Warzone GPU load 1~5% rtx 2070 super

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste Allen,

Sinds gister heb ik mijn nieuwe pc gebouwd, echter tijdens het spelen van warzone zie ik dat mijn cpu load heeft maar mijn GPU geen load.

Ik haal alsnog 130~150 fps ingame maar klopt het wel dat me GPU tussen de 0 ~5 % usage zit ?

Ik heb het volgende in mijn computer zitten:
- MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X Videokaart
- AMD Ryzen 7 3700X processor
- Crucial Ballistix DDR4 2x8GB 3200 Geheugenmodule
- Kingston A2000 1000GB M.2 SSD
- Asus ROG STRIX B450-F GAMING moederbord

Via taakbeheer en nzxt cam krijg ik 0~5 % usage te zien.
Terwijl mijn cpu gewoon normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op welke instellingen speel je?
Hoe hogere settings hoe meer GPU load, hoe lagere settings hoe meer CPU load (relatief).
Zet alles eens op maximaal, dan zal je GPU load omhoog gaan.

Maar, hoeveel % van je CPU is bezet? want op zich is het een goed teken dat je gpu nog makkelijk alles aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 09:44
Is je GPU gebruik in bijvoorbeeld MSI afterburner ook zo laag? Taakbeheer is geloof ik niet zo goed in het displayen van GPU gebruik. Je zou op het GPU tabje in taakbeheer (onder Performance) eens een ander paneel kunnen kiezen (bijv. Graphics_1). Waarschijnlijk laat 1 van die panelen die je daar kan kiezen wel je volledige GPU gebruik van Warzone zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
99ruud99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:44:
Op welke instellingen speel je?
Hoe hogere settings hoe meer GPU load, hoe lagere settings hoe meer CPU load (relatief).
Zet alles eens op maximaal, dan zal je GPU load omhoog gaan.

Maar, hoeveel % van je CPU is bezet? want op zich is het een goed teken dat je gpu nog makkelijk alles aankan :)
Ik speel idd met alles op low, behalve Particle Quality & Texture Resolution op high.

tussen de 50~60 % cpu usage. Ik zal zo eens even de instellingen aanpassen naar max kijken wat me gpu load doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
Phaeston schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:50:
Is je GPU gebruik in bijvoorbeeld MSI afterburner ook zo laag? Taakbeheer is geloof ik niet zo goed in het displayen van GPU gebruik. Je zou op het GPU tabje in taakbeheer (onder Performance) eens een ander paneel kunnen kiezen (bijv. Graphics_1). Waarschijnlijk laat 1 van die panelen die je daar kan kiezen wel je volledige GPU gebruik van Warzone zien.
MSI afterbuner nog niet gebruikt zal die eens proberen. Wel gebruik ik nzxt cam daar wordt ook een lagere gpu load aangetoond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Geen idee hoe zwaar warzone exact is, maar ik denk dat je wel lagere FPS gaat krijgen, zeker als gpu boven 70 % komt in rustige gebieden (neem aan dat dat niet zo erg is voor een test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
99ruud99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:01:
Geen idee hoe zwaar warzone exact is, maar ik denk dat je wel lagere FPS gaat krijgen, zeker als gpu boven 70 % komt in rustige gebieden (neem aan dat dat niet zo erg is voor een test).
Jah zal straks even de settings ingame tweaken, wel apart dat gpu nu onder de 10% blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaeston
diax schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

MSI afterbuner nog niet gebruikt zal die eens proberen. Wel gebruik ik nzxt cam daar wordt ook een lagere gpu load aangetoond
Een snelle google op nzxt cam levert reddit posts op van gebruikers die klagen over de incorrecte GPU load die wordt weergegeven door nzxt cam. Getuige het feit dat je gewoon prima FPS haalt, zal het hoogstwaarschijnlijk aan de programma's liggen die het gebruik uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
Phaeston schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Een snelle google op nzxt cam levert reddit posts op van gebruikers die klagen over de incorrecte GPU load die wordt weergegeven door nzxt cam. Getuige het feit dat je gewoon prima FPS haalt, zal het hoogstwaarschijnlijk aan de programma's liggen die het gebruik uitlezen.
Had ik inderdaad ook gezien, echter wordt dit ook weergegeven in de taakbeheer.

Ik draai nu een benchmark met nzxt cam aan en daar stijgt de usage van gpu wel gewoon naar 70+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phaeston
diax schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Had ik inderdaad ook gezien, echter wordt dit ook weergegeven in de taakbeheer.

Ik draai nu een benchmark met nzxt cam aan en daar stijgt de usage van gpu wel gewoon naar 70+
En met MSI afterburner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:40
99ruud99 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:44:

Tenzij je je fps capped ergens op een vaste waarde wil je eigenlijk je gpu op of nabij de 100% load hebben in game. Dan weet je namelijk dat helemaal niks anders in je systeem jouw gpu tegenhoudt van de volle prestaties die hij kan leveren.

Als je een zware game draait of zoals ik hierboven ergens lees een (gpu)bench draait en maar 60 of 70% gpu usage of lager hebt dan bottleneckt ergens iets die kaart. Cpu of anders.

Nzxt software is troep in mijn ervaring, gewoon msi afterburner, lekker oc erop en custom fan curve erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is onmogelijk om een dergelijke framerate te halen terwijl de GPU usage onder de 10% blijft. Het moet dan een probleem zijn in de software die de GPU usage meet. Gebruik dan inderdaad andere software zoals MSI afterburner om te verifieren of het echt aan die applicatie ligt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
Tsurany schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:09:
Het is onmogelijk om een dergelijke framerate te halen terwijl de GPU usage onder de 10% blijft. Het moet dan een probleem zijn in de software die de GPU usage meet. Gebruik dan inderdaad andere software zoals MSI afterburner om te verifieren of het echt aan die applicatie ligt.
Met MSI afterburner zit de GPU rond de 80+ % dus het lijkt inderdaad dat de nzxt cam en taakbeheer verkeerde waardes geven...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:21

flessuh

Set sail for fail!

in Taakbeheer kun je bij prestaties->GPU ook nog aangeven wat hij weergeeft. Misschien staan daar de verkeerde wel aan als weergave waardoor je de belasting niet ziet?

klik op omschrijving ("3D"/"Video Decode" etc) en komt een drop-down. Soms zit de belasting onder een kopje waar je hem niet verwacht :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
flessuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:40:
in Taakbeheer kun je bij prestaties->GPU ook nog aangeven wat hij weergeeft. Misschien staan daar de verkeerde wel aan als weergave waardoor je de belasting niet ziet?

klik op omschrijving ("3D"/"Video Decode" etc) en komt een drop-down. Soms zit de belasting onder een kopje waar je hem niet verwacht :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cbuvaaToaJugT2BRgCxAKWWuhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P8LS3xCsJ2g68AslRKFNinwB.png?f=user_large

hier toch en welke waarde moet ik het op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaeston
Graphics_1. Dit verandert verder alleen niks in je processes tab. Daar zal hij rond 1-3% blijven.

Verder lijkt je kaart dus te doen waar hij voor gemaakt is. Probleem opgelost?

[ Voor 89% gewijzigd door Phaeston op 04-08-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:08
Waarom zou je taakbeheer boven MSI Afterburner of een andere GPU tool willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:21

flessuh

Set sail for fail!

Ja, daar bedoel ik. Waar hij op moet staan is dus even de vraag, ik had zelf naast 3D nog 2x "Graphics_x" er in staan, dus zo wat proberen.
Montaner schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:50:
Waarom zou je taakbeheer boven MSI Afterburner of een andere GPU tool willen gebruiken?
Och als het werkt. Toen ik zelf de correcte gevonden had op mijn pc zag ik nagenoeg geen verschil.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diax
Phaeston schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:50:
Graphics_1. Dit verandert verder alleen niks in je processes tab. Daar zal hij rond 1-3% blijven.

Verder lijkt je kaart dus te doen waar hij voor gemaakt is. Probleem opgelost?
Jah probleem lijkt opgelost te zijn
Montaner schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:50:
Het ging er niet om welke tool ik wou gebruiken, het ging er om dat de gpu load onder de 5% aangaf. probleem is gevonden ligt aan de andere programmas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
De lage gpu load lijkt er bij te horen bij deze game. Ik ga niet doen alsof ik er verstand van heb want dat heb ik niet, maar ik heb begrepen dat het te maken heeft met het preloaden van shaders en dergelijke voor je een game in gaat (vandaar steeds "installing shaders" aan het begin). Kan zijn dat ik de plank compleet mis sla want zoals ik al zei, geen verstand van, maar dit is wat ik begrepen had uit een Reddit post die ik uiteraard niet meer kan vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dunedanh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:01:
De lage gpu load lijkt er bij te horen bij deze game. Ik ga niet doen alsof ik er verstand van heb want dat heb ik niet, maar ik heb begrepen dat het te maken heeft met het preloaden van shaders en dergelijke voor je een game in gaat (vandaar steeds "installing shaders" aan het begin). Kan zijn dat ik de plank compleet mis sla want zoals ik al zei, geen verstand van, maar dit is wat ik begrepen had uit een Reddit post die ik uiteraard niet meer kan vinden...
Je slaat de plank aardig mis. Je kan geen framerate van 100+ halen zonder boven de 10% gpu usage te komen. Het enige wat zou kunnen is dat tijdens het preloaden van shaders de GPU, om wat voor vage reden dan ook, zijn usage niet helemaal goed beschikbaar maakt waardoor sommige apps een inaccuraat beeld krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Tsurany schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Je slaat de plank aardig mis. Je kan geen framerate van 100+ halen zonder boven de 10% cpu usage te komen. Het enige wat zou kunnen is dat tijdens het preloaden van shaders de GPU, om wat voor vage reden dan ook, zijn usage niet helemaal goed beschikbaar maakt waardoor sommige apps een inaccuraat beeld krijgen.
Wat je zegt klopt natuurlijk, maar niemand heeft het over lage CPU usage toch? Als ik zelf warzone speel werd mijn oude 6600k direct naar 95-100% getrokken, zodanig dat ik geen warzone kon spelen met andere programma's open op de achtergrond. De opvolger (3700x) mag ook flink aan het werk, warzone trekt flink aan je CPU. Ik deel echter wel de ervaring dat de GPU bijzonder weinig uit lijkt te voeren, en aangezien de fans ook niet echt gas geven lijkt dat niet aan enige uitlees-software te liggen. Wat daar wel de verklaring voor is weet ik ook niet, ik dacht dat ik in mijn post wel duidelijk gemaakt had dat ik zelf ook nog wat twijfelde aan die informatie, excuses als dat onduidelijk was.

[edit] Verkeerd gelezen, je had het gewoon over GPU. Dat krijg je op een te klein telefoon scherm... Net nog even gespeeld, ~45% CPU, ~6Gb RAM, en 2.5% GPU load volgens task manager. CPU fan gaat richting 70%, GPU fans blijven stil, wat voor mij een indicatie is dat er vrij weinig grafische rekenkracht gebruikt word. Het "shaders van tevoren inladen" klonk voor mij als een logische verklaring, maar zoals ik al zei, daar heb ik verder geen verstand van. Nogmaals, geen idee wat daar dan wel de verklaring voor is, dit is enkel mijn ervaring.

[ Voor 19% gewijzigd door dunedanh op 04-08-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dunedanh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

Wat je zegt klopt natuurlijk, maar niemand heeft het over lage CPU usage toch? Als ik zelf warzone speel werd mijn oude 6600k direct naar 95-100% getrokken, zodanig dat ik geen warzone kon spelen met andere programma's open op de achtergrond. De opvolger (3700x) mag ook flink aan het werk, warzone trekt flink aan je CPU. Ik deel echter wel de ervaring dat de GPU bijzonder weinig uit lijkt te voeren, en aangezien de fans ook niet echt gas geven lijkt dat niet aan enige uitlees-software te liggen. Wat daar wel de verklaring voor is weet ik ook niet, ik dacht dat ik in mijn post wel duidelijk gemaakt had dat ik zelf ook nog wat twijfelde aan die informatie, excuses als dat onduidelijk was.
Dat was een typo, moet natuurlijk gpu usage zijn. Warzone maakt vol gebruik van de gpu, als je dat niet ziet is er simpelweg wat mis met je software.

Pagina: 1