overkapte fietsenstalling in de voortuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:24

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Is iemand hier bekend met de regels met betrekking tot een overkapte fietsenstalling in de voortuin? Op de website van de gemeente waar ik woon kon ik er niks over vinden. Ik lees op internet dat sommige gemeentes een maximale hoogte van 1 meter aanhouden, maar dat het overal weer anders is of simpelweg niet gehandhaafd wordt. Ik kan mij zomaar voorstellen dat je bij gemeentes die wel controleren er een vergunning voor moet aanvragen.

Eind 2021 is mijn nieuwbouwwoning klaar. Ik woon met mijn achtertuin straks aan het water in een tussenwoning en heb daarom geen poort/achterom. Nu heb ik de optie om het huis te laten bouwen met een inpandige berging, maar dat kost ontzettend veel ruimte. Ik heb enkel mijn fietsen in de berging zitten. Als ik een fietsenoverkapping in de voortuin zou nemen, dan zou dit voor mij een ideale oplossing zijn en kan ik een hele mooie grote keuken laten plaatsen.

Het wordt overigens echt geen joekel van een hok, maar zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.metec.nl/wp-content/uploads/2016/03/Fietsenstalling-F-650-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.metec.nl/wp-content/uploads/2016/03/6.png

– lengte, 2500 mm.
– breedte, 1850 mm.
– hoogte, 1450 mm.

Ik zie ook dat mensen hem soms ingraven, zodat het maar maximaal 1 meter hoog wordt. Is dat de garantie dat men hier achteraf geen gezeur meer mee kan krijgen? Of verschilt dat ook weer per gemeente?

Als iemand ervaringen heeft, dan hoor ik die graag

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
op ruimtelijkeplannen.nl kijken wat je bestemmingsplan zegt wat betreft mogelijkheden voor een bijgebouw voor de voorgevel. Het kan zijn dat er een stuk van je perceel aan de voorzijde is aangegeven als bestemming tuin. Als je hem daar in wil zetten moet je in dat gedeelte van het bestemmingsplan zoeken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
Is maar één optie waardoor je het zeker weet. En dat is navragen bij de gemeente. Bij mij binnen de gemeente wordt hier streng op gehandhaafd bijvoorbeeld. Vergunningvrij is het sowieso niet, dan moet het in het achtererfgebied staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:08
Inderdaad, gewoon contact opnemen met de gemeente. Waarschijnlijk zul je sowieso aan een aantal basisvoorwaarden moeten voldoen, zoals bv. minstens een meter van de openbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Berging cq schuurtje moet toch cf bouwbesluit? Hoe zit dat bij jou?
Daarbij ligt in mijn schuurtje echt van alles, niet alleen fietsen. Waar laat je dat ? (Grasmaaier, ruingereedschap ,kussens etc)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2020 08:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Sport_Life schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:43:
Berging cq schuurtje moet toch cf bouwbesluit? Hoe zit dat bij jou?
Daarbij ligt in mijn schuurtje echt van alles, niet alleen fietsen. Waar laat je dat ? (Grasmaaier, ruingereedschap ,kussens etc)
De berging zou alleen voor fietsen gebruikt worden. In de achtertuin plaats ik een blokhut waar ik spullen in bewaar zoals gereedschap en tuinstoelkussens etc. Voor de fietsen gaat dat niet, want dan moet ik ze door het huis naar binnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Wat @Sport_Life bedoelt is de eis in het bouwbesluit dat je niewbouwwoning een berging van minimaal 5 m2 dient te hebben

Artikel 4.31. Aanwezigheid, bereikbaarheid en afmetingen
1. Een woonfunctie heeft als nevenfunctie een niet-gemeenschappelijke afsluitbare bergruimte met een vloeroppervlakte van ten minste 5 m² bij een breedte van ten minste 1,8 m en een hoogte daarboven van ten minste 2,3 m.
2. In afwijking van het eerste lid kan bij een woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 50 m² de bergruimte gemeenschappelijk zijn indien de vloeroppervlakte van de bergruimte ten minste 1,5 m² per woonfunctie bedraagt.
3. Een bergruimte als bedoeld in dit artikel is vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar via het aansluitende terrein of een gemeenschappelijke verkeersruimte.
4. Het eerste tot en met derde lid zijn niet van toepassing op een woonfunctie voor studenten en een woonfunctie voor zorg.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:37
Ik ook wel een fietsenstalling willen hebben, ik zou hem dan pythagoras noemen; stalling van pythagoras.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Ik zag laatst ook een voorbeeld van een stalling die een halve meter de grond in ging. Scheelt weer voor je eigen en andermans uitzicht.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

gielie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:48:
Ik ook wel een fietsenstalling willen hebben, ik zou hem dan pythagoras noemen; stalling van pythagoras.
Dat klinkt inderdaad beter dan de stelling van HellBeast.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een ander idee (ooit gezien op Motorforum): maak een stalling op wielen, die schuif je tegen een muur om hem af te sluiten. Het idee hiervan is dat het geen vergunning nodig heeft omdat het geen gebouw is.

Edit: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/319 is het hier niet helemaal mee eens :(

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 04-08-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:09:
Een ander idee (ooit gezien op Motorforum): maak een stalling op wielen, die schuif je tegen een muur om hem af te sluiten. Het idee hiervan is dat het geen vergunning nodig heeft omdat het geen gebouw is.
Wat een slim idee. Maar ziet dat er wel een beetje uit?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:06
Ik blijf mij verbazen elke keer dit soort vragen, als het antwoord niet gevonden wordt op internet waarom niet als eerste contact opnemen met de betreffende gemeente (zoals al eerder genoemd).
Met 1 telefoontje (en 6 keer doorverbonden worden) weet je waarschijnlijk wat de situatie in jouw geval is.

Regeltjes zijn er net zoveel verschillend als dat er gemeenten zijn; al worden dat er door de samenvoegingen wel steeds minder. Ik weet niet of dat dan ook voor de regeltjes geldt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
DasNieNix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:29:
Ik blijf mij verbazen elke keer dit soort vragen, als het antwoord niet gevonden wordt op internet waarom niet als eerste contact opnemen met de betreffende gemeente (zoals al eerder genoemd).
Met 1 telefoontje (en 6 keer doorverbonden worden) weet je waarschijnlijk wat de situatie in jouw geval is.

Regeltjes zijn er net zoveel verschillend als dat er gemeenten zijn; al worden dat er door de samenvoegingen wel steeds minder. Ik weet niet of dat dan ook voor de regeltjes geldt.
Daar is toch een forum voor? Ik heb mij al geprobeerd in te lezen. Maar het is een dermate lastige materie dat ik om ervaringen vraag. Dat heeft mij flink geholpen aangezien er bij de reacties waardevolle opmerkingen zitten. Is het zo raar dat ik dit vraag? Daarbij wordt er veel gedoogd (niet gecontroleerd) blijkt nu en zijn er slinkse manieren om alsnog binnen de perken van de gemeenteregels iets voor elkaar te krijgen. Als ik de gemeente bel, zullen ze enkel wat vaste regels opnoemen en dat was het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is in principe vergunningsplichtig tenzij. Als je op het omgevingsloket kijkt en daar de vergunningscheck uitvoert kan je meer duidelijkheid krijgen. Zo is het in mijn gemeente enkel vergunningsvrij als de hoogte onder de 1 meter blijft en de totale oppervlakte onder de 2 vierkantemeter blijft. In jou geval zul je hem dus flink in moeten graven wil je dat gaan redden.

Echter zou een vergunningsaanvraag niet onmogelijk moeten worden mits jij hem goed voorbereid en zorgt dat de gemeente amper bezwaren kan hebben. Je kan in je vergunningsaanvraag afbeeldingen toevoegen en plattegronden maken om de situatie toe te lichten.

Een optie zou kunnen zijn het bouwwerk achter een haag te plaatsen waardoor hij grotendeels uit het zicht onttrokken wordt. Daarbij wl even checken of je wel een haag hoger dan een meter in de voortuin mag plaatsen, dat is afhankelijk van de APV.

Een andere optie is (deels) ingraven en dan voorzien van een groen dak met bijvoorbeeld sedum en een natuurlijke uitstraling aan de voorkant met (hangende) plantenbakken.

Zie ook https://www.huis-inrichte...fietsenstalling-voortuin/ voor wat inspiratie.

Zelf heb ik een haag van twee meter hoog in de voortuin, geen idee of het eigenljk uberhaupt is toegestaan. Hier achter staan de kliko's die daardoor volledig uit het zicht onttrokken zijn. Dat heeft ongetwijfeld de voorkeur boven een haag van een meter hoog waar de kliko's lelijk bovenuit steken.
HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:12:
Wat een slim idee. Maar ziet dat er wel een beetje uit?
Die stalling in jouw afbeelding staat op vier metalen poten. Vervang die poten door wielen en je bent er al. De vraag is echter of de gemeente dat wel wilt accepteren, ik durf niet te zeggen wat de regels daarbij zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:06
Hier vragen is niets mis mee maar door de verschillende regeltjes krijg je mogelijk antwoorden waar je niets aan hebt.
Vraag anders specifieker naar ervaringen uit de gemeente waar je gaat wonen (welke gemeente?).

Je bent in ieder geval ruim op tijd dus lang genoeg voor informatie te verzamelen en mogelijkheden te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kaasplank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:10:
Wat @Sport_Life bedoelt is de eis in het bouwbesluit dat je niewbouwwoning een berging van minimaal 5 m2 dient te hebben

Artikel 4.31. Aanwezigheid, bereikbaarheid en afmetingen
1. Een woonfunctie heeft als nevenfunctie een niet-gemeenschappelijke afsluitbare bergruimte met een vloeroppervlakte van ten minste 5 m² bij een breedte van ten minste 1,8 m en een hoogte daarboven van ten minste 2,3 m.
2. In afwijking van het eerste lid kan bij een woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 50 m² de bergruimte gemeenschappelijk zijn indien de vloeroppervlakte van de bergruimte ten minste 1,5 m² per woonfunctie bedraagt.
3. Een bergruimte als bedoeld in dit artikel is vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar via het aansluitende terrein of een gemeenschappelijke verkeersruimte.
4. Het eerste tot en met derde lid zijn niet van toepassing op een woonfunctie voor studenten en een woonfunctie voor zorg.
Ik zou toch eens bij Gemeente/Bouwer nagaan waarom van regel 3 (mag) word(en) afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als iets op wielen staat wil niet zeggen dat het geen bouwwerk is. Pas daar dus mee op. Want als het bedoeld is om ter plaatse te functioneren, dan is het gewoon een gebouw.

Er is jurisprudentie dat onder de 1,2m hoogte het geen gebouw is, maar een bouwwerk geen gebouw zijnde.

Er is ook een specifieke uitspraak over het ingraven, maar weet even niet meer of de gemeente gelijk had gekregen. Volgens mij wel, omdat je niet ondergronds vergunningvrij mag bouwen en je het aansluitend terrein niet kunstmatig mag verlagen in het voordeel van je hoogte.

De beste tip die ik gezien heb blijft dus ook:ga in overleg met je gemeente. Als je geen achterom hebt, en dus met je fiets door het huis moet, kan het zijn dat de situatie bijzonder genoeg is om met vergunning af te wijken van het bestemmingsplan.

Maar dan moet het niet zo zijn dat je het zelf hebt veroorzaakt door bijv bij een tweekapper de garage bij de woning te betrekken en geen rekening met de fietsen te houden. Maar dat is bij jou niet aan de orde.
Behalve als die inpandige berging die hé noemt aan de voorzijde ligt en het zo standaard is vergund om aan de eis van de bergruimte te voldoen, en je hier zelf van afwijkt.

Maar dan nog: contact met de gemeente levert het meeste op. Het is in elk geval niet vergunningvrij, ook omdat je over die 2,0m2 en 1,0m hoogte komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Hsb-3 op 04-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:15
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Ik zou toch eens bij Gemeente/Bouwer nagaan waarom van regel 3 (mag) word(en) afgeweken.
Het is waar dat een nieuwbouwwoning conform dit artikel voorzien moet zijn van een buitenberging.
Echter kan hiervan afgeweken worden door middel van het Artikel 1.12a. Uitzonderingen woonfunctie voor particulier eigendom.

@HellBeast, wordt jouw nieuwbouwwoning in particulier opdrachtgeverschap gebouwd? (Niet aannemelijk, want tussenwoning?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Chalk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Het is waar dat een nieuwbouwwoning conform dit artikel voorzien moet zijn van een buitenberging.
Echter kan hiervan afgeweken worden door middel van het Artikel 1.12a. Uitzonderingen woonfunctie voor particulier eigendom.

@HellBeast, wordt jouw nieuwbouwwoning in particulier opdrachtgeverschap gebouwd? (Niet aannemelijk, want tussenwoning?)
Het is een nieuwbouwproject in de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel. De woningen worden gebouwd door Roosdom Tijhuis. (https://roosdomtijhuis.nl...-te-nieuwerkerk-ad-ijssel woningtype Robuust).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Projectmatig is het mij nog nooit gelukt om onder de verplichte buitenberging uit te komen bij de gemeentes waarin ik werkzaam ben. Ben dan wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen?

In de folder hebben de type robuust die niet aan het water staan wel een berging maar die aan het water niet :?

[ Voor 65% gewijzigd door Kaasplank op 04-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Het is een nieuwbouwproject in de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel. De woningen worden gebouwd door Roosdom Tijhuis. (https://roosdomtijhuis.nl...-te-nieuwerkerk-ad-ijssel woningtype Robuust).
Weet je zeker dat je geen achterom hebt? als ik dat kaartje bekijk lijkt het alsof van wel?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:15
Aangezien de woning door een projectontwikkelaar gebouwd wordt kan er niet (zomaar) afgeweken worden van het Bouwbesluit.

Dat betekend dat er dus wél een buitenberging van 5m2 voorzien dient te worden. Een aanvullende eis daarvan is dat deze vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar is via het aansluitende terrein.

Soms zie je nog wel eens van die houten schuurtjes in de achtertuin, maar deze moeten zonder door de woning te hoeven vanaf het openbare terrein te bereiken zijn.

Het lijkt me dat de projectontwikkelaar extra geld probeert te verdienen met een optie die hij eigenlijk verplicht moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Kaasplank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:30:
Projectmatig is het mij nog nooit gelukt om onder de verplichte buitenberging uit te komen bij de gemeentes waarin ik werkzaam ben. Ben dan wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen?

In de folder hebben de type robuust die niet aan het water staan wel een berging maar die aan het water niet :?
Ik heb nog helemaal geen toestemming. Het kan evengoed dat dit wordt afgeketst door de bouwer. Ik zit in de verkennende fase. Het bouwbedrijf is tot midden augustus "op vakantie", dus daar kan ik later pas mee in gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
redfoxert schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Weet je zeker dat je geen achterom hebt? als ik dat kaartje bekijk lijkt het alsof van wel?
Dat is een talud en geen pad. Hier kun je een vlonder op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Afgaande op het kaartje hebben alleen de 2 tussenwoningen aan het water geen directe toegang tot het achtererf. Tenzij je een boot fixt en de waterweg gaat gebruiken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:56:
Ik woon met mijn achtertuin straks aan het water in een tussenwoning en heb daarom geen poort/achterom. Nu heb ik de optie om het huis te laten bouwen met een inpandige berging, maar dat kost ontzettend veel ruimte. Ik heb enkel mijn fietsen in de berging zitten. Als ik een fietsenoverkapping in de voortuin zou nemen, dan zou dit voor mij een ideale oplossing zijn en kan ik een hele mooie grote keuken laten plaatsen.
Als ik de papieren zo zie, heb je die keuze helemaal niet. Bij de kavels 17 en 18 (de tussenwoningen aan het water) is die ingebouwde berging standaard en alleen bij de hoekhuizen heb je de optie om een houten schuur te nemen en de ingebouwde berging te laten vervallen.

Dus ik vraag mij af hoe je er bij komt dat je die ingebouwde berging zou kunnen laten vervallen.
(Juist ook vanwege de eisen uit het bouwbesluit...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Als ik de papieren zo zie, heb je die keuze helemaal niet. Bij de kavels 17 en 18 (de tussenwoningen aan het water) is die ingebouwde berging standaard en alleen bij de hoekhuizen heb je de optie om een houten schuur te nemen en de ingebouwde berging te laten vervallen.

Dus ik vraag mij af hoe je er bij komt dat je die ingebouwde berging zou kunnen laten vervallen.
(Juist ook vanwege de eisen uit het bouwbesluit...)
Nogmaals, ik ben in de verkennende fase. Ik heb nog helemaal nergens toestemming voor en ik ga al helemaal nergens vanuit. Mocht blijken dat het niet mag, dan is het jammer (en komt er ook geen fietsenstalling in de voortuin).

Het hele idee is ontstaan toen mijn vrouw en ik de keuken aan het uittekenen waren. Op zich heb ik nog de optie om de keuken 60cm in de berging te laten vallen om alles passend te krijgen. Dat was mijn plan B in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door HellBeast op 04-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Whahaha, die bouwers ook...
Deze duurzame woningen worden gebouwd op deze locatie en zéér compleet aangeboden:

Inclusief keukencheque
Inclusief sanitair en tegelwerk in de badkamer en het toilet
Inclusief vloerverwarming/koeling op de begane grond en verdieping
Inclusief zonnepanelen
Super duurzaam: EPC 0
Inclusief bodemwarmtepomp (gasloos wonen)(lease of afkoop)
Zeer compleet, er zit alleen geen verwarming bij... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Opletten als je die bv 30-50cm in graaft.
Je wil niet dat je fiets na een regenachtige nacht in 50cm water staat....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:01:
Opletten als je die bv 30-50cm in graaft.
Je wil niet dat je fiets na een regenachtige nacht in 50cm water staat....
Als het daarna niet gaat vriezen is het nog niet zo heel erg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Nogmaals, ik ben in de verkennende fase. Ik heb nog helemaal nergens toestemming voor en ik ga al helemaal nergens vanuit. Mocht blijken dat het niet mag, dan is het jammer (en komt er ook geen fietsenstalling in de voortuin).

Het hele idee is ontstaan toen mijn vrouw en ik de keuken aan het uittekenen waren. Op zich heb ik nog de optie om de keuken 60cm in de berging te laten vallen om alles passend te krijgen. Dat was mijn plan B in ieder geval.
Ik ben er vrij zeker van dat de bouwer (vanuit de regelgeving) er dus niet aan mee zal willen werken om de berging te laten vervallen. Maar het staat je natuurlijk vrij om na oplevering die tussenmuur eruit te slopen :) . Alleen moet je dan wel even kijken of je in die berging wel vloerverwarming hebt of niet.
(Alhoewel dat ook weer niet zo relevant is als het alleen om een aanrecht van 60 cm gaat, daar hoef je sowieso geen verwarming onder.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Ik ben er vrij zeker van dat de bouwer (vanuit de regelgeving) er dus niet aan mee zal willen werken om de berging te laten vervallen. Maar het staat je natuurlijk vrij om na oplevering die tussenmuur eruit te slopen :) . Alleen moet je dan wel even kijken of je in die berging wel vloerverwarming hebt of niet.
(Alhoewel dat ook weer niet zo relevant is als het alleen om een aanrecht van 60 cm gaat, daar hoef je sowieso geen verwarming onder.)
Die berging zit sowieso op een rare plek. Ze noemen het in de brochure een handige plek voor je tuingereedschap. Je moet alleen dus met je grasmaaier naar buiten via de bergingdeur, door de voordeur weer naar binnen en dwars door je hele huis zodat je er achter weer uit kunt want je kunt niet achterom 8)7

inderdaad, superhandig meneer de projectontwikkelaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Kaasplank schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

Die berging zit sowieso op een rare plek. Ze noemen het in de brochure een handige plek voor je tuingereedschap. Je moet alleen dus met je grasmaaier naar buiten via de bergingdeur, door de voordeur weer naar binnen en dwars door je hele huis zodat je er achter weer uit kunt want je kunt niet achterom 8)7

inderdaad, superhandig meneer de projectontwikkelaar :P
Voor de tuin aan de voorkant. Aan de achterkant heb je nog een set tuingereedschap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

DasNieNix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:29:

Ik blijf mij verbazen over mensen die het nodig vinden om te reageren op vragen waar ze zich over verbazen. Als je de titel ziet, lees dan niet verder? Het is "als het antwoord niet gevonden wordt op internet". Sluit dan gelijk het forum maar? Wat is er mis met navragen op een forum waar er misschien mensen zijn die het voorwerk net al een keer hebben gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:49
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Whahaha, die bouwers ook...

Inclusief vloerverwarming/koeling op de begane grond en verdieping
Inclusief bodemwarmtepomp (gasloos wonen)(lease of afkoop)
[...]

Zeer compleet, er zit alleen geen verwarming bij... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
offtopic:
Er ligt dus al vloerverwarming in. En waar denk je dat die bodemwarmtepomp dan voor bedoeld is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

HellBeast schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Door het steeds "optie" te noemen, klinkt alsof het daadwerkelijk een geboden keuze is, terwijl je dus eigenlijk bedoelt dat het ideeën zijn die jij hebt, maar waarvan je nog niet weet of dat überhaupt mogelijk is in het bouwproject. Dat veroorzaakt de nodige spraakverwarring :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Door het steeds "optie" te noemen, klinkt alsof het daadwerkelijk een geboden keuze is, terwijl je dus eigenlijk bedoelt dat het ideeën zijn die jij hebt, maar waarvan je nog niet weet of dat überhaupt mogelijk is in het bouwproject. Dat veroorzaakt de nodige spraakverwarring :)
Correct! Excuus als dit onduidelijk overkwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dronium schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

offtopic:
Er ligt dus al vloerverwarming in. En waar denk je dat die bodemwarmtepomp dan voor bedoeld is ?
offtopic:
Er zit echter geen bodemwarmtepomp bij. Daar moet je immers nog apart voor betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:49
Sissors schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

offtopic:
Er zit echter geen bodemwarmtepomp bij. Daar moet je immers nog apart voor betalen!
offtopic:
Er staat toch echt inclusief! Je moet alleen nog kiezen of je hem gaat leasen of in een keer afrekend.

Aha, ik zie dat op de website van het project alleen de voorbereiding vermeld wordt. Niet echt lekker gequote dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik moest gelijk denken aan deze: https://www.ad.nl/utrecht...-gemeente-niets~aabab824/

Lastig geval. Vooraf contact met de gemeente lijkt mij de enige oplossing.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Napsju schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:07:
Ik moest gelijk denken aan deze: https://www.ad.nl/utrecht...-gemeente-niets~aabab824/

Lastig geval. Vooraf contact met de gemeente lijkt mij de enige oplossing.
Of gewoon vrienden blijven met iedereen in de wijk. Want men grijpt pas in als een buurtbewoner anoniem klaagt. En als ze niet over jouw adres klagen maar enkel over alle andere huizen in de straat ben je veilig 8)7

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
De interesse is gewekt en ik ben nog iets verder gaan zoeken:

https://www.dehooghoveniers.nl/projecten/aanleg-voortuin/
Omschrijving werkzaamheden
Er werd gezocht naar een praktische oplossing voor het fietsparkeerprobleem in de voortuin. Gekozen werd er voor een fietsberging van METEC. Een degelijke stalling die goed afsluitbaar is. Door de maximaal toegestane hoogte in een voortuin van 100 centimeter, is er een oplossing bedacht door de berging verlaagd te plaatsen. Hierdoor worden de verhoudingen in de voortuin niet verstoord door een hoog bouwwerk.
Idee? Vergunningvrij dus, maar check dit wel even met je gemeente. Ook even goed kijken wat je doet me je afwatering, anders krijg je natte voeten.

Afbeeldingslocatie: https://www.dehooghoveniers.nl/wp-content/uploads/2018/07/nieuwenhuis-aanleg-voortuin-uitgelicht.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Napsju op 04-08-2020 16:21 ]

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En even checken of er op de plek waar je gaat graven geen leidingen onder je tuin lopen. Enerzijds om risico van beschadigen te beperken, maar zelfs al liggen de leidingen diep genoeg: door een fors oppervlak te verdiepen komen die leidingen dus dichter aan de oppervlakte, waardoor ze mogelijk meer kans lopen te bevriezen in de winter.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 13:07
Voor vragen kan je terecht bij de Frontoffice van de ODMH, uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat zij de bouwtaken uitvoeren voor de gemeente Zuidplas.

En die berging bij kavel 17 en 18 zijn inderdaad vanwege bouwbesluit regelgeving op die plaats gerealiseerd.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@HellBeast Inmiddels enkele maanden verder ben ik toch wel benieuwd wat / hoe het geworden is. Heb je in onze suggesties een oplossing gevonden? Zou je enkele foto's willen delen? :)

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Napsju schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:08:
@HellBeast Inmiddels enkele maanden verder ben ik toch wel benieuwd wat / hoe het geworden is. Heb je in onze suggesties een oplossing gevonden? Zou je enkele foto's willen delen? :)
Ik heb ervanaf gezien. Mijn vrouw vond het plan niks en het was best nog een onderneming. Dus hebben we ervoor gekozen om de berging te behouden zo die nu is en de keuken een andere positie te geven (aansluitend aan de woonkamer).

Pagina: 1