Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:07
Momenteel gebruik ik de Dark Sky API om historische weerinformatie op te halen. Helaas is Dark Sky overgenomen door Apple en is de API-dienst per 1 augustus beëindigd.

Zijn er mensen met ervaring met alternatieven? De enigen die ik tot nu toe heb gevonden die enigszins in de buurt komt zijn weatherapi en OpenWeatherMap, maar helaas bieden die in de gratis variant maar resp. 7 en 5 dagen historie.
Andere alternatieven zoals Accuweather bieden alleen actuele informatie, of alleen lokale historie (b.v. KNMI)

Waar ik naar op zoek ben is het geautomatiseerd kunnen ophalen van
  • wereldwijde weerinformatie op GPS coördinaten
  • weerinformatie op minimaal uurbasis
  • minimaal 1 maand historische informatie
  • inclusief weer-code t.b.v. icoontje (b.v. freezing_rain_heavy, partly_cloudy)
  • gratis voor persoonlijk gebruik, het aantal API calls is zeer beperkt
Achtergrond van de vraag
Als sportduiker hou ik een logboek bij van al mijn duiken. Uiteraard doe ik dit niet alleen analoog, maar volledig digitaal. Bij iedere duik leg ik ook de weersomstandigheden vast die ter plaatse golden. Dit zou ik natuurlijk zelf kunnen intikken, maar ik ben niet voor niets Tweaker ;)

Bij duiken in Nederland volstaat de 7 dagen historie die the weatherapi biedt; meestal werk ik mijn logboek dezelfde dag of de dag erna bij. Tijdens duikvakanties doe ik dat pas na terugkomst, vandaar de eis voor minimaal 1 maand historie. Langer mag ik niet op vakantie :o

[ Voor 5% gewijzigd door dixet op 04-08-2020 11:45 . Reden: link naar tweakers artikel ]

Beste antwoord (via dixet op 05-08-2020 08:27)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kwam pasgeleden ClimaCell tegen, wat lijkt op wat Dark Sky aanbood. Ze hebben (naast betaalde abonnementen) ook een gratis tier. Geen idee tot hoever terug de historische gegevens gaan (en of het ook Nederland beslaat).

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 05-08-2020 12:22 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kwam pasgeleden ClimaCell tegen, wat lijkt op wat Dark Sky aanbood. Ze hebben (naast betaalde abonnementen) ook een gratis tier. Geen idee tot hoever terug de historische gegevens gaan (en of het ook Nederland beslaat).

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 05-08-2020 12:22 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42

DaFeliX

Tnet Devver
hier iemand die de KNMI API gebruikt voor historische data (tot 1910, dus als je heel oud bent en vroeg bent begonnen met duiken in Nederland kan ik je nog wel ergens mee helpen); en ook ervaring heeft met openweathermap.

Voor je specifieke eisen kan ik je helaas niet verder helpen, en dan vooral door "gratis voor persoonlijk gebruik". Ik weet dat betrouwbare weer-data kostbaar is en zelden gratis word verstrekt door commerciele bedrijven. Zeker niet voor de andere eisen (uurbasis tot 30 dagen geleden). Je beste kans is daarom overheidsinstituten, maar dan zal je zelf verschillende API's moeten gaan gebruiken afhankelijk van het land waar je de gegevens wilt hebben.

Als je weet dat je op een bepaald moment naar een bepaald gebied gaat, kun je natuurlijk de weergegevens voor elke dag ergens opslaan; en dan later kijken welke je aan je duik koppelt.

Exact weer per GPS locatie is overigens een farce; omdat er echt niet op elke plek op de aarde een weerstation staat. Deze gegevens zijn daarom vaak gebaseerd op metingen in de buurt van amateurweerstations; en daarom niet echt betrouwbaar. Het kan immers zijn dat je weer van 100 km verderop krijgt; wat zeker in bergachtig gebied vrij waardeloos iets zegt over jouw locatie. Begrijp me niet verkeerd, het is superknap dat dit kan, maar de data is weinig betrouwbaar.

ik zie dat openweathermap altijd max 7 dagen teruggaat, ongeacht welke pricing. Deze valt dan sowieso af.

weatherapi kende ik nog niet, maar lijkt voor een schappelijke prijs van 19 USD per maand historische data tot 30 dagen te hebben.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb openweathermap in domoticz gehangen. Bouw dus mijn eigen historie op. Is van een weerstation een kilometer verderop, maar dat maakt niet zoveel zoals hier boven aangegeven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:07
Dank voor de reacties! Ik denk dat ik met de suggestie van @Daedalus ga kijken hoe ver ik kom. Die lijken 4 weken historie te bieden, wat voor mijn use case voldoende is.

Het zelf opbouwen van historie zoals @The Eagle oppert is alleen een optie als je altijd van dezelfde locatie het weer wilt. Dat is bij mij niet het geval. Als Climacell toch niet biedt wat ik verwacht is de optie van @DaFeliX nog een goede. De meeste duikstekken in een regio liggen toch geen honderden kilometers bij elkaar vandaan, dus dan dagelijks de weerdata van die regio ophalen via een lokale provider lijkt me een second best.

Zelf heb ik nog meteostat gevonden die lijkt te bieden wat ik zoek.
Het wordt dus een wedstrijdje tussen Climacell en meteostat :)