Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25
Dag Tweakers,

Ik zal het hieronder zo goed mogelijk proberen te verwoorden! Mocht het niet duidelijk zijn dan ga ik dat duidelijker proberen te maken!

Mijn vraag

Ik heb vorige week noodgedwongen mijn NZXT Kraken x42 (gaat rma) vervangen voor een Noctua NH-U12S (single fan). En wat temperaturen betreft lijkt hier weinig verschil in te zitten.

Ik wilde mijn fan speeds instellen in de bios omdat uiteraard de airflow in de case is aangepast vanwege de wissel naar noctua. Hierdoor hoorde ik dus voor het eerst (en ik denk sinds de cooler wissel) de extreme coil whine (echt wel flinke screeching/buzzing) die ik voorheen niet had.

Kort voor de wissel naar de Noctua ben ik ook met fanspeeds bezig geweest en toen geen coil whine in deze extremen aanwezig.

De vraag is dan ook, kan een CPU cooler wissel er voor zorgen dat mijn GPU die coil whine gaat produceren? Het koelblok van Noctua zit nu namelijk wel ong. 0.5-1cm van de GPU af... Of kan de GPU zo ineens veel meer coil whine produceren?

Daarnaast, kan de chipset fan dit produceren? Die fan zit pal onder mijn GPU.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware:
- ASRock X570 Phantom Gaming 4 (ong 2 maand oud)
- Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING (goeie 3 jaar oud)
- Noctua NH-U12S chromax.black (1week oud)
- Seasonic Focus GX-650 (4-6 maanden)
- Fractal Design Meshify C - Dark TG

- 2x 140mm fan intake en 2x 120mm fan exhaust

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- case/cpu Fan speeds aangepast in de bois.
- alle case fans uitgesloten (door stil te zetten in de bois)
- CPU fan uitgesloten. (door met de hand heel even stil te zetten)
- Chipset fan op silent gezet maar bracht he
- In Deathstranding quality naar low en 60fps lock (lijkt iets te schelen in geluid)
- In Destiny 2 getest, 144fps op max settings zelfde geluid, op 60fps lock vele malen minder
- Pinpointen door te luisteren dat het dus de GPU of Chipset fan is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Ga zo meteen in mijn pauze de coolers even omwisselen om te kijken wat dat me gaat brengen.

NZXT gaat terug gezien het lampje niet werkt in de pomp, koelprestaties zijn goed.

[ Voor 32% gewijzigd door mfneed op 04-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Lijkt er op dat de fan van de x570 chipset naar de uien is :(

Even kijken wat we doen... RMA of FAN vervangen... RMA ben ik mn plankje kwijt dus moet ik wss een nieuwe hebben... FAN vervangen, what if... dan heb ik ook niets

Alleen gebeurd dit pas ingame wanneer CPU/GPU en (SSD op pcie4?) onder load komen. dus RMA ben ik een beetje bang voor dat daar niets uit gaat komen -_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 16:19

Fordox

00101010

Coil whine komt niet uit je CPU, coil whine komt vaak uit filterspoelen vanuit je voeding of bij het VRM deel van je GPU of CPU, dus naast de chip zelf.

Maar gezien je x570 chipset fan crap is, misschien kun je deze dan beter passief laten lopen of lospluggen. De chipsetfan is alleen nodig wanneer je vol gebruik maakt van PCIe 4.0 (mits je genoeg vertrouwd op de airflow die je hebt in je pc kast). Je zou er ook een andere ventilator voor kunnen hangen, opties zat.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.