Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xadsti
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-04 14:31
Ik heb een (achteraf gebleken) phishing mail (Engels) gekregen, waarin stond dat mijn paypal account was geblokkeerd en dat ik moest inloggen op mijn paypal account. In de mail stond een blauwe knop waar ik op moest klikken om in te loggen op mijn paypal account. Ik klikte op die knop en werd doorgestuurd naar een website waar ik kon inloggen. Echter, heb ik gelukkig niet ingelogd en begon het kwartje helaas vrij laat te vallen. Ik heb mijn tabblad meteen verwijderd en mijn websitedata ook gewist. De mail heb ik ook verwijderd. Ik opende de mail op mijn Iphone. Ook heb ik mijn paypal account stop gezet. Bovendien heb ik paypal gemaild en de situatie uitgelegd.
Nu ben ik bang dat deze mensen om de een of andere reden misschien toch enige gegevens van mij hebben verzameld en misschien een virus hebben gedownload op mijn mobiel.
Kan iemand mij vertellen wat ik nu nog meer kan doen? Is mijn angst terecht/onterecht? Heeft iemand hetzelfde probleem ooit meegemaakt?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Als jij niet hebt ingelogd op die nep-website, dan zal er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand zijn. Wat ze vooral proberen te doen is jouw inloggegevens van PayPal krijgen, door je jouw e-mailadres en wachtwoord in te laten vullen, waarna zij die zouden hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:33
Wat @Hahn zegt. Verder moet je ook eens nadenken om 2 factor authenticatie aan te zetten. Zeker bij betaaldiensten als Paypal. Dat geeft je nog net wat meer veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder je gegevens in te vullen is er inderdaad niet echt iets aan de hand nu.

Wat ze nu mogelijk wel weten is dat je op de link hebt geklikt. Dat geeft ze 2 dingen die interessant zijn. Als eerste namelijk dat het emailadres gebruikt wordt, hierdoor kan je meer van zulke mails verwachten. Ten tweede dat je geklikt hebt waardoor je een interessanter doel bent.

Opzich nu op dit moment niets om je zorgen over te maken hoor, maar let vooral goed op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je goed gehandeld hebt. Misschien zelfs iets meer dan nodig, door je account op te heffen, maar het zekere voor het onzekere is een goed idee, inderdaad.

Wel zou ik eens kijken of je je kan verdiepen in hoe je een nepmail kunt herkennen. Kijk hoe je in jouw mail client deze belangrijke kenmerken kunt herkennen. Vooral de afzender is heel vaak al een zeer duidelijke aanwijzing. Ook de link waar je op zou moeten drukken is vaak duidelijk herkenbaar als niet valide.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik verhuis dit topic nog even van [NT] naar PB.

Pagina: 1