Windows Azure Active Directory nieuwe gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 13:57
Mijn vraag
Nu ben ik voor een klant van ons aan het onderzoeken of het mogelijk is om het volgende te realiseren:

Er komt een nieuwe medewerker in dienst bij klant A. Deze medewerker wordt binnen de O365 omgeving aangemaakt en zijn of haar laptop wordt met deze gebruiker in Windows 10 aan het Azure Active Directory domein gekoppeld.

De eerste keer dat deze gebruiker zich dan aanmeld zou ik graag willen dat applicaties automatisch uitgerold worden. Binnen de Windows Server omgeving ken ik dit en is dit mogelijk, maar of dit ook binnen de cloudomgeving Azure kan weet ik niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel hebben we een Azure P1 abbo bij deze klant maar hiervoor zouden we eventueel (mocht het goed werken) kunnen uitrollen naar de luxe P2 variant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, geen P2 abbo dus kan niet overal rondsnuffelen. Zoektermen als "azure automatic application rolout new users" bezorgen mij niet de gewenste zoekresultaten, ik vind hiermee dingen zoals het uitrollen van een complete WebApp en dat is niet wat ik zoek (helaas).

Als iemand mij kan vertellen of dit uberhaupt mogelijk is via Azure en ook waar ik op kan zoeken dan ben ik dankbaar. Ik verwacht geen complete handleidingen maar een zetje de goede richting op zou fijn zijn.

Dank alvast!

Beste antwoord (via henkkeumus op 04-08-2020 11:38)

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Heb je naar Intune gekeken?

https://docs.microsoft.co...ndamentals/what-is-intune

[ Voor 58% gewijzigd door Lelletje op 04-08-2020 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Lelletje
Heb je naar Intune gekeken?

https://docs.microsoft.co...ndamentals/what-is-intune

[ Voor 58% gewijzigd door Lelletje op 04-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zoekt denk ik Intune.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkkeumus
Dank voor jullie snelle antwoorden. Ik dacht dat InTune enkel was voor het doorvoeren van beleidsregels op basis van rechten/wachtwoorden/toegang enz.

Ik zal hier eens in verdiepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Daarom heb ik ook zojuist een link toegevoegd zodat anderen ook de informatie over Intune kunnen lezen. Intune kan veel, is vergelijkbaar met Microsoft Endpoint Manager, alleen dan in de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkkeumus
Lelletje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:28:
Daarom heb ik ook zojuist een link toegevoegd zodat anderen ook de informatie over Intune kunnen lezen. Intune kan veel, is vergelijkbaar met Microsoft Endpoint Manager, alleen dan in de cloud.
Dank!

Ik zie dat InTune veel kan, kan helaas niets "zien" hiervan omdat wij met een P1 abbo werken. Maar hier is ruimte om te ontdekken en beter in te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Intune is included in the following licenses:
Microsoft 365 E5
Microsoft 365 E3
Enterprise Mobility + Security E5
Enterprise Mobility + Security E3
Microsoft 365 Business Premium
Microsoft 365 F1
Microsoft 365 F3
Microsoft 365 Government G5
Microsoft 365 Government G3

Meer informatie over welke licenties en dergelijke om Intune te kunnen gebruiken: https://docs.microsoft.co...une/fundamentals/licenses

[ Voor 9% gewijzigd door Lelletje op 04-08-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34
Mijn eerste ingeving zou ook Intune zijn...

Maar is het niet handiger om voor een gebruiker een kant-en-klare laptop te hebben als deze begint? Anders zit de gebruiker de eerste keer bij inloggen nog een X-tijd te wachten alvorens aan de slag te kunnen..

Als er geen onpremise domain is, kun je eventueel kijken naar MDT in Azure.

Dan heeft de gebruiker direct een laptop waar hij/zij mee aan de slag kan :)

Anders zou je eventueel ook nog naar Microsoft AutoPilot kunnen kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door nextware op 04-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nextware schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:44:

Maar is het niet handiger om voor een gebruiker een kant-en-klare laptop te hebben als deze begint? Anders zit de gebruiker de eerste keer bij inloggen nog een X-tijd te wachten alvorens aan de slag te kunnen..

Zo klaar hoor, en ja kan de laptop al gebruiken terwijl intune alles installeert. Wellicht dat het anders wordt als je me een 14k4 autocad of een ander lomp pakket aan het ophalen bent. Maar hier is met een halfuur alles echt wel klaar.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
nextware schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:44:

pyrofielo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

Zo klaar hoor, en ja kan de laptop al gebruiken terwijl intune alles installeert. Wellicht dat het anders wordt als je me een 14k4 autocad of een ander lomp pakket aan het ophalen bent. Maar hier is met een halfuur alles echt wel klaar.
Nou, klant zit in het buitenland dus wij bestellen vaak laptops nu, laten deze op ons kantoor komen, maken ze klaar en sturen ze op. Dit is een langdurig proces dat gewoon sneller moet (en natuurlijk gewoon kan).

Er is geen on-prem domein nee, ze zijn volledig naar de Azure cloud gegaan i.c.m. VoIP van Microsoft Teams.

Denk aan een client om WebDAV shares te mounten, Office suite, en een paar kleine applicaties die voornamelijk data syncen tussen services enz. De lompe applicaties zijn er ook maar die gaan uiteraard met de hand en zijn prima zo te overzien.

Idee is om daar iemand op kantoor te vragen of die de laptop aanzet, TeamViewer aanknalt zodat wij vanaf kantoor in NL de laptop in Azure domein aanmelden en die daarna de rest zelf doet.. Teminste, dat is het idee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
henkkeumus schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

[...]

Nou, klant zit in het buitenland dus wij bestellen vaak laptops nu, laten deze op ons kantoor komen, maken ze klaar en sturen ze op. Dit is een langdurig proces dat gewoon sneller moet (en natuurlijk gewoon kan).

Er is geen on-prem domein nee, ze zijn volledig naar de Azure cloud gegaan i.c.m. VoIP van Microsoft Teams.

Denk aan een client om WebDAV shares te mounten, Office suite, en een paar kleine applicaties die voornamelijk data syncen tussen services enz. De lompe applicaties zijn er ook maar die gaan uiteraard met de hand en zijn prima zo te overzien.

Idee is om daar iemand op kantoor te vragen of die de laptop aanzet, TeamViewer aanknalt zodat wij vanaf kantoor in NL de laptop in Azure domein aanmelden en die daarna de rest zelf doet.. Teminste, dat is het idee :P
kijk dan ook eens naar autopilot

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34
henkkeumus schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

[...]

Dan zou ik zeker kijken naar Autopilot. Klant zet laptop aan, logt in met Azure account en dan even wachten :)

Het enige nadeel is dat je wel wat gegevens van het device in Autopilot moet zetten. Maar dat kan tegenwoordig bijna iedere OEM zoals een Dell of HP ook al voor je regelen.

Kijk dan ook eens naar Autopilot White Glove:

https://docs.microsoft.co...ows-autopilot/white-glove

Of richt bij jullie op kantoor een WDS + MDT server in. Voordeel is dat je dan gelijk een standaard image kunt maken incl applicaties voor iedere specifieke klant. Dan moet je de devices nog wel opsturen.
Pagina: 1