Jaarlijkse stroomkosten inbouw boiler.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
Ik heb momenteel 1 65l boiler voor keuken en douche.

Doorlooptijd van het water naar de keuken is 20 seconden voor dat er heet water is , is op jaar basis een flinke slok water.

Ik denk er over om in de keuken een inbouwboiler van 5l te plaatsen, maar kan totaal niet inschatten wat dit nu ongeveer op jaar basis extra aan stroom gaat kosten. Het gaat om een 1 persoons- huishouden.

Iemand ervaring of een idee wat de extra kosten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:38
Dat ga je in minder waterverbruik nooit terugverdienen, maar wat een comfort! _/-\o_ Ik heb wel een hotfill model genomen, onder de plint. Stroomt dus uiteindelijk warm water in vanuit de combiketel, en aansluitwaarde is maar 400 watt.

Zie ruim 500kWh per jaar staan op het energielabel. Zal een goeie 100 euro per jaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx

gaat mij ook niet zo om het terug verdienen maar meer om water besparing en comfort .

Zo,n Hotfill gaat bij mij dus niet heb geen ketel, alle heet water via de boiler.

Las dit nog wel tav een INVENTUM Keukenboiler Q5 :De boiler gebruikt zo'n 0,5 kWh per dag als we hem niet/nauwelijks gebruiken. Jaarverbruik komt daarmee bij ons op iets meer dan 210 kWh. Hij staat hier ingesteld op zo'n 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wat een goed idee kan zijn is je kleine 5l boiler gewoon laten voeden door warm water uit je hoofdboiler. De leiding ligt er toch al, en je spaart een veiligheidsgroep (overdrukventiel) uit als je daar geen kraantjes tussen zet.
Het enige wat die dan moet doen is de temperatuur op peil houden, en er voor zorgen dat de eerste "slok" koud water terug opgewarmd geraakt.
Kostprijs per jaar is tientjeswerk, maar je bespaart water, en het levert je in de keuken een pak extra comfort op.
Hoe dikwijls neem je niet een beetje water om een pan af te spoelen of een voorwerp af te wassen.
Als je daar direct warm water voor krijgt, dan is dat echt comfortabel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Quooker wat voor jou? Mijn vriendin drinkt sloten thee, ideaal dat ding daarvoor. En direct warm water.

[ Voor 11% gewijzigd door mierenfokker op 04-08-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dimi_v schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:34:
Dat ga je in minder waterverbruik nooit terugverdienen, maar wat een comfort! _/-\o_ Ik heb wel een hotfill model genomen, onder de plint. Stroomt dus uiteindelijk warm water in vanuit de combiketel, en aansluitwaarde is maar 400 watt.

Zie ruim 500kWh per jaar staan op het energielabel. Zal een goeie 100 euro per jaar zijn?
Is dat wel een goed idee? Nu heb je elke keer branderstarts, terwijl als je enkel je handen wast oid dat warme water niet eens de boiler bereikt.

In geval van TS wel een goed idee, dus de kleine boiler voeden met warm water van de grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:22

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ga voor een quooker als je het voor comfort doet. Die zijn qua stroomverbruik gelijk aan een andere inbouw boiler en qua comfort vele malen beter. Ik heb zelf ook enorm getwijfeld, maar wil nooit meer anders. Thee zetten ja, maar ook gekookt water voor pasta/soep/noem maar op. En een apparaat minder op je aanrecht.

Al die apparaten doen ongeveer 400-500 kWh per jaar. De helft daarvan is stilstand verlies, de rest daadwerkelijk waterverbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door prein2 op 04-08-2020 09:08 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Geen Quooker , is overkill in een 1 persoon huishouden , het gaat mij alleen om het handen wassen en af en toe een klein dingetje afwassen .

De hoofdboiler de keuken boiler laten vullen , lijkt me niet dat dat nou veel zal helpen qua stroom verbruik , de eerst 20 seconden komt er toch ook alleen maat koud water in de keuken boiler ...? Of begrijp ik het niet goed ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uit een kraan komt tussen de 10 en 20 liter per minuut, laten we voor het gemak uit gaan van 15 liter. Dan is 20 seconden de kraan open zetten gelijk aan 5 liter water weg laten lopen. Stel dat je dit drie keer per dag doet dan hebben we het over 15 liter water per dag, dat is 5475 liter per jaar. Totale kosten? Euro of vier.

Dus om vier euro aan water te besparen ga je tientallen euro's uitgeven aan stroomkosten, dat is weinig rendabel. Je moet het dus echt doen als je het extra comfort van direct heet water wilt, niet uit besparingsoogpunt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Gaat mij om water besparing en comfort , niet om er financieel beter van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ramrodwillem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:10:
Geen Quooker , is overkill in een 1 persoon huishouden , het gaat mij alleen om het handen wassen en af en toe een klein dingetje afwassen .

De hoofdboiler de keuken boiler laten vullen , lijkt me niet dat dat nou veel zal helpen qua stroom verbruik , de eerst 20 seconden komt er toch ook alleen maat koud water in de keuken boiler ...? Of begrijp ik het niet goed ?
Dat klopt. Wel nog een overweging : als je een keer mensen over de vloer hebt en je wilt wat meer warmwater gebruiken kan dat met een hotfill wel en met een coldfill niet. Als je de keuze hebt waarom niet gewoon hotfill nemen?

Overigens niet eens met je overkill quooker optie maar ik zal erover ophouden :9B

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ramrodwillem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:15:
Gaat mij om water besparing en comfort , niet om er financieel beter van te worden.
Comfort kan ik begrijpen maar waarom wil je water besparen als dat enkel kan door flink meer energie te verbruiken? Dat is uiteindelijk een negatief resultaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 15:07
Mar.tin schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Qua stroomverbruik misschien niet. Maar voor de keren dat je méér water nodig hebt dan in het boilertje onder je wastafel is het verrekte makkelijk.
Maar zo'n hotfill is krachtig genoeg om geen temperatuurverschil te hebben tussen het moment dat de hotfill boiler leeg is en het water rechstreeks van de cv ketel afkomt (dus in het geval van een 5 L boiler, bij gebruik van meer dan 5 liter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

diabolofan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Maar zo'n hotfill is krachtig genoeg om geen temperatuurverschil te hebben tussen het moment dat de hotfill boiler leeg is en het water rechstreeks van de cv ketel afkomt (dus in het geval van een 5 L boiler, bij gebruik van meer dan 5 liter)?
Geen idee, maar het alternatief is dat je überhaupt een kwartier lang geen warm water meer hebt..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Het gaat hier in mijn geval om een 1 persoon huishouden ,niet om een gezin, ik heb een afwasmachine , zal dus niet veel afwassen ....
De boilers met een hotfill module krijgen warm water aangeleverd via een warmwaterleiding vanaf de cv-ketel, zoals eerder aangegeven ik heb geen CV ketel ,1 grote boiler en verwarming cv via blok verwarming appartement .

Qua stroomverbruik misschien niet. Maar voor de keren dat je méér water nodig hebt dan in het boilertje onder je wastafel is het verrekte makkelijk.

Daar zit wel wat in ja .

[ Voor 21% gewijzigd door ramrodwillem op 04-08-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

ramrodwillem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:15:
Maar als je daar een paar honderd liter water per jaar mee bespaart... De hoeveelheid water die gebruikt is om die hardware te maken krijg je er waarschijnlijk nooit uit. Een kilo metaal heeft ongeveer 3000 liter water gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
ramrodwillem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:55:
Het gaat hier in mijn geval om een 1 persoon huishouden ,niet om een gezin, ik heb een afwasmachine , zal dus niet veel afwassen ....
De boilers met een hotfill module krijgen warm water aangeleverd via een warmwaterleiding vanaf de cv-ketel, zoals eerder aangegeven ik heb geen CV ketel ,1 grote boiler en verwarming cv via blok verwarming appartement .

Daar zit wel wat in ja .
De hotfill module kan ook gewoon warm water geleverd krijgen vanuit je grote boiler. Dat is wel handig als je een keer meer dan een paar liter warm water nodig hebt.

Maar voor het milieu moet je het juist niet doen. Water dat je "verspilt" is vooral een financieel ding. De zuivering is juist voor alles wat geen water is dat in je riool komt. En een beetje energiekosten voor het rondpompen.
De elektriciteit voor zo'n extra boiler daarentegen betekent dat er ergens in Nederland wat extra kolen worden verbrandt. En dan hebben we het nog niet over de productie van de boiler gehad.

Het enige pluspunt is je comfort. Dat je elke dag een tiental seconden wint door niet te hoeven wachten op warm water. En daarvoor lever je dan geld in en veroorzaak je milieuschade.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 16-06 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

prein2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Dat klopt. Wel nog een overweging : als je een keer mensen over de vloer hebt en je wilt wat meer warmwater gebruiken kan dat met een hotfill wel en met een coldfill niet. Als je de keuze hebt waarom niet gewoon hotfill nemen?

Overigens niet eens met je overkill quooker optie maar ik zal erover ophouden :9B
Onder een Quooker kun je je handen niet wassen (heb er zelf één). Ja, alleen als je er vol koud water naast pompt maar dan wordt het een waterballet ;)
Je kan met een Quooker natuurlijk wel een sopje aanmaken.
Maar als ik naar zijn wensen kijk is een kleine boiler wellicht een beter idee.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Nyarlathotep schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Onder een Quooker kun je je handen niet wassen (heb er zelf één). Ja, alleen als je er vol koud water naast pompt maar dan wordt het een waterballet ;)
Je kan met een Quooker natuurlijk wel een sopje aanmaken.
Maar als ik naar zijn wensen kijk is een kleine boiler wellicht een beter idee.
Quooker combi nemen. Die kan dat wel.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 16:49
prein2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:03:
Ga voor een quooker als je het voor comfort doet. Die zijn qua stroomverbruik gelijk aan een andere inbouw boiler en qua comfort vele malen beter.
Op welke manier is een quooker beter qua comfort dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Is dat wel een goed idee? Nu heb je elke keer branderstarts, terwijl als je enkel je handen wast oid dat warme water niet eens de boiler bereikt.

In geval van TS wel een goed idee, dus de kleine boiler voeden met warm water van de grote.
Voor de eerst zin een +1 voor de tweede zin geef ik -1

Als je even je handen wast dan is het warme water van de grote boiler ook nog niet bij de kleine aangekomen.
Kleine boiler gewoon op koud aansluiten is het zuinigste.
ramrodwillem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:55:

Daar zit wel wat in ja .
Voor die enkele keer dat je meer warm water nodig hebt kan je ook op een andere plek tappen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Freeaqingme schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Op welke manier is een quooker beter qua comfort dan?
Instant kokend water? 8)7 Of kook jij nooit aardappels, rijst, pasta, groente? Dat doe ik dagelijks en dus heb ik er dagelijks meer comfort van dan als ik enkel warm water zou hebben..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wel even opletten dat een 5 liter close-in boiler (afhankelijk van variant) zomaar even 1500 Watt vermogen kan vragen en gecombineerd met andere keuken spul (broodrooster, waterkoker, koffiezetmachine, magnetron etc) snel de maximale 3500-3600 Watt van een 16A groep kan overstijgen en je stop uitslaat.

De huidige warmwater leiding kan je dan het beste zo dicht mogelijk bij de CV installatie afsluiten/afdoppen om stilstaand warm water te voorkomen.

Uiteraard stopcontact met randaarding en een overdruk afvoer voor de boiler aanbrengen of een kraan monteren die de overdruk kan afvoeren

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 18:57
Ik heb een Stiebel keukenboiler 10 liter, staat ingesteld op 65°C. Standby verlies is 15 Watt, op jaarbasis dus 131 kWh. Dagelijks normaal verbruik is ca 0.9 kWh/dag, op jaarbasis dus ca 328 kWh. Dit zijn gemeten waardes over een langere periode. Eigenlijk toch wel vrij veel, als je weet dat mijn koel/vries combinatie van LG maar 160 kWh/jaar verbruikt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:39
RP6conrad schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:00:
Eigenlijk toch wel vrij veel, als je weet dat mijn koel/vries combinatie van LG maar 160 kWh/jaar verbruikt !
Ja, aan de andere kant: wat zou je koel/vries combinatie verbruiken als je dagelijks de 'kou' er 2/3 keer uit zou halen net als bij de boiler? Dus 3x per dag het diepvries gedeelte van 10 graden boven nul naar 18 graden onder nul?

Al zou je voor de compleetheid natuurlijk uit moeten gaan van een verschil van een graad of 50 aangezien dat ook de temperatuur is wat de boiler moet verhogen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:22:
[...]

Voor de eerst zin een +1 voor de tweede zin geef ik -1

Als je even je handen wast dan is het warme water van de grote boiler ook nog niet bij de kleine aangekomen.
Kleine boiler gewoon op koud aansluiten is het zuinigste.

[...]

Voor die enkele keer dat je meer warm water nodig hebt kan je ook op een andere plek tappen.
Je hebt gelijk, echter dat is voor de momenten dat je idd langer aan het afwassen bent oid en de 5ltr op is.
Zonder hotfill zit je dan zonder warm water....

Ergens anders tappen, tsja.... Dat kan inderdaad. Maar als ik beneden af sta te wassen halverwege alles mee te nemen en boven in de badkuip te flikkeren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Je hebt gelijk, echter dat is voor de momenten dat je idd langer aan het afwassen bent oid en de 5ltr op is.
Zonder hotfill zit je dan zonder warm water....

Ergens anders tappen, tsja.... Dat kan inderdaad. Maar als ik beneden af sta te wassen halverwege alles mee te nemen en boven in de badkuip te flikkeren... :+
Als je elke dag meer warm water nodig hebt is hotfill inderdaad makkelijker.

En 5ltr is wel erg weinig, ik zou zelf een 10ltr nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben 10l en dat is meestal genoeg. 5l is erg weinig voor als je toch eens wat moet afwassen.

Overigens hebben wij het ook enkel voor comfort en bewust geen hotfill genomen. Onze ketel staat op zolder en de leiding naar de keuken is erg lang. Bij een hotfill boiler slaat je ketel aan elke keer als je even je handen wast met lauw water. Dat is dus veel onnodig gasverbruik bovenop de elektriciteitskosten.
Pagina: 1