Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stabiele temperaturen op een Ryzen 7 3700X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 23:07
Mijn vraag
Sinds kort ben ik in het bezit van een Ryzen 7 3700X met een MSI B550 Gaming Plus moederbord. Het viel mij vrijwel direct op dat de temperaturen alles behalve stabiel zijn. Idle komt de processor nauwelijks onder de 50 graden met uitschieters richting 65 graden. Hoe krijg ik deze omlaag? Wat mij ook opvalt is dat hij bijna constant boven 4ghz draait, ook wanneer dit helemaal niet nodig is. Ik heb enkel in de bios het XMP profiel voor 3200mhz ingeschakeld voor mijn geheugen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI B550 Gaming Plus
AMD Ryzen 7 3700X
Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200mhz
AMD Wraith koeler (meegeleverd met de 3700X)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het standaard Google-werk. Echter kom ik enkel topics tegen over X570 of B4/X4 borden tegen waarbij de bios opties biedt welke niet in de bios van mijn B550 aanwezig zijn.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

De Wraith koeler is niet geweldig, dus als je verwacht dat hij daar koel mee blijft ook als de processor lekker bezig is met precision boost en voltage spikes dan is dat enige illusie.

Je kan wel het voltage inperken, de processor zal dan minder hoog boosten en koeler draaien. Allles auto resulteert vaak in korte piekjes van 1.4-1.5v.

Dat je 4GHz ziet betekent daarnaast niet dat dit voor alle cores geldt. Vaak draait de rest langzamer maar zijn er 1 of 2 cores hoger geklokt om simpele taken sneller te maken. Dit is normaal en geldt voor alle moderne processoren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jazzozo
nelizmastr schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:19:
De Wraith koeler is niet geweldig, dus als je verwacht dat hij daar koel mee blijft ook als de processor lekker bezig is met precision boost en voltage spikes dan is dat enige illusie.

Je kan wel het voltage inperken, de processor zal dan minder hoog boosten en koeler draaien. Allles auto resulteert vaak in korte piekjes van 1.4-1.5v.

Dat je 4GHz ziet betekent daarnaast niet dat dit voor alle cores geldt. Vaak draait de rest langzamer maar zijn er 1 of 2 cores hoger geklokt om simpele taken sneller te maken. Dit is normaal en geldt voor alle moderne processoren.
Ik verwacht natuurlijk niet het beste van een stock koeler :P Maar ik verwacht eerlijk gezegd wel dat hij idle onder de 40 graden zou blijven... En het rare boost gedrag wat hij nu idle vertoont krab ik mezelf ook voor achter het hoofd.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jazzozo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:46:
[...]
Ik verwacht natuurlijk niet het beste van een stock koeler :P Maar ik verwacht eerlijk gezegd wel dat hij idle onder de 40 graden zou blijven... En het rare boost gedrag wat hij nu idle vertoont krab ik mezelf ook voor achter het hoofd.
Je kan uiteraard boost uitzetten in de UEFI of zoals gezegd het voltage beperken, dan win je al een hoop denk ik :) als mis je dan wel wat single core performance.

Met mijn 2700X kon ik ook nooit echt goede temperaturen halen, zelfs niet op een AIO, en dat is in principe het resultaat van PBO, welke altijd probeert je koeler maximaal te belasten voor de beste kloksnelheden. Met dat uit en vast voltage liep het een stuk koeler.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 04-08-2020 09:49 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Mijn ervaring is dat de bevestiging van de koeler erg nauw steekt; te weinig thermal grease of niet goed verdeeld, of de koeler zit er met net te weinig druk op en de temperaturen schieten alle kanten op behalve de goede. Zou daar dus eerst naar kijken (voordat je 'm eraf haalt, zorg dat je van dat spul in huis hebt om er op te smeren).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
Ik zou beginnen met de laatste chipset drivers te downloaden van de AMD site.
Daarmee komt ook een voor Ryzen geschikt powerplan mee.

• jazzozo
D-dark schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:41:
Ik zou beginnen met de laatste chipset drivers te downloaden van de AMD site.
Daarmee komt ook een voor Ryzen geschikt powerplan mee.
Zojuist gedaan. Hij lijkt al ietsjes stabieler nu. :)
Abbadon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:40:
Mijn ervaring is dat de bevestiging van de koeler erg nauw steekt; te weinig thermal grease of niet goed verdeeld, of de koeler zit er met net te weinig druk op en de temperaturen schieten alle kanten op behalve de goede. Zou daar dus eerst naar kijken (voordat je 'm eraf haalt, zorg dat je van dat spul in huis hebt om er op te smeren).
Toch wel dus. Ik heb een tube Kryonaut liggen, wilde ik eigenlijk al gebruiken. Maar een maat van mij zei dat ik weinig verschil zou merken met de stock pasta die op de koeler zat. Ik had dus gewoon op mijn eigen intuïtie af moeten gaan. Stom. :P

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik heb recent mijn pc een upgrade gegeven naar een ryzen 3900x. En in mijn oude kast (coolermaster silencio 550) met stock cooler kreeg ik de temperatuur ook niet goed. Liep met cinbench testing standaard in thermal throtteling 95 graden. Ook met games te heet naar mijn smaak 80+.

Uiteindelijk opgelost door een degelijke open mesh kast aan te schaffen met voldoende case fans en een 360mm aio. Nu is de cpu 65 graden onder full load (stock).

Bij mij kwam het voornamelijk door slechte warmte afvoer kast en een 5700xt die teveel warmte afgeeft. Denk dat met een degelijke kast en een nvidia kaart. De stock cooler wel zou werken.

Dingen!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kentsfield schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:05:

Bij mij kwam het voornamelijk door slechte warmte afvoer kast en een 5700xt die teveel warmte afgeeft. Denk dat met een degelijke kast en een nvidia kaart. De stock cooler wel zou werken.
Dat een 5700XT veel meer hitte produceert dan een vergelijkbare Nvidia klopt helaas niet.
Het is voor een groot deel namelijk inherent aan het ontwerp van de koeler. Een open air
ontwerp blaast alle warmte terug de kast in, een blower blaast deze de kast weer uit.

Open air designs zijn veel gebruikelijker tegenwoordig, dan moet je rekening gaan houden met fatsoenlijke afvoer van warmte. Afvoer is dan belangrijker dan aanvoer.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
jazzozo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Zojuist gedaan. Hij lijkt al ietsjes stabieler nu. :)
Ah, mooi zo.
Welk programma gebruik je voor het uitlezen van de temperatuur en core snelheden?
Ryzen Master welke je ook op de AMD site kan downloaden is het veiligst. Daarmee voorkom je het observer effect waardoor de processor harder gaat draaien daar het monitoringsprogramma als load gezien wordt.

• jazzozo
D-dark schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Ah, mooi zo.
Welk programma gebruik je voor het uitlezen van de temperatuur en core snelheden?
Ryzen Master welke je ook op de AMD site kan downloaden is het veiligst. Daarmee voorkom je het observer effect waardoor de processor harder gaat draaien daar het monitoringsprogramma als load gezien wordt.
Yes, Ryzen Master heb ik er ook op gezet. Ga zo even stressen en kijken wat er dan gebeurd.
nelizmastr schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Dat een 5700XT veel meer hitte produceert dan een vergelijkbare Nvidia klopt helaas niet.
Het is voor een groot deel namelijk inherent aan het ontwerp van de koeler. Een open air
ontwerp blaast alle warmte terug de kast in, een blower blaast deze de kast weer uit.

Open air designs zijn veel gebruikelijker tegenwoordig, dan moet je rekening gaan houden met fatsoenlijke afvoer van warmte. Afvoer is dan belangrijker dan aanvoer.
Breek me de bek niet open. Heb er zelf een Asus Strix Vega 64 in hangen en dat ding is ook lastig koel te houden. :P Mijn case is een Corsair Spec Alpha. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik die heb gekozen vanwege het uiterlijk (noem het slechte smaak haha) en eigenlijk er grofweg van uit ben gegaan dat airflow issues in moderne kasten nagenoeg niet meer aanwezig zouden zijn.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
jazzozo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 02:10:
Het viel mij vrijwel direct op dat de temperaturen alles behalve stabiel zijn.
Ik heb zelf ook een 3700x met een Noctua U12S koeler en ik heb precies hetzelfde.

Destijds heb ik heel internet afgezocht en kwam op het volgende neer, het is normaal dat een Ryzen 3700x qua temperatuur steeds op en neer gaat in lichte taken met PB aan, de voltage schiet omhoog voor een boost zodat de taak snel afgehandeld kan worden (PB is wat anders dan PBO overigens, en die boost is met PB ook normaal)

Als ik een game speel, een benchmark of een CPU heavy taak uitvoer dan stabiliseert de boel gewoon, want je hebt die korte boost spikes niet maar gewoon een constante load (al varieert dit per game), ik ben gestopt met erop te letten dat de CPU ineens van 45 naar 55 graden schiet omdat ik Firefox open, om vervolgens binnen 1 seconde weer terug te zakken naar 55 graden, enige wat ik zelf heb aangepast is de fancurve van mijn CPU fan omdat ik gek werd van dat op en neer gaan van de fan (1 constante snelheid tot ongeveer 60 graden, dit omdat ik boven 60 graden uitkom bij zware taken)

Ik kreeg wel advies van een kennis destijds (die heeft een 3800x) en dat was om eventueel PB uit te schakelen en een OC toe te passen, en anders om PB volledig uit te schakelen zonder OC (want dan heb je die voltage spikes niet meer, en dus gaat de temperatuur niet steeds op en neer)

Ik heb zijn advies niet opgevolgd (vond ik uiteindelijk niet noodzakelijk, aangezien mijn CPU precies deed wat AMD in gedachten had).

Verder PB (Precision Boost) uitschakelen is in feite je turbo uitzetten, dus heb je die boost naar maximaal 4.4ghz (in het geval van een 3700x) niet, en draait je CPU op de maximale 3.6ghz stock snelheid (ik heb PB wel voor een tijdje uit gezet om deze theorie te testen toen, en het klopt de temperaturen bleven heel stabiel en ik kwam onder load niet boven de 50 graden uit, echter je verliest wel performance)

Precision Boost is hetzelfde als turbo op Intel CPUs, alleen PB is voor AMD. Veel mensen verwarren het met PBO (Precision Boost Overdrive) wat totaal wat anders is

Zolang jouw temperaturen in orde zijn onder load is er dus niks aan de hand (met warm weer zit ik maximaal rond de 74 graden onder volledige load, echter dat met kamer temperatuur van 25.5 graden)

[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2020 13:25 ]

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
nelizmastr schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

beetje offtopic..
Volgens mij klopt het wel, een 2060 en zelfs een 2070 super verbruiken gewoon minder. Ook draaien ze op lagere temperaturen idle en onder load.

Dingen!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Kentsfield ik denk dat @nelizmastr bedoelde is dat een Nvidia kaart met zelfde wattage evenveel hitte produceert, en hoe koel een kaart blijft voornamelijk samenhangt met koeler ontwerp. Een kaart met een lager tdp zal doorgaans makkelijker te koelen zijn.

Echter speelt die-size ook een rol bij warmteoverdracht

[ Voor 25% gewijzigd door millman op 04-08-2020 14:36 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kentsfield schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

beetje offtopic..
Volgens mij klopt het wel, een 2060 en zelfs een 2070 super verbruiken gewoon minder. Ook draaien ze op lagere temperaturen idle en onder load.
Jouw opmerking was eveneens offtopic, iets met een pot en een ketel :+

Maar ik bedoelde inderdaad wat @millman zei. Bij vergelijkbaar TDP is de hitte output vergelijkbaar.
De 2060 en 2070 zijn beide ook langzamer dan de 5700XT, dus dat is een scheve vergelijking. De 5700XT doet aan stuivertje wisselen met de 2070 Super, dat is toch een stuk krachtiger ding ;)

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
Ik heb ook een 3700x maar dan met een Cooler Master Hyper 212 black edition RGB (wat een naam 😝) koeler. Die schommelt idle ook meestal rond de 50°, soms wat minder, soms wat meer. Bij gaming zit die rond de 70°. Voorlopig volstaat dit voor mij en heb er mij al bij neergelegd dat het niet de koelste is.
Waarschijnlijk ga ik hem in de toekomst nog upgraden naar een Noctua D15S chromax voor net dat ietsje betere koeling en dat past wat mooier in het geheel van mijn pc.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wellicht tikkeltje off-topic , maar ik heb ervaring met de Noctua D15S Chromax samen met de 3700x: tijdens gamen zit 'ie vaker onder de 50 graden, dan er boven. Hele fijne cooler, maar mag ook wel voor het formaat en de 2 fans die er op zitten :D

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-11 21:46
Heb niet hele topic gelezen maar geef even mijn ervaring wat betreft temp van de 3700X (Heb ik zelf ook) en de standaard cooler vergeleken in mijn geval met de Dark Rock 4 Pro

Standaard cooler zat ik idle ook op de 40/50 graden en tijdens gamen of wat dan ook zelfs rond de 80.

Met de Dark Rock 4 Pro zit ik idle rond de 30 en onder normale last (gamen in mijn geval) niet boven de 45. Tijden eens CPU bench niet meer dan 65.

In bios staat verder alles op stock geen undervolt of overclock etc.

Over de 5700XT en de RTX 2070 Super kan ik melden dan de AMD wel een stuk warmer wordt dan de RTX maar er zit ook wel veel verschil in kaarten. Heb van MSI de Gaming X met 2 fans gehad en met 3 fans en die liepen beide behoorlijk cool zonder lawaai vaak max 60 graden. Ik heb nu een founders edition en die loopt wel een stukje warmer zeg maar gerust 10 graden.

Ik heb ook een Powercolour Red Devil gehad en vond dat ding echt loei heet worden. 80 graden was heel normaal. Na thermal paste vervangen ging hij wat meer naar de 70 toe maar dan moesten de fans aardig mee draaien. Kwa GPU alleen daarom al voorlopig even geen AMD voor mij naast de brakke drivers.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
Bart_GR schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:33:
Wellicht tikkeltje off-topic , maar ik heb ervaring met de Noctua D15S Chromax samen met de 3700x: tijdens gamen zit 'ie vaker onder de 50 graden, dan er boven. Hele fijne cooler, maar mag ook wel voor het formaat en de 2 fans die er op zitten :D
Noctua D15 Chromax dan want de D15S Chromax moet nog uitkomen, dat is degene met 1 fan en een beetje asymmetrisch.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Beetje off-topic,

Ik heb zelf een 3600 inclusief een Kraken X63 in een H510 Eite case.

Op idle zit de cpu vaak rond de 45-50 graden, zonder grote spikes oid. Alleen wordt ie tijdens gaming niet warmer dan 65, met af en toe spikes naar 70 graden.

Vond t vergeleken met mijn i7 6700, welke gewoon rond de 35 idle zat vaak, wel erg ‘hoog’, maar zo te zien zijn deze idle temps vrij normaal vanwege hogere voltages (korte boosts)

Merk zelf wel dat de airflow niet heel geweldig is, heb m’n fans ook niet heel hoog staan, maar je voelt wel dat de 2070S een boel hitte in de kast stopt. :o

[ Voor 15% gewijzigd door d22wth op 05-08-2020 03:00 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1