaal gekocht worden? Jullie hebben nog geen versterkers? Wel speakers?

Zijn die zones (akoestisch) gescheiden?
Die 1000e à 2000e is enkel voor de aansturing, dus dsp/mixer/versterkers. De speakers zijn reeds voorzien en de zones zijn inderdaad volledig gescheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
CoolPlay schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Die 1000e à 2000e is enkel voor de aansturing, dus dsp/mixer/versterkers. De speakers zijn reeds voorzien en de zones zijn inderdaad volledig gescheiden.
Ja dat zou moeten lukken maar heb je geen dure merken.

Versterker zou je Behringer NX1000's kunnen nemen. Ik ken de toepassing niet, maar de speakers die je eerder noemde zijn klein, gaan niet hard en zijn ook niet per se erg goed. Eigenlijk meer iets voor near field of gewoon een beetje afluistering. Heb je geen subjes erbij? Hoeft er echt helemaal geen laag uit te komen? En wil je stereo draaien in elke zone? Dan heb je meteen al 10 outputs nodig namelijk.

Mixer en dsp ineen is denk ik het meest logische om te doen. Daar is best wat aanbod in, bijvoorbeeld de Behringer XR16. Dan heb je iig voldoende inputs en 1x master stereo uit + 4x aux. Op elke output heb je 6 bands PEQ, compressie (kan je evt als limiter configureren) en speeltjes als subbas synthesiser en andere plugins. Het is niet echt bedoeld als loudspeaker management system maar het is wel werkbaar denk ik, veelzijdig en betaalbaar. Nadeel is dat je alleen via tablet kan bedienen, dus die moet erbij in het rack. Ik heb hem zelf nooit gebruikt, als je dit overweegt dan zou ik eerst even de software thuis proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Versterker zou je Behringer NX1000's kunnen nemen. Ik ken de toepassing niet, maar de speakers die je eerder noemde zijn klein, gaan niet hard en zijn ook niet per se erg goed. Eigenlijk meer iets voor near field of gewoon een beetje afluistering. Heb je geen subjes erbij? Hoeft er echt helemaal geen laag uit te komen? En wil je stereo draaien in elke zone? Dan heb je meteen al 10 outputs nodig namelijk.
Alle 17 speakers zijn bedoeld voor achtergrondmuziek en eventueel wat omroep, allemaal mono aangestuurd. Subs enzo zijn niet echt nodig denk ik dan

Die Behringer XR16 ziet er veelbelovend uit. Bedankt voor de tip! Leuk dat je hem via het netwerk kan aansturen vanuit elke ruimte. Dit is echt wat we zoeken.

Kan de Behringer NX1000 versterker met zijn twee outputs maar twee speakers aanspreken?
edit: misschien is de Behringer EPQ304 ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Is een 100 Volt systeem hier niet beter op zijn plaats? Dat is met het aantal speakers en de afstanden veel beter te doen lijkt mij & lijkt qua budget ook wat beter werkbaar?
Pagina: 1